קורס בתכנון עבור הגיל הרך – הסמסטר באוניברסיטת בן-גוריון

עבדכם שמח וגאה להכריז על קורס חדש שאעביר הסמסטר באוניברסיטת בן-גוריון במסגרת התואר השני בתכנון עיר ואזור במחלקה לגאוגרפיה ופיתוח סביבתי. הקורס נקרא "תכנון עבור הגיל הרך" ועוסק בקשר בין התכנון העירוני והסביבות העירוניות והשכונתיות להתפתחות בגיל הרך (שנים 0-5). את הסילבוס ניתן למצוא כאן. הנושא עצמו חדשני והמחקר העוסק בקשר בין התכנון העירוני לגיל הרך מכיל בתוכו הרבה פערי ידע שנדרש להתמודד איתם. בנוסף, קורסים בתחום זה אינם בנמצא, כך שגם מבחינת הוראה מדובר בנושא חדשני שאנו מקווים שנוכל לקדם בישראל ובכלל.

ההבדל המרכזי בין החיה שנקראת אדם לבין היונקים הגדולים האחרים מצוי באופן שבו המוח שלנו מתפתח. בעוד יונקים אחרים נולדים עם מוח חצי אפוי (כ-30% ומעלה ממסת המוח של מבוגר) האדם נולד עם מוח בלתי-מבושל בעליל (כ-10% ממסת המוח של מבוגר נמצאת אצל תינוק בן יומו). ההבדל הזה גם מסביר מדוע יונקים אחרים מתחילים ללכת הרבה יותר מוקדם מתינוקות של בני אדם, אבל גם מסביר מדוע יכולות הלמידה שלנו עולות בעשרות מונים על כל יונק אחר. במובן הזה לא סתם האדם הוא מלך החיות הגדולות. מכאן נובע, שישנה חשיבות אדירה לתקופה בה המוח מתפתח בצורה משמעותית (עד גיל 5) ותקופה זו משפיעה בצורה דרמטית על המשך החיים. ישנם הרבה גורמים הקשורים להתפתחות בגיל הזה שטרם עסקו בהם וכאן אנחנו נכנסים.

הקורס ניתן בתמיכת קרן ברנרד ון ליר אשר עוסקת בין השאר בהשקעה ומתן הזדמנויות לילדים קטנים ובשיתוף הקליניקה האורבנית מהאוניברסיטה העברית.

נושא הילדים בעיר זוכה בשנים האחרונות להתייחסות שהולכת וגוברת, החל ביוזמת ערים ידידותיות לילידם של יוניצף וכלה במדדים חדשניים למצב ההתפתחות של ילדים שמפותחים במדינות פרוגרסיביות כמו אוסטרליה. גם בארץ, ניכר שיש רצון ציבורי לקדם את הנושא, אם זה בפעולות ממסדיות של עיריות שהפנימו את הצורך לשתף את הילדים בתכנון ואם זה במאבקי קבוצות הורים.

בקורס עצמו הסטודנטים יחשפו לרקע תיאורטי ומתודולוגי של הנושא הזה וכן לרב-תחומיות שלו. מעבר לתכנון סביבות של גני משחק ומתן שירותים רפואיים (שני נושאים שאליהם מדירים לא פעם את ההתעסקות עם הגיל הרך) נעסוק גם בהשפעה של סביבות המגורים עצמן על ההתפתחות הנוירולוגית, בגישות חדשניות לתכנון בתחום, בפערי הידע שנדרש לענות עליהם ובמדדים ופרוייקטים שעושים שיפור בתחום. הסטודנטים עצמם יעסקו גם בפיתוח מדדים הקושרים בין הסביבה הבנוייה להתנהלות והתפתחות ילדים בגיל הרך מתוך שאיפה הן לקדם את הידע בתחום והן לשמש בסיס למדיניות ציבורית טובה יותר בעתיד.

ברמה האישית, זו הפעם הראשונה שאני אעביר קורס כמרצה, ואני מקווה שגם הסטודנטים וגם אני נהנה מהחוויה.

ונסיים עם וידאו קצר שמתמצת קצת את הנושא ואת האתגרים שבו:

פוסט זה פורסם בקטגוריה אקדמיה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על קורס בתכנון עבור הגיל הרך – הסמסטר באוניברסיטת בן-גוריון

  1. נושא מעניין בהחלט. בהצלחה. רק שהאמירה שלך שאין קורסים כאלו בנמצא אינה מדוייקת. אני לקחתי קורס תכנון עבור ילדים בטכניון בשנת 2011. קורס וותיק שמועבר ע״י פרופ׳ ארזה צ׳רצ׳מן כבר שנים רבות.

  2. Lerman הגיב:

    כן, אני גם מפנה לחומרים של ארזה. הדגש בקורס הזה הוא על הגיל הרך – 0-5, גיל שבו הרבה יותר קשה לשתף ילדים בתכנון וברובו הם למעשה חלק מצוות של הורה וילד למעשה. זה גם השלב שבו נקבעים ומתפתחים דפוסים נוירולוגיים ופסיכולגויים שבשבלים מאחרים יותר של הילדות והנערות פחות ניתנים לשינוי או תיקון.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s