יישר כוח לרון חולדאי

רון חולדאי הושמץ פה לא פעם ועוד יושמץ מן הסתם בעתיד. היום מגיעות לחולדאי ברכות ותשבוחות. למרות שהיום פורים, לא מדובר בפוסט שהתחפש, ותרשו לי לחזור על הכותרת: יישר כוח לרון חולדאי! מסתמן כי לאחר זמן רב עדיפויות התחבורה בתל-אביב מתחילות להשתנות במעט לקראת איזון טוב יותר בין משתמשי הדרך וכלי התחבורה השונים בהם הם משתמשים. הקונפליקטים עולים אל פני השטח ותושבים אשר התרגלו במשך שנים לכך שתל-אביב היא עיר אשר מקדשת את עליונות הרכב הפרטי צועקים חמס. בעת הזו חשוב לחזק את ידי העירייה אשר פועלת באומץ להוריד סופסוף את הרכב הפרטי מראש הפירמידה, לא פעם מול תושבים נחושים אשר מרגישים שפגעו להם בזכויות בעלות פרטיות על השטח העירוני הציבורי. את המדיניות התחבורתית הרעננה הזו מוביל לא אחר מידידנו המושמץ, רון חולדאי.

רחוב בלוך, הרחוב אשר מחבר את בניין העירייה לבית הועד הפועל וקרוי על שם ראש העירייה השני של תל-אביב, דוד בלוך-בלומנפלד, כן אותו רחוב יומיומי, מסתמן כנקודת מפנה מרכזית. הרחוב הולך לעבור שיפוץ מסיבי החל מחודש יוני השנה ובמסגרתו יתבצע שינוי חתך היסטורי בו במקום 60 מקומות חנייה יתווספו שני שבילי אופניים אמיתיים, אחד לכל כיוון. אני חוזר – במקום 60 מקומות חנייה (אותו שטח הניתן לרכבים פרטיים מסורבלים, מזהמים ובלתי-יעילים כלל בעיר), יינתן שטח לתנועת אופניים (אותו כלי קטן, שקט ולא מזהם ואשר יעיל בהרבה לתנועה בתוך העיר) בטוחה וחלקה. כמה סמלי שמדובר ברחוב שמצוי ממש ליד בניין העירייה ולאחר הטעות עם שבילי האופניים באבן-גבירול נראה שאנו מתקרבים לתיקון היסטורי.

מה שבאמת עצר את נשימתי הוא הדיון הבא בעמוד הפייסבוק של העירייה על הנושא. מעבר לתלונות הרגילות של תושבים אשר חושבים שהם זכאים לקבל מטרים רבים של שטח ציבורי בחינם לטובת שטח המגורים של הרכב הפרטי שלהם (מעניין שעל המגורים שלהם עצמם הם מוכנים לשלם, אבל הרכב שהוא המלך האמיתי אמור לגור בחינם), התגובות הרשמיות של העירייה נשמעות כאילו מישהו החליף שם כמה דיסקים. הנה כמה תגובות לדוגמה עליהן חתומה העירייה שלנו:

"העירייה לא מחוייבת לספק חנייה בחינם. בכל עיר מודרנית בעולם חנייה עולה כסף." סופסוף העירייה מראה הבנה שהשטח העירוני הוא לא הפקר ושאם נמשיך לחלק חנייה בחינם, כמו כל משאב מוגבל אחר, היא פשוט תיגמר. כאן זו לא ברית המועצות והניהול הסובייטי של החנייה (בואו ניתן לכולם בחינם ונראה איך זה עובד) הוכח כמדיניות כושלת. נראה שסופסוף העירייה תתחיל להקטין את הסובסידיה להחזקת רכבים והשימוש בהם באמצעות חלוקה מרחבית שמטיבה עם הרכב הפרטי (ועוד על המחיר הגבוה של חנייה בחינם וגם כאן).

"אנחנו מאמינים שהמעבר לתחבורה ציבורית ושימוש באופניים הוא העתיד בעיר ואנחנו צריכים להבין שיש לזה מחיר." נשאר רק להוסיף את ההליכה ברגל ויש לנו סדר עדיפויות הגיוני ומעודכן למאה ה-21.

"סלילת נתיבים חדשים ומקומות חנייה נוספים לא יביאו לפתרון, על פי מחקרים הוכח שהדבר יביא לתוך העיר רק עוד כלי רכב." כמעט הפסקתי לנשום כשקראתי את זה ועוד בתור תגובה רשמית של העירייה. עכשיו נשאר לחשוב מחדש אם צריך עוד חניונים או שעדיף להשקיע ביעילות של התחבורה הציבורית, האופניים והשימוש בהליכה ברגל.

בעת האחרונה הרוח הרעננה המתבטאת במקרה המקומי של רחוב בלוך והשיפור שיבוצע בו מנשבת בעוד מקומות. הנה למשל, אפילו בצפון הרחוק – העירייה מחזירה שטח ציבורי לטובת שביל אופניים ברחוב קק"ל, כרגיל תוך התנגדות תושבים שכבר התרגלו לחשוב על השטח הציבורי כשלהם.

נראה לי שייטב לעירייה אם היא תשתף את הציבור במידע התכנוני ותעזור גם לתושבים המקומיים ולבעלי העסקים ברחובות אותם היא משפצת להבין את מהות השיפוץ והמוטיבציה מאחורי שינויי החתכים. אמנם, תמיד יישארו מתנגדים לכל שינוי כמו שהתנגדו בעבר לשבילי אופניים באמסטרדם ובקופנהאגן וכמו שהיום יש מאבקים סביב שבילי האופניים בניו-יורק, אבל שיתוף ודיאלוג יחסכו כסף רב שיתבזבז בבתי משפט ויקדמו מהר יותר את השינוי החיובי (ואולי אפילו ישפרו את התוצר התכנוני). בכל מקרה, אני שמח מאוד לפרגן ואני מקווה שיהיו עוד הרבה הזדמנויות לעשות זאת.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אופניים, ביקורת, חולדאי, מוניציפאלי, תחבורה, תל-אביב, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על יישר כוח לרון חולדאי

  1. אליאב הגיב:

    אכן ראוי לתשבוחות. נותר להמתין ולראות איך תראה אותה מהפכת הנת"צים שמדברים עליה.

  2. שי קסירר הגיב:

    מה שנקרא – "אני אאמין לזה רק אחרי שאראה את זה"…
    גם ברחוב יהודה הימית ביפו הצהירה העירייה כי חלק משיפוץ הרחוב יכלול שבילי אופניים, אפילו השלט שהוצב ברחוב לאורך השיפוץ וכלל את פירוט מהות השיפוץ דיווח כי בנוסף לתאורה חדשה, ריצוף חדש וסידור מפרצי החנייה (שכללו הצרה משמעותית של המדרכה) יסללו גם שבילי אופניים. הפלא ופלא השיפוץ ניגמר (באיחור ניכר אחרי שהקבלן פשט את הרגל באמצע העבודות) ולא שבילי אופניים ולא בטיח.

  3. לרמן הגיב:

    שי, אני לא כל-כך מכיר את השיפוץ של יהודה הימית (למרות שעכשיו אחרי שהוא נפתח הוא מתחדש בצורה נחמדה), כך שקשה לי להגיב. אני בעיקר מתרשם שהשינוי עכשיו הוא הרבה יותר גורף בשיח ושמאחוריו עומדים מעשים לא קלים לביצוע. נראה לי שאנו מתקרבים לסוף עידן שבילי האופניים המצויירים בתל-אביב ועם העלייה בכמות הרוכבים וביצוע פרוייקט השכרת האופניים העירייה, סופסוף העירייה מתחילה לבצע שבילי אופניים אמיתיים במרכז העיר.

  4. דחניאלה הגיב:

    אכן, מהלך מבורך של העירייה. עם זאת, אי אפשר להתעלם מהטענות החזקות שהועלו בתגובות להודעה של העירייה בדף הפייסבוק. עם כל הכבוד לאופניים, ויש כבוד, עדיין יש צורך במכוניות. ספקים, בעלי מקצוע, אנשים שעובדים מחוץ לעיר עדיין לא יכולים להשתמש רק באופניים ככלי תחבורה מרכזי.
    כתושבת העיר שלא ממש גרה במרכז אלא בשכונה צפונית, התחבורה הציבורית הקיימת לא מאפשרת לי להתנייד בקלות ובמהירות כדי להגיע למרכז. נסיעה של 15 דקות מרמת אביב לקרייה לוקחת כ-40 דקות בתחבורה ציבורית. שלא נדבר על הגעה למרכז ממש, כמו דיזנגוף סנטר ורוטשילד.
    טוב הייתה עושה העירייה לו הייתה מקדמת קודם כל את התחבורה הציבורית ומשאירה את נושא האופניים לסוף.

  5. לרמן הגיב:

    הכוונה היא לא להעביר את כל האנשים כל הזמן לאופניים, אלא לאפשר לשימוש בכלי הזה לגדול בהדרגה, כמו גם לשימוש בתחבורה ציבורית להפסיק לרדת ולהתחיל לעלות. לא ביום אחד נכנסנו כולנו למכוניות, אלא בעשרות שנים של תכנון מוטה רכב פרטי שעודד עוד ועוד שימוש ברכב פרטי ליותר ויותר מטרות. ייקח גם יותר מיום אחד לשינוי בכיוון ההפוך. לגבי רמת אביב, העירייה דרך מדיניות של תכנון עירוני צריכה לעזור לתושבי השכונות המרוחקות לקבל יותר מצרכי היומיום שלהם בקרבת הבית ולא רק במרכז העיר.
    בעיקר עדיף שהעירייה תנהל דיאלוג עם התושבים כדי לשפר את התכנון וגם את הביצוע שלו.

  6. אליאב הגיב:

    דניאלה, לדעתי אחוז האנשים שגרים במרכז תל אביב ועובדים מחוץ לעיר הוא קטן מאד. הבעיה היא ההיפך – אנשים שגרים בחוץ ועובדים בפנים. כל שאר בעלי המקצוע שצריכים רכב – הם יסתדרו כמו שהם מסתדרים בכל עיר נורמלית בעולם.

  7. יוחאי הגיב:

    הגיעו ימות המשיח! מי ייתן ונראה מתישהו את הרפורמה בתחבורה הציבורית יוצאת מתוך האבק.
    כאן בברצלונה, יצא לי לרוץ הבוקר ברחבי העיר, ועושה רושם ששבילי האפניים הם אמיתיים. כמובן שבעיר העתיקה והצפופה אין שבילי אפניים, אבל באיזורים טיפה יותר חדשים, הם בהחלט אמיתיים…

  8. אמיר כרמל הגיב:

    לשי קסירר:
    לגבי יהודה הימית. צריך להבין שהתכנון לגבי הרחוב הזה הוא לסמן נתיבי אופניים ולא שבילים. כדאי להבין את ההבדל. נתיבים מסומנים על הכביש "מסעה" ולא מופרדים פיסית מכלי הרכב.
    יש בארץ, לפי מיטב ידיעתי, שלושה רחובות עם נתיבים: גאולה וריינס בתל אביב, ורחוב הזיתים בגבעת שמואל. יהודה הימית אמור להיות הרביעי.
    ודרך אגב, ברחובות משה דיין ויצחק שדה ההגדרה היא של "שבילים" ולא "נתיבים" כי ישנה הפרדה פיסית בין הרוכבים לרכבים.

  9. משהו קצת צורם בפוסט הזה, והוא ההתייחסות לבעלי כלי רכב ממונעים כמי שמבקשים לגזול שטח מהציבור על מנת להעמיד בו את רכביהם. ההתייחסות הזו מתעלמת מהעובדה שבעלי כלי הרכב הממונעים הם חלק בלתי מבוטל מאותו ציבור. אני לא יודע אם יש סטטיסטיקות הנוגעות למספר תושבי העיר שמחזיקים במכונית ביחס למספר תושבי העיר שמחזיקים באופניים, אבל אסור לשכוח שאלה גם אלה הם "הציבור". אפשר לומר שיש להעדיף את ציבור המשתמשים באופניים/תחבורה ציבורית ואת ציבור הולכי הרגל על פני ציבור בעלי המכוניות, אבל אסור להתייחס לציבור בעלי המכוניות כאילו הוא אינו הציבור.
    (גילוי נאות: אחרי מספר שנים של התנייעות בלעדית באופניים ובתחבורה ציבורית בעיר, רכשתי לפני כשלושה חודשים מכונית, ואני מתייחס לכספי הארנונה שאני משלם כמה שמצדיק את קבלת תו החניה האזורי שמודבק על שמשתה).

  10. נחום כהן הגיב:

    הברכות לרון חולדאי ולעיריה הן במקום. למי שלא יודע, כל דבר הקשור לכביש מוכרז, שייך גם ובעיקר, למשרד התחבורה. לנצח אותם גובל בבלתי אפשרי, בכל נושא. יחסית, בנושא שבילי אופניים, שהוא בעיני נושא שולי, זוהי תזוזת מה. משך השנים, בנושא החשוב של אוטובוסים, עשן ושקט (האוטובוסים תורמים הרבה להרס רקמות עירוניות), מעולם לא וויתרו לטובת הולך הרגל או השקט, למרות שחולדאי ועיריה נלחמו לא רע. הדבר אמור גם לגבי נתיבים אין ספור מוקדשים לרכבות קלות, בהם ובסביבתם נעצר התכנון העירוני כליל כבר עשר שנים, בגלל משרד התחבורה.

  11. לרמן הגיב:

    יוחאי, אכן.

    אמיר, תודה על ההבהרה.

    רועי, אכן "הציבור" הוא גם הנהגים וגם רוכבי האופניים ומשתמשים התחבורה הציבורית והולכי הרגל. כולם כולם הולכי רגל וחלק משתמשים גם במידה כזו או אחרת באמצעי התחבורה האחרים, כאשר צרכן הקרקע הגדול מכולם והבלתי-יעיל ביותר הוא הרכב הפרטי. מדיניות התכנון יצרה מצב שעודד יותר ויותר אנשים להשתמש יותר ויותר ברכב הפרטי ועכשיו סופסוף הבינו שזה לא יעיל בצורה קיצונית ומקשה מאוד על התנועה בעיר. העירייה אמנם נותנת לך תו חנייה בחינם שמאפשר לך מגורים חינם לרכב על-פני חצי עיר, אך זה יוצר כשל שוק היסטרי שכן כמות השטח הפנוייה לחניית רכבים במחיר שהוא חינם אינה מספקת ולכן אין חנייה (תאר לעצמך אם היו נותנים לכולם חשמל בחינם, מה היה מצב תצרוכת החשמל). כמובן, יש מקומות בהם ניתן למצוא חנייה בחינם כל הזמן, אך עירוניות לא יכולה להתפתח בהם, שכן כמות הקרקע שהרכב צורך בהן לא מאפשרת אינטנסיביות של שימוש. אגב, תו החנייה שניתן לך בחינם הוא סובסידיה ציבורית שעליה משלמים גם תושבים משלמי ארנונה שאינם מחזיקים רכב (סבסוד של העניים לאנשים פחות עניים) ולאו דווקא שירות שהעירייה אמורה לספק בחינם.

    נחום, אני חושב לחולדאי חלק בלתי-מבוטל בעיכוב הרכבת הקלה, בעיקר בגלל ההתעקשות על מעבר תת-קרקעי, יקר ובלתי-אפשרי לביצוע. עוד בנושא כאן.

  12. להב הגיב:

    …עבדנו קשה מאוד לפני שלוש שנים, כדי להביא שינוי לעיר הזו, והצלחנו חלקית. בלילה על הגג היתה תחושה של התעלות, שהנה אוטוטו זה קורה.
    התוצאה לכאורה, חמישה חברי וחברות מועצה נמרצים/ות והמשך שלטונו של רון חולדאי..
    התוצאה למעשה, בזמן האחרון, היא כאילו הלכנו לישון עם רון חולדאי והתעוררנו עם דב חנין.
    אני באמת.. באמת.. לא יודע מה אצביע בבחירות הבאות ההולכות ומתקרבות.. הי, אולי אפילו כדאי לעזור לחולדאי להבחר שוב.. אולי בינתיים אסתובב לצד השני.. ארים את השמיכה מעל הראש.. ואחזור לישון.. (מנגינה מפחידה.. של אזור הדמדומים..)

  13. לירן הגיב:

    הבשורה מחלחלת אין ספק, קראתי שגם ירושלים בודקת אפשרות לעשות פרויקט של השכרת אופניים, בתקווה שערי לווין של תל אביב כמו גבעתיים ורמת גן ישתפו פעולה ואולי יורידו עוד כמה רכבים ארורים מהכביש.

    אגב הפרויקט החשוב באמת נרקם בימים אלה, 150 מליון שקל מתוקצבים החל משנה הבאה לסלילת שבילי אופניים בתוכנית החומש בשיתוף ישראל בשביל אופניים.

    ראוי להזכיר את שינקין שגם הוא מאבד 70 חניות לטובת שבילי אופניים ובעתיד גם זבוטינסקי ובוגרשוב שתכנון הרחוב שלהם יעיף ככל הנראה רצועת חנייה אחת בכל צד.

  14. אלביס הגיב:

    מבחינת הולכי הרגל – האויב העיקרי הוא לא המכוניות אלא רוכבי אופניים פרועים. העובדה הזו לא תשתנה אפילו אם ישקיעו
    ויבנו שביל אופניים בעוד רחוב ראשי או בעוד שדרה מרכזית. יש בתל אביב אלפי רחובות צדדיים צרים. ברחובות אין ולא אמורים להיות
    שום שבילי אופניים – לא שבילים אמיתיים ואפילו לא שבילים פיקטיבים.אך זה לא מפריע לרוכבי אופניים לדהור שם כמו מטורפים – הכל בחסות חולדאי.
    ====================
    אני מכיר באופן אישי 2 תושבי תל אביב מבוגרים שנפצעו די קשה עקב פגיעה של רוכבי אופניים פרועים(פגיעת ברכיים – נכות חלקית).

  15. נחום כהן הגיב:

    נכון לגבי אופניי פרועים, רובם מתעקשים לכופף צואר ולדבר בטלפון בלי ידיים. ולא דברנו על אופנוענים ושליחים פרועים אחרים, אוהבי קיצורי דרך על מדרכות מונמחות, קוקינטים חשמליים ועתידניים שעושים מה שבאלהם כולל להרכיב משפחה שלמה על משטח קטן ללא ביטוח. היגיע הזמן לסמן שבילים להולכי רגל, כי להם נגמר המקום, או לחייב סרטים לכל תושב. יואב, אגב תחתית ועילית, הם מיותרים. האוטובוסים נוסעים ריקים, לבד משעתיים ביום בזמן עומס.

  16. מורין הגיב:

    אלביס ונחום – כשמכונית נוסעת במהירות המותרת אתם לא אומרים שהנהג פרוע נכון? זה כי יש לה מקום, נתיב, שבו היא נוסעת, והבנה בינה לבין שאר משתמשי הדרך מתי היא עוצרת ומתי לא.
    היום אם מישהו רוצה לרכב על אופניים בעיר אין לו מקום. הנהגים בכביש לא שמים עליו עד למצבים מסוכנים (במו עיני ראיתי אוטובוס פוגע ברוכבת אופנים) ועל המדרכה הוא צריך להתחרות על מקום עם כלי תחבורה הרבה יותר איטי ממנו (הולכי הרגל), מה שמבטל בפועל את היתרון של לרכב על האופנים מלכתחילה.
    אני חושבת שכשיקצו לאופנים את המקום הראוי להם, הם ישמחו להפסיק להפריע לשאר משתמשי הדרך.

  17. hrsi הגיב:

    יחי יקיר הבלוג החדש!

    אבל ברצינות זה באמת משמח לראות פוסט לא ציני. יכול להיות שנתבדא אבל כל עוד אפשר זה מתאפשר אני מעדיף להיות אופטימי 🙂

  18. נחום כהן הגיב:

    במסגרת הבקשה לחוסר ציניות, ציניות היא מתחילה באנונימיות, אולי נעשה מהפכה ונכתוב בזהות מלאה? לנסוע באוטוסטרדת המידע עם ביטוח ועם מספר חוקי, דהיינו עם זהות אמיתית. גם זה שביל ראוי לנסיעה. מאיפה זה בא להסתיר זהות ומה זה משרת? הרי זה מוריד רמת אמון, בשביל מה?

  19. ירחמיאל בונאסרה הגיב:

    נחום, אפשר בבקשה מספר ת"ז? כי השם שלך לא ממש מספק זהות מלאה, הוא קצת נפוץ מדי בשביל זה. ואתה יודע, כשהזהות מוסתרת זה מוריד רמת אמון.

  20. אורי הגיב:

    שאלה שחשבתי עליה בזמן שרכבתי על אופניי: האם וכיצד יש לפצות את תושבי הרחוב עצמו. הם נפגעים בשתי צורות ישירות:
    1. הם יצטרכו לשלם על חניה שעד עכשיו הייתה חינם
    2. הם יצטרכו ללכת יותר זמן ברגל מהמכונית לבית

    מן הסתם הם ייטענו שערך הבית ייפגע אבל יכול להיות שדווקא ערך הבית עצמו לא ייפגע כי רוכבי אופניים יישמחו לעבור להתגורר ברחוב.

    אז לגבי הפיצוי: הם לא יכלו לצפות את הפגיעה בזמן רכישת הבית וכמו כן לא ברור האם יש להם אלטרנטיבה למכונית. במשך עשרות שנים הם עבדו במקום עבודה מסויים והגיעו אליו עם הרכב. האם ניתן לדרוש מהם להחליף שני אוטובוסים כדי להגיע לעבודה? ומה לגבי הסעות בית ספר למי מהם שיש ילדים בגיל הזה?

    בקיצור – ברור שהיוזמה טובה תכנונית, סביבתית וכל סיבה אחרת. אבל עדיין אולי צריך למצוא דרך להעביר פיצוי ישיר לדיירים. אשמח לשמוע דעות.

  21. פינגבאק: האם שלטון חולדאי עבר מהפך? « הרחובות של ג'יין

  22. אליאב הגיב:

    תיקון קטן – "צועקים חמס" ולא "צועקים חמאס". סביר להניח שאם הם היו צועקים חמאס, השב"כ כבר היה עוצר אותם.

  23. לרמן הגיב:

    לגבי אופניים והולכי רגל – צריך לזכור שבשנה שעברה לא נהרג אף הולך רגל מפגיעת רוכב אופניים. לעומת זאת היו כמה לוויות של הולכי רגל שנגרמו בגלל נוכחותם של כלי רכב פרטיים, כך שעדיין צריך לזכור שיש כלי אחד מסוכן בהרבה מאופניים. כן, יש בעייה גדולה בחיכוך בין רוכבי אופניים להולכי הרגל ונראה שסופסוף העירייה פועלת כדי לתת לשני אמצעי התחבורה האלה את המקום שלהם. אגב, נראה לי שהאופנועים עלו על המדרכות בעקבות העובדה שהאופניים עלו עליהן בעידוד העירייה.

    נחום, האנונימיות היא בחירה של חלק מהמגיבים והיא מאפשרת ליותר אנשים להשתתף בדיון. נכון שתגובות אנונימיות מהימנות פחות, אך יש להן מקום כאן בבלוג.

    לירן, בשינקין ובבוגרשוב מומלץ מאוד לעבוד עם הסוחרים. צפויות שם מבול התנגדויות. כדאי לערוך סקרי הגעה לרחובות אלו, שבהם יתברר ששיעור המגיעים אליהם ברגל ובתחבורה ציבורית גבוה מאוד (נערכו מעט סקרים כאלה בישראל, לא בתל-אביב), כדי לשכנע את הסוחרים שהעסקים שלהם לא ייפגעו (למעשה הם ישתפרו, במיוחד בבוגרשוב שסובל מהחניות הפרטיות על המדרכות שלו).

    אורי, הבעייה היא התפיסה שרווחה לגבי הסובסידיה של החניות בחינם. בזמנו גם לא חשבו שנגיע לשיעורים של החזקה ושימוש ברכב שיפחיתו מאוד את היתרונות בשימוש באמצעי התחבורה הזה ובמקום שהרכב יהיה כלי של ניידות וחופש (כמו שהובטח בשנות ה-50) הוא הפך לקופסת כלא מפח שהנזקים שהיא עושה לעיר גדולים מאוד. עדיין נותנים סובסידיה לכלי התחבורה הזה וברור שאנשים התרגלו לקבל אותה, אבל זה שמפסיקים סובסידיה שמעודדת בזבוז לא מחייב פיצוי. בזמנו העבירו את מדרכות העיר מהולכי הרגל למכוניות. טרם נתקלתי במכונית ששילמה פיצוי על כך להולכי הרגל. בסופו של יום נקבל עיר יותר נקייה, נעימה ובטוחה וזה נראה לי פיצוי לא רע.

    אליאב, תודה על התיקון – הייתה לי הרגשה שיש שם טעות.

  24. אלביס הגיב:

    תשובה למורין.
    ===================
    אני מצטט:
    "אני חושבת שכשיקצו לאופנים את המקום הראוי להם, הם ישמחו להפסיק להפריע לשאר משתמשי הדרך."
    את בונה כאן טיעון להגנת רוכבי האופניים אשר מתבסס על עולם אדאלי שבו ניתן להקצות משאבים ללא הגבלה.
    למעשה את מתממת.
    אני חושב שברור גם לך שאין שום אפשרות להקצות שבילי אופניים באלפי סימטאות ורחובות צדדיים וצרים.
    באותם רחובות צדדיים וצרים רוכבי האופניים ימשיכו לפלוש לתחום של הולכי הרגל וימשיכו לאיים עליהם.
    האלטרנטיבה היחידה היא לאסור נסיעה של אופניים על המדרכה.

  25. לרמן הגיב:

    אלביס, אתה צודק. צריך להעביר חוק עירוני שאוסר נסיעה של אופניים על מדרכה. עד היום העירייה עודדה את רוכבי האופניים לנסוע על מדרכות באמצעות סימון השבילים עליהם וכך התקבע בתל-אביב הנוהג שאופניים נוסעים על מדרכות (וחלק מהטיעונים נגד שבילי האופניים החדשים טוענים שכך גם צריך להיות, העיקר להפריע פחות למכוניות החשובות מכל). ברחובות הראשיים לא ניתן לאופניים לנסוע בביטחה אלא על שביל משלהם. לאחר שחלק מהשבילים יבוצעו והציבור יתרגל לראות רוכבי אופניים בכביש ולתת להם את המקום יהיה אפשר לסמן להם לרדת לכביש ברחובות האיטיים והקטנים שבהם ממילא לא יסומנו שבילי אופניים והם איטיים מספיק כדי שלא יצטרכו לסמן בהם.
    ליד החוק הזה צריך להעביר חוק שדורש מכל אתר בנייה בעיר שמירה על מרחב הולכי הרגל, אבל זה לפוסט נפרד.

  26. נחום כהן הגיב:

    לירחמיאל בונאסרה, אני מצטער, אתה נשמע פגוע מבקשת הזהוי הפשוטה שלי, וכולם מבינים היטב שאין זו בקשת חקירה משטרתית, או חוסר פירגון לאנונימיות כפשוטה. ע"מ להניח את דעתך הצורבת, מ. ת.ז. שלי הוא 454021, וכמובן שאינך יודע אם הפרט הזה לא מזויף. אני גם לא יודע עליך דבר, למרות שיש ייחודיות בשמך. אנחנו לא הולכים עדיין עם מסכות (או רעלות) ברחוב, ואוהבים להציג עצמנו בשם בכל פגישה. הכוונה שלי פשוטה, אך לא אבסולוטית: ננסה להיות גלויים, בבקשה, אם לא קשה. מי שאוהב להציץ בהסתר, שיבושם לו. אגב הנושא, תנועה, הנוסעים על המדרכה באופנוע מוסתרים על ידי הכובע והקסדה, זה שומר על נוחיות האנונימיות שלהם, ותודה.

  27. דור הגיב:

    נחום – אני דווקא כן יודע שהפרק הזה מזויף, מכיוון שספרת הביקורת מעידה על מספר ת.ז שאינו תקין:
    http://halemo.com/info/idcard

  28. נחום כהן הגיב:

    דור (?) ——————— אני רואה שאתה מודאג לפי תגובתך הייסודית (רקע בשב"כ? חיל מודיעין? אמ"ן?) המספר כולל ספרת ביקורת הוא 004540217, מספר נעלים 43, טביעת אצבע על פי בקשה, בדיקת דנ'א על דגימת רוק, צילום רישתית בקופת חולים. אנא אשר אחר בדיקה אם אני קיים, כי יש לי ספקות, ואני אסמוך על כישוריך. אני שמח שיש אנשים ייסודיים בין החוסים בהעלמת זהות ברשת. אנא בדוק האתר שלי, גם שם יש חשדות כבדים.

  29. מורין הגיב:

    אלביס – לא התכוונתי שהאופניים ישארו על המדרכה בשום מקום. פשוט ברחובות הקטנים זה פחות מסוכן שהם בכביש ולדעתי זה מקומם הטבעי (וכך גם אני נוהגת).

    אורי – בכל מרכז ת"א יש מצוקת חניה (אגב, בגדס המצוקה הרבה יותר חריפה מאיזור 2 כולל בלוך), גם במרכז ירושלים, ועדיין מחירי הדירות בשניהם גבוהים משמעותית מכל מקום אחר בארץ. למעשה אפשר למצוא יחס ישיר בין רמת מצוקת החניה למחירי הדירות גם באיזורים אחרים (מישהו לחש גבעתיים?). זה לא מה שיגרום לאיבוד ערך לדירה, להיפך, שיפור העירוניות יעלה את הערך שלה, כך שהפיצוי לתושבים כבר מגולם במחיר.

  30. שי קסירר הגיב:

    לאמיר כרמל:
    אני מבין את ההבדל בין נתיבים לבין שבילים.
    כמו שאמרתי – "אני אאמין שאני אראה את זה"- ביהודה הימית אין נתיבים ואין שבילים, על אף ההבטחות/הצהרות.
    העלתי את הדוגמה הזו כדי להמחיש שעם כל הכבוד להצהרות חולדאי מזה כמה שנים ש"תם עידן הרכב הפרטי" היישום של ההצהרה הזו בשטח רחוק מאוד מלהיות מספק, עד לרמה שלעיתים רבות מדי הביצוע סותר את ההצהרות.

  31. ירחמיאל בונאסרה הגיב:

    נחום, נדמה לי שמה שאתה מעוניין בו הוא pseudonymity. אבל אולי לא.

  32. אלביס הגיב:

    מורין ולרמן. תודה על ההבהרה.

  33. נחום כהן הגיב:

    ירחמיאל בונאסרה (כתיב נכון?)—————– תודה על ההבהרה, הכל פתאום ברור יותר. רק תסביר לי המונח pseudonimity 😦 ברוסית жгшшд аа яеМ–): ——- אין ספק שאם כל משורר , כל סופר, כל מדען היה משתמש בשם בדוי, היינו מתקדמים יותר מהר אל הפיסגה, כפי שכולם יודעים. התרבות שלנו בנויה על פסאודו, קדימה.

  34. גיתית הגיב:

    מזל שהם החליטו להשקיע בשבילי אופניים! הם הרי הולכים לפזר כמה מאות אופניים בתחנות ברחבי העיר, אז כדאי שתהיה דרך לפחות בין תחנה אחת לשנייה, אחרת אין טעם בתחנות האופניים. אגב, ראיתי שגם במשה דיין מרחיבים/ ממשיכים את נתיב האופניים שהתחילו לפני שנתיים, עכשיו הוא יגיע כמעט מעזריאלי ועד לשכונת התקווה, אם אני לא טועה. כך שאולי באמת למישהו נפל האסימון.

  35. לאלביס ולרמן ,
    ברחובות הקטנים דווקא יש פתרון לאופניים – שדרות אופניים = מיתון תנועה יחד עם מתן זכות קדימה וצ'ופרים אחרים לרוכבי האופניים.

    http://ecowiki.org.il/index.php?title=%D7%A9%D7%93%D7%A8%D7%95%D7%AA_%D7%90%D7%95%D7%A4%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%9D

    זה נראה לי פתרון מעולה. הוא לא דורש הקצאת חלק ניכר מהרחוב.

    לאלביס. אם תסתכל על הרחובות ה"קטנים" תראה שבהרבה מהם יש בעצם 3 נתיבים למכוניות, 2 לחניה, אחד לנסיעה, ועוד נתיב להולכי הרגל (במקרה הטוב) עם 0 נתיבים לטובת האופניים. הרחובות האלה היו יכולים להיות הרבה יותר הגיוניים לכולם אם היה בהם רק נתיב אחד לחניה או אפילו 0. למה כל שאר משתמשי הדרך צריכים לסבסד חניה חינם למשתמשי הרכב – המשתמש הכי פוגעני שמתשמש בכלי הכי בזבזני ?

  36. "נערכו מעט סקרים כאלה בישראל, לא בתל-אביב" – איפה נערכו? מה התוצאות? דבר איתי במספרים בבקשה. חסרים לנו הנתונים.

    לגבי נתוני האופניים, העירייה ביצעה סקר שפורסם לא מזמן.
    http://img2.timg.co.il/forums/1_150027587.pdf

    במרכז העיר יוממי האופניים הגיעו ל15%. בכל העיר 7%, כאשר מה שמשותף לתושבי יפו, השכונות המזרחיות וצפון תל אביב מעבר לירקון הוא שימוש נמוך באופניים. דרום תל אביב עברה מהפכה שבה שימוש באופניים ליוממות, זינק מ3% ל 10% בתוך 3 שנים! עוד שבילים בהחלט יכולים לתרום לשימוש נוסף באופניים – בעיקר ב-3 האיזורים שציינתי שגם צריכים עוד שירותים מקומיים.

    מרמת אביב לוקח 45-30 דקות באופניים (אגב, 85% מיוממי האופניים מגיעים בפחות מחצי שעה למחוז חפצם) למרכז תל אביב – תלוי במיומנות הרוכב, האקלים, האופניים והתשתיות – רכיבה על הכביש או על שבילים היא הרבה יותר מהירה. באופניים חשמליים מרמת אביב למרכז תל אביב – לפי דעתי אפשר להגיע ב15 -20 דקות.

    מצב התחבורה הציבורית אכן מזעזע, ישתפר רק לאחר קידום BRT יחד עם תחבורת מעברים, עד אז רמת אביב תמשיך לסבול, והסבל שלה הוא כלום לעומת המצב ביפו או בשכונות המזרח. התחבורה הציבורית תקועה בגלל מספר סיבות – חלק מהן קשורות לעיריה, חלק למשרד התחבורה ולדן ולאגד. יותר זול ומהיר לקדם תחבורת אופניים. יהיה מעולה אם גם התחבורה הציבורית תשודרג.

  37. לרמן הגיב:

    דרור, אתה מציג נתוני יוממות, שבעיניי הם בעייתיים ביותר מכיוון שאינם מודדים תנועה של קבוצות גדולות באוכלוסייה (ילדים וקשישים, למשל) וכן מתעלמים מכל התנועות שלא קשורות ליוממות אצל יוממים אחרים. מעבר לכך, גם היוממים שמשתמשים בתח"צ הם בחלק מרכזי מזמן היוממות שלהם הולכי רגל (מה שגורם לתת-ספירה של אמצעי התחבורה הזה) ויש עוד לא מעט בעיות עם הסקרים האלה.
    לגבי הסקרים שנערכו – אני מכיר מחקר אחד שבדק ברחובות מסחריים בערי השרון המבוססות (רעננה, רמת-השרון וכפר-סבא) את אמצעי התחבורה בהם הגיעו השוהים ברחובות המסחריים אליהם ושם יצא כ-50% ברגל, כ-25% בתח"צ וכ-25% ברכב פרטי. הממצא הזה לא פורסם מספיק ואני אפעל לכך שהוא יפורסם יותר כולל הרקע המתודולוגי.

  38. הי לרמן, איפה זה פורסם בכלל?

    נכון, נתוני היוממות בעייתיים בגלל שפע סיבות (עוד סיבה – השימוש באופניים הוא עונתי – גדול יותר בין פסח לבין יום כיפור). אבל הם כן נותנים מגמה. בנוסף יש גם נתונים על שימוש באופניים לשימושים אחרים כמו ספורט או קניות – שם אחוזי השימוש גבוהים עוד הרבה יותר.

    לדעתי אנחנו צריכים חזון תחבורה הוליסטי חיובי עבור גוש דן. חזון שמשותף להרבה גורמים. מבחינתי החזון כולל עירוב שימושי קרקע, BRT , תחבורת מעברים, הקטנת בלוקים, שדרות אופניים ושבילי אופניים, חניית רכב בתשלום, יעדי יוממות ברכב פרטי (10%), בתח"צ (40%) ואופניים (40%). התוכנית צריכה לכלול התייחסות להיבטים כמו מחירי האנרגיה, זמני יוממות, השפעה על מחירי הדיור ועל המסחר העירוני, התייחסות לאולכוסיות שונות , תחלואה וזיהום ושאר השפעות חיצוניות. (הגבתי בפוסט אחר בטעות!)

  39. לרמן הגיב:

    דרור, זה היתרון שלי באקדמיה. אני מכיר נתונים שטרם פורסמו מספיק, אבל האמן לי שאני אעשה מאמץ לחשוף את הנתון הזה (בצורה מסודרת ובתיאום מול עורכי המחקר). צריך חזון הוליסטי – יעדי היוממות שלך קצת אוטופיים (33% רכב פרטי זה בערים הטובות ביותר במערב), אבל אתה צודק שאין חזון (כלומר, יש חזון למעשה שאומר שמדינת ישראל צריכה להיות פרבר גדול מאוד בין הגליל התחתון לצפון הנגב).

  40. פינגבאק: ביצים, תרנגולות ורון חולדאי • שוקי גלילי 101

  41. פינגבאק: עדיין מחכים לשבילי אופניים בתל-אביב – גם ברחוב בלוך | עוד בלוג תל-אביבי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s