מקבץ לינקים לשבת

1. נמצאה הבעייה מספר אחת של תל-אביב – חרא של כלבים. הרבה חרא של הרבה כלבים על מדרכות העיר (במידה ולא חונות עליהן מכוניות). תמיד כשאני רואה חרא של כלב על המדרכה (לעתים עם סימנים של סוליה שדרכה עליו) אני תוהה האם צריך להרדים את הכלב או את הבעלים. נראה לי שיותר הומני להרדים את הבעלים. אחרי הכל, הכלב לא אשם.

2. בשעה טובה הגיעו למסקנה שכשבונים חניון מתחת לפארק, זה כבר לא פארק (וזכורים לרעה, "גן לונדון" ו"גן החשמל").

3. משהו לא טוב עובר על תוכנית המתאר של תל-אביב. העסק די תקוע, ונראה שהמגעים בין מחלקת התכנון של העירייה למועצת העירייה עלו על שרטון. מעניין איפה חולדאי עומד בתוך זה והאם הוא ירד מהעניין.

4. Street View בדרך לישראל ועוד עם תהליך של משאל ציבורי בדרך. קלינגר מפרשן ומחווה דעה.

5. גם חיימה לרנר בדרך לישראל (ב-13 באפריל בשעה 18:00 בסמינר הקיבוצים). למי שהולך להרצאה של לרנר – לדעתי הוא לא מדגיש מספיק את הקשר בין הדרך בה הוא חיבר את הפיתוח של התחבורה הציבורית לבינוי העירוני. זה יותר מאשר רק הרעיון של BRT שהוא כשלעצמו הברקה גדולה בעולם בו כמעט בלתי-אפשרי לבנות רכבות תחתיות.

6. הפסל דני קרוון על כיכר התרבות בתכנונו. בין המשטח הבוהק של הכיכר הזו לנצנצים של הבימה מדובר באחד המקומות המסנוורים ביותר. במקום הכיכר והחלום אפשר היה לקרוא לכתבה הכיכר והחלם.

7. עיריית תל-אביב מתכוונת לתמרץ סטודנטים לעבור לנווה-שאנן ושכונת התקווה. מן הסתם, הכוונה היא לעודד תהליך של התחדשות, אך ספק אם זה ישנה משהו. בעוד שלנווה-שאנן יש תחנה מרכזית גדולה, לתקווה יש בעייה של רישום נכסים (מושע – בעלות משותפת על נכסים) שבפועל גורמת לכך שבחלקים נרחבים משכונת התקווה לא ניתן לשפץ בניינים או להחליף בניינים ישנים בחדשים. זו סוגייה שדורשת פתרון בתוך מנהל ההנדסה של העירייה.

8. ראש עיריית טורונטו מתכנן להרחיב את הרכבת התחתית שם בעלות מופרכת וללא מחשבה על הסגירה הפיננסית של הפרוייקט. מזכיר לי אזור מטרופולוני קטן קרוב לים התיכון.

9. אולי סופסוף יבנו את המגרש של השרתון הישן שעומד כבור שאין לו הופכין. הציטוט הפרדוקסלי של דורון ספיר, יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה, משעשע במיוחד:

"בית המלון החדש ייבנה על פי עקרונות הבנייה הירוקה, ותחתיו ייבנה חניון תת קרקעי שבו 300 מקומות חניה מעבר לתקן הנדרש למלון עצמו." אני בטוח שזה יהיה חניון ירוק במיוחד עם עקרונות ברורים. ככה זה נראה כיום:

המגרש התקוע של השרתון הישן
מבט על גן העצמאות

10. ביום ששי עוד סיור בנווה-שאנן.

11. מחר ב-19:00 (יום ראשון, 10 באפריל) באוניברסיטת תל-אביב, אולם קיקואין 001, ד"ר אוליבר מולד ידבר על תל-אביב כעיר גלובלית. על-פי מה שראיתי בבלוג של מולד וגם בתחומים שבהם הוא עוסק (ניצול החלל העירוני לשימושים לא נורמטיביים) זה עשוי להיות מעניין. ההזמנה כאן.

12. ביום רביעי, 13 באפריל ב-19:00, פאנל על רישום ורישוי של אדריכלים בבית האדריכל (רחוב המגדלור 15, יפו).

13. המדריך להולכי הרגל בארה"ב.

14. דרושים מתנדבים לסקר איכות המרחב הציבורי בגוש דן.

15. אחד הסרטונים המוצלחים שראיתי על הקשר בין אורבניזם לפיתוח, כלכלה וחדשנות. מבט מקרוב על ה-Garment District של ניו-יורק:

פוסט זה פורסם בקטגוריה לינקים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על מקבץ לינקים לשבת

  1. יוני הגיב:

    כמה דברים:
    1. בהחלט סוף סוף יבנו בחור הגדול בסוף נרדאו. אני מקווה שהמעבר לים באמת
    יהיה פתוח ונוח כי כיום המצב באמת בלתי נסבל.
    ועדיין, לא ברור למה צריך לבנות מגדל כל-כך גבוה שם.
    2. לגבי תוכנית התמריצים לסטודנטים – אף מילה על ההתנגדות של עיר לכולנו לתוכנית?
    אין ספק שההתנגדות שלהם הייתה אחת מהפעולות המגוחכות ביותר שנרשמו מאז החלה הקדנציה של חבריהם.
    3. בלי קשר ללינקים –
    השבוע האמת שהיה לי רגע קטן של הנאה – ראיתי שהואשמת (לרמן) בקבלת כסף מהעירייה כדי לכתוב תגובות אוהדות בשרשור על פרויקט האופניים בפייסבוק.
    לא נהניתי מעצם ההאשמה, אלא מהעובדה שאולי סוף סוף ילמדו אנשים כאן באופן ספציפי ובכלל בעולם הבלוגים, שמותר לך להסכים עם פעולה של העירייה מבלי שמייד יחשדו בך שאתה עובד בתשלום או שאתה הבן של חולדאי.
    בתקופת הבחירות האחרונה לפני שנתיים בערך סוג ההאשמות הזה הגיע לשיא וכל מי שהעז להגיד מילה נגד עיר לכולנו או מילה בעד פעולה של חולדאי (גם ללא קשר לבחירות) מייד הואשם כעובד בתשלום.
    וגם אם נבודד את התקופה הזאת החוצה (כי יש שיגידו שהייתה חברה ששילמו לה ולכן זה מצדיק להאשים את כל מי שמעז להגיד מילה בעד פעולה כזאת או אחרת של העירייה מייד כמגיב בשכר), באופן כללי יש נטייה לטפוח על השכם של מי שמבקר (גם אם לא בצדק) כל פעולה של רשות או של אדם ברשות, אבל אם מישהו מביע חס וחלילה דווקא תמיכה במשהו טוב שקרה – מייד הוא מואשם כמגיב "מטעם".
    אני מאד מקווה שהאירוע הנוכחי אולי קצת ילמד לקח רחב יותר שאם אתה הואשמת בקבלת שכר על תגובות, אז באמת כדאי שאנשים קצת יהיו יותר סבלנים כלפי דעות של אחרים.
    יותר מזה, השרשור על פרויקט האופניים הוכיח שיש הרבה אנשים שמעדיפים חניות על פרויקט אופניים ורוצים לראות עוד נתיבים ופחות מדרכות. באופן אישי כמובן שאני בעד פרויקט האופניים אבל גם זה מזכיר לי ויכוח שהיה בעבר ובו טענו מגיבים כאן שלא קיימים אנשים כאלה ואף אחד לא רוצה עוד חניונים בעיר (שזה ממש להיות לא מחוברים למציאות).

  2. לירן הגיב:

    יוני כתב יפה מאוד.

    באשר להחלטת הועדה המחוזית נגד בניית חניונים תחת פארקים יש לברך את אנשיה שאולי חילצו אותנו מ-4 חניונים שנבחנת בנייתם במסריק, שינקין בוגרשוב ובכיכר מילאנו. אולי ההחלטה החשובה ביותר שהתקבלה בשנים האחרונות שיש לה השפעה קריטית על עתידה של העיר.

    ובאשר לכיכר של קרוון, אני יותר ויותר מאמין שהנפילה האמיתית בכל השיפוץ מתחם התרבות הוא הכיכר ולא הבימה. מתצלומים פנימיים של הבימה נראה שנעשתה שם עבודה בכלל לא רעה ולעיתים אפילו מרגשת (הפתיע גם אותי) לעומתה הכיכר פשוט לא מאפשרת לי גישה לגן יעקב מכיוון מרמורק בזכות הריצוף האיום שהונח בה. לטעמי ריצוף שונה והחלפת הברושים בעצי צל יכול היה לשדרג את הכיכר בצורה טובה.

  3. מורין הגיב:

    לירן – עיצוב פנים יכול להיות מהמם וגם להשתנות די בקלות. גוש בטון אלים לעומת זאת זה הרבה יותר מסובך…
    ואם יש משהו שבאמת צריך להוריד ודחוף זה המנורות נצנצים ששמו על הבימה – זה לא עושה אותה יותר קלילה, זה פשוט זול!

  4. לרמן הגיב:

    יוני, השרשור על האופניים מוכיח שאנשים שמרגישים נפגעים ממהלך מוכנים לצעוק הרבה יותר נגדו, זה מקובל ודומה לדינמיקות עירוניות בהרבה מקומות אחרים בעולם. מן הסתם, לקחו את זה בחשבון. כמו שאמר לי ראש עירייה אחד השבוע – אתה לא יכול לתת לכולם הכל כל הזמן. בתור מגיב אנונימי, אתה יודע שתגובות אנונימיות קצת יותר מחשידות בכוונת הכותב.
    לגבי עיר לכולנו, אני מקווה שהחברים שם יתאפסו על עצמם – הנושא של התמרוץ בדרום הוא דוגמה אחת.
    לגבי כיכר התרבות, גן יעקב והבימה – באופן אישי אני מחכה שהם יסתיימו – הרבה דברים כבר נאמרו, אבל בעיניי מדובר בפרויקט עם הצלחות קטנות יחסית למה שאפשר היה להשיג, ועם כמה הפסדים (החיבור שהוחמץ בין רוטשילד לבן-ציון, למשל).

  5. יואב הגיב:

    הי, נקודה קטנה לגבי רכבות תחתיות –
    זה פשוט לא נכון שאי אפשר לבנות רכבות תחתיות.
    בסנטיאגו דה צ'ילה, יש רכבת תחתית שנבנתה בשנות ה70, וממשיכים לבנות אותה ולהרחיב אותה גם כיום.

  6. לרמן הגיב:

    יואב אני אשמח לקבל לנק לפרויקט המדובר. באופן כללי, קשה מאוד לבנות היום רכבות תחתיות בעולם המערבי עוד יותר מאשר בעולם השלישי בגלל עלויות עבודה וזכויות קניין שלא היו קיימים בתור הזהב של הרמת רוב הרכבות התחתיות בעולם המערבי. אתה מוזמן לעיין בפוסט הזה ובדיון שהתפתח בעקבותיו (ועדיין מצליחים לבנות פה ושם בעולם המערבי, אם כי יש הרבה מאוד כשלונות כמו באמסטרדם ובניו-יורק).

  7. יואב הגיב:

    אתר הבית: http://www.metrosantiago.cl/

    אתר אחר, עם טיפה היסטוריה, אם קשה עם הספרדית:
    בבקשה : http://www.urbanrail.net/am/sant/santiago.htm
    באתר הזה יש דוגמאות לעוד רכבות תחתיות שנבנו בשנים האחרונות.

    אני חייב לא להסכים איתך. נכון, עלות העבודה היא יקרה יותר, אך קיים מכשור מתוחכם יותר שיכול לפצות על כך. זכויות קניין היו תמיד, וקיימים פתרונות חוקיים, כגון הפקעה לטובת הציבור.

    זה שבארץ הניהול של תוכנית המטרו היה כושל בצורה יוצאת דופן, לא אומר שהוא פיתרון בלתי אפשרי, ובהחלט יכול להיות שבטורונטו הם יצליחו.

  8. לרמן הגיב:

    אתה לא חייב להסכים איתי, אבל עם העובדות יותר קשה להתווכח. גם באתר שהבאת רוב מוחלט של התוכניות הן לרכבות קלות ולא לתחתיות (במיוחד בארה"ב ובמערב אירופה) זה שיש מכשור יותר מתוחכם לאו דווקא אומר שזה יותר זול או אפשרי. ולא תמיד היו זכויות קניין וזכויות עובדים כמו שיש היום. העובדים שבנו את הרכבות התחתיות בפריז, לונדון וניו-יורק לא נהנו מזכויות סוציאליות בכלל והפקעות היו קלות הרבה יותר בשנים ההן.
    אני אשמח אם תתן קצת דוגמאות ספציפייות לערים מערביות שהצליחו לבנות תחתיות חדשות בשנים האחרונות בלי לפשוט רגל – אני מכיר את קופנהאגן שהצליחה ושני קווים בבברצלונה ובקלן (שבהן החפירות לרכבת התחתית עשו נזק לבניינים שמתחתן הן נחפרו, כולל אובדן הארכיון העירוני מהמאה ה-13 של קלן). באמסטרדם הם גם הצליחו להפיל בניינים וגם נתקעו עם הפרויקט. אני מניח שהמצב הטבעי כמעט הוא שפרויקט של בניית תחתית הוא פרוייקט בעייתי מאוד לביצוע וגם האירופאים לא מסתדרים איתו.

  9. יואב הגיב:

    טוב, אז כמו שאמרתי אני מכיר את הדוגמה של סנטיאגו, שבה הרכבת התחתית התחילה בשנות ה 70 וממשיכה להיבנות גם כיום.
    אני לא יודע, אבל הבחלט יכול להיות שהפקעות היו קלות יותר אז.

    הנקודה היא שרכבת תחתית, למרות שהיא מסובכת ויקרה להקמה, היא הפיתרון הטוב ביותר לתנועה באיזור עירוני.
    זה כמובן לא אומר שלא צריל לקדם פיתרונות מיידים יותר של אוטובוסים ואופניים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s