עיר לכולנו – מפלגת החניונים החורגים והרכב הפרטי

תמי זנדברג, חברת מועצת עיריית תל-אביב-יפו מטעם מרצ, פרסמה מוקדם יותר טור דעה בוויינט, שזכה לכותרת פרובוקטיבית בנוגע לצמצום חנייה. הכותרת הסיטה את הדיון משיפור תשתיות האופניים, התחבורה הציבורית ושיפור הבטיחות והקטנת זיהום האוויר והרעש, אל עבר מיקוד בבעיות החנייה של הנימבים. ההמון משתולל בטוקבקים, ואין זה מפתיע, שאחרי הכל רוב האנשים מעדיפים לבזבז זמן על חיפוש חנייה ולא כסף (בעייה קוגניטיבית של אנשים בהערכות של זמן וכסף – הזמן אובד לבלי שוב, בניגוד לכסף שניתן להרוויח), בעיקר כי עלות חיפוש החנייה מושתת על עוד רבים אחרים. עיר לכולנו לא מצמצה ושלפה לאותה זנדברג תזכורת למדיניות החניונים שהיא בעצמה תמכה בה עד לא מזמן, שבעיקר מעודדת את העמקת התלות ברכב הפרטי ואת הגדלת תאונות הדרכים. בניגוד לעיר לכולנו, אשר בימים אלה נאבקת כנגד קידום תחבורת האופניים ע"י העירייה, זנדברג עשתה צעד גדול קדימה וניצבת בראש החזית של נבחרי הציבור בעד סדר עדיפויות תחבורתי-סביבתי-עירוני שפוי ומעודכן לתל-אביב (וכן, הכותרת שויינט נתנו לכתבה מחורבנת). המביט מהצד עשוי לחשוב שעיר לכולנו היא תנועה סביבתית אשר מקדמת סדר עדיפויות עירוני ותחבורתי שבו מפחיתים שימוש ברכב פרטי ומונעים הקמה של עוד חניונים ליוממים. אחת ההצעות הפופוליסטיות שעיר לכולנו מנסה לקדם בימים אלה היא העברה של חניון העירייה לתושבים. בעוד שאני בעד ביטול חניון העירייה, חשוב לציין שעיר לכולנו בעצמה תומכת בחניונים לעובדי עירייה ולא לתושבים, וכן עידוד חניונים ליוממים.

הנה כאן ממש בפרוטוקול מפברואר 2009 (עמודים 22-28), עיר לכולנו תמכה בחניון בשימוש חורג לחמש שנים באבן-גבירול 124 (מגדל המאה) בעל 156 מקומות לעובדי עירייה בלבד (!!) בכל שעות היממה. גם מרכז העיר, גם אזור עם "מצוקת חנייה" של התושבים וגם חניון רק לעובדי העירייה. ועיר לכולנו תומכת!! ועוד קוראת לעצמה אופוזיציה סביבתית אחר-כך.

ועוד אחד כאן באפריל 2009 (עמודים 45-46), עיר לכולנו תמכה בחניון בשכונת מונטיפיורי ברחוב יוסף קארו 29 ל-42 רכבים. מדובר בחניון ליוממים בלבד, במה שאמור היה להיות גינה זמנית לרווחת תושבי האזור (שמשוועים לשטח ירוק, אפילו במקום אופניים). האזור משורת היטב במקרה ע"י תחבורה ציבורית (250 מ' מדרך בגין, ו-400 מ' מעזריאלי), אך בכל זאת עיר לכולנו העדיפה חניון ליוממים על-פני גינה לתושבים.

חניון ליוממים בשכונת מונטיפיורי, בשימוש חורג, במקום גינה לתושבים. גם כאן עיר לכולנו העדיפה להכניס עוד רכבים פרטיים לעיר. מחוץ לשעות העבודה החניון לא בשימוש
מגרש חנייה שומם בשכונת מונטיפיורי

יש לציין, ששטחים אלה יכולים להיות גינה או מבנה עם דירות, אשר יכול לצמצם למשל את מצוקת הדיור בתל-אביב, אבל כל עוד מאשרים לבעל השטח להפעיל חניון "זמני" המוטיבציה להפוך את השטח לדירות או לשימוש עירוני אחר יורדת, וכך אנו תקועים עם הרבה מאוד חורים ברקמה העירונית. שתי הדוגמאות שכאן הן ותיקות יחסית, אך אם תסתכלו בעמוד הפרוטוקולים לרישוי חורג, תראו שלעיר לכולנו (וגם לקואליציה של חולדאי) יש מדיניות סדורה של תמיכה בהמשך עידוד יוממים לכניסה לרכב ועידוד חנייה בשימוש חורג (הנה כאן גם בינואר השנה).

אני מקווה שזנדברג אחרי שעשתה את הקפיצה הגדולה תוביל את מרצ (שלפחות מקבלת מחולדאי סגנות ראש עיר בשכר) למקום סביבתי יותר ועם הרבה פחות חניונים חורגים (במיוחד איפה שזה ממש אבסורדי לאשר, כמו בשכונת מונטיפיורי, למשל). על האופניים היא כבר עלתה. לגבי עיר לכולנו (שתומכת בחניוני חולדאי אפילו בלי לקבל ממנו משכורת), אני מקווה שיפסיקו לחפש שם חנייה ויתחילו קצת לרכב על אופניים וללכת ברגל. גם לקרוא פרוטוקולים בדרך לא יזיק.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, חניה, מוניציפאלי, תחבורה, תל-אביב, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על עיר לכולנו – מפלגת החניונים החורגים והרכב הפרטי

  1. שי זיו הגיב:

    יואב, תודה על הסקירה.

    עכשיו בכנות, עשיתה כתבה יפה מאוד, השאלה האם נעשתה סקירה וניתוח סטטיסטי או שאתה מתבטא אינטואטיבית? אם אנחנו רוצים לדון באופן מקצועי, אנחנו צריכים לדון על סמך סקירה ברמה קצת יותר מעמיקה. שתי הדוגמאות הן לא מדד האם "מפלגת החניונים" הצביעה מעל הממוצע בעד חניונים? האם עיר לכולנו היא הסיעה הראשית שדוחפת את הקמת החניונים? האם חברי המועצה עקביים עם המדיניות הזאת לאורך כל הקדנציה?

    אני תמיד חשבתי שאנחנו נמצאים מתחת לממוצע. לא רק מתחת לממוצע, אלא גם מתנגדים לפחות למחצית מהחניונים. אינטואיטיבית אני יכול לזרוק בבטחון מלא שמות של 8 חניונים שהתנועה התנגדה להם במספר ישיבות המועצה המצומצם שנכחתי בהן.

    חג שמח!

    בברכה,

    שי זיו

  2. לרמן הגיב:

    שי, אני עובר כרגע על כל הפרוטוקולים של השימושים החורגים (יש כמה עשרות מתחילת הקדנציה). בנושא הזה עיר לכולנו שותפה מלאה לקואליציה ועד כה אישרה כמה עשרות חניונים (בקרוב יהיה לי את כל החומר) חורגים באופן די עקבי. במועצת העירייה מוכרע גורלם של חניונים אשר מתוקצבים מהעירייה, אבל בועדה המקומית מוכרעים לא מעט חניונים הרחק מהעין הציבורית.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s