אופניים במקום דולפינים

פוסט אורח מאת מורין בירן.

לפני כשבוע ישבנו כמה חברים, הזכרתי שאני נוסעת לעבודה החדשה שלי (3 ק"מ) בדרך כלל ברכב פרטי ולפעמים באוטובוס. חברי הסביבתיים אמרו לי שאני לא בסדר – למה אני לא נוסעת לשם באופניים. האמת היא שיש לי אופניים. מיד כשעברתי לתל-אביב קניתי אופניים ורודות ונוצצות וחשבתי שאני הולכת לשחזר את הימים העליזים שעשיתי אי אז בחילופי-סטודנטים בהולנד. ניסיתי להשתמש בהן ליוממות בכל מקום עבודה שהיה לי, אך בכל פעם גיליתי מחדש שזה בעייתי. זה לא הרגיש אותו דבר. לאט לאט זנחתי את האופניים ואת הרעיון.

ביום חמישי קיבלתי תזכורת לסיבה שבגללה הפסקתי לנסוע באופניים. האוטובוס שבו נסעתי פגע קלות ברוכבת אופניים ברחוב בוגרשוב (היא בסדר). הוא עקף אותה קצת צמוד מדי. כשראיתי אותה יושבת על המדרכה ובוכה הבנתי למה הפסקתי לרכב.

בוגרשוב, אחת היציאות העיקריות מהבלוק שלי ואחד הרחובות החשובים והמקשרים ביותר בתל-אביב, הוא אחד הרחובות הכי מבולגנים שבנמצא. המדרכות שלו לא רחבות במיוחד אבל מכילות מכל טוב: כסאות של בתי קפה, תשתיות, ספסלים ותחנות אוטובוס (שכאילו מיקמו אותם בלי כל מחשבה) ומכוניות חונות על המדרכה (שם זה חוקי). אה, וגם אנשים – זה רחוב מסחרי. עדיף ללכת עם האופניים ברגל כי לנסוע איתם בעלייה שם זה בלתי אפשרי. לעומת זאת יש שם 3 נתיבי נסיעה כשאחד מהם משמש תדיר כחניה זמנית או לא זמנית והרבה אוטובוסים. מה שאין שם זה שביל אופניים. אז מה אם זו הדרך הראשית לים או ללב תל-אביב?

ועכשיו  נתקלתי בפוסט של יעל בן-יפת מעיר לכולנו על הדולפינריום בת"א. היא התחילה אותו כך: "אני משוכנעת כי איש מתושבי תל אביב יפו לא חש כי שהדולפינריום מהווה את המפגע הגדול ביותר הקיים בעיר מאז ומעולם." אז כן – למי שמשתמש במקום הזה זה כן מפריע. מאוד מפריע.

היתה תקופה שעבדתי בנוה צדק ועוד אחת בסלמה. לשתיהן הדרך הקצרה באופניים (ופוטנציאלית הנעימה ביותר) היתה דרך הטיילת. זה באמת נחמד עד שמגיעים לאיזור "החיבור". הדולפינריום המזעזע שם פשוט קוטע את הדרך הנחמדה בגוש חניה ובטון נורא לא נעים. גם הכביש הופך שם למאוד ראשי ולא עוזר לתחושה.

כשנודע לי שעובדים על האטת הכביש והריסת הדולפינריום הרגשתי שסוף סוף מישהו חושב על האנשים שעוברים שם בלי קופסת פח מסביבם. גם הבניה ממול פחות הפריעה לי – אם יעשו את המגדלים נכון עם חזית מסחרית, זה יכול רק להוסיף לאיזור. כל דבר עדיף על החור בצורת החניה האין סופית כמו שיש שם. ברור שהיה עדיף לשמור את הפרצלציה של מנשייה אבל זה כבר לא יקרה.

תוספת מאת לרמן:

המחשבות על הדולפינריום החזירו אותי לפוסט הותיק הזה, שבו מניתי את מה שנראו בעיני אז חמשת החטאים האורבניים הגדולים בתולדות העיר – הדולפינריום, כיכר אתרים, מגדל נוה-צדק, כיכר דיזנגוף והתחנה המרכזית החדשה. אחד רשום על שמו של חולדאי, ארבעת האחרים הגיעו הרבה לפניו וטורדים את מנוחתו לא מעט. בשעה טובה, נראה שבקרוב נחזה בתיקון היסטורי ובהריסת הדולפינריום שמעיב על הטיילת. הסיכוי לבצע שינוי בדולפינריום נובע בין השאר מכיוון שיש שם בעלות אחת על הקרקע (זו של בוכמן) ואילו בכיכר אתרים ובתחנה המרכזית החדשה ריבוי הבעלויות והאינטרסים מקשה מאוד על כל שינוי מהותי. מסיבה זו גם כיכר דיזנגוף עוד תשתנה (כולה למעשה בבעלות ציבורית). אחת הסיבות לעסקה הסיבובית שנרקמה עם בוכמן היא מעורבותו של מינהל מקרקעי ישראל, אשר מחזיק בכל הקרקע באזור (בגלל שזו הייתה שכונה ערבית בעבר – מנשייה), דבר אשר מקשה עוד יותר על כל שינוי. מעניין מה היה קורה אם המנהל היה מאפשר להחזיר בינוי עירוני באזור המרכזי הזה – בינוי כמו שהיה שם בחלקה הגדול של המאה ה-20 (ולא ואקום עירוני של חנייה ופארקים ללא צל כמו שיש שם עכשיו), אבל זה בפוסט נפרד.

אני מקווה שבקרוב נחזה בהריסת הדולפינריום – הזדמנויות כאלה לא באות כל יום וצריך לנצל את המצב בו שלושת הגורמים (המנהל, העירייה ובוכמן) הגיעו להסכמה היסטורית על-מנת למחוק את הג'יפה הזו. אני חושב שבמידה וזה יקרה, חולדאי יוכל לרשום לעצמו הישג משמעותי בשיפור פניה של תל-אביב (וזה באמת יהיה שיפור משמעותי).

ועוד הערה אישית לסיום – ראיתי שהנושא פורסם גם באתר של עיר לכולנו עם תמונה שנראתה לי מאוד מוכרת. למעשה, מדובר בתמונה שאני צילמתי, אבל משום מה שכחו לתת לי קרדיט. (עדכון: עכשיו יש קרדיט!)

הדולפינריום – רואים כבר את הסוף
הדולפינריום

פוסט זה פורסם בקטגוריה אופניים, ביקורת, מוניציפאלי, פוסט אורח, תל-אביב, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על אופניים במקום דולפינים

  1. ניימן הגיב:

    יחסי הגומלין בין רוכבי אופניים לאוטובוסים בברלין תמיד הדהימו אותי. פעם הייתי "תקוע" באוטובוס שזחל במשך כשבע דקות מאחורי קשישה על אופניים שדיוושה בעצלתיים בכביש חד-מסלולי. בלי לצפור, בלי לעקוף ובלי כלום. ברור שבחיים לא יהיו כאלו נורמות בארץ – זה פשוט לא בתרבות. והאמת היא שגם פה זה נראה לי קצת מוגזם. אני הייתי צופר לה :]

  2. יאיר הגיב:

    ניימן – לא לגמרי מסכים אתך. בירושלים יש עליות שעל ידן בוגרשוב (בעצם כל תל אביב) נראה שטוח כמו פלס, ואוטובוסים – כמו גם מכוניות פרטיות, מתנהגים יפה (לרוכבים). ואני מדבר על אזורים ממש מרכזיים כמו העלייה מכיכר השבת לרחוב הנביאים… (אוי כמה שזה נשמע חרדי – זה באמת חרדי). אני משער שחשוב שגם לרוכב יהיה מושג עד כמה הוא מפריע לתנועה – אולי זקנה כזו באמת לא הייתה מתקבלת בברכה…

    הבעיה היא שזה *כמעט* תמיד נכון, אבל מספיק פעם אחת שלא (למרות שלי היו כבר פעמיים כאלו ואני עדיין רוכב)

  3. 1. ברור שיש דילמה כזו, לכל אחד. השאלה היא האם להמשיך ולשתף פעולה עם המצב הקיים או לפעול אם בעשיה ואם בחיי יום-יום למען שינוי. לפני 5 שנים היה הרבה יותר מסוכן לדווש באופניים בתל אביב. ככל שיהיו יותר רוכבים, כך הנהגים יהיו מודעים אליהם יותר , יהיו יותר שבילים ושדרות אופניים ויהיו פחות תאונות. רוכבים מבוגרים גם יורידו מכוניות מהכביש.

    2. ממליץ לקרוא את המסמך "איך לא להיפגע ממכונית"
    http://tzalam.streamer.co.il/articles/view/86/

    בהקשר הזה – לא לדווש בבוגרשוב – רחוב עמוס במכוניות ואוטובוסים, לעבור לרחוב מקביל ושקט יותר. אם כבר מדוושים ברחוב שבו מסוכן לעקוף אתכם – סעו באמצע הנתיב הימני (כל עוד אתם בטוחים שיראו אותכם, ושמדובר ברחוב שקט). הסברים על ההגיון בדבר הזה מופיעים בקישור ששלחתי

    3. אני מקווה שבארץ יקימו שדרות אופניים ולא רק שבילי אופניים. השדרות כנראה בטוחות יותר ומתאימות גם למקומות בהן יש דילמה קשה בין חניה לבין נתיב יעודי לאופניים
    http://ecowiki.org.il/index.php?title=%D7%A9%D7%93%D7%A8%D7%AA_%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%9D

    4 הייתי שמח לשמוע המלצה תכונית לגבי בוגרשוב, בין היתר, תחבורת מעברים היתה יכולה להקטין את כמות התחנות ברחוב. ומה עם הגבלת כניסת רכב פרטי?
    אם יש רחוב מקביל – כדאי להעביר את שביל האופניים בו.

    נודע לי כי ב-5 השנים הקרובות עיריית תל אביב מתכוונת להרחיב את שבילי האופניים בעיר, אני מקווה שזה יהיה בהיקף שבו מדובר כעת. תל אביב לפחות מתקדמת בהקשר הזה בכיוון נכון. בערים אחרות בארץ המצב פחות זוהר.

  4. מעיון קצר במפת תל אביב

    – יש חלופה טובה לרוכבים במקום בוגרשוב – לרכוב בטרומפלדור, ואם רוצים להמשיך מזרחה – פונים לסמטה שצמודה לגן מאיר מצידו הצפוני. מי שממשיך דרומה יכול לנסוע דרך גן מאיר עצמו.

    המלצות לשיפור – הפיכת טרומפלדור לשדרת אופניים ואו סלילת שביל אופניים שם.

    המלצות נוספות – ללכת על ההמלצה של ג'יין ג'ייקובס לקיצור בלוקים ולנסות להעריך את דרויאנוב במקביל לבוגרשוב, כשביל לאופניים או להולכי רגל.

  5. עוד בנושא
    שבילי אופניים עתידיים בתל אביב

    וכמפה –
    http://maps.google.com/?hl=iw&ie=UTF8&ll=32.226743,34.747009&spn=2.183969,2.69989&z=9

    ב2012 מתכננים שביל אופניים בבוגרשוב. כמו כן, חלופה נוספת למי שנוסע צפונה – לנסוע על מנדלי מוכר ספרים, בן עמי וזמנהוף . לא מכיר את פרישמן , איך שם באופניים?

  6. אליאב הגיב:

    אחלה פוסט. הטור של יעל בן-יפת כל כך לוקה, ועניין התמונה הוא רק אינדיקציה אחת לכך.

  7. יוני הגיב:

    אני חייב להודות שאני באופן אישי לא חושב שהריסת הדולפינריום הוא הפתרון הנכון.

    לטעמי ניתן וצריך למצוא דרך ביניים בה ישוקם המתחם יחד עם פתיחת מעבר נוח להולכי רגל ואופניים דרכו או מסביבו.
    המתחם יכול להיות מאד מוצלח, בטח במיקום הנוכחי שלו ואם היו עושים לו טיפול כמו שצריך הוא היה יכול להיות אזור טוב ונוח לבילוי לתושבי האזור ותיירים.
    ממילא אין חוף ים (ולא יהיה) באזור, כך שהבעיה היא לא שהוא חוסם את הגישה לחוף, אלא שהוא חוסם את המעבר – ולכן אני בטוח שעם השקעה ושיקום נכון הוא דווקא יכול היה להצליח וחבל.

  8. מיץ' הגיב:

    אין מה להתרגש מהטור של יעל בן-יפת.

    כבר יצא לנו לשמוע כמה מפניני החכמה שלה כאשר היא דרשה לבטל את חגיגות ה100 לתל אביב כי היא הוקמה על ידי אשכנזים:
    http://city4all.org.il/node/412

  9. לירן הגיב:

    יש לי 2 דברים:

    1. ממה שמוכר מנהל התכנון עובד על שינוי גאומטרי מקיף לרחוב בוגרשוב, הלחשושים אומרים שיהיו שבילי אופניים על הכביש משני צידי הדרך.
    אם אני לא טועה הנושא קיבל תקציב כבר בשנה הנוכחית. (לתכנון).

    2. אני חושב שההלנה על גובה הפיצוי שבוכמן מקבל משמעותית הרבה יותר מפינוי המתחם. בהנחה שהשטח העירוני שניתן לו שווה מיליונים רבים נשאלת השאלה האם בנייה של מתחם סולידי (מסעדות מוזיאון ומרכז תרבות) בתוך ריק של בנייה (בסה"כ המקום די שומם) לא יהיו טובים יותר לעיר. כשאני לוקח בחשבון את העלות תועלת, ואני מהתומכים הגדולים של חולדאי בעניין רצף הטיילות, מתקבל הרושם שעדיף שהפיצוי יממן דברים חשובים הרבה יותר (קניית השטח בכיכר המדינה נראית טובה הרבה יותר)

  10. יונתן משעל הגיב:

    לינק לתמונה המהממת של מירב מרודי מתוך הדולפינריום (צולמה שם בעת ביקור משותף ומפחיד). התמונה האחרונה בעמוד
    http://camerav.wordpress.com/art/israel/

  11. גרידג' הגיב:

    סליחה שאני חורג מהנושא, אבל האם אני היחיד ששם לב לעיצוב שאינו מוצלח (אם להיות מנומס), לכתב שנדבק לשמאל המסך, להפרדה המלאכותית בין שם המגיב לתגובה, ובכלל לשינוי הרע מאודשחל כאן? יואב, אני ממליץ לך בחום לחזור לעיצוב הקודם שהיה מוצלח מאוד.

  12. לרמן הגיב:

    בוגרשוב – אתגר והזדמנות. אחד הרחובות החשובים והמורכבים בתל-אביב.

    גרידג', כבר כשהתבנית הזאת עלתה שרון העירה שיש עודף גרפיקה מעצבנת בתגובות. העניין בטיפול לצד שלל נושאים נוספים. התבנית הקודמת לא מסוגלת להכיל מספר שכלולים שיש בתבניות החדשות (בפרט תגים וחיבור לפייסבוק וטוויטר), ולכן היא הוחלפה. משום מה, אי-אפשר למצוא תבנית זהה ומעודכנת.
    גם התבנית הקודמת עברה שינויים בצבעים ובסידור הסרגל ובהדר וגם התבנית הנוכחית עוד תשופר ותהיה טבעית יותר לבלוג. כרגע, היא עדיין חדשה ויש כמה דברים שצריך לתקן, אבל לפני זה יש כנס בחיפה מחר ועוד כנס בבאר-שבע.

  13. לירן הגיב:

    די להרוג חדשנות, אפשר ליצור דברים חדשים ולשנות תוך כדי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s