תל-אביב רוצה לגעת בים ואולי סופסוף יתנו לה

כמאמר השיר "שובי, שובי, שובי לים" נראה כי בעתיד הלא-רחוק עשוי להתחולל כאן מהלך תחבורתי מהפכני שטרם נראה כמוהו בישראל. הרברט סמואל, הידוע גם כציר הדמים המפריד בין תל-אביב לים התיכון באמצעות גודלו, מהירותו, זיהומו ורעשיו ישנה את פניו ויהפוך לרחוב עם כביש קטן ואנשים גדולים במקום אוטוסטרדת אימים עם אנשים שקופים.

התוכנית המדוברת של האדריכלים יאיר אביגדור ושלמה זאבי מהפכנית ביותר ומציגה בפני תל-אביב תכנון המתאים להולכי רגל ולמאה הנוכחית לאחר שנים של תכנון ברוח המאה ה-20 שקידש את הרכב הפרטי על-פני כל דבר אחר, כולל העיר עצמה. מדובר על ביטול האוטוסטרדה בהרברט סמואל באמצעות ביטול כביש השרות המג'וייף והמיותר, כך שרצועת הכביש שתישאר שם תהיה איטית בהרבה והולכי הרגל יוכלו לחצות בקלות מהעיר לים ובחזרה. הגדה המזרחית, היכן שכביש השרות נמצא כיום תהפוך למדרכה עירונית רחבה, ועם ההאטה בתנועה וצמצום כמות הרעש יתאפשר לפתח גם שימושי קרקע מגוונים בהרבה מאלו המתקיימים היום בגדה המזרחית המזעזעת של הרברט סמואל המורכבת מפתחי אוורור, חניונים, קירות, עזובה ושגרירות אמריקאית אחת (לצערנו, נראה שעם מבצר הבטון הזה ניתקע גם בעתיד בכל תרחיש אפשרי כמעט) וכך כתוב ממש:

"במסגרת התוכנית שנמצאת כעת בדיונים בעירייה, יבוטל כליל כביש השירות לאורך הרחוב, שמהווה סכנה בטיחותית ומונע התפתחות של מסחר ושימושים אחרים. מספר הנתיבים יופחת לשניים ולצדם ייסלל נתיב רציף המיועד לחניה. במקביל, מתוכננת הקמה של מדרכה רחבה בגדה המזרחית של הרחוב, שתשיב להולכי הרגל ולרוכבי האופניים את העדיפות במרחב הציבורי. לתוכנית הזאת יש כמובן משמעויות תחבורתיות מרחיקות לכת, ובראשן האטה משמעותית של תנועת כלי הרכב בטיילת."

עוד מדובר על ביצוע השלב הראשוני באמצעות שינוי באמצעים קלים וזולים כפי שנעשה בעת שחרור טיימס סקוור בניו-יורק:

"אחת החלופות שנבחנות לפי שעה לביצוע מהיר של התוכנית היא הפיכה של כביש השירות למדרכה ארעית, כפי שנעשה לאחרונה ברחוב ברודווי בניו יורק בהצלחה רבה. בהשקעה מינימלית נצבע שם האספלט והונחו כמה עציצים ורהיטי רחוב. כיום זהו אחד מהתקדימים המעניינים ביותר של תעדוף תנועת הולכי רגל על פני מכוניות."

אוטוסטרדת הרברט סמואל כיום. בני אדם אינם רצויים כאן
Tel-Aviv's Beach

כדי להבין את הפוטנציאל של חוף ועיר שנוגעים אחד בשני בצורה טובה לא צריך לנסוע רחוק מדי. מספיק להגיע עד החוף של בת-ים, היכן שכביש איטי דו-מסלולי מפריד בין הצד המזרחי העירוני לטיילת, וכך יכול הרחוב שנושק לים להיות רחוב אמיתי שאנשים רוצים לשהות בו (ויש בו לא מעט בתי-קפה ומסעדות), ואכן בבת-ים חוף הים הוא הפרומנדה המשמעותית בעיר.

בת-ים. קרובה לים
Bat-Yam's Beach

אם רון חולדאי יצליח לקדם את התוכנית הזאת והיא אכן תקרה כפי שמתואר בכתבה מדובר כאן במהלך שעתיד להשליך על כיוונים תחבורתיים נוספים בתל-אביב ומחוצה לה בחזרה לתכנון מוטה בני-אדם במקום תכנון מוטה רכבים, כפי שכבר בוצע במקומות רבים וטובים. מעבר לכך, ביצוע כזה עשוי אף לשנות בצורה משמעותית את המורשת התכנונית של רון חולדאי (כרגע היא מורכבת בעיקר ממגדל נוה-צדק, זוועת העולם בהבימה וכמה ציורים של אופניים על מדרכות העיר).

מעבר למהפך בהרברט סמואל העירייה מתכננת גם לעדכן את עיצוב הסבנטיז המיושן של הטיילת באמצעות התוכנית של מייזליץ-כסיף שתוסיף הרבה מאוד ישיבה משנית (הסבר כאן) לאורך הטיילת ותציע עוד ערימה של שינויי עיצוב כאלה ואחרים. נושא ההצללה במגע בין הטיילת לחול עצמו עוד לא ברור, וגם לא ברור האם ניתן לפתור את המפגע התכנוני הקרוי כיכר אתרים (מנסים, אבל לדעתי אין סיכוי). אורלי אראל, ראש צוות התכנון של מרכז העיר, מזמינה אתכם להשתתף בדיון על תוכנית העיצוב של הטיילת באמצעות רישום במייל זה: info@tlvblog.co.il.

לא נותר אלא לסיים את הפוסט הזה עם אילנה אביטל:

לקריאה נוספת:

נועם דביר על התוכניות להחזרת הים

אורלי אראל על השיפוץ המתוכנן

אליאב מחווה דעה

פוסט זה פורסם בקטגוריה חוף הים, תחבורה, תל-אביב, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על תל-אביב רוצה לגעת בים ואולי סופסוף יתנו לה

  1. כשנה הגיב:

    שיר/תוכנית מעולה.

  2. עידן הגיב:

    אני לא מבין מה הבעיה. צריך פשוט להקים מחדש את תעלת בלאומליך!

  3. נברא הגיב:

    לעניות דעתי התכנית גרועה ונטולת מעוף. המצב הנוכחי מחייב שינוי, אבל התכנית המוצעת נראית לא טוב! פקקים, עצבים, ובאסטות של פושעים (כמו בבת ים).

  4. אורן הגיב:

    נשמע מעניין, ועם זאת קשה לי לא להיות קצת סקפטי.
    כמו צמצום הנתיבים שהתבצע לפני כחמש שנים ברחוב סוקולוב בהרצליה, גם כאן הציבור המקובע יתמרמר על "הטמטום" שבהסרת נתיבים. ולדעתי בניגוד להרצליה, כאן מדובר בכביש הרבה יותר מרכזי, והלחץ יהיה גדול מאוד.

  5. לרמן הגיב:

    אורן, אנחנו עוד נשמע "מומחי תחבורה" רבים שמסבירים שיהיה עומס עצום וכל העיר תיתקע. זה האנשים שמרוויחים מכניסה של עוד ועוד כלי רכב. אתה לא מצפה שהם יוותרו כל-כך מהר. צריך לקחת בחשבון את הקונטקסט ההיסטורי שיצר את מפלצת הרברט סמואל. ב-1968 לא היו לתל-אביב כבישים מהירים כלל (איילון היה עוד רחוק מאוד בעתיד) ורצו כביש מהיר מצפון לדרום, שיוביל למרכז העסקים העתידי במנשייה (כן, מישהו עישן משהו טוב כשהוא חשב שהמע"ר המטרופוליני יהיה במנשייה. זה לא קרה). זו הסיבה גם שכיכר אתרים תוכננה ככיכר מוגבהת, כדי לפנות מקום לכביש המהיר ליד הים (והכי קל ליד הים, בגלל שהים לא מגיש התנגדויות ולא מפריע לו הרעש). באותן שנים, שלטון הרכב היה חזק אפילו יותר מהיום, שלא לדבר שהיום תל-אביב רווייה בכבישים מהירים והמע"ר עבר הרחק מזרחה מהים.

    40 שנה אחרי הטעות, התפיסות כבר מתחילות להשתנות. גם במקומות אחרים בעולם שצמצמו כבישים מהירים ליד גופי מים גדולים כמו נהרות או ימים לא היו חסרים "מומחים" שיגידו תהיה קטסטרופה תחבורתית, אבל כמובן, שזה לא לא מה שקרה אחרי הצמצום. אפשר לקרוא עוד כאן, ובמיוחד מעניין המקרה של פורטלנד שהיה אחת הפעמים הראשונות שהורידו כביש מהיר, עוד בשנות ה-70.

  6. שי הגיב:

    המורשת התכנונית של רון חולדאי היא לא רק מגדל נוה-צדק והבימה, אלא התפיסה הייחודית של "חניון לכל אדם."

    ובאשר לציורי האופניים שחודשו לאחרונה, ואף נתווספו להם כרזות המורות על הפרדה בין "שביל האופניים" לשביל הולכי הרגל – בדיוק היום ראיתי את ראש עירנו מפדל בהנאה במורד שדרות רוטשילד עם שני עוזרים שלוחי לשון, אני מניח שבכך הוא מיצה את הקטע ובקרוב האיורים והכרזות יוסרו.

  7. אמיר כרמל הגיב:

    תודה על הפוסט.
    אולי בסוף קופנהגן תהיה כאן.

  8. אהובה הגיב:

    לכל הקוראים והמגיבים:
    יתקיים מפגש ציבורי ב- 14.4.2010 לדיון בתוכנית. .
    כל המעוניינים להשתתף ולהשפיע מוזמנים לפנות לכתובת שמצויינת לעיל (בכתבה) ולהגיע למפגש: info@tlvblog.co.il. .

  9. לרמן הגיב:

    אהובה, תודה רבה.

  10. נחום כהן הגיב:

    כוון המחשבה הוא כוון טוב, אבל לא פשוט לתקן טעויות בקנה מידה כזה.
    1. הטיילת אשר תווצר תהיה ארוכה מדי, וריקה, למרות שהגישה לים תשתפר במשהו.
    2 גן כלור גדול מידי, וכן גם הדולפינריום המעצבן והלא חוקי.
    3. לפנינו ריקנות מוחלטת של שלושה ק"מ (מרינה-יפו), ללא אוכלוסיה, עם קצת בתי מלון.
    4. יש לבנות את השטח הזה, יכיל בקלות 30 אלף איש, יחבר אל יפו ברצף אורבני.
    5. אבסורד תל אביבי – המרכז הוא שומם. במקום הסיטי (המע"ר) שנכשל, לאכלס כבר!
    6. הטיילת החדשה – שוקקת כי גרים בה אנשים, מוליכה בין המרינה לגבעת יפו.
    7. זהו הציר האמיתי לעיר לחוף ימים.

  11. לרמן הגיב:

    נחום, מסכים איתך בעיקר. אתמול הלכתי ברגל דרך האזור ההוא בלילה – ממש מפחיד ושומם. לא ברור מדוע צריך אלפי דונמים של מגרשי חנייה ריקים שם. הטעות ההיסטורית היא כמובן הגילוח שעשו לשכונת מנשייה ושממנו האזור טרם התאושש. מתישהו, ועדיף מוקדם, תל-אביב תצטרך לתת את הדעת למגע של הים דרומית מרחוב אלנבי. לגבי הדולפינריום, יש איזה תוכנית לפנותו בתמורה לבנייה של שני מגדלים ממולו, אבל מי יודע מתי זה יצא לפעול, והשאלה הגדולה היא אם בכלל המגדלים האלה יאפשרו חזית פעילה מול הים או כמו שרשרת המלונות של דן פנורמה ואינטרקונטיננטל יציגו קירות אטומים וחניות בלבד במגע שלהם עם העיר.

  12. פינגבאק: בשנה הבאה נשב על הטריבונה בים ונספור ציפורים נודדות | עוד בלוג תל-אביבי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s