מקבץ לינקים היסטורי

כמה לינקים היסטוריים מבית היוצר של חיים יערי ועוד מקור לא ידוע:

1. מאמר של חיים יערי משנות ה-60 האופטימיות. יערי כותב על הפיכה של תל-אביב מעיר למטרופולין שמאגד בתוכו מספר ערים שנשענות בדרך כזו או אחרת על תל-אביב. באופטימיות קיצונית הוא צופה צמיחה מהירה בתל-אביב בשנות ה-70 וגדילה משמעותית במספר התושבים בעיר. כיום יש בתל-אביב את אותו מספר תושבים כמו בשנים ההן, והיא מהווה חלק קטן בלבד מכמות התושבים שמרכיבה את המטרופולין שנשען עליה.

2. מאמר ההמשך של יערי שבו הוא קורה לאיחוד רשויות ולהשקעה בתחבורה הציבורית. יערי צופה עתיד מזהיר למרכז העסקים החדש שאמור לקום במנשיה (בסופו של דבר חלקו של המרכז ההוא נבנה ונכשל, כאשר העסקים נדדו למיקום הטבעי יותר על גדול האיילון ובגין).

3. מקור לא-ידוע ותאריך לא ידוע לכתבה קצרה על דחיית התוכנית לבניית רכבת תחתית בתל-אביב. מעניין מתי נפסיק לחכות לרכבת התעתועים הזאת ונתמקד בשיפורים ריאליים לתחבורה הציבורית. במאמר מוסגר – הרכבות התחתיות באירופה נבנו בשלהי המאה ה-19, בתקופה שבה שכר העבודה והתנאים הסוציאליים היו נמוכים מאלו של פועלים סיניים בישראל של היום. הרכבות התחתיות המודרניות באתונה ובמונטריאול, שנבנו לכבוד האולימפיאדות שלהן, גרמו שתיהן בסופו של דבר וביחד עם ההוצאות האחרות לפשיטות רגל משמעותיות בשני המקומות. רכבות תחתיות מודרניות נוספות בסינגפור וגם בסין נבנו בחיסכון גדול בעלויות כתוצאה מכוחו הרב של השלטון במדינות אלה על חשבון זכויות האזרח (שכוללות גם דברים מעצבנים כמו התנגדויות, דיונים, פיצויים והפגנות). האם אנחנו מעדיפים פשיטת רגל, דיקטטורה או ויתור על רכבת תחתית?

פוסט זה פורסם בקטגוריה לינקים, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על מקבץ לינקים היסטורי

  1. ערן הגיב:

    גדול. אני מהמר שהכתבה השלישית היא משנות השלושים.

  2. לירן הגיב:

    חשוב להאמר:

    1. ראשית איני רואה בעייה בקידום מערכת תחבורה ציבורית יעילה המושטטת על אוטובוסים
    ובמקביל קידומה של רכבת תחתית, לכל אחת יש את היתרונות והחסרונות שלה.
    2. באשר לתנאי השכר אתה צודק אכן העולם המודרני עבר סוציאליזציה מסוימת אבל זה לא
    אומר שלא ניתן לבנות מערכת מבלי לפשוט רגל, אפשר לקחת את סיפור מנהרות הכרמל
    ולראות דוגמא מצוינת לטיב הגלובליזציה בה שכר אשר ירתיע עובדים ישראלים עומד
    כשכר מינימום בסין ומאפשר בנייה במינימום כסף.
    – אני גם לא מבין מדוע רכבת תחתית מודרנית בסין פירושה פגיעה בזכויות אדם… אם אני
    אשכור את שירותיה של חברה סינית לבנות מערכת היסע בישראל האם אני תומך בהפרת
    זכויות אדם? לא ברורים לי הטיעונים מה גם שהניסיון להציג את בניית הרכבת ביוון כחלק
    מהתמוטטות הכלכלה היא מגמתית להחריד שכן חובה של יוון מהתוצר הוא כ-130%
    ותרומת הרכבת אל החוב הזה בטלה בשישים ויש להפנים שמדובר בניהול כלכלי כושל
    אשר מתרחש כבר קרוב לעשור, ניהול אשר מרחיב את שירותי המדינה מבלי
    שהמגזר הפרטי מתרחב בעצמו.

    לסיכום, דיקטטורה -לא פשיטת רגל -לא ויתור גם לא. ניתן לבנות רכבת תחתית בישראל
    על אף הציניות הגדולה מבלי לאבד את המוסר והתחתונים, ובמקביל לקדם מערכות תחבורה
    המבוססות על אוטובוסים.
    בירושלים עשו גם וגם אפשר גם בתל אביב.

  3. דני הגיב:

    הכתבה השלישית מעיתון דבר, ואכן משנות השלושים אם זכור לי נכון

  4. גרידג' הגיב:

    אני עם לרמן. לא לרכבת תחתית.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s