סיכום 2013 בבלוג ומבט קצר קדימה

עוד שנה מסתיימת לה – שנה שהייתה אקדמית מאוד מבחינתי ואופיינה בתקופות שבהן הבלוג הזה המתין בסבלנות שאחזור אליו ממרחבי הטקסטים האקדמיים השונים שנכתבו ועודם נכתבים בימים אלה. ובכל זאת, יצאו במהלך השנה האחרונה כמה וכמה פוסטים שאני חושב שיחזיקו מעמד בראי הזמן ועוד נשוב לדון בהם. אני מנצל את סוף השנה כדי ללקט מעט מהפוסטים הנבחרים של השנה החולפת תוך כדי קיבוצם למספר נושאים.

1. משבר דיור נרחב לפנינו שעוד יגרום לנו להתגעגע למשבר הדיור הנוכחי. לפי המגמות הנוכחיות ב-2030 יגורו בגוש דן חמישה מיליון איש. זו עובדה מוצקה בבטון (אלא אם התחזיות הדמוגרפיות ישתבשו לחלוטין עקב קטסטרופה בסדר גודל של מלחמת עולם). אין כרגע אף פקיד, נבחר ציבור או מתכנן ברמה הלאומית שעוסק בסוגייה התכנונית שבמרכזה השאלה היכן יגורו מיליון אנשים וחצי נוספים וכיצד יראו אמצעי התחבורה שלהם. למרות כל מסיבות העיתונאים האינסופיות על פתרון למשבר הדיור, גוש דן ממשיך לצעוד בעיניים עצומות לעבר משבר דיור שיחולל עוני נרחב בחברה הישראלית. כמעט כל הדירות שייבנו במהלך 15 השנים הבאות בגוש דן (ואשר לא צפויות בכלל להספיק לגידול הצפוי) ייבנו באמצעות פרבור מבוסס רכבים פרטים תוך המשך גזילת שטחים פתוחים והעמסת תשתיות הכבישים. באופן אישי, אני מאוד פסימי לגבי עתיד התכנון העירוני בישראל – ניתן להשוות אותנו להולנד ברמת המורכבות של הבעיות התכנוניות, אבל אנחנו בדיוק הנגטיב של הולנד ברמת הנחישות הציבורית להתמודד עם האתגרים שניצבים לפתחנו. 

2. יש פתרונות אפשריים, אבל לא סביר שהם יאומצו בישראל. במהלך השנה החולפת סיכמתי את ארבעת הגורמים העיקריים למשבר הדיור. ארבעת הגורמים הם השאיפה לפיזור אוכלוסין, תקני תכנון שלא מאפשרים בנייה של עירוניות תוססת, חוסר יכולת לחדש אזורים שנבנו אחרי 1948 וחסם בונוס הקשור למס הארנונה. כדאי לשים לב שכל ארבעת הגורמים האלה מצויים בתחום התכנוני-גיאוגרפי ולא בתחום המקרו-כלכלי. כל עוד עיתוני הכלכלה והנדל"ן והפוליטיקאים ימשיכו לעסוק במשבר הדיור מזווית מקרו-כלכלית בלבד דעו ששום דבר לא ישתנה.

3. העתיד האקדמי שלי. כפי שציינתי בתחילת הסיכום – בשנה האחרונה הכנסתי רגל קטנה בדלת של העולם האקדמי עם מספר פרסומים. בימים אלה ממש אני עובד על סיום הדוקטורט שבשאיפה יוגש לשיפוט בעתיד הדי קרוב. חוצמזה, יש לי עוד מאמר אחד שאמור לצאת בקרוב לאוויר העולם ועוד שניים שנמצאים על האש. נראה לי שמצאתי קריירה חדשה שאני מרוצה ממנה ובאופק של 2014 אני מקווה שיושב לו פוסט-דוקטורט. המקום שאליו אני הולך יעסוק במדע הערים באופן כזה או אחר. למזלי, המקומות השונים שבהם התגוררתי בחיי (חיפה, פורטלנד ותל-אביב) סייעו בדרך הזו, כאשר תל-אביב עצמה סיפקה לי מעבדה עירונית מצויינת. חוצמזה, בתחום של לימוד הערים חשוב מאוד להסתכל על מה שקורה בעולם ובמיוחד על תופעות קצה כדוגמת המקום הצפוף ביותר שנבנה אי פעם (Kowloon Walled City) והמקום הגרוע ביותר שתוכנן אי פעם (Cumbernauld, אבל זה נתון לויכוח).

4. תל-אביב ואתגריה. בימים אלה ממש מועצת העירייה החדשה מתחילה לעבוד. לפניה ניצבות שבע משימות פשוטות שבהן היא יכולה להספיק לטפל בקדנציה הקרובה – החזרת המדרכות להולכי הרגל, קידום בפועל של מערכת תחבורה ציבורית מבוססת BRT בגוש דן, שינוי מדיניות החנייה ומדיניות אישור חניונים חורגים, שבירת מושעות בדרום העיר (בעלות משותפת על קרקעות שנשארה מהתקופה שבה שכונות דרום העיר היו שייכות ליפו), הבנה של התנהגותם הרציונלית של המהגרים מאפריקה, צמצום מחלת הרמזרת וטיפול בשתי תחנות הרכבת המרכזיות של תל-אביב. אני מעריך ששום שינוי לא יתרחש באף אחד מהתחומים האלה בקדנציה הקרובה – המדרכות יהיו אלימות יותר, הפרבור המבוסס על רכבים פרטיים יחריף יחד עם חוסר הרצון המקומי והלאומי להתמודד עם הקמת מערכת תחבורה ציבורית חזקה לגוש דן. חניונים ציבוריים ימשיכו להיבנות בקצב מהיר יותר ועם סבסוד רב יותר, המושעות ימשיכו לזחול, הפליטים יעברו דה-הומניזיציה שלא תפתור את הבעיות של דרום תל-אביב (אבל תאפשר להתעלם מהן). כמו כן, יתווספו עוד ועוד רמזורים שיתקעו יותר ויותר הולכי רגל וכלי רכב והיציאה מתחנת הרכבת של סבידור עדיין תיתן טעם של עולם שלישי. אבל לפחות המאהל בארלוזורוב צפוי להתרחב ומאהלים ממוסדים למחצה נוספים בתל-אביב ובגוש דן צפויים להיבנות בהמשך.

בנימה אופטימית זו, אני מאחל לכולכם שנה מוצלחת, שנה שבה תגשימו את שאיפותיכם האישיות ושנה שבה תמעטו לסבול מבעיות של תכנון עירוני.

פוסט זה פורסם בקטגוריה לינקים, לקט. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על סיכום 2013 בבלוג ומבט קצר קדימה

  1. אני יכול להגיד רק דבר אחד קטן שישמח את הלב – מחיר הנפט ממשיך להיות גבוה, ולאט לאט עוד ערים מבינות שחשוב להתקין שבילי אופניים, אני מקווה שתהיה בשורה בקרוב גם מהשכונות במזרח העיר גוש דן.

    לכתוב בבלוג זה לא מספיק, יש צורך בקמפיין של ממש, כמו שזה מתקיים בצמחונות, באופניים או בגז – קבוצה של אנשים , שיתופי פעולה, אירועים בעולם האמיתי. בכל מקרה הבלוג הזה הוא נכס.

  2. לרמן הגיב:

    תודה רבה. צמחונות היא בחירה אישית. תכנון עירוני הוא בחירה קולקטיבית ומורכבת.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s