לקראת הפעימה השנייה – הנגשת מידע בתחבורה ציבורית

לפני מספר חודשים, אחרי שחזרנו מירח הדבש הארוך בארה"ב, הייתי צריך לנסוע לבת-ים. נכנסתי למפת גוגל, סימנתי מוצא ויעד, אך לא הצלחתי לקבל הוראות הגעה בתחבורה ציבורית. בתחילה זה קצת הפתיע אותי, אבל אז נזכרתי ש-Google Transit אינו פועל עדיין בישראל. במקרה כמה ימים אחר-כך פנה אליי ידידי, נחמן שלף, והציע לי להצטרף אליו במסע לעבר הנגשת המידע בתחבורה ציבורית במטרופולין תל-אביב (ואחר-כך בשאר ישראל), ולחיזוק השימוש בתחבורה הציבורית והעצמת המשתמשים בה. תחת חסותה של עמותת מרחב לעירוניות מתחדשת בישראל יצאנו לטיול בנבכי התחבורה הציבורית בישראל. חשבנו שיהיה זה מסע קצר ובתוך פרק זמן מינימלי המידע יונגש דרך שלל פתרונות סטנדרטיים בעולם בעלויות זניחות יחסית. השתמשנו (ועודנו משתמשים) במיטב קשרינו במגזר העסקי, הממשלתי והשלישי, אך המידע טרם הונגש והפעימה השנייה על שלל שינוייה, כבר מידפקת על דלתינו. לפיכך, בפוסט זה אני מתכבד להציג בפניכם את הפתרון הסטנדרטי המקובל בעולם להנגשת מידע בתחבורה ציבורית בימינו. אני מקווה שמעבר לפניקה המשתוללת סביב הפעימה השנייה (שברובה קשורה לחוסר המידע) פוסט זה יקרב אותנו ולו במעט לעבר מידע נגיש יותר. אחרי הכל, מה צריך בן-אדם כבר בחייו, קצת מידע איך הוא מגיע מכאן לשם ובחזרה.

ובכן, ראשית מסענו בשנת 2005. באותה שנה הרשות המטרופולינית לתחבורה בפורטלנד, אורגון (העיר השלישית שלי) בשיתוף גוגל בנו את גוגל טרנזיט, אשר אפשר לראשונה להציג אפשרות הגעה ממוצא ליעד על גבי מפות גוגל גם באמצעות שימוש בתחבורה ציבורית, בנוסף להליכה ברגל ולנסיעה במכונית. הפורמט הטכני שהוגדר לטובת העניין נקרא GTFS שבזמנו ביטא את המלים: Google Transit Feed Specification. מאז זרמו הרבה מים מזוהמים ומזוהמים פחות בירקון וכ-450 ערים בעולם (כולל קהיר!) משתמשות היום בגוגל טרנזיט. הפורמט הפך לסטנדרט של התעשייה והמילה גוגל הוחלפה והיום המשמעות היא General Transit Feed Specification. מאחורי ארבע מילים תמימות אלו מסתתר חופש תנועה שנמצא בכף ידם (ממש כך, באמצעות הסמארטפונים) של מיליוני אנשים בעולם, אך נמנע עד היום מהאנשים בישראל. לאחרונה אף התאפשר בגוגל טרנזיט שימוש במידע זמן אמת והנושא צפוי לצבור תאוצה. רגע לפני שנמשיך, וידאו קצר על גוגל טרנזיט:

בעולם הרחב קיימות כבר אפליקציות רבות בקוד פתוח אשר עושות שימוש בפורמט GTFS. מעל ל-300 רשויות תחבורה (במקרה שלנו רשות התחבורה היא משרד התחבורה עצמו) מספקות את הנתונים של התחבורה הציבורית בפורמט GTFS לשימוש הציבור, מעבר לאתרי המידע שלהן עצמן. אחת מהאפליקציות החזקות שאינן קשורות לגוגל היא Open Trip Planner שעובדת באופן דומה לגוגל טרנזיט, אבל משתמשת ב-Open Streets Map – אותה מפה חופשית שאף זמינה כאן בישראל.

על-מנת לאפשר שימוש בגוגל טרנזיט משרד התחבורה נדרש לחתום על הסכם משפטי מסויים עם גוגל – עניין שגם כאשר יש רצון טוב הינו מסובך ומורכב. לעומת זאת, שימוש באפליקציות קוד פתוח אינו מצריך כלל וכלל עבודה כזו. נדרש רק שחרור של המידע בפורמט GTFS ועדכונו השוטף בפורמט זה. ועכשיו, אני מתכבד להביא בפניכם את המצגת שנחמן שלף הכין ואשר הוצגה כבר במספר פורומים, הן לרשויות, הן לארגונים כאלה ואחרים ולעוד שלל אנשים. המצגת הזאת עושה סדר מסויים בתחום (רוב המצגת באנגלית, השפה שבה נחמן מרגיש נוח יותר לכתוב):

המצגת מציגה בקצרה את נושא ה-GTFS ואחר-כך גולשת לשלל אפליקציות. האפשרויות להנגיש מידע הן לשימוש במחשב והן בסלולר הן עצומות. מגוון האפליקציות עצום וכולל אפשרויות לשמור מסלולים מועדפים, לייצר מפות מותאמות אישית של קווים ועוד ועוד כיד הדמיון והטכנולוגיה. שקף מספר 25 חביב עליי במיוחד. ישראל היא אולי הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון (תלוי את מי שואלים ומתי) ובתל-אביב יש מצעד גאווה ססגוני, אך בנושא הנגשת מידע בתחבורה ציבורית קהיר קצת לפנינו. שקפים 27 ו-28 מציגים את מערכת החוקים הישראלית, אשר לאחרונה העבירה חוק להנגשת מידע, אך התעלמה לחלוטין מכל נושא השימוש במחשבים ובסמארטפונים להנגשת מידע זה.

שקפים 29-31 מתארים את התהליך הדרוש להפוך את המידע לנגיש גם בגוגל טרנזיט (ולא רק באפליקציות קוד פתוח) ואת המחיר והחסמים. לגוגל יש רצון טוב לשיתוף פעולה (היא גם מרוויחה כאן) והיסטוריה כבר של שיתופי פעולה עם רשויות תחבורה בעולם. גם כאן בארץ, גוגל מוכנה לשתף פעולה עם משרד התחבורה ולעזור בתהליך ההמרה ל-GTFS. העלות של כל התהליך הזה לקופה הציבורית, במידה ויתבצע בשיתוף גוגל תהיה 0 (ובמילים: אפס) שקלים. בתרגום לדולרים מדובר באפס דולרים וביורו זה יוצא 0.00. כאמור, בשקף 31 ישנה את רשימת הקשיים שצריך לעבור בדרך לשם (בגדול, קשיים משפטיים בעיקרם), כך שהעלות היא קצת יותר גבוהה מאפס. בשקף 32 מופיעה התייחסות לפרסום הפעימה השנייה.

אבל לא צריך לאמר נואש. אפשר להעביר את המידע ל-GTFS גם בלי גוגל, וזה יעלה אולי קצת יותר, אבל יחסית לתקציב של 18 מיליון הש"ח שמיועד לשיווק והסברת הפעימה השנייה זה יהיה זניח.

אני קורא מעל במה קטנה זו למשרד התחבורה ולעומד בראשו, השר ישראל כץ, לפעול בנושא זה במהירות. הנגשת מידע בתחבורה ציבורית מוכחת כגורם שמגדיל שימוש בתחבורה זו, וכן תורמת לחיזוק מעמדם של המשתמשים בתחבורה הציבורית. האפשרות להנגיש את המידע באמצעות פורמט GTFS זולה מאוד וניתנת לביצוע במהירות. עוד לפני פתיחת שנת הלימודים הבאה ב-1 בספטמבר אנו יכולים כבר להיות שם. אין סיבה שנוסעי התחבורה הציבורית בישראל יאלצו להמתין לטכנולוגיות ומידע אשר זמינים בעולם הרחב ואשר עלותם זניחה ליישום גם כאן.

אני קורא גם לכם, קוראיי היקרים, לחוות דעה, להציע הצעות קונקרטיות לקידום הנושא ולהפיץ את הבשורה. עלות הנגשת המידע לתחבורה ציבורית באמצעים אלו זולה יותר מקרצוף וריבוד של 30 מטר כביש בקינג ג'ורג'. אין סיבה שבישראל עדיין נשתמש באתרי מידע חסרי מפות ושאפליקציות בסיסיות לתחבורה ציבורית בסמארטפונים ייראו כמו משהו עתידני מהחלל. לסיכום, הנה אפליקציה טרייה בשם Mapnificent שמסבירה טוב יותר את מה שאנחנו עדיין מחמיצים:

פוסט זה פורסם בקטגוריה תחבורה, תל-אביב, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

53 תגובות על לקראת הפעימה השנייה – הנגשת מידע בתחבורה ציבורית

  1. דוד הגיב:

    כל המידע כבר קיים ברשת.
    רכבת ישראל כבר היום נותנת להורדה קובץ אקסל עם כל המידע – http://www.rail.co.il/HE/DrivePlan/Pages/Loz_Download.aspx
    והנה רשימת התחנות בפורמט קרוב לGTFS: https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AisXt1tOAUzwdERHdGNWVmtsQVpqaDVsRVA4NVZ2d0E&hl=iw&authkey=COjuqboK#gid=0

    כל חברת תחבורה ציבורית מפרסמת באתר בפורמט כלשהו את התחנות, הקווים ולוח הזמנים. אם משרד התחבורה לא ירצה לתת את המידע לנוסעים – הם פשוט יקחו אותו.

  2. לרמן הגיב:

    כן, אתר אוטובוסים עושה scraping של המידע הזה, אבל זה לא מספיק טוב. כנראה שצריך יותר מזה. אולי אקסל לא מספיק כאן. כמו כן, יש עוד נקודה אחת שלא הדגשתי. אחרי ההמרה הראשונית ל-GTFS צריך לשמור את בסיס הנתונים בפורמט הזה מעודכן.

  3. אורי הגיב:

    מאז שגוגל טרנזיט עלה לאוויר אני מתקנא בתושבים שעריהם עובדות עם הממשק הזה.
    באמת תהיתי אם מישהו מנסה לקדם את העניין בארץ, ואני שמח לראות שעמותת מרחב פעילה בעניין.
    אולי כדאי לנסות לשתף פעולה בעניין זה עם ארגון "תחבורה בדרך שלנו" – אין לי שום קשר אליהם, אבל אני רואה פעילות רבה שלהם בתקופה האחרונה בהקשר הפעימה ה-2 של רה-ארגון התח"צ בגוש דן, ואולי הם יוכלו לסייע לקדם גם את הפרויקט החשוב הזה.

  4. יעל ר. הגיב:

    נו, אז המידע לכאורה קיים ברשת. אבל מה הקשר בינו לבין המציאות?
    כנוסעת קבועה (בעל כורחי) באגד אני יכולה לומר שאין דבר וחצי דבר בין שעות היציאה של הקו שלי בפרסומים למה שקורה במציאות. אוטובוס שאמור להגיע כל 15 שעה מגיע לאחר המתנה של יותר מ-30 דקות, מפוצץ אנשים (הרבה מעל המותר), ולכן גם פוסח על התחנה שלי וממשיך הלאה בדרכו…

    ובימים שנסעתי ברכבת קרה כל כך הרבה פעמים שבדקתי באינטרנט, הגעתי לתחנה, וגיליתי שאין רכבות כבר מעל לשעה-שעתיים בגלל תקלה כלשהי.

  5. לרמן הגיב:

    אורי, בהחלט – נשתף איתם פעולה. אני חושב שצריך ללחוץ על משרד התחבורה קודם לעשות את הדברים הזולים בעלי האימפקט הגדול ביותר לפני הדברים היקרים והמסובכים.

    יעל, הבעייה שכרגע אפילו לדעת איזה קו (או קווים) צריך מנקודה א' לב' אי-אפשר לדעת. זה חשוב עוד לפני הזמנים. אגב, מהו הקו שלך שעושה כאלה בעיות?

  6. ד' אמותיו הגיב:

    במהרה בימינו, אמן.

  7. Uriel Katz הגיב:

    אם נפתח איזהשהוא scrapper שירוץ כל X שעות,זה לא מספיק?
    אם זה כל בעיה אני ממליץ לך לפנות לבני דאון,הוא עשה אחלה עבודה בנושא התקציב הפתוח.
    אם תארגנו איזה hackaton אני בטוח שאפשר להרים את זה ביום או שתיים.

  8. לרמן הגיב:

    אוריאל, תודה על הפידבק. כן, נתקלתי בבני מספר פעמים לאחרונה. צודק, הניסיון שלו יכול מאוד לעזור כאן.

  9. Uriel Katz הגיב:

    אני מסתכל על בפורמט,והוא לא בשמיים חבל שיש תקופת מבחנים עכשיו 🙂
    אבל באמת דבר עם בני ותנסה לראות אם הוא יכול לארגן מפגש ואם תצליח לשכנע כמה אנשים אז באמת זה עניין של יום-יומיים,מי צריך את הממשלה בכלל 🙂

  10. דוד שמעון הגיב:

    יעל: כתבה מאתמול על פיצוי שאגד חויבו לשלם כיוון שלא עצרו בתחנה:
    http://www.inn.co.il/News/News.aspx/221245

  11. אליאב הגיב:

    אני כמובן תומך לחלוטין במאבק למען ה-GTFS. עם זאת, חשוב להדגיש, שלמרות ההתפתחות המואצת בגזרת הסמארטפונים וכיו"ב, אסור לשכוח גם את אמצעי המידע הבסיסי ביותר – מפות בתחנות האוטובוסים. משום מה, ובניגוד מובהק לכל מקום שהייתי בו בעולם, בארץ יש איזשהו קושי מוזר בלשדך את המפות הנכונות לתחנות הנכונות. בדרך כלל יש בתחנות מפות (לא קריאות) של קו אחד או שניים, ואף פעם לא של כל הקווים שעוברים. בהתחשב בעובדה שהרפורמה צריכה לשרת גם אוכלוסיות שלא משתמשות בסמארטפונים כגון קשישים או תיירים מזדמנים, חובה שהם יצליחו גם להוציא לפועל את השירות הבסיסי הזה.

  12. לרמן הגיב:

    אליאב, אני מסכים איתך בגדול, אבל מי אמר שלתיירים אין סמארטפונים? איך אתה חושב שהסתדרנו בסיאטל? אגב, באירופה מצב המפות לא רע בכלל, בערי מערב ארה"ב זה די דומה למצב כאן. בויקטוריה (עיר של 300,000 איש בקנדה) אתה צריך לנחש גם איפה תחנת האוטובוס, ולא רק איזה קו עובר שם, ובסן פרנסיסקו יש סימון קטן על העמוד שאומר שזו תחנת אוטובוס, אבל מעבר לזה אין לרוב כלום. חוצמזה, מסכים שצריך מפות, אבל זה הרבה יותר יקר מלזרוק את החומר לאינטרנט.

  13. לפמים המשמעות של מילים היא חשובה. כולם יגידו שהם כבר היום נותנים את המידע חופשי חופשי. מה שאחנו רוצים הוא לא את המידע (שהם מעבדים באופן רע) אלא את הנתונים, את הDATA.

    לדוגמה מסמך PDF הוא בגדר מידע חופשי לציבור. אבל מחשב לא יכול לקרוא את זה ולכן אי אפשר לפתח על זה כלום. לכן צריך נתונים חופשיים.

    נכון שבארץ זה מדע בדיוני כרגע, אבל בעולם זה מתקדם (ו GTFS זה רק דוגמה אחת) – באופן דומה לכך שפעם אתרי אינטרנט היו דבר מוזר לממשלה, (למה שניתן מידע לציבור?) גם זה יתקדם.

    הנה הסברים של הבחור שהמציא את רשת האינטרנט, טים ברנרס-לי, בנושא וגם יישומים מתחומי החברה
    http://www.gapminder.org

    http://cafe.themarker.com/post/962893

    =======
    ספציפית לנושא –

    להרבה אנשים ממשרד התחבורה ומחברות האוטובוסים אין אינטרס שהנתונים יהיו חופשיים ושהמידע יהיה זמין לציבור באופן נוח:
    1. ככה לפקידים יש אפשרות לשמור את המידע אצלם (סחר במידע זה אחת מהתכונות שמאפשרות לפקיד לשמור על הכוח שלו)
    2. היות וחבורת האטובוס פועלות באופן מושחת – לדוגמה חבר מתחום התחבורה סיפר לי שהם מוציאים רק 10 אוטבוסים בקו שאמורים לצאת בו 12 קווים ביום. אם המידע היה זמין היתה להם בעיה.
    3. אותו חבר סיפר לי שחברות האוטבוס חיות בעיקר מסבסוד שנותנת להם המדינה. החוזים מעוותים כך שלחבורת יש אינטרס להשאיר את מספר הנוסעים נמוך כדי לא להפסיד את הסבסוד.

    (לכן אני מאמין שרק מאמץ ציבורי במיפוי מלמטה (בסגנון OpenStreetMap ויוזמות דומות) יקדם את הנושא. ולפחות חשוב שיהיה מקל כזה, כאשר מדברים עם המשרדים השונים)

  14. אליאב הגיב:

    אולי יש לתיירים סמארטפונים. אני פשוט חושב שאם כבר כל המערכת מתוכננת להסתמך על סמארטפונים, אז כבר אין הבדל כל כך גדול מלהתבסס על שיחות טלפון למוקדי המודיעין או על שירותי SMS. מפות זה אלמנטרי.

  15. לרמן הגיב:

    אליאב, לא אמרתי שלא צריך גם מפות וגם עוד הרבה דברים, שגם עליהם צריך ללחוץ (אכיפה בנת"צים, מישהו?) מבין כל הדברים שחסרים לדעתי הנגשת באינטרנט היא הכי קלה ובעל האפקט הכי גדול (ולא צריכה יותר מחתימה אחת). וזה לא רק לסמארטפונים זה גם למחשב, ויש לזה עוד הרבה אפליקציות כמו שראית בפוסט. זה ממש לא המצב כרגע. וחוצמזה, מי אמר שאין מפות?

  16. אור אלכסנדרוביץ' הגיב:

    יואב, תודות על הפוסט מאיר העיניים (שגם קצת עושה חושך בעיניים, במקביל). עכשיו עוד פחות ברור לי למה אתר הפעימה השנייה לא מכיל מידע בסגנון גוגל טרנזיט – שצריך היה, אגב, גם לכלול את אפשרויות הקישור בין האוטובוסים לרכבות (אם כבר, אז כבר). אלא אם חשיפת המידע בצורה כזאת עלולה להביך מישהו. נקווה שמישהו יתעשת בקרוב.

  17. אורן הגיב:

    כמה זה עולה? אני מוכן לתרום ח"י שקלים חדשים.

    כתוב טוב ולעניין.

  18. לרמן הגיב:

    אור, מי שצריך להתעשת זה בעיקר אנחנו. בסך-הכל צריך לעזור למערכות השלטון לייצר שותפות עם חלקים רבים ככל האפשר בציבור. זה נכון גם ברמה התל-אביבית וגם ברמה הפדרלית.
    בוושינגטון DC, סיימו עכשיו ארבע שנים של מאבק כדי להביא לשם את גוגל טרנזיט (והצליחו). נקווה שאצלנו זה ייקח הרבה פחות.

  19. אור אלכסנדרוביץ' הגיב:

    יאללה, לכיכר דיזנגוף לבקש חופש מידע בתחבורה ציבורית.

  20. יאיר הגיב:

    זה לא חתימה אחת כי ישנה בעייה נוספת – המפה. מפות גוגל לא עובדות בישראל על אפליקציות צד ג', ולכן תקבל פשוט רקע אפור ועליו את הקו שאתה מחפש. התפלאתי שזה לא נמצא במצגת (כאן כתבתי על זה משהו)

    זה לא סותר הנגשה של המידע ללא מפה, רק שזה הרבה פחות סקסי, ולא בטוח שגוגל יכנסו לזה.

    ולא לשכוח שדרך סמס זה כבר קיים מזמן (לפחות באגד)

    כשראיתי שיש 17 תגובות היה ברור לי שכבר עליתם על הבעייה

  21. לרמן הגיב:

    אורן, זה יותר זול מזה.
    יאיר, נכון-נכון – בעייה מוכרת. אני מחזיק אפליקציה אחת בטלפון רק בשביל להדגים לאנשים את הבעייה הזו. לגבי גוגל, אני עומד מאחורי מה שרשמתי בפוסט. הם ישמחו לעזור למשרד התחבורה ואני יודע שגם עניין הצד השלישי בטיפול (אבל אין תאריך יעד).
    מעבר לכך, כבר יש לא מעט אפליקציות ישראליות שמתמודדות עם בעיית הגוגל הזו, ע"י משיכת המפה מ-Open Streets Map. הראש היהודי ממציא לנו פטנטים, כמו שאמרו חז"ל.

  22. יודן רופא הגיב:

    לרמן בשבילך: מאמר ב – wiired שמדבר על כך שזמינות המידע ברשת לסלולרי יכולה לסייע בלעודד אנשים לעבור מרכב פרטי לתחבורה ציבורית:

    http://www.wired.com/autopia/2011/04/how-smartphones-can-improve-public-transit/

  23. לרמן הגיב:

    כן, תודה על הלינק, יודן. חשבתי להתייחס אליו בפוסט, אבל אני שומר אותו לעוד פוסט בקרוב.

  24. עומר הגיב:

    מכל התגובות שמעלי הכי מפחידה אותי התגובה של האזרח דרור, פשוט כי היא נשמעת מאד מציאותית. אם הפתרון היחיד הוא openstreetmaps ומידע שנאסף ישירות מהציבור הוא הפתרון, אני אשמח לשתף פעולה עם המהפכה.

    לא חשבתי על זה הרבה אבל כיף לדמיין אתר שתומך ב- mobile web וב- gps, אליו אפשר להכנס כדי להגיד בלחיצה קצרה משהו כמו "קו איקס נמצא בתחנה שבנקודה זו עכשיו". לגרום לזה להיות בהשקעה מינימלית מהציבור שגם ככה נוסע באוטובוסים, וזה ייצור יופי של data עדכני ביותר ובאיזה פורמט שנרצה. לא?

    אם מישהו רוצה לנסות לבנות כזה, אני רוצה לעזור.

  25. לרמן הגיב:

    עומר, אני לא חושב שהמצב כל-כך אפל כמו שדרור תיאר. בכל מקרה, אחת האופציות היא באמת לעשות הכל בלי הרשויות בכלל. אם תהיה התקדמות בנושא הזה (אני בודק אפשרויות) כמובן שיהיו פה עדכונים.

  26. אמיר הגיב:

    אספתי את כל הקבצים שנראו לי חשובים לטורנט אחד: http://torrentbox.com/download/1402977/TelAviv-transport-2nd-pulse.torrent
    שתפו ועיזרו לזרוע.

  27. jerubus הגיב:

    אני הכנתי אפליקציה של אוטובוסים בירושלים לאייפון ואייפד. היא מבוססת על מפה סכימתית של עשרות קווים בעיר (שירטוט על מפה אמיתית, פשוט לא מציאותי). המפה כמובן מפושטת ומעוותת את המפה האמיתית. עם זאת, יש לי דרך להמיר את מיקום המשתמש (או מיקום של שאילתת החיפוש שלו- אני מוצא אתרים וכתובות בעזרת הAPI של Waze) אל הקואורדינטות "המעווותות" של המפה הסכימתית. בגרסה שתצא ממש בקרוב יהיה גם שילוב של מפת רחובות של CloudMade.
    לקראת תחילת פעולתה של הרכבת הקלה הייתי רוצה להוסיף חישוב מסלולים. אבל אני לא באמת יודע איפה להתחיל, וכמובן שיש בעיה קשה של מאגרי מידע זמינים.
    אשמח לשמוע הצעות
    jerubus@me.com
    web.me.com/jerubus
    http://itunes.apple.com/app/jerubus-lite/id338116258?mt=8

  28. לרמן הגיב:

    מעולה מעולה!! תודה רבה על כל הלינקים. צריך לעשות פוסט המשך.

  29. פינגבאק: כמה הערות נוספות לקראת הפעימה השנייה | עוד בלוג תל-אביבי

  30. אור אלכסנדרוביץ' הגיב:

    הבוקר בבלוג של תמי זנדברג, נחשפת הסיבה האמיתית לדרך המוזרה שבה המידע לא מונגש לציבור. רותי אמיר, המתכננת הראשית של הרפורמה, כותבת ש: "לצערנו, משרד התחבורה לא אישר לנו לפתח תכנת מוצא יעד כמקובל בכל מקום בעולם לצורך התכנית. הוא טען שיש כפילות עם האתר שהוא עצמו מפתח (bus.gov.il). לצערי התכנה באתר משרד התחבורה אינה משוכללת במיוחד. שתי חברות פרטיות מפתחות כיום תוכנות כאלה באופן אמצעי. אחת מהן הועברה אלינו לבדיקה, ובמידה ונמצא שהמידע שהיא מספקת אמין, נתן הפניה אליה מהאתר שלנו."
    http://tamarzandberg.co.il/?p=493
    ממש קויבישבסקי נגד שולטהייס.

  31. אמיר הגיב:

    אור, תודה על המידע!

    יש רצון טוב מצד מתנדבים וגופים מסחריים שמוכנים להנגיש את המידע בעלות אפסית, אבל בגלל אי־אילו מכרזים והסכמים של משרד התחבורה עם חברות מסוימות שלא עושות את עבודתן בצורה המיטבית, הציבור יוצא נפסד. מיהו בעל המנדט לכופף את משרד התחבורה לפעול למען האינטרס הציבורי במצב הזה? האם זהו מבקר המדינה? בג"ץ?

  32. פינגבאק: אתר מידע ראשון על תחבורה ציבורית בישראל! | עוד בלוג תל-אביבי

  33. פינגבאק: קריאות ביניים « ירוק ונוצץ

  34. צפוני הגיב:

    שלום,
    האם יש התקדמות בנושא?
    אם לא קיימת התקדמות, אני ממליץ לפתוח פוסט חדש בקריאה למתכנתים שבינינו להתחיל פרויקט "שאיבת מידע" web scrape .
    אפשרות נוספת זה לדרוש ייצוא export חד פעמי ממשרד התחבורה של מאגר המידע שברשותם.
    כל השאר זו עבודה פשוטה יחסית

  35. לרמן הגיב:

    יש התקדמות. מקווה לדווח בקרוב.

  36. צפוני הגיב:

    ניתן לקבל פרטים, אפילו בראשי פרקים, על ההתקדמות?
    תודה.

  37. לרמן הגיב:

    בגדול, אני אופטימי. מקווה לספק יותר פרטים בקרוב.

  38. גילבוע הגיב:

    חזרתי מלונדון. האוטובוסים, הרכבות התחתיות, אפילו הסירות בגוגל מפות. בושה שפרובינציוני כמוני מהלבנט האסייתי עוד לא ראה דברים כאלה מימיו.
    רק אחרי שבכל העולם יהיה את זה, במשרד התחבורה יסכימו להתעורר, כי הם הרי חייבים להיות הכי טובים, והמפתחים של משרד התחבורה עולים על גוגל הקטנה בעשרות מונים. די עם הפוליטיקה הקטנה, כל התוכנה כבר מוכנה רק תשחררו את הנתונים.

  39. דני הגיב:

    כל הכבוד זה נושא פשוט חשוב מאין כמוהו !
    ישר כח.

  40. צפוני הגיב:

    ובכן… ? עדכונים?
    עד עתה ניתן כבר היה להרים ולסיים פרויקט דליית מידע מאתר משרד התחבורה

  41. מתן הגיב:

    בשיחת טלפון עם משרד התחבורה לפני כשבועיים אמרו לי שהם עובדים על הנושא, ואין שום ספק שהנתונים הולכים לצאת, זה רק עניין של זמן. מדובר בגורם בכיר במשרד.
    מי שרוצה עוד פרטים, אני פה.

  42. צפוני הגיב:

    אז אפשר עוד פרטים..?
    כמו למשל לוח זמנים וסיבות לעיכוב

  43. מתן הגיב:

    הוא אמר שמדובר בחודשיים שלושה, ושזה בתהליכים מול חברת מחשבים חיצונית שמייצרת את הפתרון והכל..

    סיבות לעיכוב?
    לי אישית יש אמירה מאוד ברורה בנוגע לתחבורה. בעוד שברוב הנושאים יש ויכוחים של מדיניות – ימין,שמאל, להוריד מיסים או להעלות, התנחלויות או לא, וכו' – בתחבורה הדיונים הם לרוב מאוד מקצועיים, וגם שם, טווח אי-ההסכמה הוא לא רחב, מה שכן, מרחב הביצוע… הוא רחב.

  44. דני הגיב:

    אבל הפתרון הוא בהצגת המידע על גבי הגוגל מאפ ?

  45. מתן הגיב:

    הם יחשפו את הנתונים בפורמט כלשהו, GTFS או אחר. משם כל אחד יעשה מה שנראה לו. כנראה שהדבר הראשון שנראה לכולנו זה לחבר את זה לגוגל טרנזיט ודומיו

  46. פינגבאק: לקראת שחרור והנגשת המידע בתחבורה הציבורית – עדכון | עוד בלוג תל-אביבי

  47. Megimix הגיב:

    כמו שאנשים הציעו פה, שנותנת לאנשים אפשרות לעדכן בזמן אמת על מיקום אוטובוסים ותחנות?

    (אני מחפש רעיון לפרויקט גמר)

  48. צפוני הגיב:

    האם יש עדכון?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s