תל-אביב שלי

כשחוזרים הביתה אחרי שהות ממושכת במקום אחר, נדרשת תקופה קצרה להתאקלמות. בתקופה הקצרה הזו מביטים בבית קצת כמו תיירים, אשר מבחינים בפרטים אותם המקומיים לא רוואים ביום-יום לטוב ולרע. כך התבוננתי בתל-אביב בשבועיים האחרונים. הייתי בשש ערים צפון-אמריקאיות מסוגים שונים, אבל באף אחת מהן לא הצלחתי לצלם תמונה כזו:

תל-אביב. אוקטובר 2010
The Best of Tel-Aviv

זו תל-אביב שלי בתמונה אחת. המכונית החונה על המדרכה באין מפריע באמצע היום במרכז העיר. הפיקוס אשר עבר חישוף ע"י פלוגות הסער של חולדאי והולכי הרגל הנדחקים להם מעידים על המאמץ והתושיה להם נדרשים אלו היוצאים החוצה להיאבק במרחב הציבורי התל-אביב על הזכות למעבר בטוח.

המרחב הציבורי משול לבריכת שחייה ציבורית. ברוב העולם השתנה בבריכת שחייה נחשבת למעשה בלתי-מנומס עד מאוד. בבריכה הציבורית של תל-אביב המצב שונה. כאן מצפים מכל שוהה בבריכה להשתין ככל האפשר במים והמרחב הציבורי נהפך לבריכה מלאת שתן בה העירייה והציבור משתינים ללא הרף. לעתים, שחיינים מסויימים אף מרשים לעצמם להוריד את בגד הים ולחרבן בפרהסיה. חלק מהשוחים האחרים נרתעים מהמעשה, אך לחלק זה נראה טבעי ביותר.

כאשר המרחב הציבורי ליד היכל התרבות של תל-אביב נראה כך, כאשר הן העירייה והן נהג המיצובישי מרשים לעצמם להטיל את מימיהם בבריכה כחלק ממעשיהם היומיומיים, אין פלא שחללי היכל התרבות הציבורי של תל-אביב נהפכים לבסטות של נדל"ן. למעשה, לא ברור איך זה לא קרה קודם. רחמים לא יועילו לתל-אביב אשר מכורה לריח השתן של עצמה. ניקוי הבריכה הציבורית של תל-אביב ידרוש תהליכי גמילה קשים ותקופות של קריז בהן תל-אביב תנסה שוב ושוב לעשות את צרכיה על עצמה. אני מאחל לתל-אביב שעוד בימי חיינו תגיע לכך שמצב מהסוג שמצולם כאן לא יוכל להתרחש בה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, הפקעת המרחב הציבורי, שווה ירידה מהארץ, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על תל-אביב שלי

  1. bb הגיב:

    בהיעדר תשתית של תחבורה ציבורית ראויה, אנשים ימשיכו להגיע במכוניות למרכז ת"א, לא משנה מה. וכל עוד אין תחבורה ציבורית ראויה וגם לא מספיק מקומות חניה באיזור, אנשים ימשיכו לחנות על המדרכה. איכשהו נראה לי שבערים בצפון אמריקה התשתית הזו מעט שונה.

  2. לרמן הגיב:

    התחבורה הציבורית של סן פרנסיסקו מחורבנת ממש (אבל ממש) וגם בסיאטל לא מדובר בפאר היצירה ובמקומות האלה התושבים והמבקרים נוסעים ברכבים פרטיים אפילו יותר מאשר בתל-אביב. מדובר בהבדלים תרבותיים ובנורמות התנהגות שונות ולא בפערים תשתיתיים. דווקא במקום שבו הרכב מצולם יש חניונים עצומים ואותו רכב שחנה על המדרכה היה יכול לחנות בחניון של הסנטר או בחניון של הבימה שבכל אחד מהם היו עשרות אם לא מאות מקומות פנויים באותו זמן והם סמוכים מאוד למקום.
    בהיעדר נורמות התנהגות ראויות אנשים ימשיכו לחנות על המדרכה.

  3. צ'יקי הגיב:

    מה הכוונה שהתחבורה הציבורית של סן פרנסיסקו מחורבנת ממש: יש שם סאבוואי, בארט מהיר, רכבת רייל ואוטובוסים יעילים?

  4. לרמן הגיב:

    חוצמזה שהרכבות הקלות של Muni (הרכבת הקלה של סן-פרנסיסקו שכנראה אליה אתה מתכוון כשאתה אומר סאבווי, שיש לה 4 תחנות תת-קרקעיות) נוסע לאט, נתקע ולא מגיע לאיפה שצריך (אלא אם כן יש לך 50 דקות ספייר לכל כיוון), ולגבי האוטובוסים צריך לנחש לאיפה הם נוסעים..בהחלט דורש פוסט הרחבה הנושא הזה. הדבר שעובד שם הכי טוב זה השאטלים הפרטיים שחברות ההיי-טק מפעילות כדי להביא את העובדים שלהם מסן-פרנסיסקו לעמק הסיליקון. לפחות, לא קשה מדי לתפוס שם מונית (שחוסכת לך בערך 50 דקות מתוך שעה שאותה נסיעה תיקח לך בתחבורה הציבורית שם).

  5. לירן הגיב:

    לרמן אם התרבות היא האשם העיקרי אז איך מתמודדים? מה אשם חולדאי שהברברים האלה חונים שם? אתה חושב שהוא רוצה לראות דברים כאלה? הוא הרי ראש העירייה הכי קיצוני בנושא חנייה במקומות אסורים שיש בארץ. לפחות כל מי שנכנס לתל אביב יודע שיש פה דין, הסתובבתי בחיפה לפני כמה שבועות ואתה לא רוצה להתחיל לנחש מה קורה שם, כל המדרכות הן שטח הפקר.

    להלחם בתרבות מושרשת של חוסר אכפתיות זה כמו לפתור את בעיות הפשע של המדינה בעזרת עוד שוטרים. משהו רקוב מהבסיס שלנו, שבו אנו באמת חושבים שמגיע לנו הכל.
    כדי שאנחנו נפסיק לראות תמונות כאלה צריך לקרות משהו מאוד דרמטי, בוודאי שלא חולדאי זה שיפתור את התופעה. אם אתה חושב שיש לך פתרון שיפסיק לחלוטין את התופעה אני אשמח לשמוע

    אני גם חושב שחזרת פסימי מידי, אבל זה מובן בהתחשב במציאות שמחוץ לבועה.
    שיהיה אחלה שבוע!

  6. אליאב הגיב:

    ברור שחולדאי אשם. מא אחראי לאכיפה אם לא חולדאי? מציע לך לעבור בכל ערב ברחוב שלמה המלך באזור פרישמן. אין שם כמעט מדרכה יותר.
    העירייה מעלימה עין מהדברים האלה משיקולים פופוליסטיים. הפיקוח חייב להלחם בתופעה הזו. אשמה נוספת של חולדאי הוא הכישלון שלו, אחרי 12 שנה, לדחוף ולו במעט לשיפור התחבורה הציבורית פה.

  7. רותי הגיב:

    לירן – אכיפה היא לא הפתרון האולטימטיבי להכל. כשבאמת רוצים לשנות נורמות שהשתרשו (והן דינמיות – המצב עכשיו לא זהה לזה שהיה לפני עשור), צריך להשקיע גם בקמפיינים, חינוך, שילוט. זה פשוט דורש משאבים במקום להכניס משאבים, אז זה לא מעניין את חולדאי יותר מדי.
    אגב, העירייה היא זו שפורצת את הסכר באופן אקטיבי – היא מתירה לתושבים לחנות על המדרכה באדום לבן בלילות (ומה זה משנה שיותר מסוכן להולכי רגל לרדת לכביש בלילה, כשהנהגים שיכורים יותר וקולטים פחות את המתרחש סביבם), היא מתירה לאופנועים לחנות על המדרכה גם במקומות שבהם המדרכה צרה במיוחד (כי העירייה החליטה שגם ברחוב חד סתרי סופר-צר צריך לאפשר חניה משני צידי הכביש). הדברים האלה, באופן רשמי, הם לא חוקיים, אבל אם תשאל כל פקח הוא יגיד לך שההוראות שלו הן לא לקנוס.
    הטעמים הם לא רק פופוליסטיים – הם מטעמי מצוקת חניה אמיתית שנובעת שוב ממדיניות עירונית. זו שמקדשת את הרכב הפרטי ולא מציעה אף חלופה סבירה, ושבונה מגדלים בלב העיר, עם חניוני ענק, שנועדו לסוג האנשים שלא הולכים לעשות שופינג ברגל, ועל כן לוקחים את האוטו שלהם איתם לכל מקום ומגבירים את מצוקת החניה.

    בקיצור – נורמות תרבותיות/חברתיות אינן נוצרות בואקום – זה מאוד קשור למדיניות ולדוגמא אישית של אנשי העירייה עצמם (אני למשל זכיתי לפגוש את סגן ראש העירייהפאר ויסנר על אופנועו על המדרכה ליד סופר באבא, ועדיין מכה על חטא שלא הספקתי לצלם). נורמות גם לא משתנות בואקום. דרושה הנהגה שאיכפת לה מחיי היום יום של התושבים בשביל זה.

  8. איתי הגיב:

    ברוך החוזר, יואב!
    קולך חסר בתקופה בה בילית/החכמת אי-שם.
    נראה שהלם השיבה (הג'ט-לג התרבותי) הוא האחראי להתארכות הדיון בהפרשות ברשימה זו. לא אופייני לרשימותיך, אבל מרענן לכשעצמו לקריאה.

  9. לרמן הגיב:

    תודה. קשה לחזור מהציויליזציה לכאן. זה לא שהצפון-אמריקאים סופר-אינטילגנטים או משהו כזה, אבל איכשהו זה מרגיש כאילו חזרתי לתרבות קצת מפגרת.

  10. צ'יקי הגיב:

    הייתי בסן פרנסיסקו לפני שנה ונדהמתי מהיעילות והכמות של התחבורה הציבורית. אין כמעט מכוניות נוסעות בעיר הזו.

  11. יש כמה הבדלים חשובים בינננו לבין סן פרנסיסקו וביננו לבין רוב ערי ארה"ב (שרובן שונות מסן פרנסיסקו, הצפופה יחסית):
    1. התחבורה הציבורית בארה"ב דפוקה קודם כל בגלל צפיפות מגורים נמוכה. אם הרכבת לסן פרנסיסקו עוצרת כל 3 ק"מ, זה אומר שהאי מגיעה מאד לאט לסן פרנסיסקו. מסיבה דומה – קווים מאספים ולא יעילים – היא אחת הסיבות לאי היעילות של האוטובוסים שלנו. קו ראשי צריך לעצור במרווחים גדולים ולתת את הפיזור לקווים אחרים.
    2. בגלל הצפיפות הנמוכה(יחסית לישראל), ובגלל שבארה"ב רוב החנייה היא חינם יש שם נורמות שונות של חניה ונהיגה.
    3. חולדאי אשם לא בגלל שהוא לא אוכף איסור חניה על המדרכה (מה שאולי הוא עושה) – אלא בגלל שהוא תרם הרבה להזנחת התחבורה הציבורית בעיר – העדר בנייה של נת"צים, ואי עשייה של 10 שנים.,

  12. ניר סקר הגיב:

    זו תגובה ראשונה שלי באתר, והייתי רוצה לומר שזהו הבלוג היחיד שאני קורא באדיקות ושהוא מעניין ומרענן וכתוב מצוין.
    התמונות מהטיול ביבשת אמריקה – מרהיבות.
    יחד עם זאת אני חייב להבין את הסלידה של תושבי העיר מגיזום הפיקוסים.
    מבחינת "רווחת" העץ, לא מדובר באכזריות כי אם הזדמנות של העץ לחדש את ענפיו ואת העלים שעליו לכאלו צעירים ויעילים יותר. ישנו עץ מתחת לבניין שלי שעובר כל שנה גיזום "אכזרי שכזה" וכל שנה הוא מחלים ומצמיח עלים מחדש.
    מבחינה אסתטית, הפיקוס גדול, חוסם את השמש, מטנף את המדרכה בפירות רקובים ואני מוצא גם יחס בין פיקוסים ברחוב מסוים לבין האווירה שהרחוב משדר. לדוגמא, רחוב ריינס, חוץ מהגלידריה והבליקר בייקרי בפינת פרישמן אין בו ממש פעילות והוא חשוך ולא נעים ביחס לרחובות אחרים באזור. ורחוב אלנבי, אמנם הפיקוסים הם לא ה-סיבה לבעייתיות שלו אבל אני באמת מאמין שאין להם השפעה חיובית.

  13. יונתן משעל הגיב:

    לא ציינת את המפגע של רשת הבגדים הפופולרית המופיעה בתמונה, המכערת את המלתחה של תל-אביביים רבים

  14. ענת הגיב:

    ואתם עוד בתל אביב.

    לפני כמה חודשים נסענו לטייל בבית שאן. בין הסחנה למופע האורקולי בערב, עצרנו לאכול בעיר ולהעביר שעה בגן ציבורי. גן קטן עם מתקנים מושקעים מאד, אבל הטינופת… והיא לא באה מהאוויר. ילדים יושבים על המגלשות, מפצחים ויורקים את קליפות לא פחות מאשר על המגלשה עצמה. ישבתי על ספסל ליד פח אשפה ריק. עבר לידי ילד כבן עשר שבדיוק סיים את החטיף שלו. והעטיפה? נשרה לה מידו, כמטר ליד הפח.

    ולא נתחיל לדבר אפילו על הנורמות ביישובים ערביים, שמהווים גם הם עשרים אחוז מאוכלוסיית המדינה. עזבו אותכם מחניה, מה עם אכיפת חוקי תעבורה בסיסיים? בפעם האחרונה שביקרתי באום אל פאחם, עצרה לידנו מכונית ונשפכו ממנה לא פחות משבעה ילדים שישבו אחד על השני במושב האחורי.

    בקיצור, לא חייבים להשוות לסן פרנסיסקו. טייל בארצנו הקטנטונת ופתאום תל אביב תיראה לך שוויץ.

  15. לרמן הגיב:

    ניר סקר, תודה רבה על המחמאות. יש משהו מכמיר לב במראה של עץ שנגזם ככה. הפיקוסים עצמם נותנים צל וזה די חשוב. ריינס ושלמה המלך דומים – בלילה הם חשוכים, אך ביום מוצלים. אני חושב שזה שאין בהם חזית מסחרית הופך אותם לפחות נעימים בלילה. הבעייה העיקרית של הפיקוסים זה הג'יפה האימתנית שהם מפזרים מסביבם בקיץ (שנמשך 11 חודשים בשנה).

    יונתן, אני חושב שרשת הבגדים הזו מכערת גם לא מעט מלתחות של לא תל-אביביים.

    ענת, יש עוד ערים בעולם (בעיקר בעולם השלישי) שלידן תל-אביב היא פינת חמד מצוחצחת, אבל זה לא מספיק. צריך לשאוף לשיפור.

  16. תמיד יש לעשות עוד ולשפר…. אבל ת"א זו ת"א וכתושבת ת"א אין עלייה ולא מחליפה …לעולם!

  17. למה שונאים את כל הפיקוסים? הגיב:

    הפיקוסים הותיקים (those that are still intact that is…) הם העצים הכי יפים בעיר הזאת והנכס העירוני הכי טוב שיש לה. לא סתם קוראים להם פיקוס השדרה.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s