מחשבות ביהותים

פוסט אורח מאת אדר' דורון צפריר.

מה זה בה"ת?

הבה"ת הינו בחינת השלכות תחבורתיות (פירוט כאן במסמך PDF, ושורשיה של הבחינה הזו כאן) – תהליך אשר בוחן את קיבולתן של תשתיות התחבורה (בעיקר נתיבי הרכב הפרטי), אל מול הביקושים שיוצרים פרויקטים מתוכננים. כמעט כל תכנית המוגשת למוסדות התכנון (למעט תכניות נקודתיות מאד) מושלכת למטחנת הבה"ת, שמגדירה מצידה מערכת של בדיקות מקדמיות, תנאי סף, ולבסוף גם סוגים של בה"ת (מקומית או מערכתית). בסופו של התהליך נפלט פסק הדין: פרויקטים שעתידים להכביד על התשתיות ולפגוע ברמת השרות של כלי הרכב ידחו, או יעוכבו, או יותנו בהרחבת התשתיות וכיו"ב.

בואו נבחן שתי דוגמאות:

דוגמא א' – "מגדלי בה"ת" בתל-אביב: פרויקט אורבאני חדש המציע פינוי בינוי במרכז מטרופולין תל-אביב ומוסיף 300 יחידות דיור לעיר בבניה קומפקטית על פני 10 דונם. הפרויקט כולל גם שימושים מסחריים בקומת הקרקע, ושטחי תעסוקה בקומות הנמוכות, הרחבת המדרכה, וניצול תת הקרקע לשטחים משותפים. סביר שהפרויקט יגדיל את העומס הקיים על התשתיות העמוסות ממילא, ויתרום לירידה ברמת השרות. המשמעות המעשית היא כי בשנת היעד (נאמר 2030) בשעת השיא (שמונה וחצי בבוקר), יהיה כשל בצומת מסוימת, כלומר נהגים ימתינו מספר דקות ברמזור.

דוגמא ב' –"בה"ת הירוקה" בהוד השרון: פרויקט המציע הקמת מתחם מגורים בשולי הוד השרון – 300 יחידות דיור על שטח של 50 דונם ביעוד חקלאי שישתנה לשטח עירוני. סביר שהפרויקט, הממוקם בשולי המטרופולין, ישפיע אך במעט על עומסי התנועה, ורמת השרות של התשתיות לא תגיע לכדי כשל.

במבחן הבה"ת, גדולים סיכוייה של "בה"ת הירוקה" הממוקמת בשולי המטרופולין להתממש מהסיכויים של "מגדלי בה"ת" להיבנות במרכז המטרופולין.

דוגמא נוספת – מהחיים

אנחנו מתכננים שכונת מגורים חדשה של 1,500 יח"ד בתוככי עיר שזקוקה נואשות לכל דירה חדשה. לאחרונה בוצעה בדיקת בה"ת לשכונה. לא סתם בה"ת, אלא בה"ת טורבו – היום יודעים כבר לדייק בתוצאות הבחינה ולחזות לא רק את דרגת השרות שתתקבל בצומת המתוכנן (נאמר בשנת 2030 בשמונה וחצי בבוקר) אלא גם את זמן ההמתנה של הנהג הפונה שמאלה באותה צומת, לתוך העיר. (נאמר צחי כהן שממהר לעירייה להסדיר ענייני ארנונה שהציקו לו כל הלילה). ובכן, מסקנת הבחינה – כשל מוחלט. התברר שצחי כהן יאלץ להמתין בצומת 97 שניות (תשעים ושבע שניות, רחמנא ליצלן!) עד שיעבור את הצומת (וימשיך לצומת הבאה להמתנה של שלוש דקות נוספות). שורה תחתונה – המלצת הבה"ת – תותר הקמת חצי שכונה בלבד. השאר, רק כשיהיה פתרון לצחי ולארנונה. (חוץ מצחי הכל מבוסס על מציאות יומיומית וקונקרטית המתרחשת בועדת התכנון הקרובה לביתכם).

המשמעות

פרויקטים המוצעים במרכזים אורבאניים, הנשענים על תשתיות עמוסות ופקוקות, מדורגים כבעיתיים במונחי הבה"ת. פרויקטים המוצעים בשולי העיר או באזורים כפריים, הנשענים על תשתיות חופשיות מעומסים מכבידים, מדורגים כאיכותיים מבחינת הבה"ת.

התוצאה

עידוד הפיתוח של שולי העיר, פיזור ופירבור, חסימת המגמה להצפפה ולפיתוח במרכזים האורבאניים. תוצאה זו לא רק סותרת את המגמה הממלכתית להעדפה של התחדשות עירונית על פיתוח חדש אלא עומדת בניגוד לאינטרסים תחבורתיים גרידא, כמו – קיצור תנועות, ייעול תשתיות, עידוד השימוש בתחבורה ציבורית וכו'.

שאלות לקראת חשיבה חדשה על בה"ת

1. האם כשל ברמת השרות לרכב פרטי בצומת פקוק (בשנת 2030 בשעה שמונה וחצי בבוקר) היא תוצאה רעה מבחינה תחבורתית או טובה מבחינה תחבורתית? האם יתכן שנהג תקוע בפקק (נאמר צחי בדרך לארנונה) יחליט סופסוף לוותר על הנסיעה ברכב ולעבור לתח"צ?

2. האם הכלי הבסיסי של הבה"ת, הסופר קיבולות של יחידות רכב, הוא כלי מספק? האם המבחן האמיתי אינו מעבר של נסיעות מרכב פרטי לתחבורה ציבורית, להליכה ברגל, לנסיעה באופניים? תבחינים אפשריים לדוגמה: העדפת פרויקטים המטפחים הליכה ברגל ברחובותיהם. העדפת פרויקטים המטפחים נסיעה באופניים ברחובותיהם. העדפת בניה ופיתוח באזורים מטרופולינים בנויים על בניה המתפרשת בשוליים. העדפת פרויקטים מעורבי שימושים (המצמצמים תנועות ממונעות) על פרויקטים מופרדי שימושים.

3. האם לא נכון לערוך את מבחני הבה"ת באופן שישרתו את ענייני התחבורה ולא יחבלו בהם?

לקריאה נוספת:

מדריך הבה"ת של משרד התחבורה

השורשים של הבה"ת – הגדרת Level of Service

מאמר נוסף לקראת הגדרת רמת שירות של מערכת תחבורה רב-אמצעית.

דורון צפריר הוא אדריכל ושותף במשרד פרחי-צפריר אדריכלים בע"מ

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, דיור, פוסט אורח, תחבורה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על מחשבות ביהותים

  1. אני תל-אביבי הגיב:

    למה אף אחד לא לוקח בחשבון שינויים אחרים – עד 2030 יחולו שינויים משמעותיים טכנולוגיים שישפיעו על אורח חיינו.
    למשל – מכוניות שנוהגות לבד. מערכת כזו גם תשפר את הזרימה בצומת (לכל נהג לוקח כמה שניות להגיב כשהמכונית לפניו זזה סוף-סוף, למחשב הרבה פחות), המערכת תאפשר כמה נוסעים ביחד – משהו ביניים בין רכב פרטי לאוטובוס וכו.
    ואולי גם מישהו יתעורר ויעודד עבודה מהבית.
    אולי הגיע הזמן שאדריכלים יתייעצו עם מומחי טכנולוגיה.

  2. יניב מתל אביב הגיב:

    כדאי מאוד לשים לב לסעיף 7.56 בנוהל בה"ת של משרד התחבורה. הסעיף אומר:
    "נדרש לבצע הערכה של פיצול הנסיעות והביקוש של נסיעות הקשורות בפרויקט לתחבורה ציבורית. במידה שעורך הבחינה מוצא לנכון [לא להתייחס לנושא התחבורה הציבורית] (מודגש במקור) עליו לנמק במפורט את הסיבות לכך".
    במידה שמה שכותב אדריכל צפריר אכן קורה במציאות, צריך שאול למה הסעיף הזה לא מיושם למעשה.
    עוד דבר שכדאי לשים לב אליו בנוהל: אין שום התייחסות לאופניים ולהליכה ברגל. מודל פיצול הנסיעות מביא בחשבון רק אמצעים ממונעים – רכב פרטי, אוטובוסים, מוניות ורכבות לסוגיהן.

  3. יעל ר. הגיב:

    התשובה לשאלה השנייה בסעיף 1 היא "לא". פקקים איומים אינם מניע חזק מספיק לנטוש את הרכב הפרטי בישראל, מכיוון שהתחבורה הציבורית גרועה דיה כדי שעדיין לרכב הפרטי יהיה יתרון.
    לראייה, בשבוע שעבר נסענו מהשרון לרחובות, בפקקים מזעזעים. למחרת נעשתה אותה הדרך ב-2 אוטובוסים לכל כיוון. עם ההחלפות והעצירות וחוסר התיאום בין האוטובוסים, התארכה הנסיעה ביותר משעה.
    זה בנוסף לכך ששכונות חדשות רבות אינן מחוברות לתשתית התח"צ, הרמה של חלק מהאוטובוסים ירודה מאוד מכדי לסבול אותם בפקקים, וכמובן, היעדר מוחלט של מענה בשישי-שבת.

  4. אדר' גדי עירון הגיב:

    למה בפרויקט הכניסה לי-ם בהיקף של כמיליון מ"ר המתוכנן ע"י "פרחי צפריר אדריכלים" אין אף יחידת דיור ??? והאם הפרויקט עומד בדרישות הבה"ת כאשר
    אינו מתחבר לכבישים הראשיים של העיר ורק יכביד עליהם עד לסתימתם המוחלטת.
    מאדר' גדי עירון

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s