רוכבי אופניים – הם כמו להקת זרזירים

פוסט אורח – תרגם מהולנדית: אורי רובין

אאוץ'! הטנדר מספיק לבלום בדיוק בזמן, הילדה עם הקסדה על הראש גם. אביה, שרוכב לצידה ונושא על אופניו עוד ילד עם קסדה מחליף מבטים עם הנהג לפני שהנהג ממשיך בנסיעה. "נהג מכונית שתובע לעצמו זכות קדימה" מסביר מרקו טה בלומסטרוט.

השעה שמונה וחצי בבוקר וזוהי שעת לחץ בצומת על יד הוונדלפארק באמסטרדם. טה בלומסטרוט, מהחוג לגאוגרפיה ותכנון באוניברסיטת אמסטרדם, חוקר את הקשר בין המבנה העירוני להתניידות בו. הבוקר התמזל מזלנו: הרמזורים בצומת לא עובדים וכל מי שרוצה לחצות את הצומת נאלץ להסתמך רק על האינסטיקט. עמדנו וצפינו בתנועה במשך שעה – משמונה עד תשע. עברו מאות רוכבי אופניים, עשרות מכוניות וקטנועים בודדים. לא ראינו תאונות, ויתרה מכך – לא נוצר שום פקק בצומת. "אם הרמזורים היו עובדים היה נוצר פקק אופניים מכאן ועד הגשר שם. למה? כי מי שתיכנן את הצומת חשב על המכונית גם כשיש כאן פי עשר יותר אופניים ממכוניות". אלה הם יחסי הכוחות. השימוש באופניים באמסטרדם זינק בעשרים השנים האחרונות ב-40 אחוז, לכחצי מיליון נסיעות ביום. במרכז העיר, בעוד שהשימוש במכונית ירד בחצי, 70 אחוז מכל הנסיעות מתבצעות על אופניים.

חבר מועצת העיר פיודור מולנר טוען כי רוכבי האופניים בעיר מאויימים מעצם הצלחתם. הוא צופה לגידול בכמות פקקי אופניים: "לפעמים רוכבים צריכים להמתין שני מחזורי רמזור לפני שהם מסוגלים לעבור בירוק. התשתית בעיר לא מתמודדת עם כמות כזו של רוכבים". הפתרון שבחרו בעירייה היא שיטת "פלוס-נט": בכל מקטע בעיר נבחר אמצעי תחבורה המקבל עדיפות. שאר המשתמשים נאלצים לעשות עיקופים. לאיגוד רוכבי האופניים זה אינו פתרון מספק: הם מאמינים שהאופניים צריכים לקבל עדיפות בכל העיר.

טה בלומסטרוט הוא רוכב אופניים מושבע ותומך נלהב בהפיכתם לכלי התחבורה השולט בעיר: "הם דואגים לבריאות הרוכב ושומרים על איכות החיים בעיר" הוא אומר ומצביע על התנועה הבלתי פוסקת מתוך הפארק ואליו: "זה כמעט יפה!". זה יום משמח במיוחד עבור טה בלומסטרוט, כי רוכבי האופניים באמסטרדם זכו בניצחון חשוב: שביל האופניים מתחת לרייקסמוזיאום נפתח לתנועה (בעקבות השיפוצים במוזיאון היו תוכניות לחסום את המעבר – א"ר). האם הרוכבים בעיר בכלל זקוקים לעוד נצחונות סמליים? הדעות על כך חלוקות. הרי בעצם אין אלו אותם האנשים שבגלל עצלנות רוכבים קטעים שלמים על המדרכה? שמסמסים בזמן שהם רוכבים נגד התנועה? שללא מחשבה שניה חוצים צומת באדום וכל זה על אופניים ללא בלמים?

אז איך הם מתנהגים הבוקר? זה המצב: תנועת המכוניות זורמת בעיקר בציר צפון-דרום, תנועת האופניים ממערב לכיוון מרכז העיר ובמידה מועטת גם בכיוון ההפוך. עכשיו כשהרמזורים לא עובדים יש למכוניות זכות קדימה. רוכבי האופניים היו אמורים לעצור, אבל זה לא מה שאנחנו רואים.  אנחנו רואים מצב הרבה יותר נזיל, תנועה מתמדת של כל המתשמשים בדרך, ואף אחד לא ממש עוצר לגמרי. אם כן, אז לרוב אלו הן דווקא המכוניות. טה בלומסטרוט: "רוב הרוכבים לא רוצים לשים רגל על הכביש. ככה הם מפסידים מומנטום. כדי לתפוס מהירות אתה זקוק למאמץ דומה לזה הדרוש לרכיבה של מאות מטרים". לכן אתה רואה את הרוכבים מעריכים את המצב כבר מרחוק, ובהתאם מאיצים או מאטים. "הם מחשבים בזריזות, כמעט באופן לא מודע, כמה מהר נוסעים שאר המשתמשים וכמה הם אגרסיבים". אישה מגיעה במהירות מכיוון הפארק ולא עוצרת למרות השלטים המורים כי עליה לתת זכות קדימה. היא נכנסת לצומת ובעזרת תנועת יד אחת גורמת לפולקסווגן ירוקה לעצור – למכונית זכות קדימה אבל זו האישה שלוקחת אותה.

למה נוטלים רוכבי האופניים לעצמם את הזכות ממכוניות מהירות יותר, גדולות יותר ובעיקר קטלניות יותר? "זה סוג של משחק" אומר טה בלומסטרוט. הרוכבים יודעים להעריך האם הם ינצחו או יפסידו ובהתאם לכך הם מתאימים את ההתנהגות שלהם. "זו התמודדות על שליטה, וזה משחק אגרסיבי שגם אני נהנה לשחק. זה לא מתאים לכל אחד". הוא מצביע מעבר לרחוב אל הצד שני, שם עומדים שני רוכבים וממתינים עם רגל על הכביש: "כמה אנשים בוחרים במודע לא להשתתף במשחק".זה מזכיר לטה בלומסטרוט התנהגות של להקת זרזירים: בזמן הרכיבה אנשים חושבים בעיקר על עצמם אבל שמים לב היטב למי שרוכב על ידם, לפניהם ומאחוריהם. "בדיוק משום שהתנועה באמסטרדם כל כך מסוכנת, היא גם כל כך בטוחה. כל הרוכבים בתשומת לב מלאה כי כאן אתה זקוק לכל החושים".

ההולנדים ממש טובים בכך, הם הרי רוכבים כל החיים שלהם. לתושבים חדשים יותר קשה לתרגם את כל האותות והסימנים. עמיתים זרים של טה בלומסטרוט, שמעזים לעלות על אופניים, לעתים כורעים תחת הנטל ורוכבים בפחד מתמיד, בעיקר בגלל התנהגות שאר רוכבי האופניים, וחוסר פחד הוא בדיוק סימן ההיכר של הרוכב המקומי. בגלל זה ארגון הרוכבים הדני Copenhagenize הכריז על אמסטרדם כעיר הטובה ביותר בעולם לרכיבת אופניים: "זה המקום היחידי על כדור הארץ בו לא מתנהל מסע הפחדה כנגד האופניים".

מה כבר יכול להפחיד את הרוכבים באמסטרדם, אומר טה בלומסטרוט ומוסיף: "כל נהג באמסטרדם הוא גם רוכב אופניים. הוא מכיר את התנהגות הרוכבים בעיר". ההתנהגות הזו היא מחושבת לכל מקרה בנפרד: עוקפים מכוניות פרטיות אבל נותנים למוניות לעבור. טה בלומסטרוט שואל את עצמו מדוע בכלל יש עוד רמזורים בצומת הזה. זו שעת שיא אבל אף אחד לא צריך לעצור ולהמתין יותר מדי. הוא מציע לצבוע את הצומת באדום (להפוך אותו לשביל אופניים – א"ר) ולעגן את המציאות הקיימת: להגן על הרוכבים הרבים בצומת ותנו למכוניות הבודדות להמתין עד שהן תוכלנה לעבור. מתכננים שבאים לתכנן צומת עדיין יוצאים מנקודת ההנחה של המכונית. בגלל זה לעתים קרובות כל כך עוברים רוכבי אופניים על החוק. ככה נוצרים שבילים בעשב כקיצור דרך כשהדרך הסלולה ארוכה מדי ללא צורך.

לדעת טה בלומסטרוט, קובעי המדיניות באמסטרדם מגיבים יותר מדי פעמים באופן מגביל עם פסי האטה וגדרות. "האם בני אדם צריכים להתנהג בהתאם לתכנון? או שהתכנון צריך להתאים לבני האדם?". הוא מעיף מבט נוסף על נחיל האופניים העובר מולו. "אם כל אחד היה מתנהג בהתאם לחוקים, השיטה לא הייתה עובדת".

הו, אמסטרדם
In Amsterdam

Fietsers, die zijn als een zwerm spreeuwen

Bas Blokker

NRC Handelsblad,14.5.2013

אורי רובין הוא דוקטורנט בפקולטה ללימודי המרחב באוניברסיטת חרונינגן, הולנד. מחקרו עוסק בהרגלי ההתניידות של משפחות בהולנד.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אופניים, פוסט אורח, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על רוכבי אופניים – הם כמו להקת זרזירים

  1. נחום כהן הגיב:

    אף מילה על תכנון? אחת הערים המתוכננות ביותר בעולם , עם היגיון פנימי פשוט, היגיון גאומטרי ולא לטובת הולך הרגל. לא ברור איך מוציאים זוג אופניים מתוך הערמה הענקית בסוף היום. הפירוור לא פסח והעיר די ריקה ביחוד בערב. בתי הקפה והפאב מצילים את המצב.

  2. ניר הגיב:

    אל תשאל, ביום חמישי קרה לי בדיוק אותו הדבר ופגעה בי מונית.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s