מלחמת האזרחים על מדרכות העיר בעיצומה

מלחמת המדרכות בתל-אביב הולכת ומחריפה מיום ליום. בצידי הדרך מוטלים פצועינו, שמספרם הולך ורב. כפי שכבר דיווחנו, הממסד העירוני זנח לחלוטין את מחויבותו לביטחון התושבים והפקיר את השטח לאנרכיה הולכת וגדלה. בתל-אביב נשאר חוק תנועה אחד בלבד – חייבים להשאיר לפחות נתיב תנועה אחד פתוח בכביש (דבל וטריפל פארקינג מותרים כל עוד הם לא חוסמים לגמרי את הכביש). כל התנהלות אחרת מותרת – מותר לנסוע על מדרכה עם כל כלי, מאופניים ועד משאיות ומותר להחנות כל כלי תחבורה על המדרכה בכל שעה. בתחתית המדרג (או המדרך) ניצבים הולכי הרגל. ובתחתית הולכי הרגל ניצבות קשישות העיר האיטיות ומחוסרות הסידן שהן הראשונות שמוקרבות על מזבח המלחמה המקומית שלנו. מספר כלי תקשורת שמו לב לתופעה הזו ושלחו כתבים לסקר את אזור הקרבות מדרום לירקון וברשותכם נתייחס לכמה כתבות מהעת האחרונה:

1. אחת הכתבות הטובות, שאף שודרה בפריים טיים של ערוץ 10, היא זו שבה נסקר מלחמת האזרחים בין הולכי הרגל לכלים הדו-גלגליים שדורסים אותם. הכתבה סוקרת את המצב היומיומי וכן עושה ביקור באיכילוב, היכן שפצועי המלחמה מתאוששים. בנוסף, עולה מקרה מסויים של פציעה קשה של ילדה קטנה באמצעות צמיג שנתקל בה במהירות 30 קמ"ש. למרות הסיקור המשובח, כתבה זו מתעלמת מהפיל שבחדר, והפיל הוא המרחב העירוני הרב שניתן למכוניות והאופן שבו העירייה סוגדת למכוניות ואינה מוכנה לשקול איזון מחדש של המרחב הציבורי באופן שיאפשר לאנשים רבים יותר להשתמש בו.

2. עוד מהעת האחרונה כתבת וידאו בווינט שמסקרת את פועלו של דרור, שכל רצונו הוא לעבור בשלום עם העגלה שלו במדרכות העיר. דרור ודאי היה נהנה ממרחב ציבורי מוגן יותר בכל עיר שמכבדת את עצמה בעולם אך לרוע מזלו הוא חי בתל-אביב.

3. ונגלוש רגע לנושאים שנמצאים סמוך לשדה הקרב ומשפיעים עליו – דיון ער מתקיים לאחרונה על האופניים החשמליים ונגזריהם. מדובר בכלי תחבורה מדהים שהתפתח בעשור האחרון ואחראי לגדילה עצומה בשימוש באופניים בתל-אביב (ולא רק בתל-אביב), למרות שבתל-אביב אין תשתיות יעודיות לרכיבה על אופניים. הוא שקט, מהיר, קומפקטי, לא מאוד יקר, וחוסך מאמץ פיזי והזעה. רק בדבר אחר הוא נכשל – מדובר באלמנט שכל שילוב בינו לבין הולכי רגל, כפי שקורה כרגע, הוא מסוכן עד מאוד, והדרך היחידה להתגונן מפניו היא באמצעות שימוש בנשק חם (מטול רימונים, למשל). הדיון המשפטי על מיקומם של האופניים החשמליים החל לאחרונה לתפוס תאוצה (גם כאן), ואם הראש הישראלי יעבוד כמו שהוא רגיל, במקום להקצות זכות דרך לאופניים (רגילים וחשמליים) נקבל עוד איסורים בספר החוקים, על-מנת לעודד יותר שימוש במכוניות שמלווה בתאונות חמורות יותר.

4. עוד נושא מהותי למלחמה היומיומית הוא החנייה. גם בנושא זה המשפט הישראלי הולך ומתפתח במהלך השנים לאורם של הצדק והאמת. בזמנו, עיריית תל-אביב-יפו המנוהלת ע"י טפשים החליטה להפסיק לאכוף את איסור החנייה על מדרכות העיר בשעות הערב, הלילה ובסופי השבוע. האימבצילים מאגף הפיקוח תכננו לא לאכוף את החוק רק על רכבים נושאי תו של תושבים. אבל, התברר שאסור לאכוף חוקים באופן לא-מידתי שכזה ולכן, בשם בית דין גבוה לצדק, הותר לכל דכפין לחנות על מדרכה בחסות המאותגרים שיושבים בעירייה ובבגץ. אבל פה זה לא נגמר, בגלל שהעירייה לא פרסמה באופן גורף את העובדה שהיא מתירה לכל דכפין לחנות על כל מדרכה בשעות מסויימות שופטי ישראל החליטו שהנוהל הקיים לא חוקי, ומשום כך מותר למעשה לחנות לחנות על מדרכה בכל שעה משעות היום והלילה. מספר דוגמאות שבהן בית המשפט הישראלי הבהיר שבמצב הנוכחי שנקלענו אליו אסור לתת דוחות על חנייה מדרכות נמצאים כאן וגם כאן ועוד אחד כאן.

לסיכום, עיריית תל-אביב-יפו בהתנהלותה חסרת האחריות ובשילוב החוק הישראלי ובתי המשפט הביאו לכך שמדרכות תל-אביב הפכו למקום שבו הולך הרגל נמצא בסכנה ברורה ומיידית. השילוב של גזילת שטח אדיר מהמדרכות לטובת חניית רכבים ושימוש בחלק הנותר לנסיעה של כלים דו-גלגליים כאלה ואחרים הוא תוצר ישיר של מדיניות עירונית שרואה לנגד עיניה את הצורך בחישולם של תושבי העיר וחיסולם של אלו שכוחם לא עומד להם. כל ההולך על המדרכה נדרש לעשות זאת תוך דריכות ומוכנות לקפוץ ולזנק בכל רגע ורצוי להצטייד בשכפ"ץ. אני לא אופטימי, העירייה משדרת נרפות בלתי-נסבלת ובית המשפט גם הוא דורס את הולכי הרגל. במצב הנוכחי ההמלצה המיידית שלי היא לכל מי שיכול לעזוב את העיר תל-אביב ולהתרחק ממנה למספר שנים עד שמלחמת האזרחים תיגמר.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אופניים, ביקורת, הולכי רגל, שווה ירידה מהארץ, תאונות, תחבורה, תל-אביב, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

10 תגובות על מלחמת האזרחים על מדרכות העיר בעיצומה

  1. דן הגיב:

    שווה להזכיר את האופנועים שחונים על המדרכה.
    ברגע שניתן להם לחנות על המדרכה, הם חונים היכן שרוצים, כולל במקומות שמורים לאופניים, כולל חסימת דרכם של הולכי רגל, וכמובן כדי להגיע לחניה על המדרכה הם נוהגים על המדרכה!
    מכאן ועד אופנועים שנוסעים על המדרכה ככל העולה על רוחם – כשצפוף בכביש, כשרוצים לנסוע נגד הכיוון המותר בכביש, או סתם ללא סיבה נראית לעין – קצרה.
    יש הרבה בעיות, אבל אופנועים על המדרכות היא אחת הראשיות שבהן.
    תשומת הלב שרוכבי האופניים מקבלים משנית להם ומתגמדת לעומתם, לדעתי.

  2. נחום כהן הגיב:

    למה המשטרה לא אחראית ראשית על שלום ובטיחות אזרחים? למה משרד התחבורה לא נזכר? רשויות הביטוח לצד שלישי?

  3. יניב מתל אביב הגיב:

    בקיצור, לרמן, לאן אתה נוסע?

  4. דוד הגיב:

    בלי להתעמק, נראה שבית המשפט העליון דווקא צודק בגישתו.

    מדיניות העירייה חייבת להיות, קודם כל, עקבית וגלויה. אם היא לא נוהגת בעקביות ובאופן גלוי, היא לא יכולה להטיל שום עונש על אף אחד, על אף עבירה. האם מדיניות (שקופה ועקבית) שמתירה חנייה על מדרכה היא חוקית? זו שאלה לדיון אחר. (זה שהיא חוקית זה לא אומר שהיא חכמה וטובה, כמובן. זכותם של התושבים לבחור ראש עירייה שינקוט מדיניות גרועה, כל עוד היא חוקית. בית המשפט העליון איננו ראש-עירייה-עליון).

  5. לרמן הגיב:

    יניב, זו שאלה שאני אתמודד איתה מאזור מרץ. אני מעדיף פוסט-דוק במרכז היקום התכנוני, כלומר צפון-מערב אירופה (כאשר המרכז הוא בהולנד, מעצמת התכנון מספר 1), ונראה איך זה יתגלגל אחרי זנסיים את הדוקטורט.

    דוד, אני מסכים שבית המשפט לא יכול לקבל את המצב הנוכחי. אבל, כרגע הוא מושך בפועל לכיוון הקיצוני של ביטול כל חוק וסדר, במקום להכריח את העירייה לאכוף את החוק. שים לב לדבריה של השופטת נעה תבור, שודאי מכירה את העולם רק מבעד לחלון המכונית שלה:

    "לסיום הביעה השופטת תקווה שפסק הדין לא יגרום לעירייה לבטל את האכיפה המקלה רק כיוון שהיא אינה מעוניינת לפרסם הנחיות ברורות. המטרה היא שתפעל לפרסום ההנחיות, ותאפשר לכל אותם אנשים שנהנים מהמדיניות המקלה להמשיך ליהנות ממנה."

  6. רמי הגיב:

    והגיע הזמן לטפל גם בקטנועים ובמכוניות שנוסעים בטיילת בתל אביב.
    בקטע שמחוף המציצים עד בריכת גורדון.
    אנשים עם עגלות ילדים, עושי ג'וגינג, צועדות וילדים על אופניים מוצאים עצמם נאבקים במכוניות, משאיות וקטנועים שטסים שם.
    בשעות היום יש מחסום שמונע כניסת מכוניות (כשהשומר לא מחליט לפתוח אותו), אבל החל משעות הערב כל דיכפין יכול להיכנס לשם עם רכב.
    תראו לי עוד טיילת אחת בעולם שמותר לכלי רכב דו מנועי להיכנס אליה!!!!

  7. יודן רופא הגיב:

    האם אפשר להגיש בג"ץ נגד החלטת בג"ץ.
    מאוד מעניינת העוורון של אבירי זכויות האדם לזכויות הפשוטות ביותר של הולכות הרגל.

  8. לרמן הגיב:

    בהקשר הזה צריך גם לציין שבארה"ב ובהודו, שתי מדינות שבהן הולכי הרגל נמצאים בדרך-כלל מתחת לראדאר, עוסקים גם בקידום העניין על בסיס הזכות לסביבה בטוחה והליכה (ושוויונית ביותר בסופו של דבר). הנה דוגמה רלוונטית מארה"ב וכאן דיון בנושא בהודו.

  9. רמי הגיב:

    הבעיה היא בעיה כלל ארצית ולאו דוקא לעיר זו או אחרת.
    המרחב הציבורי שלנו סובל מחוסר אכיפה של השלטונות ולכן נותר פרוץ.

    יש חוק אין אכיפה והתוצאה כאוס
    שלב הבא יהיה לקיחת החוק לידייים ע"י אזרחים שנמאס להם.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s