קצר על הוד"ל

לא הספקתי לכתוב על חוק הוד"לים שהגיע לדיון בכנסת. מדובר בחוק שמשחזר את החוק של שרון משנות ה-90 שבעצמו שחזר מדיניות של שנות ה-50 של פתרונות דיור מהירים תוך יצירת אינספור בעיות תכנון לעתיד, פרבור מהיר וזריקת אנשים לפריפריה להתמודדות עם מר גורלם (ומי שיצליח יגיע בסוף למרכז), בסגנון ימי סלאח שבתי. למזלי, אחרים כתבו על מגרעות הוד"ל:

יאיר אסף-שפירא מנתח את הבעיות של הוד"ל ומגיע למסקנה שמדובר בחוק על הפנים. אוהד קרני כותב על הסופרטנקר ומפרט לא מעט מהבעיות בו:

"סד הזמנים הקצר אליו מחויבים הוד"לים, מבטיח העדר של בקרות תכנוניות מינימליות או שיתוף ציבור. בנוסף, המגבלה לפיה הוועדות ידונו אך ורק בתוכניות למגורים, בעוד שתוכניות שכוללות שילוב של עסקים לא יהיו כשירות למסלול זה, מבטיחה יצירת פרברי שינה, ללא עירוב שימושים, ללא שירותים ציבוריים או מסחרים מינימליים בעבור התושבים, נטולי עירוניות ומבוססי רכב פרטי (שהרי צריך לצאת מהשכונה בשביל לעשות קניות או כל דבר אחר)."

פוסט זה פורסם בקטגוריה אורבניזם, גיאו-פוליטי, דיור, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

9 תגובות על קצר על הוד"ל

  1. גרידג' הגיב:

    יואב, הבעיה שלך היא שאתה מנסה לשווק מוצר פגום. נניח עניין הרכבת. רכבת מהווה מפגע סביבתי. מי שגר ליד פסי רכבת – סובל.

  2. לרמן הגיב:

    לא הבנתי מה פגום. אנשי חברת אריקסון, אשר מיקמו את המרכז שלהם בקיסטה (פרבר של סטוקהולם) וגם תושבי קיסטה ישמחו להבהרות. הם אחד המקרים המובהקים של תכנון מוטה רכבת.
    גם בוושינגטון הבירה, היכן שפיתוח רב של עירוב שימושים מתרחש ליד תחנות הרכבת הפרבריות ישמחו להסברים. וגם בניו ג'רזי מחכים לשמוע. בכל מקרה, הנושא מצדיק פוסט עם דוגמאות כאלה ואחרות מהעולם. בעולם פיתוח מסביב לתחנות רכבת הוא כבר קונספט שגרתי, פה זה נשמע כמו איזה משהו חדשני. עם החשמול הקרב של הרכבת זה יהיה אפילו יותר טוב.
    ומה עוד פגום? ומה אני מנסה לשווק בדיוק? עירוניות אינטנסיבית? לפי מחירי הנדל"ן בישראל, זה בדיוק מה שאנשים רוצים, אבל אסור לתת להם את זה.

  3. אמיר הגיב:

    המנשר לא עבר הגהה. צריך מתנדבים?

  4. לרמן הגיב:

    כל הזמן צריך מתנדבים. אתה רוצה שאני אשלח לך עותק לעריכה?

  5. ערן טרבלסי הגיב:

    לרמן, למה ללכת רחוק? ראה מה קרה למחירי הדירות בבנימינה מאז שהיא הפכה לתחנת קצה של הרכבת הפרברית.

  6. לרמן הגיב:

    וואלה. עכשיו נשאר רק לבנות שם ליד הרכבת.

  7. דודי הגיב:

    בנימינה מפריכה לחלוטין את טענת גרידג' לעיל, הואיל והמחירים בה זינקו כתוצאה משיפור קווי הרכבת העוברים בה והעלאת תדירותם.

    עובר שם גם קו פרברי וגם קו מהיר (40 דקות לת"א השלום), בתדירות גבוהה – 3-4 נסיעות בשעה, לסירוגין פרברי ומהיר. גם לכיוון חיפה יש חיבור טוב – 25-30 דקות לחיפה בת גלים, שתי נסיעות בשעה.

    התחנה ממוקמת בתוך הייישוב עצמו, בניגוד לתחנות רבות אחרות. צמוד אליה ממש יש שכונת מגורים ותיקה. מעבר לפסים (אם אני זוכר נכון) יש איזור תעשייה, שמעבר לו שכונות מגורים חדשות.

    דוגמאות נוספות ליישובים בישראל שנעשו אטרקטיבים כתוצאה מחיבור טוב יותר למסילה הן רחובות ויבנה (שתחובר למסילה מהירה לת"א ב-2012).

  8. גרידג' הגיב:

    דודי, בבנימינה הבנייה מרוחקת מהרכבת.
    ==
    יואב, אלה שאלות הוגנות ואתה ראוי לתשובות הוגנות, אבל לא בהווה. מצטער.

  9. דודי הגיב:

    גרידג', אתה טועה. התחנה צמודה לשכונה וותיקה, והיישוב כולו הוא בטווח של עד 2 ק"מ מהתחנה. האם הרכבת פגעה ביישוב? לא, האטרקטיביות של האיזור כולו עלתה משמעותית. מוצר פגום?

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s