הטוב, הרע והמיותר: לקראת הדיון בתב"ר

ביום שני בשבוע הבא, ב-28 בדצמבר, בשעה 18:00 במרכז עינב, תתכנס מועצת החבובות של עיריית תל-אביב ותאשר ברוב גדול את התקציב הרגיל והתקציב הבלתי רגיל לשנת 2010. יאושרו מספר פשעים נוספים נגד העיר וסיעות הקואליציה העירונית יגלו שוב שעמוד השדרה שלהן עשוי מחומר רך במיוחד. את הפוסט הזה אני רוצה לנצל כדי לנתח את חלקו הקטן של התקציב, הלא הוא התקציב הבלתי-רגיל, הידוע גם בשמו המקוצר – התב"ר, שדרכו מתבצעות הקצאות פיתוח שונות והוא כלי מדיניות חשוב מאוד והשנה הוא מסתכם ב-510 מיליון ש"ח (קצת יותר מתקציבה הכולל של עיריית כפר-סבא, תודה ששאלתם). התקציב הרגיל עומד על כ-3.7 מיליארד ש"ח ובו לא אעסוק בשלב זה.

לפני הירידה לפרטים, נתחיל בברכות לעירייה על ההעלאה המוקדמת והמפתיעה של קובצי ה-PDF כולל דברי ההסבר שאת כולם ניתן למצוא כאן. עד היום המהלך הזה משום מה לא בוצע, אבל עד היום גם לא הייתה סיעת אופוזיציה כמו עיר לכולנו במועצת העיר שהצליחה במקרה הזה לגרור את העירייה לפעולה בכיוון הנכון. אמנם, סמרטוטי הקואליציה של חולדאי הצביעו שלשום נגד הנגשה נוספת של התקציב בדמות פורמט קל יותר לניתוח, כפי שעשה צוות התקציבולטור של עיר לכולנו בהתנדבות, אך יש לראות בזה שריד אחרון לתקופה חשוכה מבחינה דמוקרטית שכמו מזרח גרמניה תעבור מהעולם בעתיד.

ועכשיו נרד לניתוח יסודי יותר של מהלכי הפיתוח שטומנת לנו השנה הבאה כפי שהם משתקפים במסמך התב"ר, בחלוקה לשלוש קטגוריות – הטובים, הרעים והמיותרים.

הטובים

יש נקודת אור בתקציב הפיתוח וכדאי לתת עליה את הדעת ולראות האם הדברים באמת יקרו:

1. השכרת אופניים בתל-אביב. הוליב הפריזאי, שהובטח כבר לפני שלוש שנים בתל-אביב, אמור להגיע סופסוף. העירייה אמורה להקצות לנושא 50 מיליון ש"ח ועוד 20 מיליון ש"ח יגיעו ממשרד התחבורה. תחנות עגינה ואופניים למכביר ייפרשו בכל רחבי העיר ואם יעשו את זה נכון שיעור הנוסעים באופניים יגדל פלאים תוך צמצום השימוש ברכבים פרטיים. כמובן, כדי שהפרוייקט הזה יממש את הפוטנציאל האמיתי כדאי גם שיהיו שבילי אופניים בתל-אביב, במיוחד ברחובות מרכזיים כמו אבן-גבירול. כדי לשמוע עוד על הפרויקט המעניין הזה אתם מוזמנים למפגש של תל-אביב בשביל אופניים עם מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי שאחראי על הפרויקט ביום ראשון, ב-27 בדצמבר בשעה 17:30, במרכז השל, נחלת בנימין 85.

הרעים

בקטגוריית הרעים נכללות הוצאות שעדיף היה להימנע מהן או לעשות חושבים עוד כמה פעמים לפני זריקת הכסף. כמו כן, נכללות פה הוצאות שלמעשה מקדמות מדיניות אנטי-אורבנית שפועלת נגד בסיס העירוניות של תל-אביב, או פעולות שעדיף היה להשקיע בהן הרבה יותר:

1. המשך הבזבוז במערכת חיוב וגביית הארנונה. אחרי שהמערכת קרסה במהלך השנה הקודמת, לאחר שהושקעו בה כבר יותר מ-100 מיליון ש"ח (!), ואף מבקר המדינה נקרא לחקור את העניין, עיריית תל-אביב תמשיך בחריגה עצומה ותקצה עוד 16 מיליון ש"ח לחגיגת הבזבוזים הבלתי-פוסקת הזאת באחד הפרויקטים השערורייתיים ביותר מאז שיפוץ הבימה. ההקצאה לפרוייקט הזה היא כפולה מהקיצוץ שבעקבותיו בוטלה הקמת הקאנטרי בדרום תל-אביב. המחו"ג ממשיך להיות תקוע והכסף ממשיך לצאת ביד רחבה.

2. בניגוד לעוד 16 מיליון ש"ח שמועברים כלאחר יד למחו"ג, העירייה מקצה לקידום תוכנית אסטרטגית (לא לצעדים מעשיים עדיין) לשיפור זיהום האוויר רק 130,000 ש"ח. נראה שבנושא הזה העירייה יודעת שכל עוד היא נושאת על דגל את קידום הרכב הפרטי על החניונים והמחלפים שלו, עדיף לתת לזיהום האוויר להמשיך לעלות ולקוות שבעתיד מישהו כבר יטפל בבעייה הזו באומץ הנדרש. בינתיים העירייה יכולה להגיד שהיא מקדמת תוכנית עלומה בתקציב של פיצוחים.

3. מכת החניונים והמשך שלטון הרכב הפרטי. בעוד רון חולדאי אוהב לשמוע את עצמו אומר כי "תם עידן הרכב הפרטי" בפועל הוא מקדם עוד 1,500 מקומות חנייה תת-קרקעיים בלב העיר (בגבעון ובטשרניחובסקי) בתב"ר ו-500 ברמת החי"ל. חולדאי מצא שיטה טובה להוציא את הנושא מהתקציב העירוני (ואחר-כך יהיה לו גם יותר קל להגיד את הסלוגן הקבוע שלו "אין לי סמכויות") באמצעות שיטת ה-DBOT, שזה בתרגום לעברית יוצא: – דיזיין, בילד, אופרייט אנד טרנספר. חברה חיצונית (חיצונית לתקציב העירייה, אבל פנימית מאוד לזיהום האוויר, לגודש בכבישים ולתאונות הדרכים) מתכננת את החניון ומפעילה אותו לשנים ארוכות כאשר בסופו של התהליך נרשמת עלייה במספר הבעיות הרפואיות הקשורות לזיהום האוויר בעיר וחלק מהסובלים מהן נאלצים לבצע טרנספר לא רצוני לבית-קברות הירקון למנוחת עולמים. כמו שידידי, יניב לוי, אומר, העירייה גם מוותרת כאן על קביעת המדיניות בחניונים אלה לשנים ארוכות, וגם לא מאפשרת לעצמה שינוי מדיניות בהמשך הדרך, כאשר באמת יחליטו לסיים את שלטון הרכב הפרטי בעיר ולא רק לדבר. אין ספק שנמצא כאן פטנט יפה שמקטין באופן מלאכותי את הוצאות העירייה על חניונים בתקציב (במקום הלוואות והחזרן דרך תפעול החניון, הוצאה של כל העסק לחברה חיצונית), אבל משאיר אותנו במקום אפילו יותר גרוע מזה שאנו נמצאים בו היום.

4. מחלף השלום וציר שלבים. בכל אחד מפרויקטים אלו שמרחיבים את הכבישים כדי שיותר כלי רכב יוכלו להיכנס לחניונים התת-קרקעיים במרכז העיר וכדי להגדיל את הפקקים וזיהום האוויר העירייה שמה 5 מיליון ש"ח ומשרד התחבורה עוד 15 מיליון ש"ח. במחלף השלום מדובר על הגדלתו של המגה-מחלף שיש שם כבר היום. לתושבי נחלת יצחק נמסור רק בריאות טובה והצלחה במציאת דירה חדשה לאחר הרחבת המחלף. בציר שלבים עוד לא ברור אם מדובר בעוד פרויקט תחבורתי כושל (90%) שימשיך את ניתוק שכונות הדרום מתל-אביב, או באופציה ריאלית לממש פוטנציאל אורבני (10%, ואני אופטימי).

המיותרים

ההוצאות המיותרות הן סוג של בזבוז בו כסף טוב הולך בעקבות כסף רע שהוצא בעבר בניסיון לתקן טעויות שאינן ברות תיקון:

1. שיקום מזרקת אגם. מיליון ש"ח מתכוונת עיריית תל-אביב להשקיע בשיפוץ עוגת המרשמלו של יעקב אגם. עיקר התרומה האורבנית של מזרקת אגם היא בכך שגם הולכי הרגל שכבר העפילו לגשר של דיזנגוף אינם מסוגלים לראות את הולכי הרגל שנמצאים בצד השני של הגשר בגלל שהעוגה הזו מסתירה ומוסיפה למעשה חטא על פשע. מחיפוש בגוגל מתברר כי רק לפני שנים בודדות כבר נזרקו 400,000 ש"ח על המזרקה המיותרת הזו, ועכשיו היא מקולקלת שוב. מורין הציעה לתקוע את המזרקה הזו על הגג של בניין הבימה החדש ביצירה משולבת שתיקרא "דיסקו-בימה" ותהווה שילוב מנצח (אפילו שיא גינס) של טעם רע במיוחד בפיסול ובאדריכלות. הגיע הזמן להחזיר את כיכר דיזנגוף למפלס הקרקע, ויפה שעה אחת קודם.

2. שיפוץ כיכר אתרים. העירייה תשקיע עוד 2.5 מיליון ש"ח בשיפוץ כיכר אתרים ביחד עם 8 מיליון ש"ח מחברת אתרים (שבחציה היא חברה עירונית, כך שגם כאן מדובר בכסף עירוני) ועוד 7.5 מיליון ש"ח ממשרד התיירות. השיפוץ אמור להחזיר לכיכר אתרים את ימי הזוהר שמעולם לא היו לה. כיכר אתרים הייתה בעבר ותמשיך להיות בעתיד מכשול אורבני שחוסם את שדרות בן-גוריון וכן את הטיילת, כל עוד לא יפתרו את עניין ההפרדה המפלסית שם. מכיוון שהכיכר נתונה תחת כל מיני בעלויות פרטיות בין השאר אין סיכוי שזה יקרה. זריקת הכסף המשולבת של 18 מיליון ש"ח במקרה הזה היא מיותרת לחלוטין וחבל על כל גרוש שיבוזבז שם.

לפני סיום, יוחאי ביקש ממני פרשנות להצבעה של קרנפי הקואליציה נגד שיפור השקיפות בתקציב בישיבת מועצת העירייה האחרונה. לא צריך להעמיק חקר, כדי לגלות ששורש הבעייה טמון בהסכם הקואליציוני עליו חתמו בחפץ לב סיעות הקואליציה. בסעיפים 6ד ו-7 אשר מופיעים בנספחי ההסכמים מופיעים הדברים הבאים ששוללים מחברי המועצה כל זכות לפעול באופן עצמאי (הדבר משול לכך שחבר כנסת בקואליציה היה צריך לשאול את ראש הממשלה לפני כל הגשה של הצעה לסדר או יציאה לשירותים):

6ד. הצעות לסדר יום יוגשו בתיאום ועל פי סדר שייקבע מראש על ידי יו"ר המועצה או ועדת המועצה. חבר סיעה בקואליציה לא יגיש הצעה לסדר יום ללא תיאום מראש עם ראש העירייה.

7. חבר סיעה שבקואליציה אשר מסיבות מצפוניות או דתיות מתנגד להחלטת הנהלה יתאם מהלכיו מראש עם ראש העירייה.

כלומר, כל חברי הקואליציה כבר ויתרו מזמן על כל זכות לעצמאות מחשבתית שהיא והם לא יותר ממריונטות בידיו של חולדאי, אשר שולט בהם כמו מאסטר אמיתי, ואין לצפות מהם אלא לכניעות מוחלטת תמיד בכפוף להפקדת הצ'קים בחשבונות הבנק של סגניו של חולדאי.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, כיכר אתרים, כיכר דיזנגוף, מוניציפאלי, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על הטוב, הרע והמיותר: לקראת הדיון בתב"ר

  1. שרון הגיב:

    לרמן,
    תודה על ניתוח התקציב וההבהרה בעניין ההצבעות המביכות (שלא לומר מבזות) של חברי הקואליציה.
    הגדילה לעשות חברת המועצה, תמר (תמי) זנדברג, שלא רק בגדה בבוחריה להם היא וסיעתה הבטיחו דמוקרטיה ההשתתפותית, אלא גם מיהרה לכתוב פוסט שכולו טיעונים אפולוג'טיים על הצבעתה. בינינו, הסיבה האמיתית להצבעתה נעוצה בסעיפים 6ד ו-7 של ההסכם הקואליציוני של מר"צ, אולם זנדברג מצאה לנכון לנסות ולחפש טיעונים חלושים לבגידתה.
    אם כבר בגדת, לפחות תודי ותתוודי, תתנצלי בפני מצביעיך, תסבירי מדוע את חייבת לעשות את הוויתורים הקשים ההללו, שיוצאים נגד המצע של סיעתך ואולי גם נגד מצפונך, ותסבירי לבוחרים שלך בכנות (ואם אפשר, עם טיעונים מגובים בעובדות ולא בסיסמאות ריקות) מה יוצא למצביעים שלך מהישיבה של מר"צ בקואליציה (המשכורת החודשית השמנמנה של ראש סיעתך היא סיבה טובה, אבל יש לי תחושה שהיא לא תצליח לעמוד כסיבה בודדת לכך).

  2. אבי הגיב:

    ברכות על ה-URL.

  3. יהונתן הגיב:

    תודה על הפוסט, למדתי והשכלתי.

    "דיסקו-בימה" רעיון ענק, לא ברור לי איך לא חשבו על זה קודם.

  4. לרמן הגיב:

    שרון, זה המצב. חברי הקואליציה השונים יסבירו או שלא בכל מיני תירוצים מפולפלים את הצבעותיהם נגד קריית-ספר, נגד שקיפות ובעד המשך המדיניות הקיימת, אבל הכל כבר כתוב בהסכם הקואליציוני. זנדברג היא עוד דוגמה מייצגת לחברי הקאליציה של חולדאי, והיא לא שונה מלדיאנסקי, עוזרי, סולר או בביוף.

    אבי, תודה רבה.

    יהונתן, תודה. במקרה הזה הקרדיט הוא לעמליה שהציעה את השם כאן.

  5. דניאל ר. הגיב:

    אהבתי גם את הדיקו-בימה!

    זה גורם לי לחשוב על לאחד כל מיני אסונות אורבניים, נגיד להעביר את דוכני הפיס לכיכר אתרים ולהפוך אותם למעין באסטות-שוק חמודות.

  6. רונה הגיב:

    מה העונש שיוטל על חבר קואליציה שעובר על סעיפים אלה? משמעת קואליציונית שתעלה לחבר מועצה במשרתו היא לאו דווקא חוקית.

  7. לרמן הגיב:

    את יכולה לשאול את ויסנר ואת סולמי (שהיה סגן של חולדאי בקדנציה מהליכוד בקדנציה הראשונה). הצבעה נגד חולדאי גוררת פיטורים מיידיים (ממש מיידיים) מהמשכורת (ויסנר זחל אחר-כך חזרה אחרי שלא קיבל את הצ'ק), מהועדות ומהדירקטוריונים השונים בתאגידים העירוניים. לגבי סיעות ללא סגן בשכר הנושא יותר מורכב ושם ניתן רק לפגוע במינויים בועדות ובדירקטוריונים. בשביל זה חולדאי נותן לחברי הקואליציה כל מיני רשויות של ועדות איזוטריות וטייטלים מקושקשים כדי שיהיו להם לפחות אייטמים בעיתון וכרטיס ביקור שייראה מכובד. כמו כן, כדי לחזק את דבק הנגרים יש גם את התפקיד של יו"ר השפד"ן שגם הוא מקנה שכר מכובד ובקדנציה הקודמת ניתן לאיתי פנקס והיום ניתן לארנון גלעדי (שהביא איתו רק שני מנדטים).

  8. ערן ורד הגיב:

    לחולדאי יש דווקא מה לומר על התקציב

    http://www.tlv1.co.il/ron/?p=82

  9. אירית בלושטיין הגיב:

    יואב,
    לולא היית קיים, היו צריכים להמציא אותך. יישר כוח על ההתמדה, האיכפתיות, ההומור והכאב המגולמים יחד בכתיבתך הרהוטה ובכל פעולותיך. אתה כל כך משכנע בתום ובלהט שבהם אתה פועל, ללא שום רצון להאדיר את עצמך, או להוסיף לעצמך נוצות בכובע, אפילו לא כערך מוסף. רואים וחשים את זה. כולך נתון לקהילה ולמטרה, וזה סוחף ומעורר אמון. (אל תסמיק).
    נשאלת רק שאלה אחת, האם בלוג וטוב ומזמין ככל שיהיה הוא אמצעי מספיק חזק על מנת להביא שינוי בהיכלי השן ובראשי העיר ומקבלי ההחלטות האטומים והבורים? האם לא היית צריך להיות חבר של ממש, במפלגה הנכונה, בסיעה הנכונה, לשבת לשולחן כל הדיונים, ולהיתקע להם שם כעצם בגרון?
    אירית

  10. אורן הגיב:

    אני מסכים איתך בנוגע לרוב הנקודות, אבל לא לגבי מערכת גביית הארנונה. גם אם המערכת גרועה, העדיפות העליונה היא לא לעצור את הפיתוח שלה אלא להביא אותה למצב של תפקוד תקין כמה שיותר מהר. אני מאוד מקווה שאחרי שהמערכת תתוקן ותתייצב העירייה תתבע את החברה המפתחת או תנקוט באמצעים אחרים בשביל שנקבל את הכסף שלנו חזרה, אבל זה ייקח הרבה זמן שלדעתי אין כרגע.

  11. לרמן הגיב:

    אירית, תודה רבה על המחמאות.
    בלוגים הם חלק מהדרך להשפיע ועובדה שהתחום הזה גדל ברשת בישראל והבלוגים משפיעים יותר ויותר ככל שעובר הזמן. מעבר לפעילות פה אני גם פועל במסגרת שתי עמותות (מרחב ותחבורה היום ומחר) שמנסות לקדם שינויים בתפיסות תכנוניות מול פוליטיקאים ומתכננים, ואני חושב שהן אפקטיביות במיוחד בנושא של פקיחת עיניים להרבה מאוד אנשים. השאלה היא איזה דיונים באמת משפיעים על מבנה העיר ולמי יש יותר השפעה. אם את שואלת לדעתי, אני משפיע דרך הבלוג הרבה יותר (וגם את זה צריך לקחת בערבון מוגבל) מאשר אם הייתי יושב במועצת העיר.

    אורן, מישהו יצטרך להסביר את החריגה הזו ובעיקר מישהו יצטרך ללמוד מהטעות הזו (אני חושב שגם בתב"ר הבא נראה הקצאה דומה למערכת הזו).

  12. elam nurit הגיב:

    מצטרפת לתשבוחות על הניתוח מאיר העינים.שמחה שהתוודעתי לבלוג שלך.חבל שלא קודם,אבל הנה עכשו ומעכשו..

  13. לרמן הגיב:

    תודה רבה, נורית.

  14. אבי הגיב:

    אגב, מה מצב העובדים בעירייה? האם חברות שמירה פרטיות פועלות שם או שהעירייה מעסיקה אותם העסקה ישירה? כשדיברתי עם תמי זנדברג לפני הבחירות היא הבטיחה לי שלא יהיו יותר חברות שמירה בעירייה.

  15. לרמן הגיב:

    אבי, אני לא ממש סגור על זה. נראה לי שעדיף לך לפנות ליואב גולדרינג בנושא הזה.

  16. יוגב הגיב:

    מסכים עם כל מילה של דניאל .ר. " זה גורם לי לחשוב על לאחד כל מיני אסונות אורבניים, נגיד להעביר את דוכני הפיס לכיכר אתרים ולהפוך אותם למעין באסטות-שוק חמודות. "
    אגב לרמן באיזה רחוב אתה גר בת"א , אני חושב שאולי אנחנו גרים קרוב אלייך ..

  17. לרמן הגיב:

    אם אתה עוקב ותיק תראה שאני גר לא רחוק מהצד האחורי של פסז' הוד.

  18. אורן הגיב:

    "הארץ" פירסם פרטים חדשים לגבי מיזם השכרת האופניים:
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1145721.html

    אתה חושב שהעירייה עושה את זה נכון? רוב התגובות שם די שליליות, ובצדק רב לדעתי.

  19. לרמן הגיב:

    אורן,
    איכשהו המיזם הזה יצא במחירים יקרים מדי לציבור גם בהשוואה לערים עשירות יותר כמו ברצלונה או פריז ואני מקווה שמישהו מהעיתונאים יעשה את ההשוואה הזו במחירים. פרט לנושא הזה יש גם את העובדה שבתל-אביב לא קיימים שבילים אופניים והפרוייקט יגביר את הכאוס הקיים. יכול להיות אגב, שמטרת הפרוייקט היא הגברת הכאוס שבעקבותיה יסללו שבילי אופניים אמיתיים בתל-אביב – אופטימיות.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s