מקבץ לינקים קצר לשבת

1. נפתח בחדשות מסעירות. לאחר פילוט של שמונה חודשים, ראש עיריית ניו-יורק, מייקל בלומברג, החליט להשאיר את טיימס סקוור כפלזה ולהשאיר את שאר המרחבים הציבוריים המשופרים לאורך ברוודווי ולא להחזיר את שלטון הרכב הפרטי לשם. שימו לב לוידאו ממסיבת העיותנאים בנושא ובעיקר לקטע שמתחיל ב-1:57 שבו בלומברג אומר:

Are the roads for multiple users, everybody, pedestrians, bicycalists and motorists or are they just for motorists?

בלומי, אני רוצה להודות לך באופן אישי על כך שדאגת שבביקור הקרוב שלי בניו-יורק (אמור להיות השנה) יהיה לי עוד אתר מצויין להנות ממנו בעיר המשובחת שלך. מתי אתה בא לתל-אביב או שולח את ג'נט סאדיק-קאהן להעביר פה איזה סדנא בעירייה בנוגע למרחבי ציבוריים וניהול תחבורה? אם אתה רוצה לחסוך קצת כסף ולא לקחת מלון בתל-אביב, אתה מוזמן לישון אצלנו על הספה הנפתחת.

2. עדיין בארה"ב – נטשה מוזגוביה בפוסט על פרברי ארה"ב והניו-אורבניזם אחרי ביקור ב-Kentlands.

3. ערן טמיר בפוסט מעניין על תהליכים עירוניים באזור שדרות המעפילים הקשורים גם לסקייט פארק שבבריכת גלית. טמיר יוצא בקריאה לעיריית תל-אביב להימנע מהריסת האזור ע"י תוספת מנהרה במחלף לה-גרדיה וכך הוא אומר:

"יותר מהכל מאיימת על המתחם החביב הזה תכנית זדונית של העירייה ומשרד התחבורה המבקשים לחפור מנהרה תת-קרקעית מתחת לרחוב לה-גארדיה ולשדרה. המנהרה המתוכננת אמורה להקל על הפניה ימינה של אלה הבאים מדי בוקר מנתיבי האיילון דרך רחוב לה-גארדיה ורוצים להגיע אל אזור התעסוקה המתפתח סמוך להיכל נוקיה. אבל בדרכה תמחוק המנהרה את השדרות החביבות ותהפוך עוד 'מקום' לדרך. זאת ועוד, תושבי האזור טוענים שהתכנית תוביל באופן בלתי נמנע להרחבה של רחוב לה-גארדיה על חשבון מגרשי המגורים אך לא תפתור את הפקק אלא רק תעביר אותו רמזור אחד קדימה לצומת שדרות המעפילים ורחוב וינגייט. לטענתם, המנהרה המתוכננת אף לא תיתן מענה לאירועים גדולים בהיכל נוקיה, ארועים שמטילים היום עומס כבד על מערך הכבישים ביד-אליהו, משום שבעת ארועים לא תאפשר המשטרה את השימוש במנהרה, מה גם שהמנהרה לא תשמש את האלפים שעוזבים את ההיכל.
כל המהלך התכנוני הזה נעשה כמובן במיטב המסורת של תכנון הערים המודרניסטי ומדיניות התכנון העירונית בדרום העיר שמשום מה עדיין מאמינה בהזרמת התנועה כבערך עליון."

4. בני ציפר ביקר בנקודה הדיכוטומית בה מוזיאון תל-אביב הרך ניצב מול הקריה הצבאית הקשוחה. אירשאד מאנג'י נגעה בנקודה גיאוגרפית זו בספרה "הצרה עם האיסלאם" וגם היא זיהתה בה סמל לחברה הישראלית שבה הצבא וכוחות הביטחון נוכחים מאוד ביומיום בכל מקום (אבל היא לא מעצבנת כמו ציפר).

5. איילה חננאל הייתה בתחנה המרכזית החדשה והתרשמה שסוף העולם כבר הגיע. במקרה עברתי השבוע בתחנה המרכזית החדשה בחזרה מירושלים (הייתי צריך להגיע אחר-כך לפלורנטין ולכן לא נסעתי לסבידור) וזה הבהיר לי מחדש שהתחנה הזו היא אם כל הטעויות האדריכליות. ללכת מקומה 6 בתחנה ליציאה הנכונה בקומה 4 זה כמו מסע בארץ הפלאות של עליסה, אחרי שעליסה מכרה את גופה לזנות והכובען המטורף פיצץ אותה במכות. המרחב הפנימי של התחנה כל-כך בלתי-נשלט שכל בעל חנות מוציא החוצה רמקולים ואורות בפול ווליום כך שהתחנה כולה רועשת ומופגזת במטחי אורות ומרגישה כמו קניון בבנגקוק על אסיד רגע לפני שהמורדים פורצים לתוכו. אפשר לייחל ליום בו התחנה המרכזית החדשה תהרס, ונווה-שאנן וגם העיר תל-אביב יוכלו להתאושש באופן טבעי מהמכה הזו. עד אז עדיף לא להגיע לשם אם אפשר (והאמת שלא באמת צריך להגיע לשם כדי לנסוע באוטובוסים ממילא).

6. עירית סולסי בפוסט תמיכה ברפורמת התכנון. יאיר אסף-שפירא מתנגד בתוקף לרפורמה המוצעת ומספק פרטים נוספים לגבי הרפורמה הזו.

7. ונסיים בנימה אופטימית. ההצגה אמדאוס בקמארי היא ניצחון תיאטרלי. איתי טיראן עושה זאת שוב וההצגה כולה מצליחה להעביר בצורה טובה את סוף המאה ה-18. חוצמזה, הליין 1994 שסופסוף יצא לי ללכת אליו בברזילי נחמד ביותר, אם כי לא מספיק ניינטיזי לדעתי וכולל יותר מדי דברים מהמילניום הנוכחי. כשהייתי שם אתמול בלילה וראיתי זוג סטרייטים מתגפף על כסא בחוץ ולידם על כסא נוסף זוג הומואים מתגפפים, הרגשתי שלמרות מערכות השלטון החשוכות ברמה הלאומית וברמה העירונית, האהבה והאנושיות הישראליות עדיין חיות ומוצאות מקום:

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על מקבץ לינקים קצר לשבת

  1. יוני הגיב:

    כמה מילים על פיקצת מגדלי ארלוזרוב.

    קודם כל, פיקציית המגדל לצעירים נבנה במקום מזעזע לגור בו – בין איילון לדרך בגין, על גבול מחלף ארלוזרוב. הדירות הזולות שתהיינה בחלקו התחתון של מגדל המגורים כמובן שיסבלו מרעש עצום לא משנה כמה עבות תהיינה הזגוגיות.

    והדבר הכי חשוב – הטענה היא כי המגדל יבנה בתוך 5 שנים (שנה תב"ע + 4 שנים בניה).
    חבל שלא אומרים לכל מי שקופץ על המציאה שיש קו חשמל מרכזי שעובר במקום ועל פי תוכניות שפורסמו לפני כמה חודשים יקח כ-7 שנים לפנות אותו (אישורי בניה, חפירות, העברת הקו וכו'). זה אומר שבמקרה הטוב המגדלים יהיו בנויים בעוד 11-12 שנה במקרה הטוב.
    מגדל לצעירים, אמרנו?

  2. לרמן הגיב:

    יוני, לא הייתי מודע אפילו לקשקוש הזה של מגדלי ארלוזורוב. תודה שהסבת את תשומת לבי. מוזר לי שמישהו ירצה לגור עם מלא אנשים שדומים לו ויחשוב שזה נותן חוויית מגורים "עירונית" – זה בטח לא מגורים עירוניים איכותיים, אלא פרבר במגדל שכמו שציינת ממוקם בפינה גרועה יותר אפילו משכונת הסלאמס העתידית של מגדלי יו וחבריהם.

    כרגיל, גוגל מראה שהעיתונות אכלה את הספין הזה בצורה ישירה ועם מעט מאוד פרשנות או ביקורת.

  3. בן הגיב:

    יצא לי לראות ב"גיבורי תרבות" את התגובה של כרמי ושל בתו על התחנה המרכזית והביקורת כלפיו. בעוד בתו פשוט חיה באשליות ("איזה יופי כל המגוון האנושי פה" מתפעלת בזמן שהיא לא מצליחה למצוא את דרכה למדרגות ואובדת במבוך) תגובתו של רם כרמי היתה פשוט אדישות כלפי הבעיה שיצר והאחזות בדיווחי בתו מהשטח ש"זה לא כל כך נורא…" .
    אני הייתי כעונש מכסה לו את העיניים ומעמיד אותו בשולי קומה 4 ומכריח אותו למצוא את התחנה לאשקלון תוך 5 דקות (משימה בלתי אפשרית) או שהוא יאלץ לבלות שם את הלילה.

  4. بغايثي הגיב:

    חוץ מזה שזה נראה כמו שוק מקורה, אני דווקא די מחבב את המבוך של התחנה המרכזית החדשה בתל אביב. זה כמו משחק מבוכים ודרקונים אחד גדול. אתה עולה על המדרגות הנעות פתאום אתה קולט שירדת שתי קומות ולא קומה אחת. את מסתכל על דוכן ספרים בזול מהקומה בקומה אחת מתחתיך ואתה מנסה בכל כחך למצוא את מסלול האופטימלי לשם, אפשר אפילו לקפוץ לפעמים ישר לדוכן מרוב שזה קשה.
    אני זוכר אני וחבריי היינו באים כל הדרך מהרצליה הרחוקה לתחנה המרכזית החדשה בתל אביב לאכול פלאפל אצל הקירחים עם התמונה של אבי נמני ואז אומרים אוקיי…….. בוא נלך לאיבוד. ומשוטטים לנו בכל רחבי התחנה המרכזית בין גרמי מדרגות מסריחות משתן לאין ספור חנויות סקס. איזה חוויה.
    תמיד אהיה לי זכרונות טובים מהתחנה המרכזית. אגב רק שם אפשר להתארגן על מכשיר מגה דרייב איכותי. חפשו את מומו מקומה שלוש. יהיה לכם קשה.

  5. איתי הגיב:

    לא הצלחתי לפענח את המושג שבלומברג אומר בשניה 0:24. מדבר על שני גורמים מרכזיים לשינוי: X ושיפור הבטיחות.
    מישהו יכול לעזור ולתרגם?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s