תל אביב היא לא המקום היחיד שאין בו שבילי אופניים

בהמשך לפוסט על האימפוטנציה התחבורתית בה שרוייה ההנהגה הפוליטית של העיר תל-אביב אנחנו נדרשים לשני דברים:

1. לחץ רציף, בלתי פוסק ומתמשך על מנת לגרור את המערכת הפוליטית המפגרת קדימה בכל האמצעים שיש.

2. מתן המלצות פשוטות לצוותים הטכניים שאחראים להוציא את העגלה מהבוץ. החלק הזה הרבה יותר קל מכיוון שתכנון תחבורת אופניים הוא אלמנט טכני פשוט שכבר יש לו שנים ארוכות של פתרונות בכמה מקומות.

אבל לפני שניגש למשימה הפשוטה חשוב להבין שתל אביב וגוש דן לא לבד בפיגור המדהים שלהם. ראשית, לפניכם סרטון של בחור הולנדי שעוסק בתחבורת אופניים על מצב תשתיות האופניים בארה"ב. כן, גם שם ברוב המקומות הפיגור קשה ביותר, ברמה תל אביבית ממש. גם שם אופניים לא נתפסות ברוב המקומות ככלי תחבורה לגיטימי, אלא כמשהו ספורטיבי שנועד לפנאי ולילדים:

ועכשיו סרטון דוקומנטרי קצר על שליחי אופניים בבריסל, אחת הערים הכנועות ביותר לרכבים פרטיים. הכשלים התחבורתיים המתוארים בסרטון הזה מזכירים את ישראל במובנים רבים. אחד המרואיינים הטובים הוא ראש העירייה לשעבר של קופנהאגן, קלאוס בונדאם. מומלץ ביותר:

מסתבר שתל אביב לא לבד, אלא שייכת לשורה ארוכה של מטרופולינים מפגרים ושגם באירופה ובארה"ב יש תופעות דומות. כמובן, שגם הפתרונות לאתגרים האלה הם דומים ובכך נעסוק בפוסט הבא.

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה אופניים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

10 תגובות על תל אביב היא לא המקום היחיד שאין בו שבילי אופניים

  1. יודן רופא הגיב:

    אם אני לא טועה הבלגים הם גם שיאני אירופה בתאונות דרכים

  2. לצערי קשה לי לראות מה החשיבות העליונה של הנושא הזה, שעה שיש דברים קצת יותר בוערים. עם כל הסימפטיה, זהו נושא שאיננו נוגע אלא בקצה הקשת התכנונית. נכון שהוא רווי באמפטיה לא מוסברת, ונכון שהוא גלוי לעין הצופיה לציון וקל להבינו, אבל תל אביב רצוצה מעומס בעיות לא נפתרות, כמו אי צמיחה אלא פרוורית בלבד, קשות להבחנה ורחוקות מן הקהל, אבל הן יתנו בקרוב אותות.

  3. להב הגיב:

    מבלי להיות אדריכל, נחום, ומבלי להכנס לשלל הבעיות התיכנוניות של תל אביב יפו, אני יכול לומר לך שהפיכת פירמידת השימושים במרחב התל אביב יפואי ממרכז העיר ובמעגלים מתרחבים כלפי חוץ, כך שבראש הפירמידה יעמדו הולכי הרגל, ולאחריהם רוכבי האופנים ומשתמשי התחבורה הציבורית, כשמשתמשי הרכב הפרטי בתחתית המדרג הוא המנוף לשינוי המהותי שהעיר הזו כל כך צריכה.
    פעולה פוליטית ותכנונית אמיתית בכיוון הזה תקל ותפתור שלל בעיות שהמרחב העירוני מתמודד איתן, ותשפיע גם על הערים השכנות, כל זאת בעלויות לא גבוהות.
    החשיבות העליונה של כך בעיני היא שכך ניתן ליצור השפעה משמעותית לטובה כמעט מיידית, מעבר לצורך להתייחס ולפתור את הנושאים שאתה מעלה.
    במובן זה בעיני מדובר בנושא בוער.
    ציבור המשתמשים למעשה מכתיב את חשיבות הנושא, ותרבות האופנים התל אביבית מתפתחת מתוך עצמה ולמרות המדיניות העירונית שלא באמת מטפחת אותה.

  4. נחום כהן הגיב:

    מר להב, דבריך מסתכמים בכך שהיית רוצה שיהיה טוב לכולם. זה רעיון טוב מאד. למה לא?

  5. להב הגיב:

    נחום,
    דבריי מסתכמים בכך שאיני מסכים עם טענתך שנושא התכנון לאופניים והיפוך פירמידת השימושים במרחב הציבורי אינם בעלי חשיבות עליונה. למעשה אני אומר ששינוי מהותי בכיוון הזה ישפיע לטובה גם על הנושאים שאתה מרמז אליהם מבלי לפרט.

  6. יש חשיבות מסוימת בהבחנה בין דרגות החשיבות. בלי זה אנו באותו הבוץ, כאשר הכל חשוב ולכן לא עושים כלום. יש בעיות קרדינאליות בתל אביב. אופניים לא שם. הפירמידה אינה מענינת מפני שזהו מושג כללי ואבסטרקטי, "מבלי לפרט". אי אפשר לרפא מחלות על ידי היפוך של פירמידות.

  7. יואב שאיננו לרמן הגיב:

    אתה אומר שזו בעיה לא חשובה, ושיש בעיות חשובות יותר. אתה לא מפרט מה הבעיות החשובות יותר.

    הוא אומר שזו הבעיה החשובה יותר.
    אולי אתה רוצה להסביר אילו בעיות אחרות אתה מדבר עליהן, ולמה הן חשובות יותר?

  8. נחום כהן הגיב:

    יואב השני. אעביר לך ברצון את ספרי האחרון על תל אביב. בגדול השכונות כולן מנותקות, בונים רק פרוורים בתכנון לקוי, מרכז העיר לא מוסדר, גוש דן חסר חיבורים טובים פנימה. מקווה שעניתי.

  9. להב הגיב:

    מכיוון שזהו בלוג תל אביבי אז נושא גוש דן והחיבוריות שלו בכללי הוא מעט מחוץ לדיון הזה, אבל עדיין השינויים האפשריים שאני מזכיר ושיואב פורס כאן בבלוג לאורך שנים, הם בהחלט לעניות דעתי, דרך טובה אפילו טובה מאוד להתחיל לפתור בצורה מעשית גם את הסוגיות שנגעת בהן כאן על קצה המזלג.

  10. פלאזה הגיב:

    הפעמון של האופניים קצת מעצבן, אי אפשר ללכת בקשט 5 דקות באבן גבירול מבלי לשמוע את הצליל הזה למרות שאתה בגלל לא חוסם את המעבר

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s