מקבץ לינקים לשבת

מקבץ בכיר מכל קצווי תבל:

1. וידאו מדהים על העיר ההולנדית אוטרכט, שניסתה להתאבד בשנות ה-60 וה-70 ולהפוך לגן-עדן למכוניות במקום לאנשים ותפסה את עצמה בזמן. גם ההולנדים לא היו תמיד מתקדמים וחשבו שעדיף להחריב את המקום שבו הם חיים כמו האמריקאים (והישראלים).

2. ובמעבר חד לצפון-אמריקה – באפלו, ניו-יורק שעברה השמדה עצמית בהצלחה מרובה.

3. הכתבה הכי טובה שראיתי בחודש האחרון בישראל. ילדי הגן (והוריהם) משלמים את המחיר של תכנון מוטה רכב ומעתה יקומו מוקדם יותר בקרית השרון (סוג של אקס-טריטוריה ליד נתניה) במאמץ נואש לברוח מהפקקים (שרק יחריפו בהמשך עם פיתוח נוסף מוטה רכב בכל האזור שם).

4. על הקושי הרב לקדם פרוייקטים בתוך מרחבים בנויים שחשופים לעודף עצום של התנגדויות באופן יחסי לפרוייקטים במרחבים פתוחים וטבעיים.

5. מזל שיש לנו את רמת-גן שלידה תל-אביב נראית כמעט כמו עיר נורמלית ולא שכונת מצוקה.

6. ראש עיריית מילווקי לשעבר, ג'ון נורקוויסט, על הצורך בעומס בעיר:

Early in my time as mayor of Milwaukee, my Public Works director and his staff of traffic engineers came to me with a $58 million proposal for adding right turn lanes to "congested" intersections. The plan involved significant property demolition. I asked if they planned on drawing their pensions after retirement. They looked at me strangely, and then answered yes. I replied, "Then why do you want to destroy the tax base that supports your pension?"

7. בעוד ממשלת ישראל מתכננת את ערינו למכוניות בלבד, היא מנסה בהחלטות רפות לגרום לציבור להיות "בריא יותר". אולי כדאי שקודם ליצמן יקרא קצת על הנסיונות בקנדה לקדם בריאות דרך תכנון עירוני בריא (ואחר-כך ילך לדבר עם משרד הפנים):

New research has found that cities designed for cars also foster obesity and diabetes. In studies from Atlanta to Vancouver, evidence shows that people who live in neighbourhoods that require cars to get around are fatter and less healthy than people who live near shops and grocers

8. הטכניון וקורנל יקימו קמפוס טכנולוגי חדש בקצה הדרומי של רוזוולט איילנד בניו-יורק. מסתמן כי מדובר בקמפוס על בסיס עקרונות קורבוזיאניים מיושנים ממחצית המאה ה-20. כאן יש פוסט מצויין על התכנון של הקמפוס ועל אופציות טובות בהרבה לתכנונו, ועוד הרחבה קטנה יש כאן. אני מקווה שלפחות המחלקות ההנדסיות שם יהיו מעודכנות יותר מהמחלקות לתכנון ערים של אוניברסיטאות אלה.

9. קורס חדש מבית המכללה החברתית-כלכלית על אספקטים שונים של הפרטה.

10. המלצה חמה על הספר Trafficשל טום ונדרבילט שמדבר עליו כאן:

פוסט זה פורסם בקטגוריה לינקים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

6 תגובות על מקבץ לינקים לשבת

  1. רוני הגיב:

    בוקר טוב יואב!
    כרגיל תודה רבה על לינקים משובחים.
    בתור תושבת רמת גן חשוב לי להעיר, שכמה שהעיר הזאת איומה מהמון בחינות (ראה מקרה צבי בר, שחיתויות אחרות, הטינופת ברחובות, המגדלים הפושים ועוד לא מעט זוועות) היא גם עיר נפלאה מבחינות אחרות: יש כאן תחבורה ציבורית לא רעה (בסטנדרטים של הארץ, כמובן), רחובות שוקקים ממש, אזורים שתענוג להסתובב בהם ברגל, גינות נאות ועוד.
    זאת עיר די נעימה בכלל לחיים בלי מכונית, ומי כמוך יודע שבארצנו הקטנטונת גם זה משהו.

  2. נחום כהן הגיב:

    תודה על לינקים מעולים. השארתי תגובה לפרויקט המשותף לטכניון, כדלקמן:
    הוכחה מצוינת שארכיטקטורה מוחקת את עצמה והופכת לעיצוב בלכד, אין אפילו בנינים, אלא רק מחסנים זמניים. מכיוון שהביקורת מביאה בצדק דוגמאות של בינוי ולא של עיצוב, הפתרון שאני תמיד מציע הוא ללמד תכנון ערים (ארכיטקטורה היא רק תוצאה של תכנון עירוני, שיש לה זמן שרידות ארוך מאד, והעיצוב הוא רק זמני).

  3. לגבי קרית השרון , כדאי אולי לנסות לשלוח להם משהו קצר כדי לכוון אותם לפתרון אחר חוץ מאלה שהם חשבו עליהם בכוחות עצמם.

  4. לרמן הגיב:

    אכן, המרכז ההיסטורי של רמת-גן באזור כיכר אורדע מצטיין באיכויות עירוניות נדירות בארצנו. עם יד עדינה של העירייה הוא יכול להיות עוד הרבה יותר טוב.

    דרור, לגבי קריית השרון – כרגע הנכסים שם רק אוכלסו ומהשלב הזה השכונה צפוייה לעמידה במקום והידרדרות קטנה במשך שני העשורים הבאים. בערך בעוד 25-30 שנה הילד האחרון יצא מהשכונה, הבתים יהיו זקוקים לשיפוץ והיא תהיה תקועה עם עודף זקנים בדירות שגדולות עליהם בשני מספרים. אז יתחיל הבלגן האמיתי והשכונה תעבור הידרדרות מהירה לסלאמס. בשלב ההוא יהיה צורך בהתערבות לתיקון של הנזקים. בשלב הזה זה מוקדם מדי להתערבות, בעיקר בגלל שהדור הראשון תמיד מורכב מהנימביסטים הקיצוניים ביותר, אבל במקרה הזה הם אוכלים את התבשיל הבעייתי שרקחו להם (ומבקשים עוד).

  5. גם מרכז גבעתיים לא רע.
    לגבי נתניה. הם ועוד כמה מאות אלפי אנשים כמוהם. אני לא חושב שאפשר להצביע על ציבור שלם כנימבי, במיוחד אם הוא בכלל לא מכיר חלופות אחרות, ואין סיבה לחשוב שכל משפחה חושבת על היבטים בתכנון עירוני כשהיא קונה דירה. אני לא חושב שלפחות להציע להם סיוע יכול להיות יותר מועיל מאשר ביקורת שלילית.

  6. שי ש הגיב:

    מצטרף להמלצה על הספר Traffic – כתיבה פוקחת עיניים בנוגע להרבה מאוד היבטים לא מוכרים של תנועה ותכנון עירוני.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s