מקבץ לינקים לראש השנה

1. מאמר מעולה של ניקוס סאלינגרוס ומייקל מהאפי על בעיות הראייה והחינוך של אדריכלים כולל דרכים לתיקונן. זה לא סתם שרוב הבניינים החדשים והסביבות הבנויות שהתווספו לעולם ב-50 השנים האחרונות הן מנותקות, חסרות הקשר ומזיקות לבני אדם. הם מכנים את הכשל של האדריכלים ליצור סביבות אנושיות ובנות קיימא בשם Architectural Myopia ומסבירים:

The phenomenon of “architectural myopia” may also explain the repeated mistakes that architects make in fashioning built environments for others, which turn out to be woefully unsuccessful in what may seem obvious ways to laypeople. Lastly, “architectural myopia” explains the often-disastrous attempts that architects have made to fashion urban schemes for entire neighborhoods and cities. Architects do not see how certain designs disconnect and isolate people and create hostile environments that cannot be shared.

בסיום הם נותנים גם שורה של המלצות לתיקון ובתוכן החובה שלנו כאזרחים לשנות לחלוטין את האופן בו מלמדים כיום ארכיטקטורה:

Most important of all, we must reform the architecture schools without further delay, and place a new emphasis on design that is evidence-based, that pays attention to post-occupancy evaluations, and that, in short, values the outcome for human beings and takes their needs seriously. It is a democratic society’s duty to teach students to see and interpret the world without ideological blinders.

2. נביא הזעם, ג'יימס האוורד קאנסטלר, בניתוח משובח של הבחירות הקרובות בארה"ב, שלדעתו הן חסרות כל משמעות, בדרך לקריסה הפיננסית והכללית של כלכלת החובות של המערב.

3. כמו שאתם ודאי יודעים, אני שותף בתוכנית רדיו שנקראת "הטרקלין החברתי" ומשודרת בימי שלישי בשעה 16:00 ב-106.2 FM (ואחר-כך עולה לרשת). פתחנו לתוכנית דף פייסבוק – מוזמנים לעשות לייק וגם להציע אייטמים (נחזור לשדר אחרי יום כיפור).

4. בדיוק השבוע ראיתי מישהו רוכב על אופני תל-אופן עם שקית נייר ובה בקבוק יין תלוייה על הכידון. שקית הנייר לא עמדה בכוחות שמהירות הנסיעה הפעילה עליה ונקרעה תוך כדי שבקבוק היין התנפץ על המדרכה. בשביל זה פיתחו תיק מעוצב שנתפס על אופני התל-אופן בצורה נוחה יותר.

5. פיטר קלת'ורפ בביקורת על ההרס העצמי של סין:

Like the U.S. cities of the 1950s and '60s, Chinese cities are working to accommodate the explosive growth of automobile travel by building highways, ring roads, and parking lots. But more than any other factor, the rise of the car and the growth of the national highway system hollowed out American cities after World War II. Urban professionals fled to their newly accessible palaces in the suburbs, leaving behind ghettos of poverty and dysfunction. As Jane Jacobs, the great American urbanist, lamented, "Not TV or illegal drugs but the automobile has been the chief destroyer of American communities."

6. ברלין היא כבר לא ברלין – פינו את התכלס.

7. מאחורי הקלעים של Google Maps והמשמעות של כל המידע הזה.

8. הנהג שלנו חברמן, הגרסה הדנית:

פוסט זה פורסם בקטגוריה לינקים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

5 תגובות על מקבץ לינקים לראש השנה

  1. ניימן הגיב:

    כבר יותר משנתיים שתכל'ס לא היה תכל'ס. זו הייתה הנקודה שסגרו חלקים גדולים ממנו למבקרים ומה שנשאר זה גלריות מסחריות, שני פאבים וקולנוע.

    גם לפני זה תכל'ס כנראה לא היה תכל'ס. הוא היה מקום מאד תיירותי כמעט נטול מקומיים מאז שאני זוכר אותו – וזה כבר די הרבה שנים.

    כך שאני לא ממש מבכה את הסגירה של תכל'ס. ראשית, כי יש עוד סקאווטים מוצלחים בעיר. שנית, כי סקאווטים הם דבר זמני ולא לנצח. ושלישית – תכל'ס לא היה ממש מקום שתורם או חשוב לקהילה. לפחות לא בגלגול הנוכחי שלו. הוא היה אטרקציה תיירותית. המשמעות המעשית של הסגירה שלו היא אפסית לתושבי העיר.

  2. Nachman הגיב:

    Makes you want to visit Denmark just to ride the "cool" bus!!!

  3. נחום כהן הגיב:

    מה שמאפיין את שני החברה "ניקוס את מייקל" זוהי אי היכולת המוחלטת שלהם לקבל בקורת או עצות מאנשים מנוסים. בנוסף הם טורחים להמציא ז'ארגון צולע ו"חדשני ביותר" כלומר פוסט מודרני מעוקם וטרחני, המונע כל דו שיח עמם. דוגמא טובה היא המילה DESIGN שאיננה יכולה להועיל לתכנון בשום מקרה. החיפוי שהם נותנים לכך הוא בשימוש יתר במילים HUMAN או PEOPLE, כאילו שהם גילו כרגע את הצרכים האנושיים ואיך וכיצד להגיע אליהם. אין כאן שום MYOPIA אלא חוסר מוחלט בהבנה של תכנון עירוני , צרכיו ואיך ניגשים לכך, מבלי לעבור דרך העיצוב. תכנית הלימודים המוצעת על ידם בינונית להפליא, אבל נגישותם למקורות מימון אירופאיים עושה אותם עצמן למחוסרי ראיה חדה. אגב כך, אני נזכר כי נקראתי לפני 6 או 7 שנים לעמותת "מרחב" על מנת לייסד תכנית לימודים בתכנון ערים (לא לראשי ערים, להם הדבר לא מועיל לדעתי כלל). כל נסיונותי בעמותת "מרחב" לשכנע בדבר שאני עוסק בו עשרות שנים, עלו בתוהו בתוך סבך שהעמותה יצרה עם עצמה. לעדות שגם אנחנו לא היצלחנו לפתוח את העיניים.

  4. לרמן הגיב:

    ניימן, תודה על זווית הראייה. נראה לי שהסגירה שלו מייצגת את סיום השיקום של המיטה של ברלין והמשך התחדשות החוצה (עד שהעיר תתמלא ותתפקע כמו כל המקומות העירוניים הטובים היום).

  5. נחום כהן הגיב:

    יואב נראה לי שהדבר הברלינאי מתחיל לקרות גם בתל אביב, ואני לא רואה שאופניים וקטנועים על המידרכה יועילו. העיר מסרבת להיתחדש כבר כעשור, ואיננה גורמת להוזלה בדיור, להיפך. האוכלוסיה הצעירה היא אוכלוסיה זמנית במקרה הטוב, ומחזיקה פאבים וסופרמקטים, אבל זה בר חלוף. הדבר הגדול העיקרי שקרה, המשרדים היתיישבו על קו הרכבת, ופחות אנשים חייבים לגור כאן. קרקעות המדינה – יפו, מנשייה, מוקפאות בידי מינהל מקרקעי ישראל הנורא, וחולדאי לא יכול עליהם.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s