כיכר דיזנגוף – עת לחבק

הבלוג שמח לתת כתף מיוחדת לחזית להורדת כיכר דיזנגוף ולמען השבת הכיכר האבודה לתל-אביב. עמוד מיוחד מוקדש באהבה לכיכר שנטבחה – כיכר דיזנגוף. אתם יכולים למצוא שם שלל פרטים, תמונות ועוד דברים שיתווספו בהמשך ככל שהדיון הציבורי יגבר. היתרון הגדול של גשר הולכי הרגל, אשר נמצא כיום היכן שפעם הייתה כיכר דיזנגוף, הוא באפשרות לראות וללמוד מכישלון אורבני מהדהד על כל מה שרע בהפרדת מפלסים וברצון שהעיר תהייה מקום מעבר מהיר לרכב פרטי במקום מקום שבו שוהים אנשים. אין הרבה כשלונות מהסוג הזה במקומות שבעבר עבדו היטב, לא בארץ וגם לא בעולם. אחרי שיחזירו את כיכר דיזנגוף למפלס אחד, נישאר רק עם כיכר אתרים המופרדת וחסרת התקנה.

בכל מקרה, בבוקר יום ששי הבא, ב-29 באפריל, בשעה 11 בבוקר, הכיכר תקבל חיבוק עממי. צפוי להיות נחמד.

ולפני סיום, לכל מי שמתעניין בדרך מה מתקבלות החלטות בעירייה, הנה הפרוטוקול של ועדת ההנהלה (לא מועצת העירייה) שבו הוחלט על סקר העמדות המתקיים בנוגע לעתידה של כיכר דיזנגוף. שימו לב לדיון בעמודים 3-16 ולאימרות השפר של חולדאי שעדיין מחפש את החניון, וכמובן מתעלם מכל העלויות הסביבתיות והתחבורתיות שלו וכן מהעובדה שקשה לייצר חלל ציבורי מוצלח על גג של חניון. ורק למען הסדר הטוב והידע של חולדאי, הגשר שנמצא כיום היכן שבעבר הייתה כיכר דיזנגוף, נחנך בשנת 1978 (ולא ב-1980). לסיום, סרטון קצר (משפט חזק ב-2:20):

פוסט זה פורסם בקטגוריה כיכר דיזנגוף, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על כיכר דיזנגוף – עת לחבק

  1. אבי קולומבוס - אדריכל הגיב:

    להלן מכתב שנשלח לראש העיר וחברי המועצה בנושא תענון מחדש של ככר דיזנגוף

    לכבוד 6/2/2011
    רון חולדאי ראש העיר
    עירית תל אביב
    הנדון : ככר דיזנגוף
    א.נ
    בעקבות הדיון בנושא עתידה של כיכר דיזנגוף הריני מציע את החלופה התכנונית כדלהלן:

    1. הנמכת הכיכר למפלס הרחוב
    2. שמירת נתיבי התחבורה הקיימים כיום ועוברים מתחת לכיכר – רחובות דיזנגוף, ריינס ופינסקר – והנמכתם בהתאם ,כשהשיפוע לכניסה ויציאה מהם מתחיל במרחק מתאים לשמירת זוית שיפוע קיימת/ נוחה [ מצפון לכיכר – ניתן להתחיל שיפוע מפינת רח' פרישמן עם נתיב אופקי מיועד לרח' אסתר המלכה, ומדרום ניתן להתחיל השיפוע מפינת רח' בר גיורא עם נתיב אופקי נפרד לכניסה לרח' בר כוכבא]
    3. העקרון התיכנוני לעיל מאפשר בנוסף לשמירת הנתיבים הקיימים גם תוספת חניה ציבורית מתחת לכיכר [חפירה של מספר קומות חניה] – או אלטרנטיבה ללא חניה

    4. הכיכר שנקבל תהיה עגולה גדולה וללא תחבורת כלי רכב ,ותשתרע בכל המרחב עד לקווי קיר של המבנים הסובבים אותה.

    5. בניגוד להצעות אחרות שלפי פרסומים דוגלות "להחזרת עטרה ליושנה" – קרי – הנמכת הכיכר יחד עם החזרת הכביש המעגלי המקורי – בהצעה זו ישנו שילוב של עקרון הפרדת נתיבי הרכב והולכי הרגל הקיימים כיום – יחד עם הרחבת הכיכר והורדתה למפלס הרחוב- כדוגמת הכיכרות בכל העולם המשמשות למפגשים חברתיים ותרבותיים.

    6. בהתקבל העיקרון התכנוני ניתן לפרט בווריציות שונות כבניית ארקדה "קלה" בהיקף הכיכר להגנה משמש וגשם ,פסלים ,ספסלים וכו'.

    בברכה

    אבי קולומבוס – אדריכל
    רחוב בוסתנאי 23 נווה צדק תל אביב 65147 טל./פקס 03-5164216 , 054-4364244

    העתק –
    חברי מועצת העיר
    מהנדס העיר
    אדריכל העיר

  2. אלעד הגיב:

    האם אתה יכול לתת דוגמאות למרחבים ציבוריים מעל חניונים ולמה זאת בעיה בעצם (כמובן מעבר לבעיה של יותר מכוניות שנכנסות לעיר)

    שאלה נוספת היא שאם היו מנמיכים את ההפרדה המפלסית יותר כלומר שהככר הייתה במפלס הרחוב והכביש הייה מונמך בהתאם, האם זו הייתה יכולה להיות הנוסחה המנצחת?

  3. נחום כהן הגיב:

    המטרה צריכה להיות להמעיט בתחבורה, ציבורית ופרטית, ולהקשות עליה ככל האפשר. היום כל האוטובוסים בארץ, וכל משועמם עם רכב, עוברים בדיזנגוף.
    הנתיבים ההגיוניים—— צפונה רח' דיזנגוף ממשיך בריינס.—- דרומה, רח' דיזנגוף ממשיך לפינסקר. …… זהו….. הככר מפסיקה להיות רגולטור של תנועה, חוזרת להיות פיאצה. אין צורך בה בתור צומת, כי היא איננה מאפשרת מזרח מערב, וטוב שכך, מאז ומעולם.

  4. נחום כהן הגיב:

    כל הכבוד ליואב לרמן, המביא חומרים לבלוג, אשר לא חלמתי על קיומם.

  5. מורין הגיב:

    אלעד – לא חסרות דוגמאות למרחבים ציבוריים שהחניון לא עושה להם טוב. למשל גן החשמל או כיכר אתרים או גן לונדון.
    לחניון תת קרקעי (או כביש תת קרקעי) יש המון פליטת אויר מזוהם ומרוכז (אני ראיתי במו עיני אדריכל שהתגאה שהוא הצליח לתכנן ספסלים שהאויר יצא דרכם – השאלה היא מי יסכים גם לשבת עליהם בתוך הזיהום), יש מבני כניסה ויציאה לא מבוטלים, ובעיקר יש את הבעיה שעצים צריכים עומק כדי לגדול ובארץ עוד לא ראיתי בשום מקום שחפרו מספיק עמוק להתפתחות יפה של צמחיה, וכידוע – בארץ, אם לא תעשה צל המקום לא יהיה בשימוש.
    בכיכר דיזינגוף, שבה יש כבר עצים בוגרים ויפים, זה יהיה פשוט פשע להוריד אותם בשביל לייצר חניון ואז לשתול עצים שיקח להם 50 שנה לגדול גם אם יחפרו מספיק עמוק..

    לגבי הכביש החפור, זה גם נורא יקר וגם מצריך אוורור (אותה הבעיה של החניון). אנחנו יודעים שהיום יש פחות מכוניות בדיזינגוף (זה רחוב נורא איטי) ויהיו פחות אוטובוסים בעתיד, אין שום בעיה עם זה שהכביש יהיה במפלס הרחוב.

  6. לרמן הגיב:

    נחום, מדובר בעוד הרבה אנשים שהביאו את החומרים הללו. תודה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s