ייסוריו של הולך הרגל בתל-אביב

אתמול, בעודי חוצה את רחבת הסינמטק ברגל, צפרה לי רוכבת קטנוע חצופה על כך ש"חסמתי" לה את הדרך. אני מאחל לאותה רוכבת שתוציא את כל כספה על תרופות בעתיד הקרוב. לרוכבי האופנועים המניאקים מצטרפים עוד שורה של מפגעים שמוטב לראש העיר הבא לטפל בהם, לתפארת העיר תל-אביב ותושביה. ההליכה ברגל היא הפעילות האורבנית הבסיסית ביותר, אשר מתקיימת עוד משחר ימי הערים וחבל שבתל-אביב יש כל-כך הרבה דברים שמפריעים לעשותה:

1. מכוניות שעומדות על מעברי חצייה באור אדום. אתם מכירים את הנהגים שעוצרים ואז מתקדמים לאיטם, חוצים את הקו ונעמדים לכל רוחבו של מעבר החצייה כאשר להולכי הרגל יש אור ירוק. מקומם של נהגים אלה (ובמיוחד נהגי המוניות שמרבים "לזרז" את הרמזור) בגיהנום.

2. שרוולונים של אתרי בנייה. אני שונא לעבור מתחת לשרוולון אשר משמש להוצאת הבפנוכו של דירה בשיפוצים. אני תמיד מקווה שלא תיפול עליי בלטה.

3. ספקים שחונים על המדרכה בזמן שהם פורקים סחורה. אתם רוצים לפרוק, תעשו את זה בשש בבוקר כשאין עדיין תנועה בתוך העיר. לא הספקתם, חכו למחר.

4. עיריית תל-אביב שדואגת לכך שחצי ממדרכות העיר יהיו הרוסות בכל רגע נתון.

5. מכוניות שחונות על מדרכות. היום הקנס על חנייה על מדרכה הוא 500 ש"ח בלבד, שזה רק פי חמישה מקנס רגיל של כחול-לבן. הקנס על חנייה על מדרכה צריך להיות משהו כמו 2,000 ש"ח ויפה שעה אחת קודם.

6. הג'יפה של הפיקוסים. הפיקוסים האלה מג'ייפים את המדרכה, מטפטפים עליך את הפרי הדפוק שלהם כשאתה עובר מתחתם ואין כמו הגועל כשאחד כזה נכנס לך בין כף הרגל לקרוקס.

7. מכוניות שמחנות על מעברי חצייה. עונש מוות, עכשיו.

8. אופנועים שנוסעים על מדרכות, שדרות, כיכרות ושאר אזורים לא-ממונעים. כבר אמרתי כמה אני שמח כשאני שומע כל פעם שמעלים לאופנוענים את מחירי הביטוח?

כמובן, שבעוד כל המפגעים האלה מפריעים לאנשים פשוטים כמוני שהולכים על שתי רגליהם, הם מפריעים פי עשרה להורים עם עגלות ילדים, לנכים בכיסאות גלגלים ולקשישים.

(אם אתה לא יודע לחנות, אל תנהג)
Extremly Illegal Parking

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, הולכי רגל, תחבורה, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על ייסוריו של הולך הרגל בתל-אביב

  1. אישיוז הגיב:

    ולזה אני חייבת להוסיף מס' 9 – פחי זבל ירוקים שעובדי הזבל מוציאים למדרכות ומשאירים אותם שם עד למחר בבוקר, כדי שיהיה להם נוח.

  2. almost30 הגיב:

    לרמן- לגבי אלו שפולשים למעברי חציה באדום, מדרכות הרוסות, מכוניות על מעברי חציה וכו'- מסכים איתך ומאחל להם תרופות בדיוק כמוך.
    לגבי ספקים שחונים מול החנויות, בד"כ מדובר בחוסר ברירה. גם אתה רוצה שיהיה לחם טרי בצהרים במכולת, אורז בסופר וחצילים בסביח בשעות מגוונות(עיר ללא הפסקה לא? ) . הבעיה היא שלא מקצים להם מקמות לכך ע"י העירייה, וגם לרוב החנויות בת"א אין כניסה אחרוית לסחורה… צריך לראות גם את הצד השני.
    לגבי קטנועים על המדרכות, מאחל להם פנצ'רים, תיקונים ולילות רבים של תיקונים. למרות שהם עדיפים עשרות מונים על מכוניות(מבחינת הזיהום והעומס בכבשים).

  3. Islay הגיב:

    ולא לשכוח גם את שבילי האופניים, עלק – במקום להתייחס לאופניים כאל כלי רכב שדורש מסלול משלו על חשבון כלי רכב אחרים, פשוט ציירו יפה דוקא על המדרכות והשאירו להולכי רגל שטח שבקושי מספיק לאדם מכתף לכתף (ר' שדרות בן גוריון). בכלל, שבילי האופניים הם בעיני אחת הפיקציות הגדולות של השנים האחרונות בעיר.

  4. ניצן הגיב:

    דווקא ההעלאה של מחירי הביטוח לדו גלגלי עליהם אתה כה שש – פוגעת גם בך.
    האופנוע שלי הוא בנפח של 500 סמ"ק, מה שמקפיץ את הביטוח השנתי שלי לכ 4500 ש"ח – חובה + ג' (ללא מקיף). מה לעשות שיש אנשים שלא יכולים לעמוד בתשלום הזה, ומחליפים את האופנוע / קטנוע ברכב.

    עכשיו תראה מה קיבלת – קטנוע חדש, בנפח של 250 סמ"ק ומעלה ימכר סביב ה 25 אלף שקלים, ככל הנראה יותר לכיוון ה 20. בכסף הזה תוכל להתחדש לך במאזדה שנת 96 או שאר רכבים בסיגנון.
    למעשה, החלפת אופנוע חדש עם זיהום אוויר מינימאלי, תפיסת כביש מינימאלית, תפיסת חניה מינימאלית ברכב גדול, ישן, עם צריכת דלק מפלצתית (בסביבות 1:9 ביום טוב, בנסיעה בין עירונית, בפקקים של ת"א זה יכול בכיף לצנוח לסביבות ה 1:7) מזהם, תופס מקום על הכביש, תופס חניה וכן הלאה.

    זוכר שהתרעמת על הספק שפורק סחורה כשהוא חונה על חצי מדרכה? זה בגלל שאין מספיק חניה. רכבים שחונים על מדרכה או באדום לבן? אותה סיבה. ברור, שהמשוואה היא לא כל כך פשוטה. זה לא שבאמת כל אופנוע שנמכר מוחלף באוטו. יש שישתמשו בתחבורה ציבורית, יש שיתחלקו בדלק עם חבר ו/או יעברו לאופניים (זה קל בת"א, סיוט בחיפה).

    בשורה התחתונה, לשמוח לאידם של האופנוענים בגלל עליה במחיר הביטוח (עליה שאין לה כל הצדקה אגב ונגרמת רק בגלל הפזילה של גורמים מסויימים לכיוון כיסים נוספים והגדלת הנתחים) אולי מספק לך איזושהי רגיעה זמנית, אבל בפועל – היא חלק מהגורמים לאותם צרות שגורמות לך להתעצבן.

    עם זאת, אני בהחלט מסכים איתך שיש בת"א לא מעט נהגי קטנועים שנוהגים כמו חוליגנים ואני הייתי מאחל להם להתעופף עם הקטנוע ישירות אל תוך גדר הפרדה או עמוד חשמל. מכאן ועד ללהשליך על כל נהגי הדו גלגלי – זה מופרך.

  5. דודו הגיב:

    Islay

    להיפך, דווקא ובגלל הפיקציה (גם בעיני) של שבילי האופניים בת"א ניתנת ההוכחה כמה השבילים נדרשים. למרות שבת"א שבילי האופניים אינם רציפים ובסה"כ צבעו את השדרות והמדרכות בצבע יחד עם הצבת תמרורים, השבילים והשימוש בהם מוכיחים את הביקוש האדיר הקיים. הכלל הפשוט הוא, (בכל עיר), העיריות צריכות לפעול למען יצירת ביקוש ולא לחכות שיהיה ביקוש או דרישה מצד הציבור. בת"א, למרות המספר ההולך וגדל של היוממים באופניים בכל זאת תוכנית השבילים יחסית תקועה(עוד דוגמה שבגינה אתם צריכים להעיף את חולדאי,הוא הבטיח אך קיים בצורה גרועה). אמנם מתוכננים עוד 30 ק"מ להשלמת 100 ק"מ לכבוד שנת המאה לעיר אך שבילים אלו לא יביאו את הבשורה, בייחוד שלא מסמנים שבילים בדרום ומזרח העיר, לא יווצר רצף בין השבילים עד כדי יצירת רשת עירונית. ולבסוף, תלוי גם מה תהיה מידת ההפרדה בין האופניים למכוניות והולכי הרגל.
    למי שמתעניין כעיקרון יש שלוש רמות הפרדה (ראו הקישור המצורף)

    http://www.cyclejerusalem.org/node/23

    ולמי שמשעמם ניתן אפילו לקרוא את הדו"ח המלא באתר משרד התחבורה

  6. Islay הגיב:

    משום מה יש לי הרגשה שישתמשו בשבילים הנוכחיים כעלה תאנה, כלומר הפגיעה בהולכי הרגל תימשך תוך שמנפנפים בגאווה בכך ש"מה אתם רוצים, ביקשתם שבילי אופניים וקיבלתם" (אגב, לא ברור לי לאיזו מהרמות המתוארות בקישור זה שייך, שכן שבילי האופניים הנוכחיים לא מתייחסים בכלל לנתיבי תנועה אלא רק דורסם איזורים של הולכי רגל).

  7. לרמן הגיב:

    כמעט30 וניצן, אני מסכים שלא הכל שחור ולבן, ויש סיבות למה הפורקים חוסמים את המדרכה ושאופנועים תופסים פחות חנייה ממכוניות. אבל, העירייה (שהורסת לנו את החיים) ובפרט ראש-העיר, צריכים לפעול על-מנת להקטין את חיכוכי השימוש בדרך. לקבוע נוהלים שיאפשרו לחיות בעיר הזאת כמו שצריך (אין מה לעשות עם הפיקוסים, לצערי) ובמפורש לפעול להגדלת הקנסות על עבירות חנייה עברייניות.
    כשמישהו חונה כחול-לבן בלי לשלם, הוא בסך-הכל לוקח שטח בעיר בחינם, אך לא מפריע לתנועה ולכן 100 ש"ח הם קנס בהחלט מספיק. כשמישהו חונה על מדרכה הוא עבריין בסדר גודל אחר ומגיע לקנוס אותו בצורה שונה לגמרי. כנ"ל לגבי אופנועים שנוסעים על מדרכות. היום אם הם נתפסים הם נקנסים בפחות מ-500 ש"ח. הקנס הראוי הוא 2,000 ש"ח או לחילופין החרמת האופנוע לחודש, לדעתי.

  8. דודו הגיב:

    Islay

    רמת ההפרדה בשבילי האופניים בת"א נעה מרמת הפרדה ג'(הפרדה מלאה בין הולכי הרגל-בעיקר בשדרות) לבין אי הפרדה במדרכות, זוהי הביקורת העיקרית על השבילים בת"א. אין זכות דרך אמיתית לאופניים, לא בכביש ולא ברוב המקומות שסומנו(אגב בשדרות ישנה זכות דרך לאופניים אך בכל זאת הולכי הרגל צועדים בשביל למרות החלוקה בין שבילי האופניים לבין השבילים להולכי הרגל.בפועל זהו כבר עניין של חינוך הסברה והסתגלות לשינוי שלא הושקע בהם מספיק, אך עם הזמן ישנו שיפור והולכי הרגל צועדים פחות ופחות בשבילים אשר בשדרות,בעיקר בגלל שיש מספיק מקום לאורכן ולרוחבן).
    למרות שהעירייה מסמנת שבילים על המדרכות (כגון הסימון החדש באבן גבירול המחודש וכנ"ל ברחוב מרמורק) ולמרות שהסימון איננו לפי ההנחיות של משרד התחבורה זהו הרע במיעוטו אחרת לא היו מסמנים שבילים כלל בעקבות המגבלות הפיסיות שיש במרכז העיר וצרותם של רחובות רבים..אבל בכל זאת ניתנת זכות דרך לאופניים במדרכה רחבה כגון אבן גבירול, כעיקרון תמיד עדיף שתהיה הפרדה מלאה(לא על מדרכות אלא נתיב נפרד) או שיסומן שביל אופניים כחלק מהתנועה(צמוד למדרכה) אך לכך עדיין לא הגענו.

  9. יוחאי הגיב:

    לרמן, אני מבין שמישהו ממש הביא לך את הסעיף. פוסט כה חריף טרם יצא ממקלדתך…

  10. BoR|S הגיב:

    לגבי המכונית שחונה על המדרכה, לא היה פה בלוג בבלוגלי בשביל לתעד את הדברים הללו?

  11. גת הגיב:

    אתה קצת קיצוני…. תן חיוך הכול לטובה. בסוף תמות מהתקף לב ולא מאיזה רוכב אופנוע שנוסע על המדרכה או מאוטו שגולש על מעבר חצייה…. ובנינו – אתה בכלל לא עוצר במעברי חציה כשאתה נוהג, ואישית הייתי עדה לכך שכמעט ודרסת בעצמך הולכי רגל. אולי יש כאן משהו פילוסופי יותר. כשאנחנו ברגל כל מיני מפגעים מציקים לנו אבל כשאנחנו נכנסים לרכב ההצקות האלו נשכחות מאיתנו ואנו מתנהגים באותה צורה בוטה שנגדה אתה יוצא.

  12. לרמן הגיב:

    יוחאי, אכן, אני הולך עכשיו ברגל יותר מתמיד והדברים האלה מעצבנים.
    בוריס, יש בבלוגלי בלוג שתופס אנשים שחנו בחניות נכים, לא עבירות חנייה עצבניות בתל-אביב.
    גת, אני לא עומד על מעברי חצייה (כמעט אף פעם). כשאני נוהג באבן-גבירול אני ערוך לקרב.

  13. Islay הגיב:

    דודו,
    כתבת: "אגב בשדרות ישנה זכות דרך לאופניים אך בכל זאת הולכי הרגל צועדים בשביל למרות החלוקה בין שבילי האופניים לבין השבילים להולכי הרגל.בפועל זהו כבר עניין של חינוך הסברה והסתגלות לשינוי שלא הושקע בהם מספיק, אך עם הזמן ישנו שיפור והולכי הרגל צועדים פחות ופחות בשבילים אשר בשדרות,בעיקר בגלל שיש מספיק מקום לאורכן ולרוחבן)."

    אתה טועה – אין מספיק מקום לאורכן ולרוחבן. השטח שנותר להולכי רגל הוא צר ולא נעים. למשל, בשדרות בן גוריון, הולכי הרגל אמורים להידחק בשביל שמספיק בקושי לאדם אחד, ובצד של השדרה בו העצים נמוכים ואי אפשר ללכת בנוחות ובראש זקוף לכל אורך הדרך, ומספיק שמי שיושב על הספסלים לאורך הדרך פושט רגלים יותר מסנטימטר קדימה וכבר אי אפשר לעבור. בעיני זה לא פתרון סביר להולכי רגל, ולכן, עם כל חיבתי לרוכבי אופניים, אני הולכת שם על שטח המדרכה שנועד לי, שבמקרה העיריה החליטה לצייר עליו ציורים יפים של אופניים. זה לא עניין של חינוך או הרגל, זה עניין של מציאת פתרון סביר. השתלטות על המרחב של הולכי הרגל הוא בהחלט לא פתרון סביר.

  14. לרמן הגיב:

    Islay, אכן הסימון בשדרות בן-גוריון הוא לעג לרש. נראה לי שגם בשדרות נורדאו יש כזו בעייה.

  15. דודו הגיב:

    Islay
    אינני טוען שהפיתרון בת"א מושלם ואינני חושב שאופניים צריכים לבוא על חשבונם של הולכי הרגל. להיפך, כולם צריכים לחיות ולהשתלב יחד בהרמוניה מושלמת. טענתי היא, שעצם סימון השבילים בת"א (גרועים ככל שיהיו) זוהי חשיבותם כי במדינתנו הקטנה אם לא קובעים עובדות בשטח לא יתרחש הרבה. חולדאי או ממשיכו יהיו מחוייבים לנושא מעבר ל-100 ק"מ המובטחים בעיקר כי לא תהיה להם ברירה עקב דרישת הבוחרים וגם מכיוון שלאט לאט מחלחלת ההבנה שאופניים הם כלי רכב לגיטימי. בוודאי שהפתרון שניתן בשדרות בן גוריון הוא בעייתי ושוב זוהי דוגמא אחת לשלל הביקורות על שבילי האופניים בת"א. לפי מיטב הבנתי (מעמותת ישראל בשביל אופניים) יתרת השבילים המתוכננים יהיו טובים יותר וישולבו עם התנועה הממונעת. בסה"כ ת"א חלוצה בנושא הזה וכולם (כולל בירושלים) מפיקים לקחים ולומדים מהטעויות של ת"א שגם בה הופקו חלק מהלקחים. לדוגמא השביל באזור רידינג (סומן על המדרכה אמנם) מסומן לכל אורכו בצבע אחר(כתום או חימר אם אני זוכר במדוייק).מצבע המדרכה.

    אגב אני באמת מאמין בכל הנוגע לחינוך, ברגע שיהיה מספיק מרחב להולכי הרגל ולרוכבי האופניים אני מצפה שאלו לא יפריעו לאלו.

  16. Poet הגיב:

    אני מבין שאף אחד מעולם לא נתקל במפגע מס' 1 בראש רשימת המפגעים:
    קקי של כלבים?

    הכי מסוכן זה בלילה כשהעצים (הלא גזומים) מסתירים את הפנסים (שפונים רק לכביש)
    כך שהמדרכה הופכת לצל אפלולי ובלי נראה, עליה אורבים להולך הרגל התמים מוקשים
    חמים של חרא.

    ושתהיה שנה טובה.

    😉

  17. סלע הגיב:

    לרמן –
    להשכלתך – באמסטרדם , בירת התרבות הדו-גלגלית בעולם הבינו שקטנועים ואופנועים מסייעים מאוד מאוד לשטף התנועה האורבנית ולאחרונה בחוק עזר עירוני –
    מאפשרים לקטנועניםאופנוענים לנוע על שבילי האופניים במהירות מוגבלת וסבירה.

    אז תפסיק להיות גזען נגד הממונעים על הדו-גלגליים !
    אתה כמו איזה דרום אפריקאי ששונא שחורים בגלל שהם שחורים.

    יש תופעות זניחות של עבריינות בדרכים, בעיקר של שליחים, אשר מפאת תפקידם נמצאים בזריזות ולא מקפידים כמו שאר הרוכבים. האכיפה הטובה בעניין זה היא כלפי החברות המפעילות ולא כלפי הפרטים. החברות יהיו אלו שחבות בעבירות התנועה של מי מאורגניהן ( פס"ד מודיעים ) כך תיפתר ברובה החנייה לרוחב המדרכה והתנועה הבעייתית.
    ניצן סיכםה זאת יפה.

    סלע ,
    די לרכוב על הרוכבים !

  18. לרמן הגיב:

    פואט, קקי של כלבים זה ברור, אפילו לא צריך לכתוב (מספיק להריח ואז לנסות לשפשף את הנעל במדרכה, לנסות למצוא שלולית של ג'יפה לטבול בה את הנעל ולקוות לטוב).
    סלע, מפריע לי כשרוכבים לי על המדרכה. אכן, קנס עצום לחברות השליחים לא יזיק.

  19. סלע הגיב:

    החוק מתיר נסיעה על מדרכה לשם כניסה או יציאה מחצרים ,
    תחליף את המחוקק.

  20. לרמן הגיב:

    החוק מתיר, אכן. רק הרגע חזרתי מהטיילת (כמה טוב שאין צרפתים) וכמובן שלא חסרו אופנועים שנסעו עליה. לא כניסה לחצר ולא בטיח. הרבה אופנוענים מתנהגים כאילו גם הכביש וגם המדרכה שייכים להם. קצת אכיפה תשפר את איכות חיינו.

  21. אמיר הגיב:

    לגבי קטנועים: הטענה שהזיהום שלהם זניח אינה תופסת מים.

    לפי מחקר שבוצע ב -2001 עבור המשרד לאיכה"ס ע"י חוקרים מהטכניון- הרכב הדו-גלגלי אחראי על כ- 13% מפליטות הפחמימנים של כלל כלי הרכב. (הערכת מקדמי פליטה מקטנועים בישראל. טרטקובסקי וחו', המכון לחקר התחבורה, טכניון, חיפה)
    זהו שיעור ניכר, בעיקר בהתחשב בכך שמספר כלי הרכב הדו-גלגליים מהווה כ- 4% מכלל כלי הרכב הממונעים (למ"ס, 2007).

    במחקר הנ"ל נמצא כי גיל הקטנוע, סוג המנוע (2/4 פעימות), וקיום ממיר קטליטי, הם בין הגורמים המשפיעים על מידת הזיהום. כך, למשל , קטנוע 2 פעימות פולט פחמימנים בכמות העולה פי 5 על הכמות הנפלטת ע"י קטנוע דומה בעל מנוע 4 פעימות.
    ניתן לשער כי במרכזי הערים, ובפרט בגוש דן, הנתח של פליטות פחמימנים גבוה אף יותר מזה שצויין בדו"ח, בשל השימוש הניכר בקטנועים קטנים ובפרט בקטנועי 2 פעימות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s