לקראת שבילי אופניים אמיתיים – עכשיו העצומה

"ותבוא הגאולה להולכי הרגל ולרוכבי האופניים וילכו וירכבו איש ואישה לדרכם בנחת וללא חיכוך ופציעה." (תלמוד תל-אביבי, סדר מדרכות, מסכת תל-אופן)

לאחר שנים של התמהמהות וטענה שתל-אביב היא עיר קיימת ולכן אין בה מקום לאופניים (בניגוד לאמסטרדם, לונדון וניו-יורק המדומיינות ובעלות השבילים), נראה כי הניגון הישן מתחלף ולראשונה מאז 1909 העיר תל-אביב תתחיל להתקדם מבחינה תחבורתית. אז אחרי שהיה לנו קמפיין סרק לפני כשנה על "הולכי רגל ואופניים לא מתערבבים" נראה שתל-אביב בשלה להנות מיתרונות שבילי האופניים האמיתיים.

תקצר היריעה מלמנות את יתרונותיהם של שבילי אופניים אמיתיים (הגדלת כמות הרוכבים, ביטחון לרוכבים רב-גילאיים, כלומר גם לסבתות ולילדים ולא רק לצעירים ספורטיביים, הקטנת כמות התאונות, הקטנת זיהום האוויר והרעש ועוד ועוד נושאים לפוסט נפרד), אבל כבר מההתחלה כל מטר של שיפור מלווה בהתנגדויות ושמרנות שמניחה שעדיף להמשיך לסבסד בזבוז תחבורתי ותאונות דרכים. הנה השבוע, עוד תזכורת לסדר היום המיושן שעדיין שולט במיינסטרים. ההתרעה הפעם מזהירה אותנו מפני חיבור מתבקש בין שדרות ח"ן לשדרות בן-גוריון להולכי רגל ולאופניים (לרכב פרטי זה מחובר), שיפור התחבורה הציבורית והקטנת מצוקת החנייה בעיר (מכיוון שיהיה יותר קל להתנייד בה באמצעים שאינם רכב פרטי). אכן, אם ישפרו את התחבורה הציבורית אנשים עוד עשויים לנסוע באוטובוס (ולא רק עניים!). מדובר בסכנה ברורה ומיידית שטוב לעצור אותה כאן ועכשיו.

לאור המאבקים שבדרך, אתם מוזמנים לחתום על עצומה טרייה שדורשת שבילי אופניים אמיתיים בישראל. תל-אביב, כהרגלה בקודש, תהיה פורצת הדרך, אבל כפי שהעתיקו ממנה את השבילים המצויירים על המדרכות (וראו את רחוב אחוזה ברעננה, או את סוקולוב בהרצליה), כך גם יעתיקו ממנה את השבילים האמיתיים במהרה בימינו.

כחלק מהקמפיין שאמור ללוות את השבילים האמיתיים (שהעירייה משום מה לא עושה בעצמה) מורין הציעה את הסקיצה הבאה:

מהירות שונה, נתיב שונה
לכל מהירות הנתיב שלה

יש לכם עוד רעיונות? מכירים עוד דוגמאות? יש מקום בתגובות.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אופניים, תחבורה, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על לקראת שבילי אופניים אמיתיים – עכשיו העצומה

  1. עודד רוט הגיב:

    כאסוציאציה לתמונה של מורין, מפנה למאמר קצת ישן אך עדיין אקטואלי. "לא מניחים ביצים ואגוזים באותו סל". רק במקרה הכותרת מתאימה לחג הפסח, והיא נכונה פשוטה כמשמעה גם לרוכבים/רוכבות המובילים מצרכים לליל הסדר בסל האופניים.

    http://www.way-togo.com/article-194

  2. מעיר קיימת לעיר בת קיימא

    ואכן, היות והבורות שולטתתתת, ראוי להזכיר את העובדות הבסיסיות מעל כל מדרכה רעננה.

  3. בהעדר כפתור לייק, ראה תגובה זו כלייק ידני

  4. לירן הגיב:

    חתמתי

    חג שמח לכולם

  5. תומר שלוש הגיב:

    אני מסכים עם שביל האופניים המתוכנן ברח' בלוך, שמתוכנן להיסלל על חשבון מקומות חנייה. עם זאת, אני גם מבין את תושבי הרחוב, שנפגעים בשני אופנים – 1) אף אחד לא שאל אותם. 2) הפחתת מקומות חנייה בעיר שלא מקדמת פתרונות של תחבורה ציבורית היא בגדר עוול.

    אי אפשר לצפות מתושבי רח' בלוך להתבשם מתוכנית העירייה – נכון לעכשיו (וכנראה שגם בעתיד הקרוב) עיריית תל אביב יפו עושה כל שביכולתה כדי שלא לקדם את התחבורה הציבורית, ולכן, כשהיא מפחיתה מקומות חנייה וסוללת שבילי אופניים, זה אפילו לא חצי עבודה.

    מעבר לכך, אם מדיניות העירייה בתחום שבילי האופניים הייתה ירוקה באמת, אז לא היינו רואים מקרה כמו שד' קק"ל, כביש דו-סטרי (ודו-נתיבי בכל כיוון) – שם העירייה מפקיעה 4 מ' מחזיתות הבתים הפרטיים שלאורך קטע הרחוב שבין מחלף קק"ל לצומת שלונסקי-בני אפרים. אף פעם לא לוקחים מזכות הדרך של המכוניות, לצערי.

  6. לירן הגיב:

    תומר מה עם משה דיין יצחק שדה והטיילת?

    ממידע שהגיע אלי שביל האופניים שאמור היה להיות בקרליבך שינה כיוון
    והוא יהיה בלינקולן שוב על חשבון הכביש. כך גם בארלוזורוב שבקרוב
    תתחיל סלילתו- שוב על המסעה.

    גם בשינקין יבוטלו 80 חניות ויסלל שביל אופניים על הכביש, לא חסרות דוגמאות השאלה מאיזו פוזיציה מסתכלים על הדברים. אבל מאחד הפעילים של עיר לכולנו כמה כבר אוביקטיבי אתה באמת יכול להיות?

    כמובן שיש עוד הרבה לאן לצעוד והביקורת חיונית ואף נכונה ובכל זאת לא כל דבר צריך להפוך לשחור ולבן.

  7. לרמן הגיב:

    תמי, תודה רבה. מוזר שעדיין במה שאמור היה להיות מועצת עיר סביבתית יש כל-כך מעט גיבוי למהלך של חולדאי. ידוע שחולדאי מעורר סלידה בקלות, אך היה מתבקש שמעבר למרצ ולגימלאים יהיו עוד תומכים במהלך הסביבתי-חברתי שמתבצע כאן, למשל עיר לכולנו וגם לדיאנסקי (שכנראה ישנה את שם מפלגתו ובמקום "לתת לחיות" היא תיקרא "לתת למכוניות").

    תומר, הביקורת על גרירת הרגליים של העירייה בנושא התחבורה הציבורית מוצדקת בחלקה, אך כל שיפור הוא מבורך, ובמקרה הזה מדובר בשיפור משמעותי לכלי תחבורה שיש לו ביקוש רב שאינו ניתן למימוש בגלל מחסור בתשתיות. מעבר לכך, בתקופה האחרונה ביליתי לא מעט זמן בביקורים בין שלל הגורמים הקשורים לשיפור התחבורה הציבורית בתל-אביב (העירייה היא אחד מהם, לצד משרד התחבורה, חברת דן, נתיבי איילון ועוד כמה וכמה גופים) ולמרות ששיתוף פעולה הוא קשה מתבצעים שיפורים מסויימים. חלקם יהיו משמעותיים יותר (מתיחת הנת"צ בקינג ג'ורג' לכיוון דרום, וכן נת"צ באבן-גבירול, שאמורים לקרות הרבה לפני שבילי האופניים). הסיבה שאתה לא יודע כמעט על מה שקורה קשורה לניהול המידע המדובר ולאו דווקא לעירייה.
    אני יכול להגיד לך שאני מקווה שהמידע בין הרשויות לציבור יזרום הרבה יותר בקלות בהמשך (בזה אני ממש מעורב), במיוחד בכל הנוגע לתחבורה ציבורית, וזה גם ישפר את רמת השימוש במערכת הקיימת וזו העתידית שאמורה להתרחש השנה (מה שקרוי הפעימה השנייה).

  8. שי זיו הגיב:

    יואב, אם לדייק, "עיר לכולנו" דורשת מחולדאי לעשות יותר בתחום התחבורה הציבורית. השאלה איך? וכאן אנו חלוקים. העובדה שאתה טוען שצריך להשתמש רק במקלות כשלתושבים אין אלטרנטיבה היא אסטרטגיה לא נכונה לטעמנו. דברים צריך לעשות בטעם ולא בכפיה או במשטר צבאי, לכן אנו טוענים שצריך לקדם את המערכת כולה במקביל. אתה רוצה להמשיך ולעודד את חולדאי לקבור את האג'נדה הירוקה אז בבקשה.

  9. לרמן הגיב:

    שי, אני לא בטוח שאני מבין אותך.
    תוספת נת"צים בפעימה השנייה + השכרת אופניים + שבילי אופניים = שיפור תחבורה ציבורית ושיפור ברכיבה על אופניים. אלה חתיכת שיפורים, ידידי, אפילו אם הם מתבצעים בקדנציה של חולדאי (ועל חלקם מגיע לו קרדיט), הם עדיין שיפורים שאפשר ורצוי לברך עליהם.

    זה כולל פגיעה בנוחות של המכוניות הבזבזניות והמסוכנות (כמות השטח מוגבלת) ע"י חלוקה מאוזנת יותר בין משתמשי הדרך השונים והעדפה מתקנת סופסוף לאופניים ולאוטובוסים היעילים הרבה יותר. טוב לעיר, טוב לסביבה וטוב לחברה (פחות תאונות, תמיכה במשתמשי דרך פגיעים, ילדים, קשישים ועניים וכמובן שאר הציבור, וכן חלוקה טובה יותר של המרחב העירוני למשקי בית ללא רכב, אשר לרוב גם מבוססים פחות מאשר משקי בית בעלי רכב).

    נשאר רק להוריד את המכוניות החונות מהמדרכה (זה יהיה מקל רציני אני מניח, לשיטתך). מופלא בעיניי שתנועה שהייתה אמורה להיות תנועה עירונית-פרוגרסיבית כמו עיר לכולנו, מתמהמהת כהוגן בקשר לקידום תחבורת האופניים בתל-אביב.

    יש עוד מה לדרוש (זירוז BRT, למשל), אבל צריך לדעת גם לתמוך כשדברים מקודמים לכיוון הנכון. אני עדיין ממתין לאיזושהי תגובה של עיר לכולנו לנושא האופניים (לא שזה ישנה הרבה, אבל יהיה נחמד לדעת שהתנועה שהצבעתי לה תומכת בתחבורת אופניים כפי שחשבתי בעבר). בינתיים אף חבר מועצה של עיר לכולנו לא התבטא בנושא.

  10. משהו קצת מציק לי בנושא השביל המתוכנן בבלוך. לאחר בנייתו, איך בדיוק תשתלב שם תנועה של תחבורה ציבורית לכיוון צפון מזרח? כלומר, איפה בדיוק תעמוד תחנת אוטובוס מבלי להפריע לשביל האופניים או לכביש עצמו?

  11. לרמן הגיב:

    שאלה טובה. לדעתי, יש פתרון במסגרת ההנחיות לחתכי רחובות שיצאו לפני כשנה. לפי מה שאני יודע מהתקנים, התחנה אמורה להישאר על המדרכה, והולכי הרגל יחצו את שביל האופניים כשיגיע האוטובוס (ככה זה גם עובד בקופנהאגן ובמקומות נוספים ומסתדרים עם זה). אתה יכול לראות את זה כאן בוידאו ב-2:24 (ובקופנהאגן יש המון רוכבי אופניים וזה עדיין עובד).
    בכל מקרה, אני מתכוון ללכת למפגש העירוני עם העירייה על פרטי השביל בהמשך החודש ולראות במיוחד את תכנון הצמתים (בלוך-סוטין ממש צומת בעייתי כיום) ואת פרטי התחנות.

  12. שי זיו הגיב:

    עידו, ראה פתרון ברח' משה דיין, השביל מוגבה לקראת תחנת האוטובוס ומונמך לאחריה. השיפועים מאפשרים המשך רכיבה חלקה וכן נגישות לאוטובוס.

    לרמן, למה עיר לכולנו צריכה לצאת בהצהרות אחרי כל תוכנית נקודתית? התנועה הצהירה לפני הבחירות, התנועה שולחת נציגים לועדת בינוי ותשתית (בת"ש) בראשות סגנית ראש העירייה, מתעדכנת ונותנת את דעתה בפורום המתאים.

    כשחברי המועצה אומרים שלא ייתכן נת"צ שאחרי 47 מטר יתקע בפקק, אני לא רואה התנגדות לבניית נת"צים, נהפוכו, זאת דרישה להרחיב את הנת"צים. ראה ישיבות מועצה ביוטיוב.

    אשמח לשמוע את תגובתך לגבי שתי סוגיות:

    1. הצרת מדרכות ואי הצללתן.

    2.תוכניות לשיקוע והוספת כבישים לטובת הרכב הפרטי, למשל, ציר שלבים, גשר מעריב וכד'.

    שי

    נ.ב גם בסרט גבעת חלפון, כאשר החיילים הישראלים צבעו את המדים בסיד, הם לא הפכו לחיילי או"ם, כך גם חולדאי נשאר עם העדפת הרכב הפרטי בצל התל-אופן.

  13. שי זיו הגיב:

    שכחתי לציין את שמות הנציגים וממלאי המקום בועדת בת"ש, להלן: איל איצקוביץ', להב זוהר והני זובדיה. אני סבור שהינך מכיר את שלושתם ומערך אותם כאנשים הגונים, אכפתיים ורוכבי אופניים ותיקים.

  14. לרמן הגיב:

    שי, לא ברור לי איזה סמכויות יש לאותה ועדת בת"ש שעליה אתה מדבר, אבל אשמח לשמוע אם יש לה סמכויות או שמדובר כרגיל בועדת רשות ללא סמכויות, ואז נחמד מאוד לכל המשתתפים בה, אבל אין לזה משמעות. טרם שמעתי על החלטה אחת שהתקבלה בועדה זו.
    לגבי ציר שלבים – מדובר שעשוי להיות בעייתי וכבר כתבתי עליו. גשר מעריב – אכן טעות (וגם שיקוע החשמונאים שבו כמדומני עיר לכולנו תומכת), ויש עוד טעויות שעשו, עושים ויעשו (חניון בוגרשוב, למשל), ואכן ראוי לתקוף את העירייה ואת חולדאי עליהם.

    מפתיע ומאכזב שעיר לכולנו מסתמנת כמתנגדת לתוכנית שבה מקדמים אופניים, ולא מדובר בתוכנית נקודתית, אלא ברשת עירונית די רחבה שבלוך ושינקין יהיו הרחובות הראשונים שיתחילו בהם, וכמובן לצידה השכרת האופניים. אנחנו נמצאים בנקודת מפנה תחבורתית ועיר לכולנו ממשיכה להתעקש על כניעה לרכב הפרטי. היתרון הגדול בתחום האופניים (ומה שמאפשר קידום יחסית מהיר וכוללני) הוא שכאן העירייה בעלת כל הסמכויות, בניגוד לתחבורה ציבורית שבה משרד התחבורה מחזיק את רוב הסמכויות, ואיתו צריכים לעבוד גם מפעילי האוטובוסים, העירייה והמשטרה, וכל אחד מפריע לשני בדרך.

  15. שיקוע חשמונאים? מה זה?
    אני מכיר את הרעיון של שיקוע גרש מעריב (דומה למה שעשו בצומת קפלן) ואני דווקא תומך בו, בעיקר נוכח העובדה שהעתיד צופן עליה לטובת הולך הרגל באזור, עת פיתוח מתחם חסן עראפה, מה שבסופו של דבר יצדיק את דחיקת הרכבים למטה במידת האפשר. למה לא, שיפגשו שם את מפגש הקווים של הרכבת הקלה, תפאדלום.

  16. לרמן הגיב:

    עידו, שיקוע החשמונאים אמור להיות דומה לשיקוע קפלן. השיקועים האלה לא עוזרים להולכי הרגל, אלא מוסיפים רמזורים למעבר ודופקים את התחבורה הציבורית (שלא נוסעת בשיקוע, אלא מצידו ברמזור שהתארך). השיקועים האלה גם מעודדים עוד שימוש במכוניות ועולים המון כסף שהיה יכול לשמש לשפר אמצעי תחבורה אחרים. השיקוע בקפלן הוא טעות שראוי ללמוד ממנה.

  17. שי זיו הגיב:

    יואב,

    לגבי תחבורה להסעת המונים – לפי תיקון חוק שהעביר ח"כ דב חנין, עיריית ת"א-יפו מחוייבת להעביר תכנית לשיפור מצב התחבורה בעיר.

    העירייה התעקשה להציג רפורמה שמקדמת את הרכב הפרטי. אני לא יודע מה היה הדין ודברים, אבל אני בהחלט מצדיק את השר אם הוא בעט באנשי חולדאי לכל הרוחות.

  18. לרמן הגיב:

    שי, התיקון מוכר. לא מכיר פרטים על עיריות שעשו בו שימוש (ולא רק עיריית תל-אביב, אלא גם רמת-גן, חולון, ירושלים ופתח-תקווה אשר קיבלו הוראה ליישם תיקון זה). אשמח אם תביא פרטים כאלה. מעניין מה מפריע לעיריות להשתמש בו.

  19. פינגבאק: מפגש תחבורה עירוני ביום שלישי ב-16:30 | עוד בלוג תל-אביבי

  20. פינגבאק: פוסט על שני גלגלים: מצב האופניים בתל אביב וישראל | ניימן 3.0

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s