כשתחנת האוטובוס הופכת לנדל"ן פרסומי בלבד

לפני מספר ימים חגי מטר פירט קצת על החריגות של חברת JCDecaux בניהול שטחי הפרסום בעיר. חברת ג'סי דקו היא קונגלומרט מפלצתי בגודלו (תסעו לחו"ל ותראו מי מנהל את הפרסום בתחנת הרכבת והאוטובוסים. סביר להניח שג'סי עושה את זה) שאוכל עיריות קטנות כמו עיריית תל-אביב-יפו לארוחת בוקר. התאגיד המדובר אינו מהסס להפר באופן שיטתי את החוזה שלו איתנו. ג'סי דקו מנהלת את תחנות האוטובוס בעיר תל-אביב-יפו ואת עמודי הפרסום המוארים העגולים. בכל הנוגע לניקוי משטחי הפרסום ולעדכון הפוסטרים, ג'סי עושה עבודה מצויינת. לעומת זאת, תחנות האוטובוס הפריזאיות שלה מחורבנות ואינן מתאימות לאקלים הישראלי – בקיץ צריך לעמוד לרוב מאחורי התחנה כדי לקבל צל (ואם זה באבן-גבירול, אז על שביל האופניים), ובחורף אין שום הגנה מרוח וגשם. לג'סי דקו זה כל-כך איכפת וגם לא משנה לה שהיא עוברת שוב ושוב על תנאי החוזה שחתמנו איתה (ובחתמנו אני מתכוון לעיריית תל-אביב-יפו, שחתמה על החוזה בשמי). על כל ההפרות שלה עד כה החברה של ג'סי דקו שילמה רק 17,000 ש"ח שזה פחות מהתקציב היומי לניקוי הנעליים של ג'סי ונראה שלעירייה טוב עם זה בסך הכל. בכתבה, פיליפ רו, מנכ"ל ג'סי ישראל, מודה שהוא מצפצף על החוזה שהוא חתם איתנו וימשיך להפר אותו בעתיד הנראה לעין שוב ושוב. פיליפ רו, מייצג את ערכיו של התאגיד במדויק – מרדף פתולוגי אחר כסף וכח, ללא קשר לחוק (כלומר, רק במידה והוא יקר מדי להפרה) או למוסר. איכשהו, כשתאגיד צרפתי מחרבן לי את המרחב הציבורי והעירייה עומדת מהצד (וסופרת את השטרות הקטנים), זה לא עושה לי טוב. אבל זו רק ההתחלה.

במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית שהתרחשה כבר לפני יותר מחצי שנה, בוטלו מספר רב של תחנות בתל-אביב וכיום אף אוטובוס לא עוצר בהן. אבל מתברר שתחנה משוחררת לא מבוטלת וממשיכה לשמש לטובת נדל"ן פרסומי. מילא, אם הכסף היה הולך לטובת שיפור התחבורה הציבורית, אבל במקום זה הוא סתם עובר לתאגיד מעבר לים. הנה לדוגמה, תחנה הסמוכה לביתי ברחוב פרישמן 55 (ליד פינת שפינוזה) אשר בוטלה ב-1.7.2011. האוטובוסים כבר לא עוצרים בה מזמן, אבל הפוסטרים של הפרסום בה מתחלפים לפי הקמפיין.

התחנה מבוטלת. ממשיכים לפרסם במרץ
תחנת אוטובוס מבוטלת ברחוב פרישמן בתל-אביב

לא ברור מדוע תחנה שבוטלה עדיין קיימת במקום לעבור למקום אחר ומי אחראי לפארסה הזו. בהערכה גסה קיימות כמה עשרות תחנות כאלה בתל-אביב שחדלו לשמש כמקום בו עולים ויורדים לאוטובוס (ואם יורד גשם, אז נרטבים קצת, כי התחנה פשוט מחורבנת), וכל שנותר מהן הוא נדל"ן פרסומי בלבד. אני מניח שזה מה שקורה כשתאגיד נחוש (שלא מהסס להפר חוזה שוב ושוב) נהנה מהשלומיאליות של המערכות הבירוקרטיות הכבדות של העירייה ושל משרד התחבורה. החשבון עלינו.

תוספת: על-פי מקורות יודעי דבר ההחלטה לא להוריד את התחנות המבוטלות היא החלטה מושכלת ולא נובעת משלומיאליות של הגורמים המעורבים. בשלב זה, בעקבות הרפורמה בתחבורה הציבורית עדיין משתנים קווי אוטובוס רבים מחודש לחודש ולכן התחנות המבוטלות עדיין במקומן למקרה שהן יוחזרו לשירות. אני מאחל לנו ולמשרד התחבורה עלייה ברמת השירות, מידע נגיש ופתוח באינטרנט וגם בתחנות וטיפול בתחנות המבוטלות בסוף התהליך.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, הפקעת המרחב הציבורי, תל-אביב, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

12 תגובות על כשתחנת האוטובוס הופכת לנדל"ן פרסומי בלבד

  1. ליאור הגיב:

    מכיוון שבתל אביב לא באמת צריך תחנות שמגינות מרוח (ותחנה כזו צריכה להיות סגורה לפחות משלושה הצדדים כמו התחנות הישנות ובכך תופסות הרבה מקום), נשארנו רק עם הבעיה שהתחנות החדשות לא מגנות מהשמש.
    לצערנו, בעולם המערבי אין יותר מדי דוגמאות של מדינות ברוכות שמש כמו שלנו, אז התחנות באירופה המערבית לא פותרות את הבעיה (כמו התחנות הפריזאיות).

    אז מה הפתרון לבעיה שהצגת?
    אני חושב שרק תחנות כמו בקוריטיבה יכולות לפתור את זה (http://www.toxel.com/wp-content/uploads/2009/05/busstop01.jpg), אבל אני לא חושב שיש שום רחוב בתל אביב שיכול לאכלס תחנות בגודל כזה.

    או בקיצור – אני לא כלכך מבין מה האלטרנטיבה.

  2. גיל הגיב:

    ליאור,
    כנראה שאתה לא עושה שימוש נרחב בתחבורה ציבורית (כמו רבים ממקבלי ההחלטות).
    כשיורד גשם ויש רוח (וזה קורה בערך 3 חודשים בשנה) , אם אין הגנה מפני הרוח, אז מי שעומד בתחנה נרטב.
    התחנות בקוריטיבה הן תחנות BRT ולא תחנות אוטובוס, וככאלו, נועדו לשרת יותר אנשים ולכן יותר גדולות. האלטרנטיבה היא התחנות הישנות.

  3. ליאור הגיב:

    האמת שאני נוסע כל יום ב4 קווי אוטובוס, מה שמטבע הדברים מצריך אותי לעמוד בתחנות אוטובוס לפחות חצי שעה ביום – ואני חייב לציין שלא כלכך נרטבתי עד היום (בעיקר בגלל שלהגיד שבתל אביב יש גשם ורוח 3 חודשים בשנה זו הגזמה פראית). אני יודע שבאירופה משתמשים במטרייה, והיא מאד יכולה לעזור.

    הייתי שמח שהיו מתקינים תחנות יותר גדולות עם גגות יותר גדולים, אבל פשוט אין מקום ברחובות תל אביב.

  4. ליאור, הטיעונים שלך ממש חלשים.
    1. הגנה משמש – כמו בתחנות הישנות – זכוכית כהה.
    2. הגנה מרוח וגשם – תחנות סגורות כמו התחנות הישנות.

    אמנם הן פחות יפות, אבל קודם כל התחנה צריכה לשרת את נוסעי האוטובוס , אחר כך להיות שלט פרסומת או רהיט יפה.

    אם לא מפריע לך להרטב, זה יופי, אבל יש עוד אנשים.

  5. ליאור הגיב:

    דרור, אם כל הצרכים שיש להתחשב בהם בתקנת תחנת אוטובוס היו הגנה מרוח, גשם ושמש, אז בטוח שאתה צודק.
    אתה מציע פתרון מושלם שמגן מגשם ורוח, וטוען שגם מפני שמש (למרות שאני חושב שרגשי הנוסטלגיה מתעתעים בך, כי גם לפני שנתיים אנשים התחבאו מהשמש מאחורי התחנות הישנות. והכל כמובן תלוי לאיזה כיוון התחנה פונה ואיפה השמש נמצאת. אבל עזוב.).

    הבעיה שיש עוד כמה דברים שיש להתחשב בהם: מקום במדכה למשל. וכן, אפילו פן אסטתי וכלכלי (כמובן שבמקום האחרון בסולם העדיפויות).

    פעם הבאה שאתה מחכה לאוטובוס עם עוד 20 אנשים, תספור כמה אנשים עוברים דרך התחנה. כמובן שיש הרבה יותר הולכי רגל מאנשים שמחכים בתחנה, ולכן חשוב לספק להם הרבה יותר מקום. התחנות הישנות היו כלכך גדולות ובומבסטיות, עד שגם ברחובות היחסית רחבים של רמת אביב היה לפעמים קשה לעבור. שלא נדבר על המרכז הצפוף של העיר.

  6. לרמן הגיב:

    חברים, שימו לב לתוספת בסוף הפוסט – מסתבר שהרשויות פחות חלמאיות ממה שחשבתי בהתחלה. לגבי עיצוב התחנות והגנה מפגעי מזג האוויר, אני חושב שהיו עושים טוב אם היו מעצבים תחנות בהתאם לאקלים הישראלי ולא מעתיקים תחנות מפריז. אני לא מעצב, אבל אני בטוח שיש מעצבים שהיו מצליחים גם לעמוד בדרישות הנפח של התחנות וגם לייצר פתרונות טובים (בעיקר לימות הקיץ). כאן יש כמה דוגמאות לעיצוב חדשני (כולל תחנה ממוזגת בדובאי).

  7. דני הגיב:

    אני כבר הרבה זמן מרגיש שמבחינתי התחנות החדשות האלו הן מייצגות רוח התקופה.
    כמו שאמרו אין מחסה מהרוח כי התעקשו לפתוח אותן כדי ששלט הפרסומת בצד יהיה יותר גלוי.
    אין מחסה מהשמש והגשם כי הן קטנות יותר, ותמיד כשיש טיפת גשם תוך 2 דקות כבר כל הכיסאות רטובים.
    והאמת, גם כשהכיסאות לא רטובים, אי אפשר לשבת עליהם כי מי שתיכנן אותן הוא אולי בעל חוש אסתטי נהדר, אבל לתכנן כיסאות לא יודע. משענת לגב של צינור ברזל ארוך ודק צריכה להיכנס לספרי הלימוד כדוגמה "איך לא לתכנן כיסא"

    תחנה שלמה שכל מטרתה בעצם שלא ישתמשו בה, אלא רק שתשמש כשלט פרסומת אחד גדול

  8. באיבן גבירול/מרמורק יש שתי תחנות במרחק עשרה צעדים האחת מהשנייה. כנ"ל בהמשך הרחוב באזור העיריה. זה היה מטומטם לפני חצי שנה (כי אז היית צריך לבחור מראש באיזו תחנה לחכות במקרה ויש שני קווים שרלוונטים עבורך וכל אחד מהם עובר בתחנה השנייה) וזה מטומטם לא פחות היום (כשאחת התחנות עומדת ריקה וסתם תופסת שטח מדרכה). כך שגם אם יש כוונה לשנות את מסלולי הקווים (ובתקווה שהפעם יסבירו על השינויים בצורה אפקטיבית יותר מהקטסטרופה של הקיץ) עדיין אין שום סיבה להשאיר שתי תחנות במרחק שלושה מטרים האחת מהשנייה. מדובר בתחנה שהרבה קווים עוברים בה? תציבו תחנה ארוכה יותר. ממילא הספסלים מתאימים לשלושה אנשים בלבד.

  9. נויף הגיב:

    ומה לגבי היחס בין השטח המוקצה למידע שימושי (מלבן קטן וצפוף) לבין השטח המוקצה לפרסומות (3 דפנות מלאות – דופן אחת משני צדדיה, ואחת בגב התחנה).
    אני מת למדוד ולגלות את היחס המדויק – בינתיים אני מנחש: הבדל של פי 30.

    עכשיו בהרצליה השכילו לשים בכל תחנה מפה גדולה ומפורטת של כל הקווים העוברים בעיר ומידע נוסף על הקווים שעוברים בתחנה הספציפית. השטח שניתן למידע השימושי הוא פי כמה וכמה יותר גדול מאשר זה שבתל אביב.

  10. איתי הגיב:

    משהו אחר לגבי השימוש של אותה חברת שילוט במשאב הציבורי שהיא קנתה ובמרחב הציבורי כתבתי כאן:
    http://www.hor-ack.co.il/blog/?p=1246
    (יואב- סליחה אם ההפניה לעצמי אינה מנומסת. אתה רשאי כמובן למחוק…).

  11. דודי הגיב:

    מצטרף לביקורת, תחנות גרועות ביותר. ליאור – גשם כן מהווה בעייה בת"א, ב-30 יום בממוצע בשנה בערך. והגשם פה, כשהוא יורד, הוא דווקא חזק יחסית ומלווה ברוחות ולא טפטוף לונדוני קליל.

    מעבר למה שנאמר, יש בהן פחות מושבים מאשר בתחנות הישנות – שלושה לעומת ארבעה.

    לא אצטער, אם בסיבוב המחאה הבא יפגעו המוחים בפרסומות שבתחנות, בקנה מידה רחב. (בוודאי אם החברה תחזור להפר את החוזה עמה כמו שעשתה בפרסומות הפרינגלס).

    אפילו אשמח.

  12. אורן הגיב:

    התחנות הישנות היו מצוינות, וצריך לצלוב את ראש העיר ו/או משרד התחבורה על ההתפנפנות של התחנות החדשות, שהסיבה היחידה להן היא הצגת "תראו, עשינו משהו בחיים שלנו!" וסילוק ההומלסים מהספסלים ע"י סדי מתכת מזוויעים.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s