מקבץ לינקים לקראת סופ"ש

עומס לא סטנדרטי מגביל את כמות הכתיבה כאן ומייצר אוסף לינקים עצום שמחכים להתייחסות. אני אנסה לעשות קצת סדר ובשאיפה יהיה עוד מקבץ קרוב שבו יעלו עוד נושאים.

1. בעוד שהעירוניות בישראל הולכת ומדרדרת יש לנו לפחות מאמרי דעה במיינסטרים שמתחילים להתייחס לעניין. ח"כ תמר זנדברג, שהקימה לאחרונה את שדולת העירוניות בכנסת ישראל, במאמר מוצלח על העירוניות הנעלמת של הישראלים והקשר למשבר הדיור:

על הממשלה להבין שמשבר הדיור אינו בעיה של כמות, אלא בעיה של איכות. אם נמשיך לבנות אותן דירות באותן שכונות עבור אותו מעמד בינוני שהולך ומתרושש – מחירי הדירות לא יירדו. לעומת זאת, אם נייצר פתרונות עירוניים איכותיים בני־קיימא – נוכל לדבר על התחלה חדשה למגורים העירוניים בישראל.

2. עוד מאמר שהתפרסם לאחרונה פרי עטה של אבירמה גולן עוסק בעיוורון המוחלט של ממשלת ישראל שרואה בכל היישובים בה כפרברים של תל אביב ולא כיישובים בפני עצמם, ללא קשר למרחק בתל אביב.

3. ועוד אנו מדברים על הראייה התכנונית הכושלת של ממשלת ישראל – הנה דוגמה מוחשית. תחנת הרכבת הקרוייה בטעות "תחנת הרכבת של שדרות" אינה נמצאת כלל בשדרות וכל תכליתה הוא טקס שבו שר תחבורה מסויים גוזר סרט באופן הציני ביותר שיכול להיות. אין לתחנה הזו שום קשר למקום שקרוי שדרות ובהתאם לכך היא לא תתרום לשדרות (אם כי היא עשוייה לקצר את הדרך לסטודנטים של מכללת ספיר שנמצאת במועצה האזורית של רמת שער הנגב ולא בשדרות).

4. ואם כבר הגענו לרכבת, סופסוף גילו שם שיש קשר בין תחבורה לשימושי קרקע ועכשיו מכינים תוכניות לבינוי מסביב לתחנות הרכבת שנתקעו להם אי שם מחוץ לערים (ועוד הרחבה כאן). לא ברור מה באמת יקרה בסוף ועד כמה באמת לא מבינים ברכבת ישראל את הקשר בין תחבורה לנדל"ן.

5. רגע, עוד לא יצאנו מהתחנה. כתבת וידאו טובה מראה עד כמה גרוע מתכנני הרכבת עובדים – לא רק מיקומים דפוקים לתחנות, גם חוסר יכולות להגיע אליהן בתחבורה ציבורית – כמו שנאמר, תחנות רכבת למכוניות בלבד.

6. וכדי לסגור את נושא הטמטום הגורף של כל מה שקשור ברכבת ישראל הנה תמונה שלקחתי מהעמוד המשובח הזה ומעידה על התפקוד של המרחב הציבורי בישראל:

חלם ישראלי בהתגלמותו
חלם בחיבור בין רכבת לאוטובוס

7. ואחרי התסכולים האלה, צריך אתנחתא רומית קלה. נתניהו מאיים שבאר-שבע תהפוך לבירת הסייבר של חצי הכדור המערבי (!). בינתיים, באר-שבע בדרך להפוך לבירת הקניונים הנטושים של ישראל בזכות מדיניות ארנונה שמתמרצת הוספת שטחי מסחר ומדיניות תכנונית אנטי-אורבנית ארוכת שנים. כתבת וידאו משובחת שעוסקת בהתנפחות הקניונים בישראל ובבאר-שבע בפרט ומעידה גם היא על מצבה הקטטוני של מערכת התכנון הישראלי לפניכם.

8. וכדי להרגע מכל זה, הנה וידאו נחמד של אחת הערים היפות בעולם, ונקובר:

פוסט זה פורסם בקטגוריה לינקים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

14 תגובות על מקבץ לינקים לקראת סופ"ש

  1. אריה הגיב:

    מעולה כתמיד.
    תיקון קטן: פס' 3 – *תכליתה.

  2. Zak הגיב:

    קצת מוזר שח"כ זנדברג מצרה על העלמות העירוניות בישראל בעוד היא עצמה תומכת במופגן באויב מספר אחת של עירוניות בארץ ובעולם – פיקוח על שכר דירה.

  3. לרמן הגיב:

    אריה, תודה על התיקון.
    זאק, יש לך סימוכין לכך שרגולציה על שכר דירה היא האויב מספר אחד של עירוניות בארץ ובעולם? באופן ספציפי, אני לא מכיר אף מדינה או עיר במערב שיש בה פחות רגולציה על שכר דירה ממה שיש בישראל. כלומר, בהולנד, בגרמניה, בבלגיה, בארה"ב (כולל פורטלנד וניו-יורק) יש יותר רגולציה על שכירות מאשר בישראל. לגבי ארה"ב אפשר להיות חלוקים על רמת העירוניות שם, אבל הולנד היא מס' 1 בתכנון עירוני כך שקשה לומר שרגולציה על שכר דירה בהכרח פוגעת בעירוניות. תיאורטית, בגלל שבישראל אין רגולציה על שכר דירה, לפי מה שאתה אומר הייתה אמורה להיות לנו עירוניות לתפארת מכיוון שאין לנו פיקוח שיפריע. הרגולציות הבעייתיות נמצאות במקומות אחרים.

  4. Zak הגיב:

    יואב… ראשית העובדה שרגולציה על שכ"ד קיימת בהרבה מקומות במערב לא אומרת שמדובר בדבר טוב. יש בתכנון העירוני בישראל מספיק רעות חולות בלי שנייבא גם את הרעה הזאת. שנית בישראל יש פיקוח על שכ"ד, חוק הגנת הדייר שנחקק תאמין או לא בשנת 1940 (!!!) חוק שחל בתוקף גם היום, שחולל נזק אדיר לאורך השנים וממשיך לפגוע פגיעה אנושה בעירוניות עד היום. שלישית, העירוניות בישראל היא אכן בסכנת העלמות – אזי החלת (או ליתר דיוק השבת) הפיקוח על שכ"ד תהרוס גם את המעט שעדיין ריים במקומות כמו ת"א וירושלים.

    בנקודה אחת אתה צודק, יכול להיות שפיקוח על שכ"ד הוא לא האויב מספר אחת של עירוניות, אבל הוא בהחלט נמצא גבוה ברשימה. נראה לי שכל אדם עם שכל ישר יצליח להבין זאת אם רק יקדיש לכך מספר דקות של מחשבה. אבל אם בכל זאת אתה מחפש סימוכין, אז זה מה שמצאתי בחיפוש של 10-15 דקות באינטרנט (אתה יכול גם לשאול את אח שלך, אני מניח שיש לו עוד חומר בנושא)

    שבדיה (ספר)

    In many cases rent control appears to be the most efficient technique presently known to destroy a city—except for bombing it."

    http://www.amazon.com/gp/product/0814749798?ie=UTF8&tag=markeurban-20

    עוד אחד משבדיה (מסמך)

    http://www.regeringen.se/content/1/c6/09/52/70/a881e602.pdf

    פורטוגל

    http://www.bloomberg.com/news/2011-02-03/portugal-crumbles-as-century-old-rent-controls-choke-property-investment.html

    ניו יורק (מסמך)

    http://www.jstor.org/discover/10.2307/2138574?uid=3739584&uid=2&uid=4&uid=3739256&sid=21103698814427

    סן פרנסיסקו

    http://www.nytimes.com/2000/06/07/opinion/reckonings-a-rent-affair.html

    שבדיה (ספר)

    http://books.google.co.il/books?id=ACv6rK0FLnQC&pg=PA189&lpg=PA189&dq=lindbeck+rent+control&source=bl&ots=PA-19CIJEx&sig=D3Y2fl9iS4wcwsCKsUodvhdZrO8&hl=en&sa=X&ei=YCcqU-faH-Ke4wS0uoCwBg&ved=0CEAQ6AEwBA#v=onepage&q=lindbeck%20rent%20control&f=false

    הונג קונג (מסמך, עמוד 73 בחיבור)

    http://hub.hku.hk/bitstream/10722/27016/1/FullText.pdf?accept=1

    דנמרק (מסמך, עמוד 557 בחיבור)

    http://www.econ.ku.dk/jrm/PDFfiles/MunchSvarer2002.pdf

    ואחרון אחרון חביב – ישראל (מסמך)

    https://tad.colman.ac.il/paper-all/8621.pdf

  5. לרמן הגיב:

    אני מסכים שחוק הגנת הדייר הוא חוק בעייתי ושבאופן כללי פיקוח עד שכ"ד הוא משהו שרצוי למעט בו, אבל גם במקומות טובים יותר נדל"ן הוא מוצר עם כשל שוק מובנה (לא ניתן לעבור דירה רוב הזמן בחיים, ןמאידך מיקום הדירה האו חלק ממבנה ההזדמנויות) וזו אחת הדרכים להתמודד איתו. מה שחסר בישראל הוא לא בהכרח פיקוח על שכ"ד, אלא רגולציה שמסדירה יחסי שוכר-משכיר. בגלל שאין שאין רגולציה כזו, לגופים מוסדיים לא שווה לבנות דיור להשכרה ארוכת טווח, בניגוד למתרחש בשאר העולם ששם יש הגנות רבות על משכירי דירות והגנות על שוכרי דירות, ושוק ההשכרה הרבה יותר משוכלל, בגלל שיש יותר רגולציה.

  6. Zak הגיב:

    בדיוק להיפך, השוק בישראל יותר משוכלל מאשר באירופה כיון שהוא שוק חופשי ואין רגולציה. אבל בוא נסכים שלא להסכים 🙂

  7. ויטלי הגיב:

    הי יואב,
    התחלתי לקרוא את הבלוג לא מזמן ונשביתי! אתה כותב נהדר 🙂
    קבל כאנטיטזה לונקובר את הוידאו ה"יפהפה" מהאזור שהכי "השקיעו" בו בחיפה בעשרים שנה האחרונות (הישר מדף הפייסבוק של יונה יהב): https://www.youtube.com/watch?v=HYTkSeWetFY

    הייתי מקשר לדף הפייסבוק עצמו אבל זה יגרום לדיכאון קליני גם אצל האדם הכי אופטימי, אבל הנה מה שהוא/נציגיו כתבו: "אם הייתם יכולים לפרוש כנפיים ולעוף מעל העיר, זה מה שהייתם רואים כשהייתם מגיעים לנווה שאנן…טיסה נעימה!!!".

  8. לרמן הגיב:

    תודה על המחמאות.
    נתקלתי בוידאו הזה כשהוא יצא. אין ספק שחיפה ממשיכה את דרכה מטה.

  9. עמית הגיב:

    יצא לך לבקר בתחנת הרכבת בשדרות? בניגוד לתחנות רכבת רבות בישראל, היא דווקא נמצאת במקום לא רע בכלל ביחס לעיר (וגם למכללת ספיר, מה רע בכך?) ואין לי מושג על סמך מה אתה מבסס את הטענה ש"היא לא תתרום לשדרות". היא ממוקמת בצומת הכניסה הראשי לעיר, על הכביש הראשי (שירות טוב גם ליישובי הסביבה!) ואפילו במרחק הליכה מחלק מבתי העיר וממרכזי מסחר ותעסוקה. יש בה גם מסוף לאוטובוסים (וכמובן חניון, אבל לזה אתה בטח מתנגד).

    אגב, מכללת ספיר נמצאת במועצה אזורית שער הנגב. מועצה אזורית רמת נגב (לא "רמת הנגב") נמצאת במרחק זעום של כמה עשרות ק"מ דרומה, אבל מתל אביב זה נראה אותו דבר כנראה.

  10. נעמה ריבה הגיב:

    עמית – אומנם הסטנדרטיים של תושבי מדינת ישראל הם נמוכים עד לא קיימים בכל הקשור לתחבורה ציבורית, אבל תחנת הרכבת משדרות רחוקה מרחק הליכה דיי נכבד מהעיר (הלכתי את המרחק כשכתבתי את הכתבה). בנוסף, היא נבנתה בשטח המועצה המקומית. אין ספר שתנאי הפתיחה הם ירודים – אוסף של פרברים חסרי כל קשר. אבל שוב שדרות כנראה הייתה הכי פחות חשובה בסיפור, הדרך ממנה לתחנה לא נעימה כלל, אלא אם כן אתה נוסע ברכב. אבל העיקר ישראל כץ גזר עוד סרט

  11. לרמן הגיב:

    עמית, תודה על התיקון לשער הנגב. לצערי, זה לא ישנה את המיקום הדפוק של התחנה שנמצאת לא רחוק משדרות.

  12. עמית הגיב:

    השיוך המוניציפלי לא אומר כלום (וגבולות מוניציפליים יכולים להשתנות). העיקר שיש נגישות טובה והתחנה נמצאת במקום טוב יחסית גם אם לא מושלם, ובוודאי הרבה יותר טוב מרוב תחנות הרכבת בארץ. כמעט כל שטח העיר נמצא ברדיוס 2 ק"מ מהתחנה. האם אפשר לומר דבר דומה על תחנות הרכבת של תל אביב או חיפה?

  13. לרמן הגיב:

    בחיפה, שתי התחנות המרכזיות – מרכז השמונה וקריית אליעזר נמצאות בקרבת עסקים ומגורים רבים. בעבר, לפני שעשרות מהלכים פיצצו את מרכז חיפה לגזרים העיר נבנתה עליהן (התכנון שלהן הוא מתקופת המנדט). בתל-אביב תחנת מרכז-סבידור היא הגורם לצמיחה של מתחם הבורסה ברמת-גן שהוא המרכז העסקי הגדול ביותר בישראל. תחנת השלום, באותו אופן משמשת כיום לצמיחה בסביבתה. שתי התחנות היו במיקום שולי בעבר, אבל הצמיחה של מטרופולין תל-אביב מזרחה לאורך השנים הפכה אותן למרכזיות בהרבה. התחנה החדשה שבונים בירושלים היא במיקום אופטימלי סמוך לתחנת האוטובוסים ובאזור שצפוי לעבור פיתוח גבוה של עסקים ומגורים. בשדרות התחנה היא רק בשביל גזירת הסרט של ישראל כ"ץ.

  14. עמית הגיב:

    לדעתי אתה פשוט נובח על העץ הלא נכון. מבין התחנות החדשות שנבנו ושנבנות בארץ דווקא תחנת שדרות נמצאת באחד המיקומים הטובים ביחס לעיר. תשווה את זה למשל לתחנות שנבנות בימים אלה בנתיבות או בבית שאן או לתחנות (הדי מצליחות) של אשדוד ואשקלון.

    ואגב, ציינת את העיר שצמחה לכיוון התחנה, וזה בדיוק מה שקורה בימים אלה בסביבת התחנה בשדרות (גם בנתיבות, אבל שם המיקום פשוט גרוע ומאוד לא מרכזי).

    אבל נניח שמדובר במיקום גרוע והתחנה היא "רק בשביל גזירות הסרט של ישראל כץ" (שלא היה שר התחבורה כשהקו תוכנן, אבל מילא), מה אתה מציע? יש לך תוואי חלופי שלא ידרוש מנהור מסיבי או אמצעים הנדסיים אחרים כדי להכניס את הרכבת "לתוך העיר"? (זה די מצחיק להתייחס לשדרות שגודלה הוא כגודל שכונה כאל "עיר". זה לא שיש לה איזה מע"ר מפואר…) אני לא חושב שתצליח למצוא פתרון טוב בהרבה. התחנה נמצאת על צומת הכניסה הראשית שהוא האזור הנגיש ביותר בעיר. אני באמת ממליץ לך להגיע לשם ולראות במו עיניך.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s