עיריית תל-אביב-יפו מציגה: האגף לכיעור פני העיר

כידוע לכם, לעיריית תל-אביב-יפו יש אלפי עובדים ומאות אגפים. הפעם צריך לברך את האגף לכיעור פני העיר שהתעלה על עצמו ונתן את ידו לאישור אחד המבנים הגסים ביותר שהוקמו בכיכר רבין אי-פעם. אני מדבר על זה:

כיכר סמסונג-רבין. צילום: דור נבו, xnet
הפקעת המרחב בכיכר רבין

כמו שאתם רואים הוקם לו מיני-קניון מבוצר וסגור על כיכר רבין. האיצטלה להקמה של הקניון הפרסומי-צרכני (הבניין עצמו הוא שלט פרסומת ענק ובפנים מוכרים מוצרים ממותגים כאלה ואחרים) הזה היא ארוע חברתי-תרבותי במקור המתקרא מרתון סמסונג (בעבר היה ידוע גם כמרתון תל-אביב). מכיוון שלא ניתן לבנות חנויות על שטח כיכר רבין עצמה ומכיווון שמיקומה הנדלני הוא אולטימטיבי צריך להתלבש על ארועים כאלה ואחרים (או למצער, לייצר עוד ארועים שנתפסים כחברתיים-תרבותיים) בשביל להקים קניון על הכיכר. למרות שהמרתון יתקיים רק ביום ששי הבא, הקניון של סמסונג כבר פעיל שבועיים מראש. אם אתם חשים שיש אינפלציה בכמות ארועי הריצה בעיר, זה בגלל שארועים אלה מאפשרים לתאגידים כבדים לפתוח חנויות על כיכר רבין. הריצות השונות עצמן ושחרור המרחב הזמני ממכוניות לרצים או לאופניים הם החלקים השוליים בסיפור הזה שבבסיסו עומד הרצון לשים שלט פרסום וחנות גדולה במיקום הנדלני הכי טוב. אפשר גם לחשוב על ארועים תרבותיים נוספים שבגינם אפשר ליצור על כיכר רבין מרחב מסחרי מוחלט – החל מארוע מתגלגל של שחזור מלחמת העצמאות על שלל קרבותיה (במסגרתו יוקם קניון זמני לחודש של מוצרים תוצרת ישראל בכיכר, בשילוב משרד התמ"ת ולתפארת מדינת ישראל) ועד ארוע מתגלגל שבו יסופר סיפורה של עיר העולם תל-אביב ובמסגרתו יוקם קניון זמני לחודש לגאדג'טים טכנולוגיים בכיכר, כיאה לעיר חדשנית והייטקית כמו תל-אביב. אני בטוח שאפשר למצוא איזה תאגיד טכנולוגי שייתן חסות לארוע כזה.

גם אם נניח שאין ברירה, וכמו בערים רבות בעולם חייבים למסחר את המרחב הציבורי (מכיוון שאף עירייה לא יכולה להגיד לא לכסף גדול) עדיין, מבחינת התכנון של המבנה עצמו עולה שניכר כאן מאמץ רב לייצר את המבנה המכוער והגס ביותר שניתן היה להעלות על הדעת. נראה שהאידיאולוגיה של עיריית תל-אביב-יפו היא לפעול לכך שהעיר תוביל ברמת הכיעור שלה. המגע של המבנה הזה עם הרחובות הסובבים אותו (שהם בסופו של דבר מה שנותן לכיכר רבין את איכות המרכזיות שלה) הוא באמצעות חומה והסתגרות מכל הכיוונים. במקום לייצר שוק שמח של מוצרים ממותגים שהיה יכול גם לתרום למרחב הציבורי במידה מסויימת, קיבלנו קניון עצוב של מוצרים ממותגים שפוצע את המרחב הציבורי שבו הוא מוצב. על טעויות תכנוניות מסוג זה אין מחילה ואין שום תירוץ בטחוני או אחר שיכול להסביר את הכשל הציבורי המוחלט שנוצר כאן בכיכר המרכזית של העיר. ישיבת מועצת העירייה הבאה צריכה להיפתח בדקת דומייה לזכר המרחב הציבורי. כך זה נראה מלמטה:

פרט מתוך אנדרטת סמסונג לשואה ולתקומה
הפקעה בכיכר רבין

ורק כדי להביא דוגמה קונקרטית לעיצוב אחר שהיה יכול לפחות לכפר על מקצת מהחטאים – הנה לפניכם הפקעה של כיכר העירייה בהמבורג לטובת שוק מוצרים ממותגים למרתון אופניים שהתקיים שם. שימו לב לעובדה שלא מדובר כאן בבניית מבנה אחד גס וסגור, אלא בשורה של דוכנים עם מעברים ביניהם.

מסחור דומה של מרחב ציבורי בהמבורג – העיצוב אנושי יותר ופחות מסתגר ומתבדל
The View from St. Petri Church Tower in Hamburg, Germany

ואם הגעתם עד כאן, נסיים עם עוד תמונה של אותו מקום בהמבורג בקונטקסט רחב יותר ועם בניין העירייה היפהפה שלהם:

עיריית המבורג והמרחב הממוסחר שלפניה – לפחות יש להם טעם טוב
The View from St. Petri Church Tower in Hamburg, Germany

לקריאה נוספת – נעמה ריבה ואלון סולר דנים בהתבהמות של כיכר רבין

פוסט זה פורסם בקטגוריה אורבניזם, ביקורת, הפקעת המרחב הציבורי, כיכר רבין, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על עיריית תל-אביב-יפו מציגה: האגף לכיעור פני העיר

  1. פינגבאק: בין קליקטיביזם, אקטיביזם וברוטאליזם - חייבים לדבר על זה - תומר מיכלזון

  2. יערה הגיב:

    האוהל שהקימו תופס פחות מחצי משטח הכיכר והוא פתוח בצורה חופשית לכולם ובכל מקרה יפורק.
    אני בניגוד לעמדת הכותב בעד.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s