לקראת שחרור והנגשת המידע בתחבורה הציבורית – עדכון

נחזור בחזרה לנושא שהיה בכותרות לא כל-כך מזמן – התחבורה הציבורית והפעימה השנייה בגוש דן. בזמנו, כתבתי על כך כאן (ועדיין יש דיונים בתגובות על כך), ובפרט ביקשתי את עזרתכם ואת עזרת משרד התחבורה בשחרור והנגשת המידע, ובמיוחד בפורמט המקובל כיום בעולם – GTFS = General Transit Feed Specification. פעולה קטנה זו תחזק ותעצים את משתמשי התחבורה הציבורית ותגביר שימוש בתחבורה הציבורית באמצעות נגישות רבה למידע הן במחשב והן בסמארטפון (תחשבו שאפילו אלו שאין להם מכשירים כאלה יוכלו להעזר בכל חייל/סטודנט/סתם אזרח עם מכשיר כזה כשהם בתחנה) במגוון רב של אפליקציות.

אז קודם כל תודה רבה לכל מי שפנה אליי בנושא והציע את עזרתו. אחד האנשים שקראו את הפוסט היה השר מיכאל איתן, המופקד על שיפור השירות לציבור. השר איתן ארגן פגישה בנושא בכנסת בהשתתפות הגורמים הרלוונטיים ממשרד התחבורה – מר אלכס לנגר, סמנכ"ל יבשה בכיר במשרד התחבורה ומר דרור גנון, סגן מנהל אגף בכיר באגף תחבורה ציבורית. נחמן שלף ועבדכם ייצגו את עמותת מרחב לעירוניות מתחדשת בישראל, שבין השאר פועלת בנושא המידע בתחבורה הציבורית.

הפגישה התקיימה בחודש יולי והייתה חיובית מאוד. מסתמן כי יש מקום לאופטימיות במשרד התחבורה בהובלתו של השר ישראל כץ. נאמר לנו כי הכוונה היא לשחרר את המידע לציבור בפורמט סטנדרטי בעוד כשלושה חודשים (פחות או יותר אחרי החגים), וכרגע עובדים על המרת הנתונים. כחלק מהמרת הנתונים ישקלו גם להמיר ישירות ל-GTFS, אבל בכל מקרה מכל פורמט סטנדרטי אחר ניתן בקלות יחסית (עם תוכנות קוד פתוח שכבר קיימות בשוק) להמיר ל-GTFS, הפורמט הנפוץ ביותר. בין השאר ניתן יהיה במהירות יחסית להביא לכאן את ה-Open Trip Planner, שייתן התמצאות קלה על בסיס מפה ממוצא ליעד. בנוסף, תיפתח האפשרות לפיתוח וייבוא של מגוון אפליקציות רב למשתמשים השונים והמגוונים של התחבורה הציבורית. השר איתן הבטיח את תמיכתו בהנגשת המידע ופתיחתו לציבור.

נחמן ואני יצאנו מרוצים מאוד מהפגישה ועם אופטימיות זהירה. חוצמזה, נפגשנו גם עם מר יהודה אלבז, מנהל האגף הבכיר של אגף תחבורה ציבורית וגם ממנו התרשמנו שיש מצב טוב לשחרור המידע בישראל. מה אני באמת חושב שיקרה? נראה לי שבנובמבר המידע הזה יהיה זמין וים של אפליקציות לתחבורה ציבורית (שברובן יהיו מבוססות על קוד פתוח) ישטוף אותנו גם במחשב וגם בסמארטפון. סיכוי טוב שגם השימוש בתחבורה הציבורית יתגבר ע"י המשתמשים הנוכחים וגם ע"י משתמשים מזדמנים נוספים, וכן שאמצעי התחבורה הזה יחשב לקצת פחות נחות ממה שהוא כיום. בינתיים האתר הזה כבר עובד בצורה טובה (ולא רק בתל-אביב), ואני משתמש בו (ואף מצליח להגיע ליעדים שונים ומשונים). מתי יהיה כאן גוגל טרנזיט? אני חושב שאחרי שהגל הראשון של האפליקציות החופשיות של מידע בתחבורה ציבורית ייכנס לשימוש גם גוגל טרנזיט יגיע די מהר.

ועוד מילה אחת טובה – יישר כוח לשר מיקי איתן שלא היסס לזמן פגישה מבורכת וגם לחברים במשרד התחבורה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה תחבורה, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

29 תגובות על לקראת שחרור והנגשת המידע בתחבורה הציבורית – עדכון

  1. שרון הגיב:

    הו! שמחה גדולה! (מסתכלת החוצה מחלון,‏ לוודא שאין חזירים עפים)‏

  2. ניימן הגיב:

    שחרור המידע הזה יהיה שינוי עצום בתחבורה הציבורית בישראל. כל הכבוד. באמת, בלי ציניות.

  3. איתי הגיב:

    וואו, השר מיכאל איתן נראה כשר שבאמת עושה משהו ואני באמת מקווה שהמידע ילך בכיוון של GTFS או משהו נגיש אחר.

  4. יעל ר. הגיב:

    מדוע משרד התחבורה לא חשב על המינימום שבמינימום, הדבר הכי אלמנטרי – תמונת מפה של כל קו בתחנה שלו? הכי מיידי ונוח, וחוסך את השאלות האינסופיות לנהג עם עצירתו בכל תחנה לאורך הנסיעה. באזור הבורסה ברמת גן הסירו את כל מפות הקווים שבתחנות מיד עם ביצוע הרפורמה, גם כאשר היה מדובר על קווים שכלל לא השתנו!

    צר לי, אין לי אופטימיות זעירה. אולי כי אני נוסעת בקווים בינעירוניים מדי יום ביומו, חלקם בני יותר משעה נסיעה על אף המרחק הקצר בין מגוריי לתל אביב.

  5. איתן הגיב:

    בהחלט יש הרבה מקום לשיפור, אבל זה צעד ענק בכיוון הנכון.
    תוך כמה שנים, אני יכול לדמיין צגים דיגיטליים בתחנות שיציגו את מסלול הקו, ואת המיקום של האוטובוסים על הקו.

  6. איתן הגיב:

    ידוע לך האם פרסום הנתונים יכלול גם נתוני זמן אמת מהאוטובוסים עצמם (חזון אחרית הימים), או רק את פרטי התחנות, מסלולים ולוחות זמנים?

  7. אור אלכסנדרוביץ' הגיב:

    יואב, סיפור מסמר שיער. משרד התחבורה יוצא לרפורמה ענקית בתחבורה הציבורית בלי לחשוב על הנגשת המידע, ורק בעקבות דיון סוער בבלוג, שבמקרה קרא איזה שר, מתקיימת פגישה בנושא, וגם זה אחרי שמתכננת הרפורמה טענה שמשרד התחבורה התנגד להנגשת המידע שלא דרך האתר המביך שלו עצמו. בכנות, קשה לי להבין את מקור האופטימיות שלך אלא רק להזיל דמעה על עליבותה של מערכת התחבורה הציבורית בארץ. ועוד לא אמרנו מילה על הקשר הרופף (כנראה) בין לוחות הזמנים הסודיים למציאות בפועל, שיהפוך את כל האולטרה תחכום של הסמארטפוניזציה של המידע לבדיחה רעה.

  8. דורון הגיב:

    ויש מי שמנסה לעשות זאת כנראה גם בלי הנתונים הללו, אבל עם שילוב של חוכמת ההמונים בסגנון Waze. מקווה שהאפליקציה הזאת תעלה לאוויר בקרוב. בטח תגיע עוד לפני שנראה שלטים אלקטרוניים בתחנות אודות זמן ההגעה המשוער.
    " בקרוב תשיק קז'ואל מובייל אפליקציה "להפחתת החשש מהתחבורה הציבורית". iBus תאפשר לנוסעים לתכנן מסלול נסיעה בהתאם לעיכובים, לפקקים ולחילופי קווים"
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/252/054.html

  9. דודי הגיב:

    לאור אלכסנדרוביץ', בפגישה (יתקן לרמן אם לא הבנתי נכון) דוּוח על מהלכים שהמשרד נוקט בין כה וכה, אמנם בעצלתיים. הדיון בבלוג תרם לאפשרות שהמידע יונגש בפורמט GTFS, אבל עצם ההנגשה (גם אם בפורמט אחר, שאפשר להמיר) הייתה מתוכננת. למשפט האחרון, שים לב שהיעד הוא מידע נגיש בזמן-אמת על מיקומו של האוטובוס, לא רק על לוח הזמנים המתוכנן.

    לדורון, שלטים כבר הוצבו בחלק מהתחנות כפיילוט.

    חבל מאד שהשיפורים בתחום הנגשת המידע קורים כ"כ לאט. בניגוד לתשתית כמו רכבת קלה, אלו לא פרויקטים כ"כ מסובכים ויקרים. אבל השינויים קורים.

  10. יניב הגיב:

    יכול להיות שאני מפספס משהוא…אבל כשאני נכנס ל http://www.bus.gov.il אני מקבל מידע על מסלולים ותזמונים של קווים.

    אני לא מבין, האם את המידע הזה רוצים לשחרר ?
    כאם כן, אז זה מיותר, כי המידע לגבי זמן הנסיעה לא אמין (בלא מעט מקרים מדובר על מעל כפול מהזמן שצוין)

    מידע בזמן אמת בשילוב עם מידע אמין* שנמדד (ממוצע של מספר נסיעות) בפועל בזמן המבוקש בקוו המבוקש, היא קפיצת המדרגה הנדרשת

  11. איתן הגיב:

    יניב צודק. מהסיבה הזו צריך במקביל לפרסומים הרשמיים, גם כלי ממוקר-קהל כמו ה-iBus הצפוי, שיציג את המצוי, ויאפשר השוואה לרצוי.
    זה גם יאפשר להציג למשרד התחבורה ולמפעילי האוטובוסים את הביצועים שלהם באופן פומבי בלתי-ניתן להכחשה.

  12. לרמן הגיב:

    כן, אפשר לעשות יותר, הרבה יותר. אל תחשבו שרק כאן הדברים זזים לאט – בוושינגטון שחררו את המידע רק עכשיו ובבוסטון טרם שחררו את המידע. וכן, זה יאפשר לעשות גם Waze לאוטובוסים ולדעת הרבה יותר טוב מה קורה במערכת. השלב הבא (והלא רחוק מאוד) יהיה שילוב נתוני זמן-אמת שגם בעולם הוא די חדש.

    אור, כמו שדודו כתב, הפוסט לא הזיז את משרד התחבורה, ואני מקווה שהוא עזר.

  13. אור אלכסנדרוביץ' הגיב:

    יואב ודודי, אני מבין את הרצון שלכם לעשות הנחות למשרד התחבורה בתקווה שמשהו אכן יזוז, אבל אני מרשה לעצמי להיות קצת פחות סלחן. התפקוד של המשרד כושל בצורה מערכתית, ולאורך הרבה מאוד זמן – ומספיק לבחון את הישגי המשרד לאורך העשור האחרון כדי להגיע למסקנה העגומה הזאת. עניין הנגשת המידע או הפסקת הסתרתו הוא רק קצה הקרחון בשרשרת מתמשכת של זלזול בציבור. אשמח מאוד אם ניתן יהיה להגיע למצב שבו נתוני זמן אמת על תנועת האוטובוסים והרכבות יהיו נחלת הציבור, מפני שאז סוף סוף יהיו נתונים ממשיים שיבהירו עד כמה דופקים את חסרי הברירה שנקלעים למערכת התחבורה הציבורית הישראלית. ידע הוא כוח, ובגלל זה מסתירים אותו.

  14. צפוני הגיב:

    אוי ואבוי, מה זה חברת מחשוב חיצונית?
    ומהו אותו הפורמט?
    בסוף, רחמנא ליצלן, נקבל את המידע בפורמט שכוח-אל או גרוע מכך – בPDF , כך שכל ההמתנה הזו תהיה לחינם.
    חייבים לדרוש לקבל את המפרט של הזמנת העבודה מהחברה החיצונית כולל לוח זמנים מדויק.
    עדיין מוזר לי שלקחו חברה חיצונית במקום להיעזר בשירותים חינמיים שגוגל ישראל התחייבו לספק.
    ו…לרמן וחבריו – ח"ח על השקעת הזמן בפגישות ועדכונים!!

  15. לרמן הגיב:

    צפוני, אני מעריך שהפורמט יהיה GTFS או משהו קצת יותר גדול שניתן להמרה בקלות ל-GTFS (כמו פורמט SIRI), אבל בשום אופן לא PDF.

  16. דורון הגיב:

    לגבי נתוני זמן אמת, אספר את המעט שידוע לי:
    1. רק עכשיו הצליחו לשכנע את ועד עובדי הרכבת לשים GPS בקטר. כלומר רק אחרי שזה יקרה (מכרז, ועוד שביתה, ועוד פסילה של מכרז וכן הלאה), ידעו איפה הרכבות נמצאות בכל רגע. ואז גם יוכלו לדעת אם יש עיכוב או לא.
    2. שמעתי שלפחות בחלק מחברות האוטובוסים יש GPS המשדר למשרדים שלהם, כך שיש איזשהו מידע על מיקום, אבל אין בפועל שום שיתוף הציבור.
    3. אגד עשו פיילוט בכמה קווים בינעירוניים שהיית שולח קוד שמופיע בתחנה ב-SMS ומקבל בחזרה מידע על מתי יגיע האוטובוס הבא. כנראה על פי GPS.
    4. שאלתי פעם את אגד בדף הפייסבוק שלהם אם יש להם GPS – הם לא ענו.
    5. בעבר פורסם כי לאגד יש מערכת המאפשרת להודיע לנהג מה מצב כמות הנוסעים באוטובוס בערך (מפוצץ, ריק, כולם יושבים וכדומה). בפועל, מהנסיעות שלי, נראה כי אין מידע שכזה ו/או שלא נעשה בו שימוש.

    בקיצור, עוד לפני שהנגישו את המידע לציבור, מעניין אם יש בכלל נתוני זמן אמת. או שהכל תלוי בטוב ליבם של חברות האוטובוס ו/או משרד התחבורה ו/או הפקחים של משרד התחבורה. להזכירכם, רק לא מזמן פורסם בעיתון כי משרד התחבורה מסרב לחשוף את תוצאות דוח שביעות הרצון מהתחבורה הציבורית בנימוק של גם אם אין שביעות רצון, זה לא שיש פיתרון או משהו…

  17. יעל ר. הגיב:

    בהמשך לדבריו של דורון, אני רוצה להדגיש את הצורך בנתוני אמת – יופי שבאתר של אגד יש לוח זמנים של הקו בו אני נוסעת יום-יום, אך בינו לבין המציאות נדמה שיש קשר רופף. ואם אכן יש לאגד מידע על כמות הנוסעים הפוטנציאלית, הרי שנראה שהיא עושה הכל כדי לאסוף אותם – אם בכלל – בצורה הגרועה ביותר האפשרית. זאת תוך דילוג על זמני יציאה של אוטובוסים ובחירה ברכבים בעלי מעט מקומות ישיבה דווקא בשעות העומס.

    צר לי, הנגשת מידע היא דבר חשוב ללא ספק, אבל היא עוד הקטנה בבעיותיהם של המשתמשים בתחבורה הציבורית. קודם כל הגיע הזמן שהתחבורה הציבורית באמת תפעל בצורה סבירה.

  18. יובל הגיב:

    האם יש עדכונים כלשהם לגבי התקדמות הפרויקט?

  19. לרמן הגיב:

    בינתיים לא. אני אבדוק מה קורה עם זה בתחילת החודש הבא.

  20. צפוני הגיב:

    יש עדכון?

  21. צפוני הגיב:

    עבדו עליך!

  22. לרמן הגיב:

    ככל הידוע לי עובדים על זה והעסק צפוי להתקדם במהלך הרבעון הנוכחי. מקווה שזה באמת יהיה כך.

  23. צפוני הגיב:

    חם מהתנור!!
    http://beta.govmap.gov.il/app08

    אני מתחיל לחקור את האתר.. ואפשרויותיו.
    אם יהיה פוסט בנושא, אפשר יהיה לאחד תובנות לגבי המרת בסיס הנתונים לפורמט של גוגל

  24. איתן הגיב:

    תודה צפוני! זה מידע מעולה, והמפה מהירה ויפה (שלא כמו המפות הממשלתיות האחרות)
    אני מוצא עניין במידע אודות אחוז הבודרים שנהגו לעבודה:
    http://beta.govmap.gov.il?c=5ivGujGgB6MWulRmp%2bBeSQ%3d%3d%7COjKtkDa4ewFZh9d%2b7KqEgw%3d%3d&z=4&b=0&lay=statistic_areas
    בהשוואה לאחוז הבוגרים שרכבו על אופניים לעבודה:
    http://beta.govmap.gov.il?c=5ivGujGgB6MWulRmp%2bBeSQ%3d%3d%7COjKtkDa4ewFZh9d%2b7KqEgw%3d%3d&z=4&b=0&lay=statistic_areas

    נראה שלתושבי תל אביב ופתח תקווה יש חלופות טובות לרכב פרטי כדי להגיע לעבודה (שגם נמצאת קרוב יותר אליהם), ושיש תשתיות אופניים טובות יותר בתל אביב.
    גם – תושבי בני ברק הולכים ברגל הרבה יותר מכולנו.

  25. דורון הגיב:

    תגובת אנשי אתר המפות הממשלתי לגבי התקן בו מועבר המידע על האוטובוסים:
    "אתר המפות הממשלתי היישום יאפשר בעתיד חיפוש לפי מסלול נסיעה. כרגע המידע עובר אוטומטית ממשרד התחבורה לשרתי אתר המפות מדיי יום בפורמט שמותאם למערכת מידע גאוגרפית של האתר (לא לפי התקן של הGTFS)"
    זה מדף הפייסבוק שלהם.

  26. פינגבאק: המידע בתחבורה הציבורית יוצא לחופשי – וגם אנחנו! | עוד בלוג תל-אביבי

  27. פינגבאק: חברי הכנסת האורבניים בכנסת הבאה | עוד בלוג תל-אביבי

כתוב תגובה לצפוני לבטל