בהמבורג בונים עירוניות – HafenCity

חזרתי מתשעה ימים מעלפים ומתישים על אדמת גרמניה שבהם התניידנו בעיקר בתחבורה ציבורית (והרכבות הגרמניות הרבה פחות מדוייקות ממה שסיפרו לי) מפרנקפורט שבמערב ועד מכרות הפחם בקרבת הגבול המזרחי עם פולין. יש הרבה מה ללמוד מהגרמנים על פיתוח, סביבה ואנרגייה, אבל העיר שהיממה אותי יותר מכולן הייתה המבורג – אולי העיר המשמעותית ביותר בכלכלה הגרמנית ואחד ממקורות הכסף שמסבסדים את ברלין הענייה. בתוך המבורג התמזל מזלנו לעשות סיור מודרך בחלק חדש שהולך ונבנה ומגדיל את מרכז העיר הנושא את השם – HafenCity או בתרגום לעברית – עיר הנמל. חלק זה יושב בתוך נמל המבורג הענק בקטע הקרוב ביותר למרכז העיר של המבורג – כאן אתם יכולים לראות את זה על המפה.

חכמי העיר המבורג הבינו שהעיר שלהם צריכה להמשיך ולגדול כבר בשנות ה-90 ולכן החליטו להסב חלקים שהיו בשימוש מועט בנמל לטובת המשך הפיתוח העירוני בצורה אינטנסיבית ואפילו תרשו לי להשתמש במילה בעייתית ביותר – בת-קיימא. העסקים פוצו ופונו לאזורים אחרים בנמל והשטח שנרכש ע"י העירייה עבר תהליך תכנון ופיתוח שאמור להימשך לפחות עוד 15 שנה (בסך-הכל משהו כמו 30-40 שנה מהתחלה ועד הסוף). בשטח כבר הוכשרה חלק מקרקע הנמל לטובת עסקים, מגורים ושאר שימושים, אבל התהליך כולו ייקח עוד שנים רבות. סך השטח בתוכנית הוא 1.5 קמ"ר (1,500 דונם). הדרך שבה עיריית המבורג מממנת חלק נכבד מפיתוח והכשרת הקרקע הוא מכירת 60% ממנה ליזמים פרטיים תוך שהעירייה מכתיבה את שימושי הקרקע שהיא חפצה בהם בכל חלקה וחלקה. חלוקה זו מותירה 40% מהשטח בידיים ציבוריות לטובת דרכים, פארקים ומבני ציבור ושאר ה-60% הפרטיים מממנים את הפיתוח שברובו כולל הגנה מהצפות, משיכת תשתיות וייצוב קרקע. נפח זה יאפשר גם בעתיד תחזוקה ראוייה של החלק הזה של העיר. להבדיל, כיום בישראל בהקצאות שטחים ציבוריים עובדים ביחס הפוך שבו 60% מהקרקע נשאר בידיים ציבוריות ורק 40% מועבר לפיתוח פרטי. חלוקה זו מקשה מאוד על מימון ותחזוקה בסופו של יום וגם מייצרת מקומות עם אינטנסיביות נמוכה מאוד. אגב, היחס בין השטחים הציבוריים לפרטיים במרכז תל-אביב דומה מאוד ליחס בעיר הנמל החדשה של המבורג – רוב השטח פרטי ו-40% ציבורי. היחס בין השטח הפרטי לציבורי והאופן בו השטח הפרטי מממן את השטח הציבורי ראוי להרחבה כמובן, אבל אין ספק שהחברים הטובים שמתכננים את העיר החדשה של המבורג לא היו עוברים את הועדה המחוזית של תל-אביב.

המבורג – HafenCity – עירוניות חדשה בעיר ותיקה
HafenCity in Hamburg's Port

אני לא אצלול לכל פרטי הפרוייקט הזה, אלא רק לכמה נקודות מעניינות במיוחד, וברשותכם כמה מילים מצוות הפרוייקט (הדגשות שלי):

Hamburg is setting new standards in developing a new city area – at least in Europe. On an area of 157 hectares, a lively city with a maritime air is taking shape, bringing together workplace and residential uses, culture and leisure, tourism and retail facilities – quite unlike downtowns dominated by nothing but offices and shops. What sets it apart from other major urban international development projects on the water is the area’s very central location and the high expectations of quality reflected, for instance, in its fine-grained mix of uses, standards of urbanity and ecological sustainability, and innovative development process.

למזלנו ועוד יותר למזלם של תושבי המבורג, מתכנני העיר לא נאלצו להתמודד עם המועצה הארצית של מינהל התכנון וגם לא עם שלל ועדותיה שהיו ודאי מסבירות להם שאסור לבנות ליד שפת המים כי "זה לא סביבתי" גם באזורים שהם כבר בנויים ותעשייתיים כמו נמל לשעבר (ובאנגלית – Brownfield). אבל לא רק מגורים ומשרדים יהיו שם בעיר הנמל – גם בתי-ספר ושאר מוסדות ציבוריים. על רקע פתיחת שנת הלימודים הנה מבנה של גן ילדים ובית-ספר יסודי. שימו לב לגדר העדינה (רק מקדימה) ולכך שחצר המשחקים הגדולה היא בכלל על הגג – כך מנצלים את הקרקע ומערבבים את הילדים עם המבוגרים, מצופפים ומאפשרים הגעה לבית-הספר ללא רכב:

כניסה לבית-ספר יסודי וגן ילדים חדשים בהמבורג. גדר עדינה וחלקית:
A new elementary school in HafenCity in Hamburg, Germany

מבט נוסף על בית-הספר והבניינים הסמוכים לו – הגג משמש כמגרש המשחקים העיקרי ובית-הספר מחובר היטב לסביבה העירונית בה הוא נמצא
A new elementary school in HafenCity in Hamburg, Germany

ממה שהבנתי מהמתכנן שהעביר לנו את הסיור גם הם היו צריכים לקבל אישור מיוחד על-מנת לבנות בית-ספר עירוני שכזה ולשמחתם הם קיבלו אותו ובא לילדים ולמבוגרים גואל. כדאי לציין שגם בעיריית תל-אביב-יפו (וגם בראשון לציון וגם בבני ברק) מנסים היום לבנות מבני בתי-ספר עירוניים בני יותר משתי קומות ועל פחות שטח, אבל משרד החינוך לא עושה את החיים כל-כך קלים ונוחים ובאופן כללי מפריע למיקום בתי-ספר במקום עירוני ונוח להליכה. באופן ספציפי כרגע מקודם בית-ספר יסודי (וגן ילדים) אורבני חדש בתל-אביב ואני מקווה שנזכה לראותו קם למרות שסיעות אנטי-עירוניות כדוגמת מרצ ועיר לכולנו מנסות לעכב אותו.

ולסיום – דובדבן של ארכיטקטורה ושימושי קרקע שעשוי להצליח. המבורג מחדשת את אולם הקונצרטים שלה וממקמת אותו באחת הנקודות הבולטות ב-HafenCity. לטובת העניין נלקח מבנה מחסנים בן כמה מאות שנים שעבר שדרוג כך שיכלול שלושה אולמות ובית מלון מפואר. על גבי המבנה ההיסטורי מוסיפים חלק של דירות יוקרה כשבתווך תהיה מרפסת פתוחה עם הקופות ובית-קפה. ככה זה נראה בינתיים:

למעלה דירות, למטה מלון, ובתווך אולמות קונצרטים:
An extremely mixed used building in HafenCity

ועוד כמה מילים והערות לסיכום:

בגלל שהקרקע נרכשה במקור כולה ע"י העירייה (בחשאיות מסויימת) ובהתאם למקובל 30% מהדירות בערך באזור יהיו מסובסדות לזכאים (לטובת עירוב אוכלוסיות ומתן פתרון מצומצם לבעיות הדיור העירוני בהמבורג).  האזור עדיין מרגיש מאוד "חדש", אבל הוא תוסס ומעורבב ועם קצת זמן הוא עשוי לתת עירוניות אמיתית, למרות שלדעתי ניתן משקל רב מדי לעסקים (80%) מול מגורים (20%) בתמהיל. אני מקווה שמתכנני המבורג יעבירו עוד כמה אחוזים לטובת המגורים. ממול לחלק הבנוי עדיין עובד הנמל על שלל תעשיותיו הכבדות, לטוב ולרע. תכנון התחבורה ובמיוחד החיבור למערכות התחבורה הציבורית של העיר הוא אתגר יקר מאוד ולא פשוט באזור זה שמופרד בחלקו באמצעות תעלות, אבל לגרמנים פתרונות לנושא זה. בנוסף, באזור נפתחה אוניברסיטה לחקר הסביבה הבנוייה – נראה לי ששווה לבדוק אופצייה לפוסט. העיר הישראלית עם הפוטנציאל הרב ביותר ללמוד מהמבורג היא חיפה שלה נמל גדול מאוד שחלקו ממש סמוך למרכז העיר ונמצא בתת-ניצול יחסי. במקום ללמוד מתל-אביב שהפכה את הנמל הקטן שלה (ומזל שהוא קטן) לקשקוש צרכני-בלייני בלבד (וגם אז צריך הרבה מאוד תחזוקה ומשטרה כדי לשמור עליו שלא יתפוצץ כל סוף שבוע) חיפה צריכה ללמוד מהמבורג כיצד ניתן להפוך נמל לאזור אורבני משמעותי בזכות עצמו.

לקריאה נוספת:

האתר של HafenCity

HafenCity על המפה

פוסט זה פורסם בקטגוריה אורבניזם, המלצה, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

10 תגובות על בהמבורג בונים עירוניות – HafenCity

  1. עידן הגיב:

    לא יודע… עם כל כמה שאני בעד עירוב שימושים ובעד צפיפות, אני לא יודע כמה אני בעד בית ספר בבניין על שטח קטן. בית ספר צריך מגרש כדורגל, אולם כדורסל, מקום להתרוצץ בהפסקות ולשחק "תופסת עכברים" (ואפשר גם תופסת רגילה).
    גני ילדים בתוך בניינים זה בסדר, בתי ספר לא.

  2. D! במולדת הגיב:

    עידן, אני לא מבין גדול בתיכנון וכו' ובטח לא במה שקורה בהמבורג.
    אבל ממה שאני מכיר בבוואריה – כל התפיסה שונה. גם בתי ספר בכפרים (ערים קטנות) שיושבים על יותר שטח, התלמידים יוצאים מבית הספר והולכים לשיעורי ספורט במתקנים שנמצאים בחוץ. לעיתים גם חמש עשר דקות הליכה ממנו.

    אני מקשר את זה למשהו שנוגע לספורט שנתקלתי בו (וגם במדינות אחרות באירופה). למשל שולחנות פינג-פונג מאבן אליהם מגיעים ילדים ומבוגרים עם ציוד מהבית. אני לא יכול לדמיין ילד ישראלי משחק על שולחן אבן עם רשת מאבן או בשער בלי רשת. אבל השיטה הזו חוסכת טיפולים ונזקים ומאפשרת מתן "שטחי" ספורט במקומות רבים יותר.
    מה שאני בא להגיד הוא שצריך לבחון את הדברים יותר לעומק ולצאת מקונספציות שהם שום דבר נוסף מלבד קונספט שאיש לא זוכר מדוע הוא קיים.
    זה נאמר – ילדים באמת צריכים לרוץ.

  3. לרמן הגיב:

    אולי כדאי לציין שבית הספר עצמו (וכל הרחוב שלו) צמוד למעין מדרחוב בתוספת פארק ציבורי. לא היה לנו מספיק זמן להיכנס לכל הסוגיות של מתקני הספורט של בית-הספר, אבל אני בכלל לא חושב שיש להם חוסר, פשוט חלוקת הקרקע שונה.

  4. שרון רז הגיב:

    אחלה פוסט, עיר מסקרנת ביותר המבורג. לא יודע אם הגדר העדינה לגן הילדים הוא דבר שהיה עובר כאן בגלל ההורים ובגלל הביטחון. אנחנו מדינה בסטייט אוף מיינד אחר, לצערי, של ביטחון, אבטחה, פיגועים, טרור, פחד וכ"ו. גם אי הקירבה של הגן לכביש, חנייה ומכוניות לא היה עובד כאן לצערי. זו עיר שבאמת חיפה יכולה להיות דוגמא לעיר שיכולה ללמוד ממנה. חיפה ללמוד מהמבורג. אני סומך על הגרמנים שעושים את התכנון טוב, והעיצוב, כמו בבניין המחסנים שהוסב לאולמות קונצרטים ומגורים, נראה לא רע, יותר טוב מהבניינים שעוברים כאן רי-יוז ושדרוג כמו בנייני המודרניזם/באוהאוס שמוסיפים עליהם קומות ומשנים להם את הפרופורציות לא בחינניות יתרה ולא לטובת העיר והארכיטקטורה.

  5. אריאל הגיב:

    מה "אנטי עירוני" במרצ ועיר לכולנו? והאם הסיעה של חולדאי יותר עירונית? אני שואל בתמימות כי אני לא מבין כלום בפוליטיקה העירונית בתל אביב…

    כמו כן – למה הכוונה שהמשטרה צריכה למנוע פיצוץ בנמל תל אביב כל סופ"ש?

    ואחרון חביב: למה היה צריך לפנות את העסקים מהנמל, אם בסופו של דבר יהיה שם עירוב שימושים של מסחר+מגורים? האם העסקים הללו לא יכולים להיות שם?

  6. נחום כהן הגיב:

    פוסט יפה. למתענינים: המבורג היתה מתקדמת עוד בשנות הששים המאוחרות, כאשר הזמינה תכנית אב רעיונית בארץ, עבדתי אז ב"מכון אורבני" אצל אדם מזור ושות, וערכנו תכניות כלכליות בעיקרן, כאשר המחשב שלנו היה IBM בלונדון. שלטונות התכנון בהמבורג היו כבר אז פתוחים לרעיונות חדשים, מכאן. אבל זהו עידן אחר, היו אנשי אורבניסטיקה בארץ, כולם ידעו מה זה עירוניות, למרות השגיאות הרבות שנעשו כאן….

  7. ענבר מהמבורג הגיב:

    פוסט מעניין ששמחתי לקרוא בתור המבורגרית גאה.
    רק כמה נקודות קטנות:
    1. הפילהרמונית נבנת בעיקר מכספי מיסים. סיום הבנייה נדחה שוב ושוב, התקציב גדל וגדל וכרגע הבנייה הופסקה מכיוון שתושבים לא מרוצים תבעו את העירייה שקיצצה תקציבים תרבותיים אחרים בשביל לממן את הבנייה. אני אישית מאוד אוהבת את הבניין ההולך ונבנה אך רובם המכריע של תושבי המבורג הצעירים במיוחד סולד מכל הרעיון – בזבוז משווע – לא הרבה מבינים מדוע השקיעו כלכלית כל כך הרבה בפרוייקט שהוא לא ממש נחוץ.
    2. בהאפנסיטי (אכן פרוייקט מדהים) נבנות דירות לאנשים עם כסף נקודה. למעשה בהמבורג אין כמעט דיור ראוי ובר השגה לזוגות צעירים או סטודנטים – מחירי הדירות בשמים ולמצוא כאן דירה זוהי משימה שלוקחת לא פעם מספר רב של חודשים. כמובן שיש את הפרברים הרחוקים אבל לא הרבה צעירים רוצים לגור שם.
    3. הקונספט החינוכי כאן שונה לגמריי מהארץ, ילדים נועלים נעלי בית בכיתות, יש חיבור עצום עם הטבע ועם אמנות וכך גם בנייה של גני ילדים ובתי ספר היא מאוד שונה. וכמובן שאין כאן מציאות שבה הבטחון מכתיב את הבנייה. הבנתי זאת בפעם הראשונה שראיתי גן ילדים כולו חלונות.
    4. המבורג היא עיר נהדרת! שוקקת, נקייה, מסודרת, ירוקה, נעימה – שווה לבוא לביקור!

  8. לרמן הגיב:

    ענבר, תודה רבה על התגובה. אכן, ממה שראיתי הם בחריגה שלידה בניין הבימה נראה כמו פיצוחים. נראה לי שהמבורג סובלת מעודף הצלחה, אבל הם בכל זאת מנסים לדחוף לפרוייקט דירות מסובסדות. אני חושב שחסרות דירות בפרוייקט הזה באופן כללי. נשמע שגם משרד החינוך צריך לעבור הדרכה בהמבורג.

    אריאל, אני לא חושב שהסיעה של חולדאי יותר עירונית ממרצ ועיר לכולנו, אבל במקרה הזה ספציפי הם הגישו ערר נגד בנייה של בית-ספר עם חצר (אמיתית) ופחות בזבוז קרקע מבתי ספר אחרים (4-5 קומות במקום שתיים), שיאפשר הרבה יותר כיתות בקרבת המגורים במרכז העיר. לגבי נמל תל-אביב – לך לשם בסופ"ש ותראה איך זה נראה – חסימות כניסה, משטרה מכל עבר ואווירה אלימה באוויר (ולפעמים גם אלימות ממש). העסקים שפונו ברובם היו עסקי לוגיסטיקה למיניהם (מחסנים) שפעלו בעצימות נמוכה ומצאו להם מקום אחר בנמל – לא עסקים מהסוג שמושך לקוחות באופן יומיומי.

  9. ענבר מהמבורג הגיב:

    בביקור הבא אשמח להראות לך את העיר 🙂
    (או חלקים אחרים ממנה)

  10. אייל הגיב:

    ואוו, יואב, היית איש של מדרכות, נהפכת לאיש של מגדלים. מי אמר שאנשים לא משתנים.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s