הפעימה השנייה – לקראת שינוי סדרי עולם

בעוד כשבועיים, ב-1 ביולי, תתבצע הפעימה השנייה של התחבורה הציבורית בגוש דן. הפעימה אמורה להתבצע בנחישות רבה ומוטב גם שתתבצע ברגישות. הפעימה הזו מכילה 50% מהשינוי המתוכנן  בקווי האוטובוסים (כאשר הפעימה הקטנה בשנה שעברה שינתה 10%) במרחב המשתרע בין רעננה, ראש העין וראשון לציון. בינתיים, ההתגלגלות של הסיפור עד כה נראית כמו תרגיל גרוע במיוחד בתקשורת. מכיוון שלא מעט שינויים צפויים לקרות בשטח והמידע על רובם קשה להשגה ולא מפורסם בצורה ראוייה, הפניקה בציבור הולכת ועולה ואיתה גם סף הפרפור התקשורתי שסביר להניח שעוד יועצם ככל שנתקרב לתאריך היעד. השימוש במילים אפוקליפסה ויום הדין עוד לפנינו.

לטעמי, השינוי הוא מבורך. הוא יכול היה להיות יותר טוב וישנם עוד הרבה מאוד דברים חסרים, שמוטב היה לעשות כבר היום. עיקר השינוי הוא במעבר למה שקרוי תחבורת מעברים. במקום אוטובוס אחד מנקודה לנקודה כמו כיום, מצב שמייצר לא מעט קווים בעלי תדירות נמוכה ואפילו נמוכה מאוד, עוברים לתחבורת מעברים, שבה אמורים להיות פחות קווי אוטובוס, אבל שהקווים שיש בה, כולם בתדירות בינונית-גבוהה ונדרש לא פעם להחליף קו כדי להגיע מנקודה א' לב'. הרעיון הוא שהמעבר הזה יתבצע בין שתי תחנות אוטובוס סמוכות מאוד, ועקב שיפור התדירות, סך הזמן הכולל לא ייפגע ואפילו ישתפר. כמובן, בגלל שחסר מידע על השינויים וקשה להבין איך זה יעבוד, הפניקה פה משתוללת. וזו רשימת השיפורים של ממש שיש כאן:

1. מעבר לכרטיסים לפי זמן – כל כרטיס הוא ל-90 דקות (כבר אמרנו שזו תהיה תחבורת מעברים) זמן כמו שכבר יש בירושלים ובחיפה.

2. מוסיפים מספר נת"צים במרכז תל-אביב, כולל באבן-גבירול. נשאר לראות כמה יעילים הם יהיו גם באכיפה וגם מבחינת החריגים (הנת"צ של אבן-גבירול, למשל, הוא נתיב חנייה בלילה בחלקו. נדרש להכין גררים למכוניות שיישארו עליו בבוקר מבעוד מועד).

3. כרטיס מעבר אחד בין כל 104 13 ארבע חברות האוטובוסים הגדולות בגוש דן (אגד, דן, מטרופולין, קווים). צריך לסגור את הפינה של המפעילים הקטנים בגוש ומוטב מוקדם.

4. הפחתת תעריפים לנסיעות מרוחקות יותר (לתושבי הפריפריה של גוש דן). כך למשל, נסיעה מתל-אביב לרעננה עולה כיום 13.50 ש"ח ואחרי ה-1 ביולי היא תעלה 10 ש"ח. חופשי חודשי לגוש דן יעלה 248 ש"ח במקום 324 ש"ח כיום. כרטיס נסיעה מראשון לציון לתל-אביב שעלה 9.80 ש"ח ואף יותר, יעלה החל מה-1 ביולי 6.40 ש"ח בלבד. חלק מההפחתה לפריפריה מסובסדת ע"י תושבי המרכז, אשר ישלמו 6.40 ש"ח עבור נסיעה בודדת (שבכל זאת תהיה לפי זמן, ותאפשר מעברים) במקום 6 ש"ח. כמו כן, כרטיס החופשי חודשי של מרכז הגוש יעלה 227 במקום 200 ש"ח כיום. הכרטיס שלי לאוניברסיטה יתייקר ב-40 אגורות ובוויינט עשו מזה מטעמים, אבל כדאי לזכור שתושבי הפריפריה הגושדנית יהנו מהנחה משמעותית הרבה יותר. משרד התחבורה משום מה לא הצליח להרים את הנושא הזה לתקשורת בכלל, וחבל. מצד שני, אם משרד התחבורה היה עושה את מלאכת העברת המידע כמו שצריך, לא היו מספיק כותרות בשביל למלא את וויינט.

כמו שאתם רואים, הפוסט הזה חיובי בעיקרו, ולא סתם. השינוי המדובר מצריך שיתוף פעולה של ראשי עיריות חשדנים, משרד תחבורה שיושב בירושלים וקצת מנותק, חברת נתיבי איילון ואינספור מפעילים. לכאורה, נראה שהגופים האלה אמורים לשתף פעולה לטובת האזרח ביחד. בפועל, ים של אינטרסים היסטוריים ואחרים מפריעים לזה. עצם העובדה שמשהו מתחיל לזוז קצת לכיוון הנכון בתוך המפלצת הבירוקרטית הזו שמרכיבה את התחבורה הציבורית הוא הישג לא מבוטל. בהזדמנות זו, אני מקווה שהדיבורים על כך שבעוד שנה תהיה לנו רשות תחבורה מטרופולינית בגוש דן הם יתממשו למרות שהסיכוי ש-22 ראשי רשויות יסכימו על כך נראה לי מופרך מעט.

בעיניי, עיקר ההחמצה בפעימה הזו קשורה לאופן בו המידע מועבר לציבור. במקום שמשרד התחבורה יראה בציבור שותף לדרך (אשר לפעמים לוקחת הרבה מאוד זמן), ישנה תחושה שהמשרד הוא יודע כל בעוד שהציבור הרחב (הנתינים) הוא מקבל שירות בלבד. בנוסף, במסגרת הפעימה הזו ישנן קבוצות חלשות במיוחד (אפילו חלשות יותר מכלל משתמשי התחבורה הציבורית) ובראשן הקשישים הנוסעים באוטובוסים שעצם השינוי יהיה להן קשה מאוד. בנושא זה אני עוד ארחיב רבות השבוע, בעיקר על מה שצריך לעשות ואני מאמין שעוד יקרה (אבל אחרי ה-1 ביולי, לצערי). בחירת התאריך לפעימה היא מוצלחת – מדובר ביום הראשון של החופש הגדול ויש את כל יולי-אוגוסט לערוך תיקונים בזמן שכמות הנסיעות פחותה יחסית לשאר השנה.

עוד בעניין, כדאי לקרוא את הראיון שנתנה רותי אמיר לאביב לביא במעריב. ספק אם השם רותי אמיר אומר לכם משהו, אבל מדובר במי שעומדת בראש הרפורמה, ובכתבה היא מסבירה חלק מההיגיון שמאחורי הרפורמה. אני מקווה שהיא תצליח, אבל בדרך סביר להניח שיעוף עליה לא מעט חרא. חלקו יעוף בצדק.

לבסוף, מבחינת המידע עצמו, מומלץ לבדוק את אתר הפעימה עצמו (מדובר באתגר מחשבתי לא פשוט כדי להרכיב ממנו אשכרה מפות), ובמיוחד לבקר בעמוד שמסביר איזה קווים מחליפים את אלו שמתבטלים במסגרת הפעימה. יותר טוב מזה להיכנס לאתר של ארגון נוסעי התחבורה הציבורית, "תחבורה בדרך שלנו", שעושים לא מעט סדר בעניין, ויש להם גם עמוד פייסבוק נחמד.

לבסוף, תרשו לי להזמין אתכם לדיון שיהיה רגע לפני הפעימה, ב-27 ביוני כאן בתל-אביב (אין עדיין מיקום מדוייק) ובו יהיה דיון רב משתתפים בנושא. משרד התחבורה אמור לשלוח לדיון את אלכס לנגר, הממונה על התחבורה היבשתית במשרד התחבורה ואחד הפקידים החזקים במדינת ישראל (תשאלו כל ראש עירייה). ראיון איתו אתם יכולים לקרוא כאן.

לסיכום, מדובר בשינוי ראוי שהדיון בו עוד ילך ויגבר בימים הקרובים. הפוסט הבא כאן יהיה על המידע ומה צריך לעשות איתו וכיצד (וזה יהיה הרבה פחות חיובי).

רחוב קינג ג'ורג' רגע לפני שהוא מקבל נת"צ
לקראת נת"צ בקינג גורג'

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, תחבורה, תל-אביב, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על הפעימה השנייה – לקראת שינוי סדרי עולם

  1. אליאב הגיב:

    יואב-
    בראיון עם רותי אמיר היא אומרת ששיטת המעברים תתבסס על אוטובוסים שמגיעים כל 3-4 דקות. חיפשתי באתר שלהם ולא מצאתי אף קו שמתוכנן להגיע בתדירות שכזו. להיפך, התדירות נראית לי מור אוף דה סיים.

  2. יאיר הגיב:

    לפי טור הדעות של טמקא היום, צפויות להיות בעיות קשות בקווים שממילא עמוסים.
    יש לי הרגשה שעקב כל הבלגן התקשורתי הולכת להיות דחיה של יישום הפעימה, הרי ככה בדרך כלל פותרים פה בעיות.

  3. אני מניח שרוב מי שנחשף בזמנו לקמפיין ה-BRT של עיר לכולנו מבין את היתרונות של התכנית ברמה התיאורטית. אבל בפועל, הכל יקום ויפול על תדירות הקווים. נקווה לטוב

  4. העלמה עפרונית הגיב:

    סליחה, אבל כרטיס האוטובוס בתוך תל אביב לא בדיוק "יעלה בארבעים אגורות". הוא יעלה בארבעים אגורות אחרי שרק לפני מספר חודשים קצר הוא עלה בעוד עשרים. רק לפני חצי שנה כרטיס אוטובוס בתוך העיר עלה 5.80. זה נשמע קטנוני העניין הזה, כי מה זה עוד שקל עשרים ליום בדרך אל העבודה וממנה, אבל זה רק הופך את השימוש באוטובוסים (שממילא מגיעים בתדירות מחורבנת – ואני אומרת את זה כמי שהקווים שהיא משתמשת בהם מגיעים בתדירות סבירה יחסית) לפחות ופחות משתלם.

  5. 1. כולם מתייחסים לזקנים שלא יכולים ללכת – אבל הם ממילא מתקשים להשתמש באטובוס. רצוי לסבסד להם פתרון אישי כמו מונית ספיישל – על חשבון הכסף שיכול להחסך לציבור (סכום של כמה עשרות מיליארדים המתבזבז היום על תחבורת רכב פרטי), מאשר לתכנן את המערכת כך שתהיה רק להם. רוב הזקנים יכולים ללכת , וטוב שכך. וזה גם שומר אותם בחיים. מה שיכול להציק להם יותר זה העמידות הממושכות במערכת שיש היום. מה שיכול להזיק להם ממש (מבחינה בריאותית) זה רמת השירות המזעזעת , העמידות בקו עמוס מידי, עצירות פתאום וכו' – זה ממש יכול להיות קטלני.

    2. ההטפלות למחיר הנסיעה היא טעות כלכלית (נפוצה). העלויות העקיפות של תחבורה ציבורית לא יעילה גבוהות הרבה יותר מאשר 40 אגורות או 1 ש"ח – לדוגמה נגישות נמוכה יותר למקומות עיסוק או לימוד. לדוגמה נגישות נמוכה יותר למקומות שבהם ניתן לקנות דברים בזול. לדוגמה, אוטובוס שלא מגיעה בכלל וצריך לקחת מונית ספיישל או לצעוד שעתיים. לדוגמה אנשים שיש להם פחות זמן להיות בבית כי הם "מבלים" עוד שעתיים באוטובוס, צריכים לאכול אוכל מהיר יותר או אוכל מוכן יותר – זה גם פחות בריא (ומשלמים בתרופות) וגם יותר יקר. תחבורה ציבורית יעילה יותר יכולה גם להוריד עלויות חיצוניות של כ 20,000 ש"ח למכונית לשנה – בקיצור סכומי הכסף של ייעול התחבורה הציבורית גבוהים בהרבה ממחיר הנסיעה עצמה.

    3. הביקורת העיקרית שלי על התוכנית (שסה"כ היא חיובית) היא שנראה שהיא משאירה הרבה מהלוגיקה של המערכת הקודמת . לדוגמה באלנבי, או בשדרות בגין יש המון קווים. בתחוברת מעברים אידאלית היה אמור להיות שם רק קו אחד. גם מקווי המזלג אני לא מרוצה והקווים השכונתיים בעיני הם לא כאלה שכונתיים.

    4. כמו שכבתו כבר , הרבה תלוי ביעילות של הקווים המהירים. כמה נתצים יהיו להם, האם תהיה להם עדיפות ברמזורים או שהם יתקעו בפקק של אטובוסים בנת"צ שלהם . וכו'.

    בקיצור התחלה של שינוי מבורך, נקווה שהיישום וההמשך יהיו טובים יותר.

  6. אור אלכסנדרוביץ' הגיב:

    קודם כול ואחרי הכול – רפורמה מבורכת.
    אחת הדרכים הכי פשוטות להוריד את מפלס החרדה היא להפוך את המידע על הקווים החדשים לנגיש בקלות ובפשטות.
    כאן מגיע סימן השאלה הראשון – האתר של הרפורמה מעורפל למדי, וחסר בו כלי בסיסי שבלעדיו מפלס החרדה לא ירד כל כך מהר – תיבת חיפוש קטנה שתאפשר לראות איך להגיע מנקודה א' לנקודה ב', על סמך כתובת מדויקת או שם תחנה, בהתאם למועד הנסיעה המבוקש (כולל כמובן כמה החלפות נדרשות בדרך). נורא פשוט, קיים בכל מערכת תחבורה ציבורית שמכבדת את נוסעיה ואת לוחות זמניה, לא קיים באתר של הרפורמה, למרות זמן התכנון הממושך ולמרות שכדאי להניח שמידע כזה קיים בידיים של המתכננים.
    בתשובה לשאלה שהפניתי לנציג שירות בצ'אט באתר התברר שאופציה כזאת לא קיימת (ולא עומדת להיות קיימת), ושהדרך המומלצת לברר מסלול מנקודה לנקודה היא לשאול נציג שירות. הפניתי שאלה, ולקח כמה דקות טובות עד שקיבלתי תשובה (אבל קיבלתי!). לא יותר מהיר ונוח חיפוש חופשי באתר?
    אולי שווה לעשות איזו רפורמה גם בהנגשת המידע על התחבורה הציבורית.
    כמו תמיד, אף פעם לא נמאס לתת דוגמאות מוצלחות מהתחבורה הציבורית של וינה:
    http://www.wienerlinien.at/wl/ep/home.do?tabId=0
    אופציית החיפוש המדויק בצד השמאלי של המסך. אפשר להקליד כתובות, אפשר גם להיכנס למפת וינה ולאתר תחנות. הפלט מציג כמה אפשרויות, כולל זמני הגעה מדויקים למדי של כלי התחבורה (רכבת תחתית/רכבת קלה/אוטובוס) ואפילו את אופן ההגעה ברגל מתחנה לתחנה במקרה של נסיעה שכוללת החלפות.

  7. אור, כרגע החלופה ההגיונית ביותר לזה היא דווקא באתר "תחבורה בדרך שלנו" שממפים בפוסטים איך יוצאים מעיר מסויימת.

  8. אור אלכסנדרוביץ' הגיב:

    אני מדבר על משהו שיענה על צורך בסיסי בהרבה, שחייב להיות חלק מאתר רשמי של מי שמארגן את התחבורה מחדש. לכל משתמש יש נקודות מוצא ויעד משלו, והוא חייב לקבל תשובות ברורות איך להגיע ביניהן בצורה הקצרה ביותר או המהירה ביותר – בייחוד במערכת שתושתת יותר מבעבר על החלפה בין אוטובוסים. חלק בלתי נפרד מהעניין הזה הוא גם הצגה ברורה של לוחות זמנים ברמת הדקה, לא ברמת ה"כל 15-30 דקות". בקיצור – מידע ברור ומותאם למשתמש יכול לעזור מאוד בהטמעה מהירה של השינויים.

  9. לרמן הגיב:

    כן, הכל תלוי בתדירות. בלא מעט מקומות, החלק המרכזי של קווי המזלג (למשל 71/171/271) אמור לפעול בתדירות גבוהה מאוד, כך שאם מישהו צריך לקחת קו אחד מקצה כלשהו, לפחות המעבר אמור להיות מהיר אם הוא צריך להגיע למקום שנמצא על חלק מרכזי (מקצה אחד של המערכת לשני, זה קצת יותר מסובך), וההמתנה לאחד מהקווים אמורה להיות מאוד קצרה.

    העלמה, אנ חושב שעדיף היה להימנע מעליית התעריפים הזו, אך חשוב לזכור שבעוד זה מעלה לנו 80 אג' לנסיעה הלוך-חזור, החברים מראשון ורעננה חוסכים 7 ש"ח בנסיעה הלוך-חזור.

    אור, יש משהו עוד יותר טוב – הוא נקרא פורמט GTFS ועליו גם מבוסס Google Transit ועוד עשרות אפליקציות שמאפשרות הרבה יותר מאשר האתר של המידע בוינה. לא צריך לפתח מערכות חדשות וכלים של מפות – זה כבר קיים ב-448 ערים בעולם, ברובן עם מערכת תחבורה ציבורית פחות טובה משל וינה, ועל זה הפוסט הבא.

    יאיר, לגבי וויינט, לפי אוסף הכתבות שלהם נראה שיש שם איזושהי העדפה להמשיך להחנק תחת שלטון הרכב הפרטי ולעשות ככל האפשר על-מנת לצמצם נסיעות באופניים ובתחבורה ציבורית.

  10. אור אלכסנדרוביץ' הגיב:

    יואב, GTFS אחלה לגמרי, איך גורמים לרפורמטורים שלנו להשתמש בזה ולהנגיש את המידע לכולם?

  11. רק תיקון קטן: שיטת התעריפים החדשה לא תהיה תקפה בכל 13 החברות בגוש דן, אלא רק באגד, דן, קווים ומטרופולין. למשל, מי שנוסע בקווי סופרבוס מהתחנה המרכזית לרחוב שוקן או הרצל בדרום ת"א, או מי שנוסע בקו 475 של ויאוליה לדרך הטייסים או לאור יהודה, ימשיך לשלם על הנסיעה הזאת בנפרד.
    ותודה על הקישור ל"תחבורה בדרך שלנו", אנחנו משתדלים לתת כמה שיותר מידע כמה שיותר מוקדם.

  12. לרמן הגיב:

    איליה, תודה רבה. אתה יודע מתי הם יסגרו את הפינה הזו של המפעילים הקטנים? דווקא מולם זה לא צריך להיות כל-כך מסובך. השאירו אותם לפעימה השלישית?

  13. ד' אמותיו הגיב:

    http://www.callkav.gov.il
    אני חושב שזה די עונה על הדרישה לתיבת חיפוש. זה כואב שהאתר הזה לא מציג מפות בכלל, אבל יש בו את כל המידע.

  14. אור אלכסנדרוביץ' הגיב:

    לא ממש עונה. ראשית, ממשק זוועות שצריך להשקיע לא מעט זמן כדי להבין בו מי נגד מי. שנית, המידע שבו לא רלוונטי לרפורמה (בינתיים). שלישית, אין שום התחשבות בזמני ההליכה ברגל מנקודת המוצא לתחנה הקרובה, להליכה בין תחנות (במקרה של החלפה) או להליכה מתחנת היעד לנקודת היעד. המרכיב של ההליכה עשוי להיות משמעותי מאוד, בייחוד במערכת קווים שבה ההחלפות בין קווים קצרים היא נשמת המערכת. רביעית, בלי מפות???
    אגב, באתר של "דן" יש חיפוש כתובת לכתובת טוב ופשוט בהרבה שכולל גם את מרכיב ההליכה. לא מעודכן כמובן לפעימה השנייה, ומכסה רק את "דן". למרבה הצער, גם בו תוצאת החיפוש לא מוצגת על מפה.
    הנקודה הכי חשובה – כל אפשרויות החיפוש האלה לא קיימות באתר של הרפורמה, שזה המקום הטבעי, הנכון והמתבקש לחפש את המידע הזה, בייחוד אם רוצים שכל החרדים משינוי סדרי העולם יירגעו אחרי ביקור באתר של הרפורמה.
    אגב, אם כל המידע בעצם קיים בצורה ממוחשבת כזאת או אחרת, והממשק של גוגל קיים, למה אי אפשר לשדך בין השניים? לא ברור. נראה גם יחסית זול לביצוע (ואולי אני טועה).

  15. העלמה עפרונית הגיב:

    לרמן, עזוב רגע את החברים מגוש דן. איזו סיבה שבעולם יש שנסיעה עירונית שנמשכת 20 דקות תעלה יותר מלירה שטרלינג מחורבנת? או יורו וחצי? או כמעט שני דולר?
    אלו בדיוק הנסיעות שאנשים עושים באופן יומיומי אם הם לא מחזיקים רכב.

  16. נויף הגיב:

    העובדה שקינג גורג הופך בכיוון אחד לרחוב תחבורה ציבורית (ולא רק נתיב) הוא מפתיע לטובה. ושם גם אמורות להיות מצלמות פיקוח ולא רק אכיפה אנושית (כך לפחות לפי הודעת העירייה).
    לפעמים נדמה לי שמספיק לשים שלט על אכיפה אלקטרונית בשביל להרתיע את האנשים ולא צריך אכיפה בפועל.

    עוד "ניזוקים" מהרפורמה אנשים שנסעו מהרצליה או מרמת השרון לצפון ת"א ושילמו רק 6 ש"ח. אחרי הרפורמה ישלמו 10 ש"ח. מצד שני, מי שנוסע כך באופן יום יומי, ישלם פחות על החופשי חודשי שלו.

  17. לרמן הגיב:

    העלמה, את צודקת, אין סיבה. גם בשאר העולם נסיעות זניחות כאלה עולות בכרטיס בודד בערך ככה, לפעמים יותר ולפעמים פחות. זה עדיין קשור למודלים הכלכליים שמשתמשים בהם ביחד לרכב פרטי וביחס לתחבורה ציבורית ואשר מגלמים עלויות שונות. מהסיבה הזו שטח עירוני להעמדת רכבים מסובסד לרוב ב-100% וניתן בחינם (מה שיוצר כמובן עודף ביקוש). מעניין מה היה קורה אם התחבורה הציבורית הייתה מסובסדת ב-100%.

    נויף, אכן החלוקה המשונה של רמת השרון וצפון ת"א. מעניין שממרכז ת"א לרמת השרון המחיר אחר כיום.

    אור, אתה לא טועה.

  18. אורן הגיב:

    יאיר: הרעיון הוא שיש מספר קווים שבמרכזם משותפים ובקצוותיהם מתפצלים ("מזלג"). כלומר אם תחשב ביחד את תדירות קו 71, 171, 271, העתידיים, תגיע לכך ש*באזור המרכזי* התדירות תהיה באמת כל מספר דקות מאוד קטן.

    הבעיה היא שהתדירות הסופר-גבוהה הזו שימושית רק למי שרוצה נסיעה בתוך ת"א המרכזית, כי בהמשך כל אחד מ- 3 הקווים מתפצל לכיוון אחר.

  19. נעמי הגיב:

    מילה של ירושלמי- כרטיסי המעבר לא שווים כלום. לפחות כאן, ב95% מהמקרים אני משתמשת בקו אוטובוס אחד כדי להגיע לאנשהו. אצלנו כרטיסי המעבר שימשו לאגד תירוץ להעלות את המחירים עוד, ולרוב לא יוצא לי מזה שום דבר ובאסה.
    שנית, כרטיסי המעבר הם רעיון טוב אך ורק אם המידע הוא מצוין במאה אחוז. דן קצת יותר משקיעים בעניין הזה אבל צריך מערכת שלמה חדשה בשביל שתחבורת המעברים תעבוד כמו שצריך.
    ובכלל- אתם חייבים להודות על ריבוי חברות האוטובוסים… זה יוצר ביניהם איזשהי תחרות ועדיף בהרבה על חברת אוטובוס אחת.

  20. העלמה עפרונית הגיב:

    נעמי, איך ריבוי החברות יוצר תחרות אם בסופו של דבר כרטיס אוטובוס עולה אצל כולן אותו המחיר? מה גם שברגע שאני נוסעת (בשיגרה, בתוך העיר) גם עם אגד וגם עם דן, כרטיס חופשי-חודשי הופך לפחות אפקטיבי[1]
    ומעבר לזה, אם בירושלים אני יכולה להתקשר למודיעין, לברר איך מגיעים מרחביה להר הצופים (נניח) ולקבל את כל מספרי האוטובוס הרלוונטים כולל קומבינציות, הרי שבת"א אין מודיעין טלפוני אחד שמאגד גם את קווים, גם את אגד וגם את דן.

    לרמן, אני לא רוצה להשוות למחירים במדינות שנחשבות לעולם שלישי (אתה יודע שבבנקוק יש קווי אוטובוס מסוימים שאפשר לנסוע בהם חינם חינם בתוך העיר?), ובארה"ב לא הייתי, אבל בלונדון ובבודפשט, למיטב זכרוני, נסיעות בתחב"צ (אוטובוס/טראם/מטרו) יותר זולות, וגם יש יותר קומבינציות אפשריות לרכישת כרטיסים (למשל חופשי יומי שתקף בכמה סוגי תחבורה)

    [1] אלא אם בינתיים הרב-קו כבר עובד גם עם אגד.

  21. אורי מבאר שבע הגיב:

    גם אם הרעיון כמכלול הוא טוב, אי אפשר שלא להתעלם מהבעיתיות של סדר הביצוע. כולו נגד הנוסע, בשנה-שנתיים הראשונות נסבול, אחרי שכבר נתייאש מלעמוד כמו סרדינים באוטובוס נשכח כבר מהסטנדרטים.
    דבר ראשון הם מעלים מחירים בכמעט עשרה אחוז,
    דבר שני, מפחיתים קווים ולא מאפשרים מעברים בחינם,
    אחר כך אולי יעלו תדירות קצת בכמה קווים (ניחוש זה לא יהיה העלאה משמעותית) אחר כך מעברים במחירים יותר יקרים (אם עד האוניברסיטה שילמת 6 שקל עכשיו עם מעבר מהיר תשלם 8, יחי התכנית)
    באיזה שלב יהיו נתצי"ם, באיזה שלב יהיו אוטובוסים ב2תדירות של 2 דקות מתי יורידו מחירים משמעותית. הכל רק כדי שנשלם עוד מיסים על הדלק, נפחם את הריאות שלנו בעוד גופריט, ועד שהעניים המ*$&& יקנו כבר מכוניות, ויעשירו את מי שצריך להעשיר.

  22. לרמן הגיב:

    העלמה, התחרות הקיימת בין חברות האוטובוסים היא לא על המחיר, אשר נקבע ע"י רשות התחבורה (כלומר, משרד התחבורה). התחרות היא על זכייה במכריז הפעלה על-פי רשיונות קו שמשרד התחבורה קובע. היה ראוי שרשיונות הקו האלה, אשר למעשה מכילים את התדירות ורמת השרות אותה המפעיל המתמודד אמור לספק יהיו גלויים לציבור. תיאורטית, זה אמור להפחית עלויות ולשפר ביצועים כמו מה שתחרות עסקית באופן כללי אמורה לעשות. לצד זה, קיים חשש שחלק מהחיסכון מגיע בגלל פגיעה בתנאים לנהגים, וזה לא טוב בסופו של דבר, גם לא לנוסעים. הרב-קו אמור לעבוד עם אגד מה-1 ביולי. מסכים איתך שבלונדון יותר זול. אפילו בפורטלנד, במרכז העיר הרכבת הקלה חופשית.
    באשר לירושלים, יש שם קצת מונופוליזם של אגד שמקשה על פתיחת רשיונות הקו לתחרות וגם לא כל-כך מאפשרת כניסה של מוניות שירות לעניין.

    אורי, הנת"צים שמוספים כרגע אמורים להיות כבר ב-1 ביולי. את אבן-גבירול כבר צבעו. המעבר כלול במחיר, שעלה במקצת בתוך החלק המרכזי וירד בצורה משמעותית לרוב הנסיעות הארוכות יותר. אני מאמין שיהיה בלגן גדול ביולי-אוגוסט ואחריו העניינים יתייצבו ובסך-הכל יהיה קצת פחות גרוע.

  23. עמית הגיב:

    נעמי, כירושלמי אני דווקא חושב שכרטיס מעבר הוא מאוד שימושי, ונדמה לי שגם הנתונים מראים זאת (לא זוכר כמה, נדמה לי שקראתי לאחרונה על כ-40% מהנסיעות כיום). לא פעם כשאני עושה נסיעה למטרת סידור קצר אני משתמש באותו כרטיס גם בחזור. יש גם את "שיטת אגריפס" שבה יורדים בתחילת הרחוב (והפקק) והולכים לאורכו ברגל, ובסופו עולים על האוטובוס הממשיך ליעד (לא בהכרח הקו שאיתו הגענו). מכיוון שאני לא נוסע מספיק כדי להצדיק חופשי-חודשי יש לי כרטיסיה שנותנת 20% הנחה ועדיין מאפשרת שימוש בכרטיס מעבר (רק צריך לבקש מהנהג).

    אני מודע לכך שבמצב הנוכחי זה אמצעי בעייתי למדי, בין היתר בגלל תדירות לא מספקת של רוב הקווים וחוסר מידע, אבל זה לפחות צעד בכיוון הנכון. כמובן שעם הפעלת הרכבת הקלה תהיה מהפכה של ממש בהרגלי הנסיעה ובקווים וכרטיס מעבר יהפוך לשימושי הרבה יותר.

  24. לרמן הגיב:

    איי, שיטת אגריפס. נשמע כמו פטנט.

  25. תמר הגיב:

    הי יואב

    לא ראיתי הזמנה לשימוע הציבורי בבלוג שלך.
    פיספסתי או שעוד לא פירסמת?

    תמר

  26. לרמן הגיב:

    יפורסם לקראת הכנס.

  27. פינגבאק: חשמל זורם בכפות ידיך – אופטימיזם טכנולוגי והמכונית החשמלית « ירוק ונוצץ

  28. פינגבאק: הזמנה לדיון ציבורי על הפעימה השנייה ביום שני ב-17:00 | עוד בלוג תל-אביבי

  29. פינגבאק: כמה הערות נוספות לקראת הפעימה השנייה | עוד בלוג תל-אביבי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s