כמה הערות נוספות לקראת הפעימה השנייה

אם יש דבר אחד טוב בפעימה השנייה (הזוכה גם לכינוי רפורמה בתחבורה ציבורית) הוא שהדיון על תחבורה ציבורית בגוש דן זוכה לסיקור רב בימים אלה בעיתונות על שלל סוגיה. רוב הכתבות, כטבעה של עיתונות מסחרית, נוטות לשטחיות ולסנסציה, אך מיעוטן בהחלט עושות עבודה ראוייה, מצביעות על בעיות ויתרונות ומעלות סוגיות גדולות יותר. אז רגע לפני הדיון מחר ושני רגעים לפני הפעימה עצמה אני מתכבד לעשות קצת סדר בלינקים מהשבוע האחרון ולהרחיב עוד על נושא הנגשת המידע בתחבורה ציבורית, לטעמי עקב האכילס המרכזי של התוכנית. אם אתם בכל זאת מחפשים קצת סדר מינימלי בשינויים אל תלכו לאתר משרד התחבורה, אלא לאתר של ארגון "תחבורה בדרך שלנו" – ארגון חיובי ביותר שצמח מהשטח ומעיד על עוד התקדמות בנושא התחבורה הציבורית בישראל. שם למשל, תוכלו למצוא סופסוף סדר במחירי הנסיעה השונים בגוש דן לפני ואחרי הפעימה ולראות אם יורד לכם המחיר או עולה ובכמה, ואף קריאה להשתתף בפעולה ברוכה להפצת מידע בתחנות של תחבורה ציבורית. אם משרד התחבורה לא מסוגל לעשות דברים בסיסיים, הציבור, בעל הבית האמיתי, יעשה זאת.

אז בואו נתחיל קרוב לבית – אצל מיודענו, ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי. רון חולדאי רואה בשוליים קצת זעם על התוכנית מקבוצות כאלה ואחרות בעיר, ולזכותו יאמר שהוא לא מוביל את התוכנית הזו, אלא רק בורג מרכזי. בהתאם לכך הוא פרסם מאמר נגד הפעימה, למרות שלעיריית תל-אביב-יפו 50% בחברת נתיבי איילון אשר מנהלת את המהלך. כך רון חולדאי שומר על עצמו, הכל זה משרד התחבורה, ואין תזכורת לכך שחולדאי מעכב שלל פתרונות תחבורה באמצעות התעקשות על רכבת תחתית לא ישימה מיפו לפתח-תקווה (!!), וגם שעל כל נת"צ היה צורך במלחמות. בכל מקרה, דבר אחד שניתן להסכים בהחלט איתו הוא הצורך ברשות תחבורה מטרופולינית, שתוכל להתגבר על לא מעט מהברדק הבירוקרטי בתחום התחבורה הציבורית, ברדק אשר יוצא לאור בפעימה השנייה בשיא עוזו.

עוד נושא שקצת מפריע לי הוא מה שנראה לא פעם כמחוייבות של המדיה הממסדית לשלטון הרכב הפרטי ויהי מה. וויינט אולי מתעלה על כולם בקטע הזה – הנה למשל כתבה על כך שנהגי מוניות השירות לא מרוצים מהפעימה השנייה. ומדוע הם לא מרוצים? משום שהפעימה השנייה מוזילה תעריפים למי שנוסע באוטובוס מתל-אביב לפתח-תקווה (או להיפך) בצורה דרמטית (מצד שני פתח-תקווה לא קיימת ויכול להיות שגם הקווים אליה לא קיימים). לצד הכתבה הזאת שמציינת שיורדים תעריפים בעשרות אחוזים באופן משמעותי לפתח-תקווה, כתבה אחרת מבליטה את העלייה ב-40 אג' לנסיעות בתוך תל-אביב. משרד התחבורה (והאוצר) די מטומטם שהוא לא התעקש להוציא את הרפורמה בלי עליית מחירים, אבל מן הראוי שגם לגוף תקשורת שולי כמו וויינט יהיה קצת אינטגריטי, במיוחד כששתי כתבות כאלה סותרות מתפרסמות בהפרש של יומיים. מצד שני, מה שחשובה היא בעיקר הכותרת, בטח לא התוכן או המציאות. לבסוף, וויינט גם מביעים את מחאתם על פריסת נת"צים נוספים בעיר, שגם הם יפעלו בשעות מצומצות בלבד. רק שאחר כך לא יספרו בוויינט שמעניינים אותם הנכים, הקשישים, העניים, משתמשי התחבורה הציבורית הכלליים או כל קשקוש אחר – הם מעדיפים זיהום אוויר, סבסוד לרכב הפרטי, תאונות דרכים והעיקר כותרות פרובוקטיביות שלאו דווקא קשורות למציאות (כאמור, הנת"צים שמתווספים הם אפילו לא מלאים ועדיין יאפשרו לחנות עליהם משעות הערב, שעות הלחץ העיקריות לחיפוש חנייה חינם בתל-אביב). עוד על הרפורמה, כתבה מהבוקר בתוכנית של אברי גלעד. שימו לב בתחילת הקטע (שנייה 0:18) שגלעד מבהיר שהוא לא חלק מהאנשים הבזויים שנושאים בתחבורה הציבורית.

מאידך, מומלצת מאוד לקריאה הכתבה הזו בדה מרקר. אמנם, הכותרת שלה פרובוקטיבית ומוגזמת (חייבים לגרום איכשהו לאנשים להקליק), אך התוכן מפצה על כך. הכתבה מפרטת לא מעט מהעלויות הנסתרות הגלומות באחזקת רכב פרטי ואף צוללת לתוך מקרים של אנשים סמי-נורמטיביים (סטרייטים לא עניים עם ילדים) שחיים ללא בעלות על מכוניות (אקזוטי משהו), וכאן יש כתבה אמריקאית טובה בנושא גם כן. ציטוט לדוגמה:

"עלויות כלי הרכב הפרטי יכולות להתבטא בממדים לגמרי לא צפויים: לדוגמה, חשבתם פעם כמה אנחנו משלמים על חיפוש חנייה? לפי חישוב של פרופ' יצחק בננסון, ראש החוג לגיאוגרפיה ולסביבת האדם באוניברסיטת תל אביב, חיפוש חנייה במהירות ממוצעת של 12 קמ"ש – בנוסף לכך שהוא עוצר חלקית את התנועה ומוסיף לגודש – עולה לנו 2-3 שקלים בעלות דלק לכל חמש דקות של חיפוש. תושבי תל אביב ומרכז ירושלים שיכפילו את המספר הזה בכמות שעות החיפוש שהם מבצעים בחודש, יגיעו עד מהרה למסקנה שפעמים רבות כדאי להם לקחת מונית."

טוב, אני רואה שאני גולש לנושאים החביבים עליי – תחבורה ותקשורת, אז בואו נחזור רגע לפעימה השנייה. עוד נושא שעלה בימים האחרונים ביתר שאת הוא התחבורה הציבורית בשבת. לטעמי, על-מנת לשבור את הסטטוס קוו הנוכחי ולהתיר תחבורה ציבורית בשבת מחוץ לחיפה נדרשות פעולות מקדימות, ושיתוף פעולה עם החרדים. אדוני צבאות כידוע הוא טיפוס חשדן, זועם ורצחני. אלו התופסים את עצמם כנציגיו עליי אדמות אינם מאופיינים בסבלנות לרוב ולכן צריך לשבור את חומות ההפרדה בטרם תאופשר תחבורה ציבורית בשבת בישראל. ראשית, צריך לדחוף לכך שבכל מקרה התחבורה הציבורית בשבת לא תהיה אינטנסיבית כמו באמצע השבוע. רבים מהקווים בכלל לא צריכים לפעול בשבת (במיוחד קווים שמגיעים למקומות תעסוקה ומסחר שממילא סגורים בסוף השבוע) וגם השאר יכולים לפעול בתדירות נמוכה יותר ואפילו ע"י מיניבוסים במקום אוטובוסים מלאים. מעבר לכך, בדומה לקווי הלילה שלהם מסלולים שונים, גם לקווי התחבורה הציבורית בשבת יכולות להיות מפות שונות מאילו של הקווי הרגילים. לבסוף, ניצב ממעל הטיעון המוסרי ונשק יום הדין לטובת תחבורה ציבורית בשבת ובששי בערב, ואולי הנושא היחיד שצבאות השם מתייחסים אליו – פיקוח נפש. אמנם הקב"ה אוהב זבחים ועולות למיניהם, אך ברור שחלק מהרוגי הכבישים בסופי השבוע נגרמים בגלל המחסור בתחבורה ציבורית. אין ספק שבאם שום טיעון אחר לא יעזור מול נציגי השם, רק דם, אש ותמונות של הרוגים בסופי השבוע במקומות בהם יש תחבורה ציבורית יעבדו, ובא לציון גואל.

לבסוף, אני עדיין חושב שנושא חיבור שימושי הקרקע והתחבורה הציבורית פוספס לחלוטין בכל הדיון על התחבורה הציבורית בימים האחרונים, ואני אעשה כמיטב יכולתי הדלה לקדם את הנושא הזה שמשמעותי אפילו יותר מהפעימה השנייה. ניתן להבחין בספקטרום של בנייה עירונית מבוססת הולכי רגל ומגוון אמצעי תנועה עד בנייה פרברית מבוססת לחלוטין על אמצעי תחבורה אחד – רכב פרטי. אם תרצו, בקצה אחד של הספקטרום מרכז תל-אביב (תחשבו על אלנבי פינת קינג ג'ורג') שבו ניתן לבחור בין הליכה ברגל, נסיעה באוטובוס, אופניים ומכונית (והמכונית לא מלכה בלעדית) ובקצה הפרברי של הספקטרום מקומות כמו כוכב יאיר או צורן שבשום אופן לא יכולה להיות בהם תחבורה ציבורית סבירה (אין שום סובסידיה שתאפשר זאת במקומות עם צפיפות מגורים אפסית כזו) ושבהם רק רכב פרטי הוא אופצייה תחבורתית שפוייה. לכוכב יאיר או צורן שום רפורמה לא תשנה, והמתכננים וראשי העיריות והמועצות (כמו חולדאי למשל, אשר השכונות החדשות שהוקמו בתקופתו הן שכונות פרבריות מבוססות רכב פרטי בצורה קיצונית) צריכים לפעול בנושא המורכב הזה (או לפחות להכיר בכך שבחלק מהמקומות שנבנים יש הדרה של אוכלוסיות רבות מהחיים האנושיים ובראשם הילדים והקשישים).

ולסיום, בחזרה לנושא החביב עליי – חוסר המידע בנוגע לפעימה השנייה. כל-כך הרבה כסף מושקע כאן, אבל בעלות של שתי פרסומות של דובים בטלוויזיה הציבור הרחב יכול היה לקבל את המידע הרלוונטי בנוגע לקווים ולא מעט מהזעם והבלגן על השינויים היה נחסך, וגם היה ניתן בקלות לאתר יותר בעיות ולהסכים עליהן. הציבור אינו מטומטם, וכשאין לו מידע על משהו כל-כך מהותי, הפחד והפניקה משתלטים. באשר לשחרור המידע יש כאן פרומו מעניין לאפליקציית אוטובוסים דומה ל-Waze, ומשהו בנושא מירושלים ועוד איסוף מידע כאן, אך עוד ישנה דרך לעבור לעבר מידע פתוח, שקוף ושימושי בתחבורה ציבורית בישראל, שיחזק ויעלה את רמת השימוש בתחבורה הציבורית.

בסופו של דבר, אני חושב שהפעימה הזו פחות גרועה ממה שאומרים עליה, ואני מקווה שאת הבעיות שיתעוררו בעקבותיה יתקנו במהלך הקיץ לפני ה-1 בספטמבר (כרגע סבב התיקונים מתוכנן להתבצע לפני פתיחת השנה האקדמית בשלהי אוקטובר). אני חושב שיהיו גם דברים טובים בפעימה הזו (זמני הנסיעות שלי יתקצרו ככל הנראה). מחר יהיה כנס ציבורי בנושא בבית ציוני אמריקה בשעה 17:00 שעבדכם יטול בו חלק ואני מקווה שבו יתחיל תהליך חשיפת המידע. עד לפני כמה ימים חשבנו שהכנס לא יתמלא, אבל כרגע נראה שיהיה מפוצץ וסוער מחר. עוד תוצאה של השלומיאליות שבה מתנהלת הפעימה הזו. ובאמת לסיום – משינה לא פעם שרו על אמצעי תחבורה כאלה ואחרים – קו 5 זכה להופיע גם:

פוסט זה פורסם בקטגוריה תחבורה, תל-אביב, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על כמה הערות נוספות לקראת הפעימה השנייה

  1. תודה, כתיבתך מעניינת כמו תמיד.
    היום נשברה לי האופטימיות בקשר לארגון מחדש. אני באמת מקווה שאתה צודק, אבל אשמח אם תקרא את זה כדי לקבל זווית נוספת:
    http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?forum=394&msgid=153483578

  2. לרמן הגיב:

    איליה, תודה רבה על הלינק.
    אני הרבה יותר אופטימי בגלל הבלגן שהפעימה הזו עושה. קודם כל זה מוכיח שאפשר לעשות שינויים, גם במערכת הקיימת ובלי לחכות לרכבת התחתית או למשיח. אחרי זה יבטלו ויתקנו חלק מהבעיות שאתה מצביע עליהם (וחלק יישאר איתנו), בפרט כל התזמון יציאת קווי המזלג שאתה מצביע עליו כאבסורד. זו הייתה ההתרשמות שלי גם מהפעימה הראשונה שהייתה הרבה פחות משמעותית, וגם אחריה בוצעו תיקונים מינוריים אך משמעותיים. אבל כן, בסיס הבעייה טמון בסקר הנוסעים המפורסם שאינו מתמודד עם הגישה הכוללת של התחבורה אלא רק עם המשתמשים הקיימים. בגלל זה אני חושב שהחלק המשמעותי בעתיד יהיה קשור הרבה יותר ליחס בין תכנון הבינוי לתכנון התחבורה, נושא שגם משרד הפנים וגם משרד התחבורה לא רוצים לעסוק בו בשלב זה.

    וחוצמזה, נראה לי שהפעימה הזו הפיחה בארגון שלך חיים, ובסופו של דבר הארגונים האלה מקדמים את העניין בעיקר, כאשר משרדי הממשלה מדי פעם מסכימים גם לעשות משהו. באופן אישי אשמח להיפגש איתך אחרי הפעימה כשהאבק יתחיל לרדת – לדעתי יש פה מקום להרבה שיתופי פעולה.

    יש עוד כל-כך הרבה דברים לשפר, אבל אני בטוח שעצם זה שכל-כך הרבה אנשים התעוררו לעניין בגלל הברדק הזה גם יזרז את השיפורים וגם ייתן שיפורים שבכלל לא תוכננו בשלב זה ובראשם השיפור במידע.

  3. יעל ר. הגיב:

    שינויים הם אפשריים, אבל כנראה שלא לטובה, ברוב המקרים.
    במקום שהתחבורה תעשה צעד קדימה, לטובת הפעלתה בכל ימות השבוע, היא עושה צעד לאחור ברפורמה הזו. גם הפחתת הקווים לא מלווה בתדירות גבוהה יותר של הקווים הנשארים, מה שאומר פחות אפשרויות ופחות אוטובוסים. לתושבי ת"א-רמה"ג-גבעתיים גם מדובר בעליית מחירים. ועוד לא הזכרנו בכלל שבחודש הקרוב שוב יושבתו כל קווי הרכבת לדרום הארץ לשבועיים.

    מצב התחבורה בארץ הוא בכי רע, ורק מעודד מעבר לרכב פרטי – מה שמגדיל את כמות הפקקים הגם ככה בלתי אפשרית בכניסה לערים ובצמתים הראשיות.
    עירי נמצאת במרחק של 25 דקות ממקום עבודתי בגבול רמת גן-תל אביב, אבל בפועל בתחבורה הציבורית הכושלת ובפקקים זה לוקח לי לפחות שעה.

  4. לרמן הגיב:

    יעל, מסכים בהחלט. חלק מהבעייה הוא התכנון של שימושי הקרקע – ככל שהמקום פרברי יותר (פחות מגורים וללא עירוב שימושים) תושביו צריכים יותר ויותר שימוש ברכב לכל מקום וזה מצליח לייצר פקקים גם במרחקים קצרים.

    איתן – אחלה גרף – נכנס ללינקים.

  5. פינגבאק: מישהו שינה את הקו שלי « הרחובות של ג'יין

  6. מעין הגיב:

    עצם העובדה שיש "דיון ציבורי" על הפעימה השניה של הרפורמה פחות משבוע לפני הפעלתה היא הזויה.

    את הקו שלי מבטלים ומאלצים אותי לקחת שני קווים לעבודה ובחזרה ממנה – קשה לי להאמין שזמני הנסיעה יתקצרו. אדווח בשבוע הבא.

  7. ארול אחד הגיב:

    אברי גלעד עושה לי בחילה. אהבתי שבזמן הראיונות רצות כותרות על עשרה פצועים בתאונת דרכים וחשד לפגע וברח בעכו.

  8. הדבר היחיד שמעט מעודד אותי ביחס לרפורמה (שככל שהזמן מתקדם אני יותר ויותר סקפטית לגביה) היא שכרגע מי ששומעים אותם זה אלה מאיתנו שמשתמשים בתחבורה הציבורית ו"משנים לנו" – קצת בדומה לאנשי ה"לוקחים לנו את החנייה לטובת רוכבי אופניים", ואת אלה שיגלו בעתיד שהחלופה דווקא לא רעה, או שפתאום יתחילו להשתמש במה שקודם לא היה רלוונטי עבורם – פשוט לא שומעים. אנשים צועקים את מה שכואב להם.
    מצד שני, אולי אני סתם אופטימית חסרת תקנה וכל מה שיצא מהרפורמה הזו זה כרטיסי אוטובוס יותר יקרים, וזמני המתנה כפולים – במקום בתחנה אחת – בשתיים.
    בינתיים נראה לי שאולי עבור תושבי גוש דן התוכנית לא רעה, אבל עבור התל אביבים שביננו התוצאה תהיה נסיעות יקרות יותר בלי שינוי משמעותי. מה אכפת לי שאוכל לנסוע בשני אוטובוסים בכרטיס אחד אם ממילא אני יכולה להגיע כמעט לכל מקום באוטובוס אחד? למה טוב לי שהחופשי-חודשי יכול לקחת אותי גם לרמת גן/ראשלצ/וואטבר אם אין לי את האפשרות לקנות חופשי חודשי לעיר בלבד במחיר סביר? אני חיה ועובדת בתוך העיר, כשאני יוצאת ממנה זה כבר דורש אוטובוסים בינעירוניים אל מחוץ לאזור חיוג 03.

  9. לירן הגיב:

    איתן העלת רעיון מעולה איכפת לך אם אני אפיץ אותו בקרב אנשים בעירייה?
    אני מתכנן להגיע לישיבת המועצה הבאה (בתקווה אם לא יהיו לי מועדי ב')

  10. איתן הגיב:

    לירן, אני יותר מאשמח. הפץ, שאל, הצע, עדכן אותי בתגובות של אנשים!

  11. לירן הגיב:

    הטירוף מגיע 6 חניונים חדשים מקודמים בתל אביב

    בן גוריון, מילאנו ,סוקולוב, גמליאל, תחת אצטדיון יד אליהו וברמז ארלוזורוב.

    כל אחד כ-300 מקומות ביד אליהו 650.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s