בין לונדון לתל-אביב לא מחבר אף קו

ביום חמישי שעבר הלכתי עם יוחאי לשמוע את ניקי גברון, סגנית ראש-עיריית לונדון, מדברת על תוכנית ניהול הגודש שיושמה במרכז לונדון (כניסה עם רכב פרטי למרכז העיר עולה 8 פאונד ליום). וואינט היו בארוע גם ושמו כתבה די ממצה על דבריה של ניקי.

המסקנות המרכזיות שאני לקחתי הן שהפחתת כמות כלי הרכב במרכז העיר לונדון התאפשרה הודות לשני דברים:

1. ראש-עיר עם ביצים.

2. שיפור משמעותי בתחבורה הציבורית שנוהל ע"י ראש-העיר יחד עם אכיפה דרקונית של החוקים ונתיבי התחבורה הציבורית.

חוצמזה, שאלתי את ניקי בארוע מה עיר קטנטנה כמו תל-אביב שבה אין ענפי מסחר, בידור ותיירות משמעותיים יכולה ללמוד ממגלופוליס כמו לונדון. היא השיבה שלפחות בקטע של האוטובוסים אנחנו יכולים ללמוד מהדרך בה הם ניהלו את העניין. חולדאי, תרים טלפון לליווינגסטון. מצידי, אפילו תיסע על חשבוני ללונדון.

אחרי ההרצאה של ניקי התקיים דיון על תחבורה ציבורית בתל-אביב, שאף שימש במה להתגוששות קלה בין חברות מועצת העיר, הדס שכנאי ומיטל להבי. אני, בלשון המעטה, לא אופטימי. בתור אחד שנוסע באוטובוסים לאחרונה, אפשר להגיד שהאוטובוסים כיום מיועדים לשימושם של "לוזרים" כמאמרה של תאצ'ר בשנות ה-80. חוצמזה, פרויקט הרכבת הקלה לא יביא לשיפור משמעותי בתחבורה הציבורית (על-סמך ניסיון של רכבות קלות בשאר העולם). וכמובן, על מנהיגות או אכיפה דרקונית אין מה לדבר, כשזה מה שראיתי ביציאה מהדיון באבן-גבירול (יוחאי צילם):

אלעק שביל אופניים

הקטע המקווקו הוא לכאורה שביל אופניים.

ואם כבר מדברים על אופניים, הוטרינרית המשוגעת (בשבילכם CrazyVet) סיפרה על תוכנית מקיפה של השכרת אופניים בברצלונה, שנקראת Bicing. ברצלונה בעיניי היא העיר האירופאית הכי קרובה לתל-אביב, כך שאולי יש לנו מה ללמוד ממנה.

עדכון: יוחאי מדווח על האירוע.

פוסט זה פורסם בקטגוריה תחבורה, תל-אביב, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על בין לונדון לתל-אביב לא מחבר אף קו

  1. מרק ק. הגיב:

    מסכים, אין שום קשר בין לונדון לתל אביב ולכן גם אין שום טעם להשתמש בדוגמא של לונדון.

    לפי דברי הסגנית במרכז לונדון מתגוררים רק 2.1% מתושבי העיר, מאוד הגיוני מאחר שהוא מכיל שדרות רחבות של בתי כלבו, פארקים ענקיים, מלונות ומוסדות ממשל למיניהם. למרכז תל אביב אין כמעט אף אחד מהמאפינים האלו, אין פארקים, אין מלונות, אין שגרירויות ואין מוסדות ממשל, וגם בשדרות המסחר כמו אבן גבירול ואלנבי גודל השטח המוקצב למסחר ולמגורים לפחות שווה.

    אין שום הגיון לדבר על כך שאנשים יאלצו לשלם 32 שקל (אני מנסה לעשות התאמה לרמת החיים הישראלית) בשביל לבקר את הילדים/חברים/קרובים שלהם שגרים במרכז העיר או שיאלצו לחכות ב30 מעלות ו90% לחות בתחנת אוטובוס. הבעיה של מרכז תל אביב היא לא התחבורה הציבורית בתוכו, אלא שאין תחבורה ציבורית יעילה מערי הלוין לתוכו.

    דבר אחד שלא דובר עליו הוא הגודש מחוץ למרכז העיר של לונדון. האם כל הענין הוא להעביר את פקקי התנועה ברחובות לרמת אביב, יפו, יד אליהו, ורמת גן?

  2. יוחאי הגיב:

    שיאללה עם הטרקבקים בבלוגלי הזה (או אצלי).
    בכל מקרה, יש אצלי כמה נתונים מענינים נוספים שגברת גברון סיפקה:
    http://things.co.il/620

  3. לרמן הגיב:

    מרק, לפי התיאור שלה הם התמודדו עם בעיית הסטת הגודש, ולא נרשמו עליות בפקים מחוץ למרכז העיר כתוצאה מהמהלך.

  4. ניימן הגיב:

    אהמ. תיירים ספרדיים שפגשתי סיפרו לי שבספרד אסור לרכב בלי קסדה. איך זה מתיישב עם תוכנית השכרת האופניים (שגם הייתה בת"א, אך הוקפאה מאז חוק הקסדה)? האם החוק שם פחות דרקוני מאשר אצלנו?

  5. ניימן הגיב:

    (התגובה האחרונה הייתה כמובן שאלה כללית. אני לא מצפה שמישהו אשכרה ילך ויברר את התשובות לזה 🙂 )

  6. גת הגיב:

    ניימן, שאלה רטורית?

  7. פינגבאק: things.co.il

  8. סלע הגיב:

    ראש העיר שציינת הוא אחד האנטישמים הגדולים ביותר בפוליטיקה האירופאית בעת האחרונה.
    חבל לי שלא הישתתפתי בדיון החשוב הזה, כי לבטח הייתי שואל אותה איך היא מסבירה את חוסר ההזדהות של קן ליווינגסטון עם מחבלי ה UNDERGROUND ,
    בעוד שהוא תמיד נהג להזדהות עם "צעירים מדוכאים במזרח התיכון" שמבצעים פיגועים כאן ?

    סלע.

  9. לרמן הגיב:

    סלע, מסכים איתך שמבחינה מדינית ליווינגסטון שוגה קשות. כמו כן, ההשקפה הרב-תרבותית של ליווינגסטון עוד תעלה לבריטים ביוקר, ולא לחינם יצא ספר מצליח שנקרא Londonistan בנושא. מבחינה תחבורתית קלאסית הוא צודק.

  10. ניימן הגיב:

    גת – אהמ, לא. אני באמת לא יודע מה אומר חוק הקסדה הספרדי (אם הוא באמת קיים. תיירים ספרדיים הם מקור מידע שלא מקבלים באקדמיה :] ). אפשר לחשוב על דרכים למימוש הרעיון גם בעזרת חוק קסדה נוראי כמו זה שלנו.

    אניווי – זו הייתה שאלה רצינית לחלוטין.

  11. גת הגיב:

    ניימן, לא כל כך ברורה לי מה הבעיה עם הקסדה… נכון זה פחות מגניב לרכב עם קסדה, ואולי קצת מעיק להסתובב איתה לכול מקום, אבל בהרבה מקומות בעולם רוכבים עם קסדה. כמו כן, בעבר גם ברכיבה על קטנוע לא היה צורך בקסדה והיום כולם חובשים קסדה ונושאים אותה איתם ממקום למקום. בקיצור הכול עניין של הרגל…. ואפשר לברר את חוק הקסדה הספרדי, אם יהיה לי זמן אנסה לברר

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s