הזמנה לסיור אופניים ועוד הערות בנושא

ביום ששי הקרוב, ב-23 באפריל בשעה 9:30 יצא לדרכו סיור אופניים משותף למכללה החברתית-כלכלית ולישראל בשביל אופניים במסגרת הקורס האורבני שאוהד קרני ועבדכם מרכזים. הסיור יצא מסמינר הקיבוצים (ב-9:30 בבוקר כאמור) ויסתיים בדולפינריום באזור 11:30, כאשר למי שמעוניין תהיה גם חזרה מסודרת לנקודת הפתיחה. הסיור פתוח להקל הרחב ללא תשלום. ההשתתפות בסיור באחריות המשתתפים בלבד.

במהלך הסיור נרכב (בקצב מתון) על שבילי אופניים שנסללו ו/או סומנו על ידי עיריית תל אביב יפו, נחשף ל"אבולוציית השבילים" ונזהה את הקונפליקטים והאתגרים בפיתוח רשת שבילי אופניים שמעודדת את הציבור לרכב בבטחה אך לא פוגעת בהולכי הרגל. מומלץ להצטייד באופניים תקינים, קסדה ובקבוק מים. ניתן לשכור אופניים (70 ש"ח) בתאום מראש. רישום לסיור במייל: israel@bike.org.il (ויש גם ארוע בפייסבוק).

עבדכם, אגב, לא מחזיק בזוג אופניים וחלוד ברכיבה, ולצערי לא אגיע לסיור (אני מקווה לחזור לרכב, אבל משום מה לא עושה את זה, אולי בגלל שזה נראה לי מסוכן בטירוף בתל-אביב). בהקשר הזה, בשבוע שעבר בדיוק, במסגרת קמפיין העירבוב של עיריית תל-אביב, רוכבת אופניים ניסתה לערבב את צמיג האופניים שלה עם הקרסול השמאלי שלי על המדרכה באלנבי. הגומי של הצמיג והג'ינס שלי לא הצליחו להתערבב בצורה ראוייה והקרסול שלי מאוד לא אהב את הניסיון הזה. ככה זה כשהעירייה שולחת את רוכבי האופניים למדרכות, כדי שיבדקו את חוזקן של עצמות הולכי הרגל.

כדאי לציין שלמרות העובדה שתל-אביב היא עיר קיימת, נעשה ניסיון צולע לסלול במרכזה סופסוף שבילי אופניים על הכביש. ברחובות ריינס וגאולה מוקמו שבילי אופניים ראויים לכאורה, אשר מתפרסים על פני כ-900מ' יחדיו. הנה תמונה של השביל ברחוב גאולה:

שביל האופניים ברחוב גאולה
שביל האופניים ברחוב גאולה

על פניו מדובר בשביל אופניים כמו שצריך פחות או יותר בשביל רחובות צרים יחסית ואפילו בצד הנכון של דלתות המכוניות החונות. בעירייה שכחו רק דבר אחד וזהו עיקרון הרצף. משום מה לפני כל צומת השביל נעלם ואז חוזר חזרה אחר-כך. כנראה שבתל-אביב אמורים לרכב רק על אופניים בעלי כושר תעופה. כך זה נראה במציאות:

שביל האופניים נעלם לפני הצומת
שביל האופניים מסתיים לפני הצומת

בהקשר של קמפיין עירבוב הולכי הרגל והאופניים של העירייה מדובר במהפך עצום ושיפור רציני בתשתית. בפרט, החלפת השבלונות שמצוירות על מדרכות העיר (ותודה ללהב זוהר שהפנה את תשומת לבי לנושא) ודאי תשפיע באופן מהותי על אופי הרכיבה בעיר. שימו לב בתמונה הבאה לשבלונה הישנה והלא-רלוונטית בחלק התחתון, לעומת השבלונה החדשה והאלגנטית בחלק העליון, שבלונה שכולה אומרת נוחות, בטיחות ומהירות רכיבה, וזה ניכר בשינויים בצורת הכידון והכסא:

שבלונה חדשה לשבילי האופניים המצויירים
שינו את השבלונה של שבילי האופניים

לסיכום, כולכם מוזמנים לסיור ביום ששי, ואני מקווה שמי שילך יהנה וילמד לא מעט. נראה לי שהגיע הזמן שהעירייה תתייחס לאופניים ככלי תחבורה עירוני לגיטימי ולא רק תרגיל ביחסי ציבור.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אופניים, תחבורה, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על הזמנה לסיור אופניים ועוד הערות בנושא

  1. טל הגיב:

    אולי זאת הזדמנות טובה לשאול – ביטלו בסוף את החוק לגבי חבישת קסדות לרכיבה באופניים בעיר?

  2. אליאב הגיב:

    Someday, they will get it right

  3. אביב רוס הגיב:

    אני גר בברלין וגם כאן יש מקומות בהם שבילי האופניים נעלמים להם במעבר בין צמתים. אני מניח שיש כמה עובדי צביעה שחיפפו. בתל אביב בטח אין מקום בצומת לסמן את הנדרש.

    תהיתי לגבי הסימון על השדרות והמדרכות. מביקורי האחרון בעיר, שמתי לב שהולכי הרגל בעצמם מתעלמים כמעט לחלוטין מהשביל ולא מפנימים את העובדה כי מדובר בשביל לאופנים ולא לרגליים. מה דעתך בנידון?
    יש לנו כישראלים, נטיה מאוד חזקה לקטר ולהתלונן. קיטרו שאין שבילי אופניים, עכשיו יש ודורכים עליהם. מה שכן, לא מזמן שמעתי שעל רוכבי קטנועים נאסר להחנות על השדרות והם התבכיינו. אני אומר – טוב מאוד, מדובר בנהגים רבים שנסעו איך שהתחשק להם. מי שיוצר מערב פרוע, שלא יתפלא שהשריף כועס מאוד.

    דבר אחרון, איך אפשר בכלל בלחות המטורפת של העיר, לנסוע באופניים?

  4. להב הגיב:

    אביב,
    ציור על מדרכה לא הופך אותה לשביל אופניים. בשדרות רוטשילד צד שלם מוקצה לאופניים וזה לא עובד, כי זה מוציא את השדרה "מאיזון". גם השדרה מיועדת למעשה להולכי רגל.
    שביל אופניים שאינו מופרד, אינו שביל אופניים. נקודה. כשתהיה מסה קריטית של שבילים מופרדים על המיסעה, אפשר יהיה להוסיף לה רשת של שבילים מסומנים במקומות ספציפיים ולפי עקרונות ברורים והגיוניים, או אז ייוצר תלת – קיום אמיתי, הגיוני ובטיחותי יותר בין רוכבי אופנים, הולכי רגל ורכב פרטי ובא לקרסול הימני של לרמן – גואל.
    ועוד דבר , כל זה חייב לו שיישען על מערכת תחבורת המונים יעילה שמפנה תשתיות לצורות תחבורה אלטרנטיביות לרכב הפרטי.
    עד שזה לא יקרה תרבות האופניים המקומית תמיד תשיג את התשתיות שהעירייה מספקת לה.
    ולסיום, מיים, רכיבה בצל ושתי חולצות להחלפה וגם יולי – אוגוסט מאחורינו.

  5. לירן הגיב:

    אין טעם לדבר פילוסופית על עקרונות מיזוגים וחבריהם,

    תבינו כבר רכיבה על אופניים היא תרבות, איכות סביבה היא תרבות והיא לא מרכיבה
    את הפסיפס התרבותי שלנו אולי בעתיד.

    אני לא מבין מה הבעיה עם סימון על מדרכות תפתחו תמונות של שבילי אופניים באמסטרדם
    ותמצאו גם שבילים כאלה, גם אני טיילתי בברלין וראיתי שבילים נמחקים לקראת הצומת.
    כל הדיבורים על איזון שמיזון מגוחכים בעיניי , הסיבה של שביל האופניים הרלוונטי ברוטשילד
    לא עובד הוא חוסר סובלנות של התרבות שלנו והעובדה

  6. לירן הגיב:

    שטרם הספקנו להפנים (ובצדק כי הנושא טרי) את החשיבות של אופניים במרחב הציבורי.

    גם רומא לא נבנתה ביום אחד גם גם שבילי האופניים בתל אביב- כמה מכם יודעים שההנחיות
    ליצירת שבילי אופניים על הכביש במשרד התחבורה יצאו רק לפני 3 שנים? רק לפני 3 שנים
    טרחו בכלל לתת הנחיות לרשויות איך לבצע זאת.

    ברור שאפשר יותר וברור שצריך יותר ככל שהעוצמה הציבורית תתחזק כך תתחזק הרוח
    החיובית שאנו מנסים לעודד. בזכות עמותה נהדרת אחת תל אביב החלה לחשוב נכון על
    שילוב שבילי האופניים במרחב העירוני. 100 מליון שקל משקיעה העירייה השנה בנושא
    הפרויקט הגדול ביותר לשנת 2010, אנחנו מתקדמים לקראת שינוי מרחיק לכת בכל הקשור
    לאופניים בעיר. דרושה סבלנות והיא נדירה במחוזותינו…..

  7. אביב רוס הגיב:

    אני זוכר לפני 20 שנה כשביקרתי אצל סבא וסבתא בקרית מוצקין, נסענו כולנו באופניים בשכונה. היום הם לא היו לוקחים סיכון.

  8. לרמן הגיב:

    היום יש שם הרבה יותר מכוניות.

  9. איתן הגיב:

    אני גר במרכז תל אביב ורוכב כבר שנים על אופניים. מצד אחד אני מסכים שסימון שבלונות על המדרכה זה לא יצירת שביל אופניים מצד שני סימון פסים על הכביש, בארץ, עם תרבות הנהיגה, ובכלל עם התרבות כאן, זה יותר גרוע. אם כבר, אני מעדיף להתערבב עם איזה קרסול של הולך רגל בשדרות רוטשילד מאשר עם פגוש של מכונית ברחוב ריינס. מאז שהייתי בן 13 רכבתי על אופניים בעיר, קודם בירושלים ואחר כך בתל אביב ותמיד היה לי רק עיקרון אחד: לא לחלוק את הדרך עם כלי רכב למעט ברחובות חד-סטריים בעלי נתיב אחד וללא תחבורה ציבורית. העובדה שאני כותב מילים אלה מוכיחה שהשיטה עובדת כבר 35 שנים. אז נכון, המהירות הממוצעת שלי היא רק 10 קמש ולא 15-20 כפי שניתן היה אילו היו שבילי אופניים נפרדים אבל בעיר כמו תל אביב זו מהירות לא רעה בכלל.

  10. טל הגיב:

    היה אחלה סיור! תודה!

  11. לרמן הגיב:

    נקווה שיהיה פוסט מתישהו על זה. אתה מתכוון לכתוב?

  12. טל הגיב:

    לא תיכננתי… אם ייצא משהו אני אעדכן.

  13. פינגבאק: סיכום סיור בנושא תכנון להולכי רגל | עוד בלוג תל-אביבי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s