אנחנו נשלם על זה ביוקר – מנהלת תחליפי הנפט ועולם הפנטזיות של אתמול

מה שהתחיל כאתנחתא קומית מקומית עם הדמייה של כמה כלים דמויי ביצים, עשוי לעלות לנו הרבה מאוד כסף אם חס וחלילה התוכנית של מנהלת תחליפי הנפט במשרד ראש הממשלה תצא לפועל. בעקבות שרשרת התגובות בפוסט הקודם שעסק בפודים המעופפים שאמורים להיות מותקנים מתישהו בעתיד אולי בנמל תל-אביב ולשמש כרכבל יקר מאוד מהחניון לקניון, יצאתי לבדיקה קצרה על חברת SkyTran שעומדת בראש הקונספט. מסתבר שחברת סקייטראן היא לא מומחית גדולה בשינוע אנשים ממקום למקום, אבל היא מוצלחת מאוד בנסיונותיה לדחוף אייטמים למהדורות חדשות מרכזיות ואפילו לעיתונות. יותר מכך, מסתבר שגם ערוץ 2, עיריית תל-אביב-יפו והמנהלת הלאומית לתחליפי נפט בסך-הכל עשו כאן שידור חוזר לאייטמים ששודרו בעשור האחרון במספר ערים אמריקאיות. בגדול, בכל כתבה כזו מתוארים קשיי התחבורה באזור מטרופוליני מסויים, כשברקע רצות הדמיות נטולות הקשר של ה-PRT המעופף ואנשים לבושים בחליפות מסבירים שיש להם את פתרון הקסם לבעיות התחבורה.

ראשית, בואו נדבר על הכסף והמקורות התקציביים לביצוע של דבר כזה בתל-אביב. מי שהאזין לכתבה בערוץ 2 שמע שם את המילה – "מנהלת תחליפי נפט". מדובר ביחידה שהוקמה לפני שנה בערך במשרד ראש הממשלה ועוסקת בעיקר בניסיון החלפת דלקים לתחבורה, ולא בצמצום צריכת אנרגייה (באמצעות תכנון עירוני ותכנון בכלל שמאפשר ניצול אנרגייה באופן יעיל יותר). חוצמזה, לפי העמוד פה המנהלת הזו מתוקצבת ב-432 מיליון ש"ח לשנה למשך עשר שנים (!) או משהו כמו 4.3 מיליארד ש"ח. עכשיו, כשיש לך יותר מדי כסף שצריך לבזבז, גם לבנות רכבל מהחניון לקניון ולהציג אותו כאמצעי תחבורה רציני זו אפשרות. ועכשיו לטיול קצר בסבב בסדר כרונולוגי מהישן לחדש:

1. ב-9 בספטמבר שנת 2000 (מגדלי התאומים בני-יורק עדיין עמדו על תילם) התפרסמה הכתבה הזו על תחבורה בפיניקס, אריזונה (אחת הערים המפורברות בעולם אם לא ה…) ונשמע בה שהפתרון לבעיות התחבורה הוא הביצים המעופפות של SkyTran. בכתבה לא נחסכה ביקורת מחברת SkyTran ובמיוחד חביב עליי הציטוט הבא:

One problem. SkyTran is the brain child of an inventor whose biggest accomplishments are a fire-breathing giant robot and a flying beverage can cooler.

2. ונקפוץ כמה שנים קדימה. הנה וידאו מתחילת 2007 מניו אורלינס (האיכות על הפנים, אבל אפשר להבין את הרעיון):

3. ועכשיו נמשיך ל-2008 ואותו קשקוש מופיע בלוס אנג'לס:

4. ועכשיו נגיע קצת יותר קרוב והקצב מתגבר. כתבה משנת 2011 על אותו דבר בדיוק והפעם בדטרויט.

5. והנה כתבה מהשנה והפעם אנחנו ב-Mountain View בעמק הסיליקון שמדרום לסן פרנסיסקו.

6. ואחרון חביב, הכתבה מהשבוע האחרון כאן אצלנו בתל-אביב. אלייך, יונית.

אז מה היה לנו? פיניקס, ניו אורלינס, לוס אנג'לס, דטרויט, עמק הסיליקון ותל-אביב. המשותף בין מטרופולינים אלה הוא הפיגור התחבורתי שהם נמצאים בו יחסית למטרופולינים מתקדמים בעולם, והצורך של מהדורות החדשות המקומיות למלא במשהו את המסך. מעניין לברר מדוע אף אחד מהפרוייקטים המגוחכים האלה לא יצא לדרך בארה"ב. אני מאוד מקווה שיהיה לזה סיום דומה גם אצלנו וזה יישאר כקליפ משעשע.

ועוד נושא אחד שעלה בתגובות בפוסט הקודם הוא ה-PRT של מאסדאר (סוג של בית-כלא או קהילה סגורה ליד אבו-דאבי). מסתבר שמאסדאר, שתקציב ההקמה שלך התחיל ב-25 מיליארד דולר ומאז צומצם, תוכננה להיות עיר ללא מכוניות, אבל לאו דווקא עיר של אופניים והולכי רגל, אלא להתבסס על מערכת PRT גדולה של 1,000 רכבים. בפועל הוקם קו אוטומטי אחד עם 13 רכבים ושם זה נגמר (וגם כאן). מסתבר שגם כשעובדים במדינה עם התמ"ג לנפש הגבוה בעולם ועם סבסוד באמצעות תקציבים בינלאומיים מערכת תחבורה מבוססת PRT היא פנטזיה שאין לה שחר. אני מאוד מקווה שהפרוייקט שהוצג בערוץ 2 לא יבוצע, במיוחד לא ע"י כספי המסים שלנו, ואם החברים ממנהלת תחליפי הנפט צריכים למצוא דרכים לבזבז מאות מיליונים של שקלים, יש לי כמה רעיונות (ואני אפילו מוכן לעזור להם לחפש בגוגל צריך).

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, תחבורה, תל-אביב, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

13 תגובות על אנחנו נשלם על זה ביוקר – מנהלת תחליפי הנפט ועולם הפנטזיות של אתמול

  1. עודד רוט הגיב:

    לרמן, הרעיון של "סקייטריין" עורר בלוטות ביקורת נגטיבית, אבל השאלה הפוזיטיבית המעניינת יותר היא כללית: "היכן גל החדשנות הבא בתחבורה?"
    http://transportationet.com/2011/09/15/innovation_waves/

    אפשר להסתפק בהצעות כמו להישאר בבית, לגור בצפיפות ולחסוך תנועה, להמשיך לתמוך בשיטות הקיימות והמוכחות.

    לאורך ההיסטוריה האדם שאף לנוע מהר יותר, רחוק יותר ובזול יותר. בחמישים השנים האחרונות האנושות די תקועה בפרדיגמות התחבורה הקיימות, אבל פריצת הדרך תגיע במוקדם או במאוחר.

  2. דורון הגיב:

    עודד,
    שיטות מהירות יעילות ומוכחות קיימות בשפע, פריצת הדרך צריכה להיות בפוליטיקה העירונית והתחבורתית. או אם עושים זום-אאוט יותר רחוק – בפוליטיקת האנרגיה שנשלטת היום על ידי חברות גז ונפט, במיוחד במדינות קטנות ומשוחדות כמו שלנו.

  3. לירן הגיב:

    תביא דוגמאות דורון נראה איך מיישמים נכון בעולם הנאור והלא משוחד.

  4. עמית הגיב:

    שוחחתי לפני כשנה עם סטודנטית שלומדת ב-Masdar Institute. היא מיהרה לצנן את התלהבותי בכך שיש פער אדיר בין התוכניות הגרנדיוזיות והאנימציות לבין המציאות. העיר הירוקה המדוברת היא בינתיים בעיקר בניין אחד, וגם הוא לא מאוד ירוק. ה-PRT הפך למכונית גולף חשמלית שנוסעת על פס במגרש חניה ריק, המעליות לא מתפקדות (ויש גם בעיות בחשמל, וכו' במילותיה "nothing works"). והם אפילו לא ממחזרים. הם משיגים Carbon Neutrality בכך שהם קונים Carbon credits…

    לא הייתי משליך מהכשלון שלהם על חוסר ההיתכנות של PRT. אגב, התכנון שלהם מלכתחילה היה די מגוחך, הם רצו לבנות מנהרות תת קרקעיות עם מערכת PRT ענפה. כל בר דעת מבין שבניה תת קרקעית שכזאת תייקר את הפרויקט משמעותית. מה גם שבעיר קטנה שכזאת לא צריך הרבה יותר מקו מעגלי אחד.

    וללא קשר ל-Masdar, אני חושב שצודק לרמן שאומר ש-PRT הוא בסה"כ דומה לרכב הפרטי. אבל הוא גרסא של הרכב הפרטי שיש לה את הפוטנציאל להיות טובה ממנו פי כמה בכמעט כל אספקט (מהירות הגעה בעיר, יעילות אנרגטית, פליטות מזהמים, בטיחות, חוסר הצורך בנהיגה), וההבדל הזה מאוד משמעותי.

    הבעיה העיקרית כפי שאני רואה אותה היא חוסר מוכנות גדולה של האזרחים לעליה ענקית בתשלום המס הדרושה למימון פרויקט כזה. למרות שאותם אזרחים מוציאים הון על הרכבים הפרטיים שלהם וזה נראה להם נורמלי. אבל הרכבים הפרטיים הם "שלהם" והם חופשיים ללטף אותם בחניה שהם לא מצליחים למצוא, בעוד שתחבורה ציבורית היא לא שלהם ויש מסטיק דבוק למושב.

    כך שאפילו אם מערכת PRT תעלה רק חמישית ממה שעולים הכבישים והרכבים שנוסעים בהם, לפרויקט כזה יהיה קשה לגייס את התקציבים הנחוצים, אלא אם כן יצליחו להוריד את עלות המערכת עד כדי כך שהיא תהיה קרובה לעלות של נסיעת אוטובוס.

  5. ליאור הגיב:

    הקטע של נסיעה במאה מייל לשעה בלי לעצור מזכיר לי את סיפור המזוודות הממונעות בנמל התעופה של דנבר, מהכישלונות הטכנולוגיים המפוארים של ארה"ב בשנים האחרונות:
    http://www.nytimes.com/2005/08/26/world/americas/26iht-denver.html?_r=1

    ואני שואל את עצמי: האם באמת נזכה לעלות לביצים המעופפות, לבקש להגיע מחניון רדינג לנמל, וליפול לירקון ב150 קמ"ש? זו באמת יכולה להיות אטרקציה מושכת תיירות…

  6. עודד רוט הגיב:

    ציטוט מהמאמר: "…ואם החברים ממנהלת תחליפי הנפט צריכים למצוא דרכים לבזבז מאות מיליונים של שקלים, יש לי כמה רעיונות (ואני אפילו מוכן לעזור להם לחפש בגוגל צריך)."

    היום פורסם בעיתון הכלכלי "דה מרקר": כי השותפות "שרה" החליטה לנטוש את קידוח הגז שלה בים התיכון לאחר שהושקעו בו 48.5 מיליון דולר.
    http://www.themarker.com/markets/oil-and-gas-exploration/1.1846649

    חוץ מקידוח חורים בחיפוש אחר לשד הארץ, יש מקום רב לקדוח חורים בבזבוז הדלק משיטות התחבורה הנוכחיות. ודאי שיש לכך סיכוי להשפעה חיובית גלובלית משמעותית הרבה יותר ממציאת מצבור גז מקומי.

  7. לרמן הגיב:

    הסיפור מדנבר בהחלט מעניין. המציאות לפעמים מפריעה לפנטזיות להתממש.

  8. Nachman הגיב:

    another great post.
    i didn 't know whether to laugh or cry
    I miss working with you Lerman

  9. לרמן הגיב:

    Nachman, I miss you, too

  10. הדבר הגדול הבא בתחבורה – פשוט מאד – ערים ללא מכוניות (או כמעט ללא מכוניות)

    ערים ללא מכוניות הוא ספר עיון משנת 2002 מאת המתכנן העירוני קרפורד (J. H. Crawford) שמציע הפתרון שלו לעיר ללא מכוניות תוך התבססות על תכנון מוטה תחבורה ציבורית.

    הדגם הבסיסי של העיר מכיל כמיליון תושבים. מטרות התכנון של קרפורד היא הספקה של איכות חיים גבוה, יחד עם תחבורה מהירה בין חלקי העיר. לטענתו ניתן להתאים את העיצוב לערים בגודל 300,000 איש עד ערים בנות 3 מיליון איש.

    לי כהדיוט הרעיון נראה נפלא.

    http://ecowiki.org.il/wiki/%D7%A2%D7%A8%D7%99%D7%9D_%D7%9C%D7%9C%D7%90_%D7%9E%D7%9B%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%AA_%28%D7%A1%D7%A4%D7%A8%29

    (יש לו גם תוכניות להסבת ערים קיימות לא רק לתכנון מאפס)

    הסתובבתי קצת בהולנד וגם ללא ביצים מעופפות הרושם שלי הוא שהם הולכים בכיוון הנכון (וגם מחוץ להולנד התבשרתי השבוע על עוד עיר , הפעם בצפון גרמניה, עם 55,000 איש שבה 44 אחוז מהנסיעות מבוצעות באופניים).

    בקשר לטענה
    "לאורך ההיסטוריה האדם שאף לנוע מהר יותר, רחוק יותר ובזול יותר"
    לאורך ההיסטוריה האדם שאף לכל מיני דברים, כולל להשאר בבית ולשתות תה, לעשן סמים, לעשות חורים בגולגולת נגד כאבי ראש , לרצוח את הילד הראשון ועוד ועוד. אפשר להגיד את זה גם אחרת

    "לאורך ההיסטוריה אנשים רצו להיות מאושרים, בריאים, וצעירים" אני לא מכיר פתרון טוב יותר מאופניים וכמות יומית של פעילות גופנית בת חצי שעה ויותר. כנראה שגם לא ארגון הבריאות העולמי. מי שרוצה לנוע מהר יותר – יכול לשכור דאון או מכונית מרוצים במסלול סגור.באפשרות הראשונה הוא גם יהיה גבוה יותר.
    בהערה קצת יותר רצינית – הגוף שלנו קולט את המהירות בצורה של מהירות זוויתית. מי שמחפש ריגושים במהירות, שיעשה את זה במקום בטוח – גלשן רוח על החוף לדוגמה , קייטספרינג וכו'.

  11. jerry sanders הגיב:

    הבדיקה באמת היתה קצרה אם לא טרחת להיתקשר אלי.

    זאת עיתונות?

    אין ספק שקל יותר להשמיד מאשר לבנות. חבל שהמשמיד לא ניסה לבדוק איתי את העובדות. אחרי הכל, האם לא רצוי בחיפוש האמת לתת זכות שימוע לאלו שאתה משמיץ?

    אני מזמין כל אחד שמבקש ללמוד את העובדות על סקייטראן לפנות אלי ישירות — כולל לכותב הכתבהץ ניתן להשיג אותי ב054 742-3454

    בניגוד לכל מיזם תחבורתי אחר, אין סקייטראן מבקש פרוטה מכספי הציבור.

    הסיבה שלא קמה סקייטראן בכל אותם ערים שמנית — ובמונטאן ויו היא עוד תקום — זה מכיוון שבעלי ענין וארגוני עובדים של תחבורה ציבורית קיימת לא היה ענין בתחרות פרטית, אמיתית.

    אז הנה אתה, במקום להתגאות שאתה גר בעיר עם ראש עיר שיש לו מעוף, ובמקום שאתה תשמח שבמדינתינו — בניגוד לארה"ב העייפה כן ניתן ליזום דברים חדשים, אתה מקדיש מזמנך להתבוסס בציניות ורחמים עצמיים.

    חבל. בא תשמח בחדש איתנו ועם כל תל אביב!

  12. עמית הגיב:

    בצורה מסווימת אני מסכים,
    אין ספק שבתקופה הקרובה צריך להיות שינוי בצורה בה העולם ינוע, איזה גימיק חדש, טכנולוגיה חדשה. מניח שזה לא רחוק מלהגיע

    עמית,

  13. ענת הגיב:

    התאפקתי, התאפקתי ובסוף נשברתי והחלטתי לענות –
    תגובתי למשפט שכתבת- "אם חס וחלילה התוכנית של מנהלת תחליפי הנפט במשרד ראש הממשלה תצא לפועל" –
    אתה יודע מה היא התוכנית הזאת שאתה כל כך לא רוצה שתצא לפועל? אתה מבין מה המשמעות שלה? אתה יודע מה נעשה בה?
    בניגוד לכתבים כמוך שעסוקים רק בלכתוב "עובדות" אותם לא טרחו לברר ו"מסקנות" שאתם לא יוכלו לבסס – במנהלת לתחליפי נפט עושים ועובדים קשה. יש לנו חזון ולא ניתן לאנשים כמוך לדכא אותו. ורק עוד משפט אחד אולי מוכר לך אך כנראה לא מופנם אצלך -"אלו המשוגעים מספיק כדי לחשוב שהם ישנו את העולם, הם אלו שבאמת עושים זאת!" אז תישאר חסר חזון, וחסר מעוף. אנשים אחרים כבר ישנו את העולם!!!!!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s