מקבץ לינקים למוצ"ש

לפני שנחזור לפעילות רגילה צריך לנקות כמה לינקים שמתחילים להעלות עובש במגירה:

1. "סיפור הפרברים" – כתבה על הביתן הישראלי בביתן הישראלי בביאנלה בונציה בהשתתפות עבדכם.

2. כתבה ארוכה (ובאנגלית) על מחקר שמראה את מה שתמיד ידענו – תוספת כבישים לא מצמצמת פקקים, אלא מגדילה את העומס ומותחת אותו על יותר שטח. המונח האנגלי לתופעה הוא Induced Demand או ביקוש מושרה בעברית. אם אתם נתקלים במהנדס תנועה שלא מכיר את הנושא (כמעט כולם) תדעו שכל מה שהוא עושה זה להרחיב את הפקקים. ציטוט קצר:

A more likely explanation, Turner and Duranton argue, is what they call the fundamental law of road congestion: New roads will create new drivers, resulting in the intensity of traffic staying the same.

Intuitively, I would expect the opposite: that expanding a road network works like replacing a small pipe with a bigger one, allowing the water (or cars) to flow better. Instead, it’s like the larger pipe is drawing more water into itself. The first thing you wonder here is where all these extra drivers are coming from. I mean, are they just popping out of the asphalt as engineers lay down new roads?

3. מחקר שהובילה עמותת מרחב עם כמה חברים מצא שבניית תשתיות לבנייה בשטח פתוח יקרה פי ארבע (!) מהתחדשות עירונית (כלומר, בנייה בשטח בנוי). קבלו:

עלויות אלה מועמסות לרוב על הרוכשים, באמצעות הוצאות פיתוח שגובה רשות מקרקעי ישראל בעת שיווק הקרקע, או היטלי פיתוח שגובה הרשות המקומית. עם זאת, גם משלם המסים הכללי נושא לא פעם בנטל עלויות הפיתוח, כפי שממחישים למשל הסכמי הגג שחתמה המדינה בשנה האחרונה עם כמה רשויות מקומיות. ההסכמים קובעים כי תקודם בנייה חדשה בהיקף 10,000–15,000 דירות בכל אחת מהרשויות – כמעט רק בשטחים פתוחים, תוך שהמדינה מתחייבת להקדים מימון לכלל התשתיות – עלות הנאמדת במיליארדי שקלים.

4. בתגובה למחקר, ממשלת ישראל הודיעה שהיא זורקת את הכסף הציבורי לפח ותמשיך לדפוק את הראש בקיר וחזק. העובדה שאורי אריאל הוא שר השיכון של מדינת ישראל עולה לנו מיליארדים ודוחפת את כולנו לעוני.

5. בפורטלנד החליטו לצמצם את הברדק שמתרחש מסביב לתווי חנייה לנכים.

6. אסתר זנדברג כותבת על ההתעסקות של עיריית תל-אביב-יפו בשטויות באזור האסון האורבני הידוע כשדרות מנחם בגין.

7. בזמנו כתבתי כאן על Kowloon Walled City – החלקה ליד הונג קונג שהייתה המקום המיושב הכי צפוף בעולם בשלב מסויים. ה-Wall Street Journal חזרו לשם עם סרטון מוצלח:

8. אני הרבה יותר רגוע כשאני יודע שיש מקומות בעולם שמתמודדים עם המציאות בעיניים פקוחות:

9. ונסיים בשיר:

פוסט זה פורסם בקטגוריה לינקים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על מקבץ לינקים למוצ"ש

  1. איתמר הגיב:

    מעניין שב-2 כתבת "מהנדס תנועה", כי בטרמינולוגיה המקובלת בארץ (ברור לי שהיא ידועה לך), אנשי המקצוע שאמורים להכיר את הביקוש המושרה הם מתכנני תחבורה. כמי שעוסק בתחום, נראה לי מאד לא סביר שיש מתכנני תחבורה שלא מכירים את המושג. כרעיון תיאורטי הוא מושג בסיסי, ומה שמתעכב הוא היכולת להביא אותו לידי ביטוי כמותי נכון.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s