מדרחוב רוטשילד – ספירות תנועה ומסקנות

בתחילת הקיץ, למי שזוכר, עיריית תל-אביב-יפו השיקה ברוב פאר והדר פילוט של מדרחוב בסופי שבוע בשדרות רוטשילד לרוב אורכן. הפילוט הסתיים די מהר והמדרחוב בוטל. בתוך כל הדיונים סביב המדרחוב פעולה פשוטה וקטנה לא בוצעה שהייתה יכולה לעזור בקביעה האם המדרחוב הוא הצלחה או לא. הפעולה הפשוטה הזו היא מדידה. מה שלא נמדד ולא נספר לא מקבל ביטוי בסוף בקבלת ההחלטות. במקרה הזה, באופן טבעי היה צריך למדוד האם תנועת הולכי הרגל והאופניים בשדרות רוטשילד עלתה או ירדה לאחר הפעלת המדרחוב. מכיוון שהיה ברור שהעירייה לא תעשה את הפעולה המתבקשת הזו, עבדכם ועוד כמה חברים התגייסו בזריזות למשימה הזו אי-אז בחודשים מאי ויוני.

מדרחוב רוטשילד. צילום ארכיון (circa 2012)
מדרחוב זמני ברוטשילד

מכיוון שלא היה לנו תקציב למדידה והיא התבסס על מתנדבים בלבד, ניסינו לצמצם למינימום את כמות הנקודות שבהן נספור הולכי רגל ורוכבי אופניים. מדידת התנועה התנהלה בשתי שבתות בין השעות 15:00-18:00 בכמה אזורים בשדרות רוטשילד בעזרת ארבעה מודדים – אורן, יהונתן, מורין ועבדכם הנאמן. השבת הראשונה שבה מדדנו הייתה ה-26 במאי, השבת האחרונה לפני הפעלת המדרחוב. השבת השנייה שבה מדדנו הייתה ה-9 ביוני שהיא השבת השנייה לאחר הפעלת המדרחוב. בשתי המדידות מדדנו בדיוק באותם מקומות. שתי המדידות היו במזג אוויר חם, אך לא בתוך החופש הגדול ולפני שהלחות הקיצונית הספיקה להתיישב עלינו. נספרו גם הולכי רגל וגם רוכבי אופניים כאשר בכל מקטע נמדדה התנועה לפרק זמן של 5 דקות כל שעה פעם בשעה.

מתכוננים לספירת הולכי רגל ורוכבי אופניים בשדרות רוטשילד
ספירת הולכי רגל ברוטשילד

מהתוצאות עולה כי לאחר הפעלת המדרחוב ברוב המקומות עלתה תנועת הולכי רגל ואף בצורה משמעותית ביותר של למעלה מ-50%. בנוסף נרשמה עלייה גם במספר רוכבי האופניים, אם כי זו הייתה עלייה מתונה יותר, ובחלק מהקומות נרשמה ירידה מתונה של מספר הרוכבים. כמה הערות נוספות לפני התוצאות עצמן. ניתן לראות בתמונה למעלה שהמחסומים שהעירייה והמשטרה שמו הקשו למעשה על רכיבת אופניים בכביש.  היה צפוי שיהיה קל יותר לרכב על אופניים עם סגירת התנועה לרכבים ממונעים, אך במציאות זה לא התאפשר. בנוסף, למרות שהושקע כוח אדם אדיר בסיפור ע"י העירייה לא פוזרו כיסאות ניידים למיניהם (כמו אלו שיש בכיכר רבין ובמקומות אחרים כיום) שהיו מגדילים את האפשרויות לשהות ולהנות מהשדרה. נושא נוסף שראוי למדידה, אבל דורש יותר הערכות, הוא מידת עליית הפדיון (או ירידתו) של בעלי העסקים ברחוב כתוצאה מהמהלך של המדרחוב, ואפשר היה אולי גם להתפרע ולתת לעסקים לגלוש קצת החוצה מהתחום המוגדר שלהם.

ועכשיו, ללא התמהמהויות נוספות אתם מוזמנים להישען אחורה ולעבור איתי על המפות. נתחיל במפה הראשונה שמראה את שיעור תנועת הולכי הרגל בכל אחת מנקודות הספירה. ניתן לראות שספרנו בשדרות רוטשילד משני צידי רחוב החשמונאים (שהיה הנקודה הצפונית של המדרחוב), צפונית לבלפור, דרומית לנחמני, צפונית לאלנבי וצפונית להרצל. כמו כן, נמדדה התנועה ברחוב אלנבי משני הצדדים של שדרות רוטשילד. כפי שאתם רואים במקרא הנקודה החלשה ביותר מבטאת תנועה של למעלה מ-300 הולכי רגל בשעה. מנסיוני במדידות תנועה בתל-אביב ובישראל בכלל 300 איש בשעה זהו מספר מכובד שרוב רובם של הרחובות לא מגיעים אליו בכל מקרה, וכמו שאתם רואים ברוטשילד מדובר בנקודה החלשה. כל נקודה מבטאת ערך מכוייל של ממוצע מספר הולכי רגל בשעה (ויש גם מקרא):

ספירת הולכי הרגל לפני הפעלת המדרחוב בשדרות רוטשילד (נמדד ב-26 במאי 2012)
Rotchild Boulevard Pedestrian Count

ועכשיו המפה של ספירת הולכי הרגל באותם מקומות לאחר הפעלת המדרחוב. ניתן לשים לב לשינויים מסויימים ובראשם שהנקודה שנמצאת צפונית לאלנבי (באדום) עלתה בהרבה ונהנתה מתנועה של למעלה מ-1,000 הולכי רגל בשעה:

ספירת הולכי הרגל אחרי הפעלת המדרחוב בשדרות רוטשילד (נמדד ב-9 ביוני 2012)
Rotchild Boulevard Pedestrian Count

לשם הנוחות הכנתי מפה שמציגה את השינוי באחוזים לפני ואחרי המדרחוב. שימו לב לעלייה בדרמטית במקומות רבים (וגם ירידה מינורית בכמה נקודות שמסומנת באדום):

שיעור השינוי באחוזים של תנועת הולכי הרגל בין שתי המדידות
Rotchild Boulevard Pedestrian Count

באותו אופן עשינו עם מדידת כמות רוכבי האופניים. במפות הבאות ניתן לראות שכמות רוכבי האופניים נמוכה משמעותית מזו של הולכי הרגל (בשביל זה יש מקרא) והתוצאות לפניכם:

ספירת רוכבי האופניים לפני הפעלת המדרחוב בשדרות רוטשילד (נמדד ב-26 במאי 2012)
Rotchild Boulevard Bike Count

והנה תוצאות ספירת רוכבי האופניים לאחר הפעלת המדרחוב:

ספירת רוכבי האופניים אחרי הפעלת המדרחוב בשדרות רוטשילד (נמדד ב-9 ביוני 2012)
Rotchild Boulevard Bike Count

וכמובן, המפה עם שיעור השינוי היחסי בין הספירות. ניתן לרואת שהעלייה בכמות רוכבי האופניים מתונה הרבה יותר:

שיעור השינוי באחוזים של תנועת רוכבי האופניים בין שתי המדידות
Rotchild Boulevard Bike Count

לסיכום, ניתן לראות שלפחות לפי מדידה זו הייתה עלייה משמעותית של תנועת הולכי הרגל בשדרות רוטשילד לאחר הפעלת המדרחוב. אני מקווה שבעתיד בכל ניסוי שכזה העירייה תדאג מראש לאסוף את הנתונים הרלוונטיים לקבלת החלטות ובראשם ספירות התנועה ולאחריהן גם מעקב אחרי שינויי פדיון הסוחרים. בנוסף, ראוי היה כמו שציינתי למעלה ליצור מסלולי נסיעה לרוכבי אופניים טובים הרבה יותר מאלה שנוצרו בפועל כתוצאה מהמחסומים, וכן לאפשר שימוש בכיסאות ניידים. לקראת האפשרות שיבוצעו מדרחובים זמניים בימי ששי בצהריים ברחוב לוינסקי וברחוב שינקין, שהם רחובות עתירי עסקים, על העירייה להיערך מראש, לפעול עם הסוחרים ולהצטייד בעובדות. על פניו, נראה שהמדרחוב הצליח להעלות את כמות התנועה של בני האדם ברוטשילד, אבל מרוב התלונות שהתקבלו על הפרעה למכוניות הוא בוטל.

ולסיום, תודה רבה לאורן, ליהונתן ולמורין שטרחו ובאו למדידת הולכי הרגל ורוכבי האופניים. אנא קבלו את התנצלותי על הזמן הארוך שלקח לי לסדר את הנתונים ולהביא אותם לפרסום כאן בבלוג.

מדרחוב רוטשילד. צילום ארכיון
מדרחוב זמני ברוטשילד

פוסט זה פורסם בקטגוריה אופניים, ביקורת, הולכי רגל, תחבורה, תל-אביב, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

7 תגובות על מדרחוב רוטשילד – ספירות תנועה ומסקנות

  1. דניאל הגיב:

    מדידה נחמדה, אבל האם הייתה מחזיקה לאורך זמן?
    אני עברתי פעמיים ב"מדרחוב רוטשילד" רק כדי להבין על מה המהומה.
    רוטשילד הוא כבר רחוב מאוד ידידותי להולכי רגל. עם היו מעבירים את שבילי האופניים לכביש אז הוא גם היה ידידותי מספיק לרוכבי אופניים. ביטול הכביש לחלוטין בסופי שבוע מיותר ולא מוצדק.
    והאם הגידול בכמות הולכי הרגל מצדיק את הירידה לאפס בנסיעת מכוניות ותחבורה ציבורית ברחוב?

    היה ראוי בהרבה להפוך רחובות אחרים לחלוטין ל"מדרחוב". אלנבי, שינקין או קינג ג'ורג' למשל.
    ובמקביל להפיכתם למדרחוב, גם יצירת מוקדי עניין במדרחוב הזה. דוכני אוכל, קניות, שוק פשפשים, שוק איכרים. הופעות.

    והאם מדידה של "כמה הולכי רגל" מספיקה? מה מקור הולכי הרגל האלה? האם הם ויתרו על הרכב הפרטי כדי ללכת במדרחוב הזה? או שהם פשוט הסיתו את הנתיב שלהם מהרחובות הסמוכים לאטרקציה החדשה והזמנית?

  2. ווינדזור הגיב:

    עבודה קטנה אמנם אך מצויינת, יואב. תודה על הביצוע ועל הצגת הממצאים. עם זאת, אישית הייתי מעוניינת להבין את המטרות – להפעלת המדרחוב ולביטולו? ….. הממצאים מעוררים מחשבות….

  3. איתי הגיב:

    יואב, אוף טופיק קצרצר ברשותך – האם אתה מתכוון להגיע למפגש עם רון חולדאי (עתידה הטכנולוגי, העסקי והתיירותי של ת"א) ברקנאטי ב-15 לחודש?

  4. לרמן הגיב:

    דניאל, רצינו לעשות מדידה נוספת בספטמבר כדי לראות אם המדרחוב שינה דפוסי תנועה לאורך זמן, אבל העירייה סגרה את המדרחוב הרבה לפני. אני חושב שהעירייה העדיפה לעשות מדרחוב ראשון בסופי שבוע, כאשר אין בעיות של גודש תחבורתי לכן בחרו את רוטשילד. לסגור את שינקין או אלנבי בשבת, כאשר כל החנויות שלהם סגורות לא ממש ייתן משהו. בנוסף, הם חשבו לעשות את זה ללא פסטיבלים. לגבי המקור של הולכי הרגל האלה – צריך לעשות גם ספירות תנועה ברחובות אחרים כדי לדעת מה השינוי, אם כי לא סביר שיש השפעה על חלוקת התחבורה הרב-אמצעית. מי שהגיע קודם למדרחוב עם רכב למרכז העיר בשבת, סביר להניח שהגיע גם למדרחוב עם רכב בשבת ומי שהגיע ברגל לפני סביר להניח שהגיע ברגל גם אחרי. אם העירייה הייתה עושה את זה עם תקציב כמובן שהיה אפשר למדוד הרבה יותר דברים. אגב, התכנון להפוך את שינקין למדרחוב הוא בשעות הפעילות של יום ששי.

    ווינדזור, המטרה העיקרית היא לעודד את העירייה לעשות מדידות שיוכלו לשפוך אור על מהלכים כאלה ואחרים שהעירייה עושה, אך מתעצלת לאסוף נתונים שיראו כיצד מהלכים אלה משנים את השימוש במרחב. בעיריות אחרות שביצוע מהלכים כאלה לא היססו למדוד אינספור נתונים כדי לקבל החלטות (וגם להוציא הודעות לתקשורת) על הפיכה של שינויים כאלה לקבועים.

    איתי, לא ידעתי שיש מפגש כזה, אבל נשמע מעניין.

  5. יואב
    כנראה שלעיריית תל אביב אין עדין את האומץ שיש לעיריית ניו יורק שסגרה נתיב אחד של Broadway בקטע של Times Square והפכה אותו למדרחוב עם כיסאות ניידים . יש עבודות שמראות שהשינוי גרם לפריחה חברתית וגם כלכלית של העסקים.
    אני מאמין שבעתיד זה עוד יקרה. כנראה עדין הנושא אינו בשל בעירייה . החשש עדין גדול מהתעוזה.

  6. תומר שלוש הגיב:

    לדעתי, המניעים של העירייה בעניין מדרחוב רוטשילד לא היו תחבורתיים, סביבתיים, אורבניים, כלכליים או חברתיים. הם היו פוליטיים בעיקרם. סימני המחאה החברתית החלו לבצבץ שוב לקראת יוני 2012, והעירייה חששה שתושבי שדרות רוטשילד שוב ייאלצו להתמודד עם הפסטיבל (על היבטיו החיוביים והשליליים) ויבואו אליה בטענות. כפעולת מנע החליטו על "המדרחוב", שרובו לא היה פעילות שמוכרת לנו ממדרחובים אחרים (למשל, נחלת בנימין או שוק הכרמל) אלא מחסומים עם מאבטחים.
    http://tomerchelouche.blogspot.co.il/2012/06/blog-post.html

  7. פינגבאק: מימון, תוכן וכסף | עוד בלוג תל-אביבי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s