עדיין מחכים לשבילי אופניים בתל-אביב – גם ברחוב בלוך

לפני כשנתיים התבצע מהלך שאמור היה להיות מהפכני ומרחיק ראות בתל-אביב. שינוי חתך ברחוב בלוך שבו הוסב חלק מזכות הדרך ששימשה עד אז להעמדה של מכוניות דוממות לשביל אופניים אמיתי, שאינו רק ציור גרפי. מדובר היה בשביל אופניים של ממש, מופרד ממכוניות ומהולכי רגל, כמו באמסטרדם. השינוי בחלוקת המרחב הציבורי לטובת תנועה בטוחה באמצעות כלי רכב קל ולא-מזהם עורר דיונים סוערים ברשת ומחוצה לה כולל הצעות הזויות כאלה ואחרות בדבר זכותן של מכוניות דוממות לשטח מחיה על פני כל דבר אחר. נדמה לרגע שלתל-אביב-יפו יש ראש עירייה מרחיק ראות, שפועל לחלוקה מאוזנת וסבירה יותר של המרחב הציבורי ולחיזוק מעמדם של האופניים ככלי תחבורה לגיטימי.

אך, המציאות הקשה טפחה על פנינו ועל פניהם של רוכבי האופניים וההולכים הנדרסים תחת גלגליהם. אמנם, בוצע שביל מופרד, אך בסופו של יום נראה שמטרתו של שביל האופניים בבלוך הייתה לעורר דיון ציבורי ופחות לשמש כשביל בטוח לרכיבה. כך נראה שביל האופניים ברחוב בלוך כשהוא מתקרב לצומת עם אבן-גבירול סמוך לבניין העירייה:

שביל האופניים בבלוך – סיום מביך
בעיות בשבילי אופניים בתל-אביב

ניתן לראות את שביל האופניים המופרד משמאל מסתיים ללא התראה מוקדמת ואפילו בלי שיפוע כדי לעלות למדרכה.  מי שרוכב על השביל הזה מגיע בסופו לדילמה הקיומית הבאה: האם לעצור, להרים את האופניים ביד ולעלות להמשך רכיבה על המדרכה (תוך דריסת קשישים)? או שעדיף להמשיך לרכב על הכביש בין המכוניות תוך סיכון חיים ממשי? כמובן ששביל מהסוג הזה אינו נותן תחושת ביטחון ומונע מאוכלוסיות שאינן בעלות אופי מלחמתי מלעשות שימוש בו – בפרט ילדים. למעשה, המטרה שלשמה בוצע השביל הזה הוחמצה לחלוטין. באבן-גבירול וגם בשדרות בן-גוריון שנמצאות בהמשך של רחוב בלוך ישנם שבילי אופניים מצויירים (מסומנים במפות של העירייה), אבל גם לשבילי האופניים התיאורטיים האלה השביל הזה לא מתחבר. כך זה נראה מהצד השני:

מישהו מעוניין ברכיבה לתוך מונית?
בעיות בשבילי אופניים בתל-אביב

ישנם מספר פתרונות תכנוניים לתכנון המחורבן שהתבצע בלוך (שינוי המפגש עם הצומת, צמצום נתיבים, חיבור למדרכה ועוד), אבל אף אחד מהם לא בוצע. נראה שהמתכננים שמחו להוסיף עוד קילומטר ליחסי הציבור של העירייה, אבל שכחו שיחסי ציבור לא פותרים בעיות תכנון. לפני שהעירייה תספר שהיא מגדילה את אורך שבילי האופניים בעיר ל-7,005 ק"מ הגיע הזמן שהשבילים שכבר מסומנים על המפות יהיו שבילים אמיתיים ולא שאריות של תכנון כושל.

וכדי להרגע מהכשלים התכנוניים בתל-אביב, הנה רבע שעה על תכנון לאופניים בחרונינגן (המקבילה ההולנדית לבאר-שבע). מומלץ גם למתכנני השבילים בתל-אביב:

תוספת: באדיבות דניאל וגוגל סטריט ויו – כך נראית הסיומת של שביל האופניים ברחוב פנקס (שביל דומה לזה שבוצע ברחוב בלוך), בגלל הצורה שבה מסתיים השביל הרכיבה עליו עלולה להסתיים במפגש עם פגוש:

שביל האופניים ברחוב פנקס – סיום עגום
שביל אופניים בפנקס נתקע במכונית חונה

פוסט זה פורסם בקטגוריה אופניים, ביקורת, תחבורה, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

15 תגובות על עדיין מחכים לשבילי אופניים בתל-אביב – גם ברחוב בלוך

  1. ניימן הגיב:

    "או שעדיף להמשיך לרכב על הכביש בין המכוניות תוך סיכון חיים ממשי?" – סלח לי שאני שואל, אבל אופניים לא אמורות לרכב על הכביש (לפי החוק) איפה שאין מדרכה (אלא אם כן יש עליה ציור של אופניים)?

    אני שואל ברצינות, לא בציניות.

    לא מתרגש מהצילום. יש כאלה בברלין ומה שצריך לעשות שם זה להמשיך לרכב על הכביש (רק לדעת שעכשיו חולקים אותו עם מכוניות). לא רואה בזה מחדל מזעזע.

  2. לרמן הגיב:

    החוק באמת נחמד. גם החוק שלא מאפשר למכוניות לחנות על מדרכה הוא נחמד. כמו שאמרתי, אפשר להמשיך לרכב על הכביש תוך סיכון חיים ממשי – וכן יש כאלה בברלין, רכבתי ככה שם – עיר עם תשתיות אופניים בינוניות בהשוואה למקומות המובילים (אבל הרבה יותר מוכרת לישראלים מאשר אמסטרדם או קופנהאגן, וגם בה התשתיות יותר טובות בהרבה מאשר בתל-אביב). השביל הזה מוציא ממעגל הרוכבים כל מי שלא מוכן לקרב על חייו – בפרט ילדים.

  3. ניימן הגיב:

    נו, אני לא מסכים על עניין "סיכון החיים הממשי" או "קרב על חייו". זה מה שרציתי להעיר.

    ברלין לא מושלמת – וזו בדיוק הנקודה שלי! הרי הלוואי שתל אביב תהיה במצב של ברלין! זוהי עיר עם תשתית אופניים טובה מאד ברמה אירופאית. גם אם לא ברמה הכי גבוהה כמו שציינת. אם הפגמים הקשים שאתה מוצא בת"א הם כאלו שיש בהמונים בברלין – דיינו.

    (רכבתי גם בהולנד, דנמרק, שוויץ וליכטנשטיין. לא רואה טעם בלהשוות אותן לת"א. אבל זה דיון נפרד אם בא לך 🙂 )

  4. דניאל הגיב:

    אם רק הנהגים הישראלים היו אדיבים ומנומסים כמו הנהגים הגרמניים.
    נהג שרוצה לפנות ימינה בצומת כזו לא סופר את רוכב האופניים. הוא פשוט חותך אותו.

  5. עידן הגיב:

    ניימן, אני לא יודע לגבי החוק, אבל אני לא נוסע עם אופניים על הכביש אפילו מטר אחד. החיים שלי יקרים לי מידי, ואם אני צריך לבחור בין הסיכוי להתקל במישהו על המדרכה ושאני או הוא נקבל מכה קטנה (וזו מכה קטנה כי במקומות צפופים נוסעים לאט) לבין למצוא את האיברים הפנימיים שלי מרוחים על הכביש כי איזה נהג שכח להסתכל ימינה ללחוץ על הבלמים, אז אני בוחר באופציה הראשונה. אם יש מקום שאין שום אפשרות לנסוע על המדרכה אז אני יורד מהאופניים ועובר למוד הולך רגל. לא נוסעים עם אופניים על הכביש לעולם!

  6. ספקניסטן הגיב:

    הסדר התנועה הזה, במסגרתו המכוניות החונות מסתירות את רוכבי האופניים, יוצר סיכון משמעותי בכל צומת המאפשרת לרכבים פנייה ימינה. רוכבי האופניים מוסתרים משדה הראייה של הנהג, ועשויים להגיח לפתע מימין במהירות רכיבה רגילה (בשונה ממהירותו של הולך רגל, שדורשת פחות זמן תגובה).

    רוכבי אופניים ישראליים לא שונים מנהגי המכוניות מבחינת העדר הסבלנות והנכונות לציית לחוק ו/או לנימוסים בסיסיים (בהקשר הרחב יותר, שימו לב לחיבתו היתרה של הנהג הישראלי להשתמש בצופר. בין אם זהו נהג הצופר למכונית שמקדימה מיד כשהאור הצהוב מתחלף לירוק, ובין אם מדובר ברוכב אופניים שלא מוכן לתמרן טיפה על המדרכה וחייב לצלצל בפעמון לכל הולכי הרגל, לרבות קשישים, על מנת שיסורו מיד מדרכו). ספק אם מישהו מאיט כשנגמר לו נתיב האופניים המחופה.

    ראו כמקרה מבחן את הפנייה ימינה מרח' פנקס לרח' עקיבא אריה וויס.

  7. שי הגיב:

    כמה רוכבי אופניים נוסעים שם ביום?

  8. נחום כהן הגיב:

    נניח שאופניים הוא הכלי. זה לא משנה דבר בגישה התכנונית. אאלפיים איש יהיה להם שריר. So fucking what?

  9. לרמן הגיב:

    אז אני מבין שלא ראית את הוידאו מחרונינגן.

  10. אסף הגיב:

    אני מסכים עם ניימן,
    לפי החוק בישראל רוכב אופניים צריך לנסוע על הכביש ולא על המדרכה לכן ודאי שצריך להמשיך לרכב על הכביש. אני כבר כמה שנים לא רוכב אופניים אך במשך כ 15 שנה רכבתי על הכביש ואותתי עם היד לנהגים כפי שדורש החוק ולא הרגשתי סכנת חיים כלשהי.

  11. אליקו הגיב:

    ואני נסעתי עד לפני שנתיים עם אופניים על הכביש, עד שרכב שבה מולי פנה שמאלה פגע בי וברח. אני נפלתי ובנס נפצעתי קל יחסית.
    למותר לציין כי מאז (ורק אחרי שהתגברתי על המיני-טראומה הזו) אני רוכב אך ורק על המדרכה.
    בקיצור, אם אתה רוצה אתה מוזמן לרכב בכביש – תפאדל…

  12. יותם הגיב:

    נכון שחציית הצמתים לא פתור עבור רוכבי האופניים בתל אביב (ובערים אחרות) מאחר והתכנון הקיים נאמן להנחיות משרד התחבורה והשיכון, לתכנון שבילי אופניים. https://www.google.co.il/url?sa=t&rct=j&q&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.moch.gov.il%2FSiteCollectionDocuments%2Ftichnun%2Fhanhayot_umadrichim%2Ftichnun_tnuat_ofanaim.pdf&ei=uZN3Uo67JJSThQe-0ICABw&usg=AFQjCNHcyvsE3sNf24oIuyJlD6OOJvcA5g&bvm=bv.55819444%2Cd.ZG4
    אגב, יש מתכנני שבילי אופניים המעדיפים שבצמתים שביל האופניים "יקבל צבע" ויסמן לנהגים על תנועת רוכבי אופניים חוצים. מאידך, ישנם אחרים שטוענים, שבישראל בה תרבות הנהיגה והרכיבה טעונות שיפור, מוטב ששביל האופניים יסתיים לפני הצומת, והרוכבים, יגבירו את הערנות והזהירות ויחצו כמו כל רכב אחר, על הכביש, ללא תחושת בטחון ששביל צבוע מקנה, או יעלו על המדרכה ויחצו רגלית, כמו שאר הולכי הרגל.

  13. הגר צור הגיב:

    רוכבי אופניים – לכביש!
    רכיבת אופניים לא מותאמת למדרכה. המדרכה צרה מלהכיל את תנועת האופניים.
    הפגיעה בהולכי הרגל ממשית.
    לא צריכה להיות פגיעה פיזית- האיום על הולך הרגל בטריטוריה שלו מספיק כדי לערער את בטחונו.
    ע״י רכיבה על הכביש תעלה המודעות של הנהגים לקיומו של גורם נוסף בשטח המשחק שלהם.
    וכך יהיו חייבים לנהוג משנה זהירות.
    ומי יודע, יום יבוא וגם העיריה תחליט להקים שבילי אופניים מופרדים מפלסית על חשבון הכביש (ולהמנע מהצרת מדרכות) ולקיים מערכת של תחבורה ציבורית הולמת וראויה לעיר בסדר הגודל של המטרופולין שלנו.
    אך ראשית- אופניים רדו לכביש!

  14. מתי עלה הגיב:

    צריך לציין שישנם תקנות שאינם מאפשרות רציפות בצמתים, זה חוזר על עצמו בשבילים במשה דיין, יצחק שדה ופנקס, בכל אופן עריית תל אביב יכולה להתשמש בפתרון שהיא השתמשה בו בעבר בשדרות, שלט של גמר קטע עם אופניים והולכי רגל, במקרה זה שלט של גמר קטע ואופניים ורכב

  15. חיים הגיב:

    צריך לתבוע את העירייה על גזל של 60 מקומות חניה מתושבי הרחוב בלי פיצוי מי רוצה להצטרף לתביעה 0505925362

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s