בשנה הבאה נשב על הטריבונה בים ונספור ציפורים נודדות

פוסט זה הולך לעסוק במה שנראה כסוג של מאבק רציני שמתנהל מסביב לשיפוץ הטיילת של תל-אביב. נתחיל ונאמר שבאופן אישי אני בעד השיפוץ והחלפת החומה בטריבונות שיאפשרו נגישות רציפה למפלס החול לכל אורך הטיילת (זה גם אמור לצמצם את בעיית השתן שמצטבר על החומה הזו שלא טובה לשום דבר אחר). כדאי גם לציין שהשנה מתקיימות בחירות מקומיות בישראל (בנובמבר למיטב ידיעתי) ובניגוד לשנת 2008 עם מערכת הבחירות התוססת שלה (שהתחילה כבר מתישהו באמצע 2007) נראה שהפעם מערכת הבחירות תהיה מנומנמת יותר. כך יוצא שחברי מועצת עיר שתמכו למעשה בשיפוץ הטיילת מתבטאים לכאורה נגדו בימים אלה, פשוט כי צריך שיהיה על מה להפגין לפני בחירות. זה לא שאני לא חושב שלא היו טעויות קריטיות בקדנציה האחרונה של חולדאי – בנייני הבימה, מוזיאון תל-אביב והסינמטק החדשים הם כולם כשלים ארכיטקטוניים-אורבניים ציבוריים משמעותיים שבאו לעולם במהלך הקדנציה הנוכחית (לפעמים נדמה לי שמוזיאון תל-אביב החדש גרוע יותר מבניין הבימה החדש ולפעמים להיפך). מדיניות המעדיפה דיור למכוניות על-פני דיור לאנשים קיבלה גם היא קידום משמעותי. אבל לא על הנושאים האלה צועדים החברים, אלא על הטריבונה של החוף. על-מנת לעשות קצת סדר כרונולוגי בשיפוץ הטיילת בכוונתי להביא לכאן את כל המסמכים שמצאתי ואת הדרך שבה התגלגל העניין שהיה על השולחן כבר מ-2010.

ראשית, כדי להבין איך תוכננה הטיילת החדשה צריך ללכת לתב"ע (תוכנית בניין עיר) שבאה להגדיר ולהסדיר את שימושי הקרקע בחוף הים המרכזי של תל-אביב. כל מסמכי התוכנית הידועה בשמה תב"ע 3484 מצויים בלינק הזה. שימו לב שהתוכנית אושרה בועדה המחוזית (משרד הפנים) ופורסמה ב-6 באפריל 2009. הדיונים עליה בכלל התקיימו עוד לפני הבחירות הקודמות והיא מנסה להסדיר את כל הבנייה שכבר קיימת בתחום חוף הים ולתכנן לעתיד. בתוכנית זו בוצעה שגיאה מהותית אחת והיא הפרדה בתכנון בין כביש הרברט סמואל וחזית הבניינים אליו לבין השטח של הטיילת והחול ממערב לו. לדעתי, תכנון הרברט סמואל ובנייניו לא יכול להיות נפרד מתכנון הטיילת, אבל בפועל זה מה שקרה. כבר בתוכנית זו למעשה הכיוון העיצובי של הטיילת החדשה החל להיקבע בפועל, כאשר נספח העיצוב נשאר לתכנון מפורט.

לאחר אישור התב"ע נגשה העיריה לסגור את הפינה העיצובית. ב-2010 כבר הוכנה התוכנית והציבור נקרא לחוות את דעתו (גם כאשר כבר שינויים בפועל קשה להכניס). הנה כתבה מפורטת בנושא של נועם דביר בזמנו שעסקה גם בהרברט סמואל וגם בטיילת עצמה והנה פוסט של עבדכם. אפילו מפגש ציבורי בנושא התקיים בחודש אפריל 2010 והנה סיכומו. אז חוץ ממפגש ציבורי וקצת התעסקות תקשורתית גם הועדה המקומית, זאת שכל חברי מועצת העירייה שלנו חברים בה, נדרשה לסוגיית תכנון הטיילת. לשמחתי, ובאופן די מקרי הצלחתי למצוא את הפרוטוקול של הועדה המקומית שעוסק בעיצוב החדש של הטיילת. הנה הפרוטוקול כולו מתאריך 13 באפריל 2011 מעמוד 26 ואילך. שימו לב שמפורט גם הדיון הקודם בנושא שנערך בינואר 2011 ונראה כי גם בקרב חברי הועדה וגם בקרב הצוות המקצועי של העירייה יש הסתייגויות ניכרות מהטיילת התחתונה המתוכננת. בכלל כדאי מאוד לקרוא את המסמך הזה שודאי ישפוך אור על כל העניין בצורה טובה יותר.

הנה סיכום ההחלטות מינואר 2011 בועדה המקומית:

1. לאמץ את תהליך שיתוף הציבור ואת המסקנות כמפורט בדרפט לעיל.
2. לנושא הטיילת התחתונה – לאשר בנייתה בקטע אחד בלבד לניסיון כפי שיקבע ע"י מהנדס העיר.
3. לאפשר ביצוע שיקום החוף המרכזי בשלבים. תנאי להוצאת היתר הבנייה הראשון או השיפוץ  הראשון יהיה אישור מהנדס העיר לשלביות הביצוע.
4. להמליץ למתכננת המחוז ונציגת המשרד להגנת הסביבה ולולחו"ף על אישור התכנית.
5. לשוב ולדון בעוד שבועיים לאישור הועדה את חלוקת אזורי הזכינות , ונגישות ממזרח למערב.

והנה סיכום ההחלטות הנוספות שהתקבלו באפריל 2011:

1. יש לאשר את הטיילת התחתונה לכל אורכה, ביצוע כל קטע וקטע יבוא לאישור הועדה.
2. יש להביא לאישור הועדה כל היתר בניה או היתר שיפוץ.
3. איזורי הנגישות מהטיילת אל סככות הצל.
4. איזורי השימוש של מתקני החוף (מיטות שיזוף, כסאות, שמשיות וכיו"ב) כפי שאושרו במסמך מדיניות של העירייה משנת 2010.
5. שטחי הרשאה לכסאות ושולחנות במבני החוף.
6. הוספת שביל אופניים על הטיילת באיזור קפה לונדון ובאיזור המלונות בחיבור עם טיילת גורדון.

מסתבר שמיטל להבי (שאז הייתה בקואליציה של חולדאי) השתתפה בשני הדיונים (והביעה התנגדות לטיילת התחתונה) ולא ערערה על ההחלטות. סיעת האופוזיציה הגדולה, עיר לכולנו, נעדרה לחלוטין מכל הדיונים שעסקו בעיצוב הטיילת כאשר אלה היו מונחים לפתחה בועדה המקומית, ולא ערערה על ההחלטות. אם במקרה בששי הקרוב אתם הולכים לצעוד נגד ביצוע השיפורים בטיילת ונתקלים בחבר מועצה שלכאורה מתנגד לתוכניות, אנא בררו איתו היכן הוא היה בשעה שהדיונים האלה התקיימו ואם כל-כך חשוב לו לצעוד עכשיו בחום של יום ששי נגד ביצוע הפרוייקט, מדוע הוא לא ערער על העניין כשזה היה מונח לפתחו לפני כמעט שנתיים.

ועכשיו לעניין שלשמו התכנסנו והוא העיצוב של מדרגות העץ שמוריד מהטיילת כמה מטרים של חול בתמורה לשימושיות וחיבוריות טובה יותר. לא מדובר רק בקוסמטיקה, אלא בשיפור של פוטנציאל השימוש במרחב הציבורי. מתברר שבתל-אביב אוהבים לשבת על העץ הברזילאי שעמיד למים. שני מקומות שבהם יש מדרגות מחופות עץ מראים שיש לזה סיכוי גם בטיילת. החלק עם הכי הרבה שימוש ברחבת הבימה החדשה הוא השיקוע עם מדרגות העץ באמצע. גם בנמל תל-אביב, החלק שהוא יחסית פחות בלתי-נסבל מהשאר הוא המדרגות שיושבות מול המים. אפילו בכיכר רבין חיפויי העץ הפיחו חיים במרחב ובימים אלה ממש אפילו ספסלי הבטון כוסו באותו עץ חביב. הסכנה הגדולה הטמונה בחיפוי העץ המדובר הוא צמצום חספוסה של הטיילת ואני חושב שיש לא מעט אנשים שמעדיפים את הטיילת בדיוק כמו שהיא בגלל שהיא מחוספסת ומלאה גרנוליט. אני מעדיף לצמצם את החספוס.

מספר סוגיות נשארו פתוחות וידרשו עיון נוסף:

1. סוגיית המימון והתחזוקה. לתחזוקת הנמל יש חברה עירונית ובכיכר רבין מספר הספסלים הזעום ניתן לתחזוקה ע"י העירייה (וזה גם מתחת לחלון שלה). תחזוקת טריבונות עץ של כמה קילומטרים בים היא אתגר מימוני ותפעולי כבד מאוד שעשוי להיות מעבר ליכולותיה של העירייה בעתיד.

2. לאחר סיום השיפוץ בטיילת מתבקש להמשיך ולהאט את כביש הרברט סמואל כך שניתן יהיה לחצותו בקלות ובביטחה בכל נקודה ונקודה. כמו שהטיילת תחבר את החול לעיר בכל נקודה. הרברט סמואל צריך להפוך ממחסום תנועתי לרחוב שמאפשר חיבור ושימוש מיטבי במרחב הציבורי.

3. הצללה. יהיה נעים לשבת בטיילת החדשה אחרי שקיעת השמש או בחודשי החורף. בשאר הזמן עשוי להיות חם וקופח.

4. סוגיית משטר החולות. ככל הנראה הסוגייה הסביבתית המהותית היחידה שניתן להאחז בה. לא חושב שיגיעו להסכמה על הנושא. אם החול עוזב את תל-אביב הוא יעזוב עם 8מ של טיילת או לא. אם הוא לא עוזב את תל-אביב, הוא יישאר. אני מניח שזה ייקח כמה שנים לפני שיהיו מסקנות בנושא הזה.

עד כאן בנושא. אחת הכתבות היותר טובות שקראתי ושנותנת זווית הסתכלות קצת שונה על השיפוץ היא זו.

נלבישך שלמת בטון, ואז נחפה בעץ (ברקע ספסל בטון לפני חיפוי בכיכר רבין)
מוסיפים עץ לספסלי הבטון בכיכר רבין

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, חולדאי, חוף הים, מוניציפאלי, תל-אביב, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

12 תגובות על בשנה הבאה נשב על הטריבונה בים ונספור ציפורים נודדות

  1. אילן הגיב:

    תודה. מאיר פנים ויש לי ביקורת כלפי "עיר לכולנו".

  2. יוני הגיב:

    ההתלהמות הנוכחית של עיר לכולנו מעוררת בי גיחוך בכל פוסט שמפורסם בפייסבוק או קריאה נואשת של אחד מהפעילים.
    ישבו וחשבו חברי עיר לכולנו כיצד מעירים את מערכת הבחירות (גם הוחלט באופן רשמי להתחיל עכשיו בפעילות לקראת הבחירות) – ומצאו קורבן.
    אז מה אם הם מפיצים שקרים (למשל שלא היה שיתוף הציבור או שהתוכניות אושרו במחשכים) ואז מה אם הם כלל לא השתתפו בדיונים שהיו בעניין הטיילת.
    ישבו והתבטלו 4 שנים ועכשיו לפני הבחירות מישהו החליט למצוא נושא שאפשר לעורר איתו את הציבור (כי טרקטור בחוף באמת מצטלם רע).

    בסופו של דבר אני מאמין שהפרויקט הזה חיובי ויועיל לחופים ולציבור הרבה יותר מאשר ייפגע בחולות. אני מניח שתוך זמן קצר (לפני הקיץ) תסתיים הבניה בחלק הראשון ונוכל את התוצאה הראשונית לקבל מושג. ההערכה שלי היא שהציבור הרחב מאד יאהב את הטיילת החדשה.

  3. דורון הגיב:

    אי אפשר לבחון נוכחות בדיונים בלי הקונטקסט של שאר הפעילות במועצה. למרות שזה בעייתיֿ, העובדה שעיר לכולנו נעדרה לא פוסל אותה מהתנגדות למהלך, גם אם יש בזה מידה של רכיבה על גל. כן, מה לעשות, פוליטיקה זה לא דבר אסתטי אבל בחירות צריך לנצח. הפעילות שלהם להקצאת משאבים לדרום העיר מצדיקה את קיומם.

  4. לרמן הגיב:

    עיר לכולנו בהחלט מוצדקת וגם הובילה כמה מהלכים משמעותיים בקדנציה הנוכחית שאתגרו והזיזו את הממסד לכיוונים טובים יותר. ובכל זאת, אני מקווה למערכת בחירות יותר עניינית.

  5. דני הגיב:

    הטענה שאפשר לבנות על החלק העליון של החול כי הרבה פחות אנשים יושבים בו היא אחת המטומטמות ששמעתי בחיי. פשוט עלבון לאינטילגנציה.
    אני גר לא רחוק מגינת דובנוב. לפי הטיעון הזה אפשר לבנות עוד בניין על כל החלק המזרחי שלה כי לרוב אנשים לא יושבים שם. ואפשר לבנות גם על רוב פארק הירקון, כי אנשים מסתובבים רק על השבילים.
    בחיי, מי שאחראי לטיעון הזה צריך להתפטר מרוב בושה.

  6. שרון רוטברד הגיב:

    מעניין מאוד. תודה רבה יואב, לא הייתי ער לתהליך הזה. גם אני כנראה נרדמתי בשמירה. האם הקטע המבוצע עכשיו הוא לניסיון?
    ראיתי רק הדמיות, יש מקום שאפשר לראות את התוכנית? מה הם עושים במקומות צרים כמו חוף בננה ביץ׳ ששם שמונה מטר זה כבר כמעט על המים?

  7. לרמן הגיב:

    בתשריטים של התב"ע עצמה יש אולי קצת יותר פרטים על התוכנית. אני לא חושב שהקטע מבוצע לניסיון, אבל הטיילת התחתונה לדעתי תעבור תקופת מבחן ואמור להיבחן אם ייעשה בה שימוש לא ראוי (אופנועים למשל) לפני המשך הביצוע שלה. אני חושב שכמות המדרגות תלוייה בגובה הקיר שצריך לרדת ממנו, כך שאיפה שהקיר נמוך יהיו פחות מדרגות. אין לי מושג מה יהיה בבננה ביץ' – יכול להיות שלא יגעו שם בקיר.

  8. שרון רוטברד הגיב:

    בתור משתמש די קבוע של הים, אני לא משתגע מהרעיון הזה להפוך לספקטקל. שאנשי הנעליים ישארו למעלה. ההפרדה בין הטיילת ורצועת החוף היא חיונית. אפשר היה לטפל באזור הכביכול מת של קיר התמך בצורה יותר אינטליגנטית מהיום אבל לא לשפוך את התינוק עם המים. רצועת החוף היא אקס טריטוריה של העיר וטוב שכך. יש שם מיליוני חיים סודיים שהפרויקט הזה הולך להכחיד.

  9. מצילת חופים הגיב:

    יואב לרמן, פישלת בגדול וחבל
    נדבקת לתיאוריה ואתה לא נותן לעובדות להפריע בדרך
    החוף הוא אחד המקומות הכי "עובדים" בעיר
    כולו
    הוא בשימוש קיץ וחורף, ע"י כל סוגי האוכלוסיה
    ודאי שהטיילת הוזנחה באופן פושע שנים רבות ויש לשפצה
    אבל מכאן ועד בנייה מיותרת שאינה מאושרת בתב"ע
    של 170+ דונם… כקוראת הבלוג אני מצפה ממך ליותר אינטגריטי
    אתה לא אוהב חול? מצוין
    יש לך עיר עצומה מבטון לבלות בה
    אבל מי שמך או שם את ראש עירך להחליט שהחול מיותר ויש להכחיד אותו?
    אתה מודע לכך שהטיילת מאושרת ל-50% מסחר, והיא עתידה להפוך לשרשרת של בתי עסק?
    אתה יודע שלא נעשה תסקיר להגנה על הסביבה המחויב מכוח תמ"א 13?
    ששיתוף הציבור לא היה שיתוף אלא יידוע?
    שנעשה שנה אחרי אישור התוכנית וזמן ההתנגדויות?
    זאת ההתנהלות שאתה מעודד?
    נשמע שלא פתחת את התוכניות
    ומה לעזאזל הקשר של עיר לכולנו ושל פוליטיקה בכלל?
    הם בסה"כ תומכים בנו, כמו גם מרצ, חלק מהירוקים, צעירי הליכוד וחלק מצעירי העבודה
    כמו עוד המון אנשים שאינם מזוהים פוליטית
    ממליצה שתבדוק מחדש את הנושא

    בקשר לבננה ביץ' – בתוכנית מקיפה אותה טיילת של 6 מטרים רוחב!!!
    כלומר בטון שיהיה 4 חודשים בשנה מתחת למים
    כלומר שם החוף לא ישרוד יותר מעונה וחצי, אלא ייסחף פנימה
    (גל פוגע בבטון וכו')

  10. עודד גלעד הגיב:

    אני רואה שהפולמוס כבד ועדיין לא גיבשתי דעה סופית, אבל הצצה חטופה על הטריבונות שהוקמו במקום הקיר הקסימה אותי לחלוטין. כי מדובר בהנגשה מדורגת אל הים, כך שגם אנשי הנעליים יכולים לשבת ולהיות חלק מהחול. לדעתי זאת תהיה הצלחה עצומה.
    לעניין החול – יצא לי לעשות קורס ב"תהליכים חופיים" במהלך לימודי. אני רחוק מלהיות מבין דבר, אבל מהמעט שאני זוכר מאז הקמת סכר אסואן החופים בכל הארץ נאכלים ע"י הסחף, אבל במקומות שבהם יש שוברי גלים החול נשמר ואף מצטבר. שוברי הגלים גורמים הפרעות לאזורים שמצפון ומדרום להם, אבל זו לא הסוגיה שאנו דנים בה כעת. לעניות דעתי בגלל שוברי הגלים הללו רצועת החוף באזור הטיילת לא תושפע מהשינוי, וגם לא מהוספת הטיילת הנמוכה.
    הדבר העיקרי שמדאיג אותי הוא הפיכת המתחם להיפר-מסחרי. מקווה מאוד שזה לא יהפוך לקניון על המים.

  11. לרמן הגיב:

    מצילת חופים,
    לגבי עניין חברי המועצה – כל חברי המועצה אישרו את התוכניות בועדה המקומית. היו שני דיונים כלליים על התוכנית (הובאו בפוסט) ועד כמה דיונים על פרטים יותר ספציפיים. כל סיעות הבית הביעו את תמיכתן בתוכנית שיפוץ הטיילת ללא יוצא מן הכלל. עצם העובדה שעכשיו חלק מחברי המועצה מתנגדים לכאורה לשיפוץ הטיילת מעידה יותר מכל על כל שהם מעוניינים לרכב על המאבק. יכול להיות שהם לא התנגדו במקור לתוכנית כי הם לא הבינו אותה (ואז הם צריכים להתפטר מתפקידם), או כי הם לא עוקבים אחרי מה שקורה בועדה המקומית (ואז הם צריכים להתפטר מתפקידם).

    באשר לתמ"א 13 – כמו כל תמ"א ההוראות גמישות וגם כאשר יערך תסקיר התוצאות שלו יהיו לא חד-משמעיות, וההחלטה תישאר במסגרת הרגילה של הפוליטיקה של ועדות התכנון.

    אותי אף אחד לא מינה לקבל החלטות, אבל להביע דעה מותר לי. לגבי ראש העירייה ושלל ועדות התכנון שאישרו את התכנון – דווקא יש תהליכים כאלה ואחרים שבעקבותיהם הם מונו לקבל החלטות מסוג זה.

  12. בטון לעיר, חול לחוף הים הגיב:

    אכן שומרי העיר והחוף ובראשם "הירוקים" נרדמו בשמירתם, או שומנו בדרכים כאלה ואחרות, ויש צדק בדבריך בדבר ההתעוררות המאוחרת.
    אבל לא ממש משנה באיזה נסיבות, אזרחי תל אביב והאזור שלא שמעו על התוכנית וכן אוהבים את פיסת הטבע הקטנה שלהם בדמות חוף ים טבעי רשאים לצאת ולהפגין נגד מהלך שיהרוס כ 16 דונם מרצועת החוף הטבעית של תל אביב.
    חול הים הוא משאב הולך ונעלם במדינתנו, ווראייה לכך אפשר למצוא בחוף הילטון שנעלם, בסידני עלי, במצוקי הכורכר המתפוררים ומסכנים את האזרחים באזור נתניה ובמגדלי ההצלה שנשבנו על החוף וכיום נמצאים בתוך המים.
    לקחת רצועת משאב טבע יקרה מפז ולשפוך עליה בטון ברוחב 8 מטרים עשויה להיות בכייה לדורות וכך גם נאמר בפרוטוקול שיתוף הציבור אליו קישרת.
    אם אכן רוצים לקשר את העיר לחוף, ולהנגישו לנכים ישנן דרכים פחות הרסניות לעשות זאת.
    ובכלל, לא מובן מדוע יש להרחיב את הטיילת הקיימת ולא לשפץ אותה במקום, ובאותה הזדמנות לטפל בתשתיות הניקוז והביוב הקורסות אל תוך הים חדשות לבקרים…
    מקווה שלא נתעורר עוד כמה שנים לרגלי מדרגות הבטון מספרים לילדינו בפעם יכלו לשחק כאן בחול…

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s