לקראת הפעימה השנייה – הנגשת מידע בתחבורה ציבורית

לפני מספר חודשים, אחרי שחזרנו מירח הדבש הארוך בארה"ב, הייתי צריך לנסוע לבת-ים. נכנסתי למפת גוגל, סימנתי מוצא ויעד, אך לא הצלחתי לקבל הוראות הגעה בתחבורה ציבורית. בתחילה זה קצת הפתיע אותי, אבל אז נזכרתי ש-Google Transit אינו פועל עדיין בישראל. במקרה כמה ימים אחר-כך פנה אליי ידידי, נחמן שלף, והציע לי להצטרף אליו במסע לעבר הנגשת המידע בתחבורה ציבורית במטרופולין תל-אביב (ואחר-כך בשאר ישראל), ולחיזוק השימוש בתחבורה הציבורית והעצמת המשתמשים בה. תחת חסותה של עמותת מרחב לעירוניות מתחדשת בישראל יצאנו לטיול בנבכי התחבורה הציבורית בישראל. חשבנו שיהיה זה מסע קצר ובתוך פרק זמן מינימלי המידע יונגש דרך שלל פתרונות סטנדרטיים בעולם בעלויות זניחות יחסית. השתמשנו (ועודנו משתמשים) במיטב קשרינו במגזר העסקי, הממשלתי והשלישי, אך המידע טרם הונגש והפעימה השנייה על שלל שינוייה, כבר מידפקת על דלתינו. לפיכך, בפוסט זה אני מתכבד להציג בפניכם את הפתרון הסטנדרטי המקובל בעולם להנגשת מידע בתחבורה ציבורית בימינו. אני מקווה שמעבר לפניקה המשתוללת סביב הפעימה השנייה (שברובה קשורה לחוסר המידע) פוסט זה יקרב אותנו ולו במעט לעבר מידע נגיש יותר. אחרי הכל, מה צריך בן-אדם כבר בחייו, קצת מידע איך הוא מגיע מכאן לשם ובחזרה.

ובכן, ראשית מסענו בשנת 2005. באותה שנה הרשות המטרופולינית לתחבורה בפורטלנד, אורגון (העיר השלישית שלי) בשיתוף גוגל בנו את גוגל טרנזיט, אשר אפשר לראשונה להציג אפשרות הגעה ממוצא ליעד על גבי מפות גוגל גם באמצעות שימוש בתחבורה ציבורית, בנוסף להליכה ברגל ולנסיעה במכונית. הפורמט הטכני שהוגדר לטובת העניין נקרא GTFS שבזמנו ביטא את המלים: Google Transit Feed Specification. מאז זרמו הרבה מים מזוהמים ומזוהמים פחות בירקון וכ-450 ערים בעולם (כולל קהיר!) משתמשות היום בגוגל טרנזיט. הפורמט הפך לסטנדרט של התעשייה והמילה גוגל הוחלפה והיום המשמעות היא General Transit Feed Specification. מאחורי ארבע מילים תמימות אלו מסתתר חופש תנועה שנמצא בכף ידם (ממש כך, באמצעות הסמארטפונים) של מיליוני אנשים בעולם, אך נמנע עד היום מהאנשים בישראל. לאחרונה אף התאפשר בגוגל טרנזיט שימוש במידע זמן אמת והנושא צפוי לצבור תאוצה. רגע לפני שנמשיך, וידאו קצר על גוגל טרנזיט:

בעולם הרחב קיימות כבר אפליקציות רבות בקוד פתוח אשר עושות שימוש בפורמט GTFS. מעל ל-300 רשויות תחבורה (במקרה שלנו רשות התחבורה היא משרד התחבורה עצמו) מספקות את הנתונים של התחבורה הציבורית בפורמט GTFS לשימוש הציבור, מעבר לאתרי המידע שלהן עצמן. אחת מהאפליקציות החזקות שאינן קשורות לגוגל היא Open Trip Planner שעובדת באופן דומה לגוגל טרנזיט, אבל משתמשת ב-Open Streets Map – אותה מפה חופשית שאף זמינה כאן בישראל.

על-מנת לאפשר שימוש בגוגל טרנזיט משרד התחבורה נדרש לחתום על הסכם משפטי מסויים עם גוגל – עניין שגם כאשר יש רצון טוב הינו מסובך ומורכב. לעומת זאת, שימוש באפליקציות קוד פתוח אינו מצריך כלל וכלל עבודה כזו. נדרש רק שחרור של המידע בפורמט GTFS ועדכונו השוטף בפורמט זה. ועכשיו, אני מתכבד להביא בפניכם את המצגת שנחמן שלף הכין ואשר הוצגה כבר במספר פורומים, הן לרשויות, הן לארגונים כאלה ואחרים ולעוד שלל אנשים. המצגת הזאת עושה סדר מסויים בתחום (רוב המצגת באנגלית, השפה שבה נחמן מרגיש נוח יותר לכתוב):

המצגת מציגה בקצרה את נושא ה-GTFS ואחר-כך גולשת לשלל אפליקציות. האפשרויות להנגיש מידע הן לשימוש במחשב והן בסלולר הן עצומות. מגוון האפליקציות עצום וכולל אפשרויות לשמור מסלולים מועדפים, לייצר מפות מותאמות אישית של קווים ועוד ועוד כיד הדמיון והטכנולוגיה. שקף מספר 25 חביב עליי במיוחד. ישראל היא אולי הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון (תלוי את מי שואלים ומתי) ובתל-אביב יש מצעד גאווה ססגוני, אך בנושא הנגשת מידע בתחבורה ציבורית קהיר קצת לפנינו. שקפים 27 ו-28 מציגים את מערכת החוקים הישראלית, אשר לאחרונה העבירה חוק להנגשת מידע, אך התעלמה לחלוטין מכל נושא השימוש במחשבים ובסמארטפונים להנגשת מידע זה.

שקפים 29-31 מתארים את התהליך הדרוש להפוך את המידע לנגיש גם בגוגל טרנזיט (ולא רק באפליקציות קוד פתוח) ואת המחיר והחסמים. לגוגל יש רצון טוב לשיתוף פעולה (היא גם מרוויחה כאן) והיסטוריה כבר של שיתופי פעולה עם רשויות תחבורה בעולם. גם כאן בארץ, גוגל מוכנה לשתף פעולה עם משרד התחבורה ולעזור בתהליך ההמרה ל-GTFS. העלות של כל התהליך הזה לקופה הציבורית, במידה ויתבצע בשיתוף גוגל תהיה 0 (ובמילים: אפס) שקלים. בתרגום לדולרים מדובר באפס דולרים וביורו זה יוצא 0.00. כאמור, בשקף 31 ישנה את רשימת הקשיים שצריך לעבור בדרך לשם (בגדול, קשיים משפטיים בעיקרם), כך שהעלות היא קצת יותר גבוהה מאפס. בשקף 32 מופיעה התייחסות לפרסום הפעימה השנייה.

אבל לא צריך לאמר נואש. אפשר להעביר את המידע ל-GTFS גם בלי גוגל, וזה יעלה אולי קצת יותר, אבל יחסית לתקציב של 18 מיליון הש"ח שמיועד לשיווק והסברת הפעימה השנייה זה יהיה זניח.

אני קורא מעל במה קטנה זו למשרד התחבורה ולעומד בראשו, השר ישראל כץ, לפעול בנושא זה במהירות. הנגשת מידע בתחבורה ציבורית מוכחת כגורם שמגדיל שימוש בתחבורה זו, וכן תורמת לחיזוק מעמדם של המשתמשים בתחבורה הציבורית. האפשרות להנגיש את המידע באמצעות פורמט GTFS זולה מאוד וניתנת לביצוע במהירות. עוד לפני פתיחת שנת הלימודים הבאה ב-1 בספטמבר אנו יכולים כבר להיות שם. אין סיבה שנוסעי התחבורה הציבורית בישראל יאלצו להמתין לטכנולוגיות ומידע אשר זמינים בעולם הרחב ואשר עלותם זניחה ליישום גם כאן.

אני קורא גם לכם, קוראיי היקרים, לחוות דעה, להציע הצעות קונקרטיות לקידום הנושא ולהפיץ את הבשורה. עלות הנגשת המידע לתחבורה ציבורית באמצעים אלו זולה יותר מקרצוף וריבוד של 30 מטר כביש בקינג ג'ורג'. אין סיבה שבישראל עדיין נשתמש באתרי מידע חסרי מפות ושאפליקציות בסיסיות לתחבורה ציבורית בסמארטפונים ייראו כמו משהו עתידני מהחלל. לסיכום, הנה אפליקציה טרייה בשם Mapnificent שמסבירה טוב יותר את מה שאנחנו עדיין מחמיצים:

פוסט זה פורסם בקטגוריה תחבורה, תל-אביב, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על לקראת הפעימה השנייה – הנגשת מידע בתחבורה ציבורית

  1. לרמן הגיב:

    לא. אעדכן אחרי הכנס באשקלון.

  2. פינגבאק: זה הרבה יותר מפרסומת (מפעל הפיס מסיר את הקמפיין נגד שימוש באוטובוסים) | עוד בלוג תל-אביבי

  3. פינגבאק: המידע בתחבורה הציבורית יוצא לחופשי – וגם אנחנו! | עוד בלוג תל-אביבי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s