חיפה – עיר מחוסלת

לפני כשבוע הלך לעולמו אריה גוראל, מי שהיה ראש העיר חיפה בשנים 1978-1993, ואחד האחראים העיקריים למצבה כיום. לפיכך, אני רוצה לנצל פוסט זה לדיון קצר בעיר האם שלי ובחלק מהסיבות שהביאו אותי לעזוב אותה (פעמיים!).

גוראל היה ראש העיר שלי כשהייתי ילד עד גיל 16, עת הוחלף ע"י מצנע שהשלים את העבודה וגמר את העיר סופית. אז עוד לא הבנתי את התהליך שעובר על חיפה – פרבור מואץ ופיתוח שולי העיר על חשבון המרכז. גוראל הצליח להרים מספר פרוייקטים הזויים במיוחד ובראשם הרכבל הידוע גם כ"ביצים של גוראל". הרכבל הזה מקשר בין סטלה-מאריס לטיילת בת-גלים. בשביל מי שלא מכיר (וגם בשביל מי שכן), אפשר להגיד שהוא מחבר את שומקום לשומקום וחזרה. אני עדיין זוכר תורים ארוכים של אנשים מכל הארץ (אפילו מתל-אביב), שעמדו בתור לרכבל כשהוא נפתח בסוף שנות ה-80.

פרט לרכבל, לגוראל היה גם פטיש רציני למזרקות וכל כיכר קטנה בעיר קבלה תוספת של מזרקה בתקופת כהונתו. השמועה אמרה שיש לו קרוב משפחת שעוסק בתכנון מזרקות, אבל זה מעולם לא הוכח למיטב ידיעתי. גוראל היה גם מעורב בחידושה של הכרמלית, הרכבת התחתית הקטנה של חיפה (למעשה רכבל תת-קרקעי), שמובילה נוסעים ממרכז הכרמל לעיר התחתית ובחזרה (או בקיצור משומקום לשומקום ובחזרה). אחד הפרויקטים הרציניים של גוראל היה חידוש רחוב נורדאו בהדר והפיכתו למדרחוב. לפרויקט נרשמה הצלחה חלקית עם פתיחתו ב-1988, ואחר-כך הוא כשל והמדרחוב הפך למקום מוזנח עלוב.

לפני שאמשיך אני רוצה לתאר בקצרה את תהליך הפרבור שעברה חיפה. מרכזה של חיפה והשכונה שבה טמונה ההתאוששות העירונית היא שכונת הדר הכרמל שתוכננה ב-1922 ע"י ריכרד קאופמן. השכונה מזכירה מאוד את מרכז תל-אביב (גדס נעזר בקאופמן כשתיכנן את מרכז תל-אביב שלוש שנים אחר-כך) על מבנה הרחובות שלה ובנייני הבאוהאוס. ההבדל העיקרי הוא שבעוד מרכז תל-אביב עולה ופורח, מרכז חיפה מנוון ומוזנח. מתחת לשכונת הדר (תזכרו, מדובר בעיר על הר), נמצאת העיר התחתית, מרכז המסחר והעסקים של חיפה בעבר, והיום אוסף רחובות נטושים. עוד דוגמה להתפרקותה של העיר אפשר למצוא בשכונת ואדי סאליב, שהייתה רקע למהומות הפנתרים השחורים ב-1959. עד כאן מרכז חיפה המחוסל.

השכונות הטובות של חיפה נמצאות על הכרמל ורובן שכונות חדשות, אשר נבנו בשיטת ראשון-מערב/מודיעין, כלומר הפרדת שימושים קיצונית בין מגורים למסחר והתבססות בלעדית על רכב פרטי. בין השכונות אפשר למנות את דניה, גולדה, רמות בגין, רמות ספיר, רמת אלון ורמות אמו (סתם, רמות אמו היא שכונה בתכנון). חוצמזה, לחיפה יש את ציר מוריה אשר נמצא ברחוב מוריה ונמשך לאורך 200 מטר ממרכז חורב עד כיכר ספר, ומונה לא פחות משמונה פאבים! אמנם, אותו הציר לא מגיע לרבע מהאינטנסיביות של רחוב לילינבלום, אבל חיפאים כידוע מסתפקים במועט.

פרט למרכז הכרמל הסמי-פרברי, הושקעו מאמצי פיתוח רבים במבואות הדרומיים של חיפה, היכן שנמצאים כיום קניון חיפה, מרכז הקונגרסים ופארק ההייטק מת"מ. אין צורך לומר שכל הפיתוח במבואות הדרומיים אינו קשור בשום צורה שהיא לאזורי המגורים בעיר. חוצמזה, בתקופתו של מצנע נחנך בחיפה הקניון הגדול במזרח-התיכון, הגרנד קניון, שמעל לכל מסמל את מותה של העיר חיפה.

לפני סיום, עוד כמה פרטים קטנים. אוכלוסיית העיר חיפה מונה כ-270,000 איש ונמצאת במצב של קיבעון יותר מעשר שנים. מבחינה סוציו-אקונומית השכונות החזקות הן למעלה והשכונות החלשות הן למטה במורד ההר. האוכלוסייה החזקה שעוזבת לפרברים (ולחו"ל, ולתל-אביב) מפנה מקום לאוכלוסייה חלשה יותר וכך חיפה שוקעת לאיטה אל המצולות. עיריית חיפה בראשות יונה יהב חושבת שהיא תוכל להחיות את מרכז העיר וכיום מבצעת שיפוצים נרחבים בהדר הכרמל, אך ללא התייחסות כוללת למרקם אנושי-תרבותי. אני בספק אם שינויים קוסמטיים בלבד יוציאו את חיפה מהבוץ, אבל זו התחלה של שינוי, שאם יצליח יוכל ליצור שכונה אחת ראוייה למגורים עירוניים בחיפה (ואז אולי זה יוריד קצת ממחירי השכירות בתל-אביב).

לעיון נוסף:

חיפה-עיר גוססת

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, חיפה, עצוב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על חיפה – עיר מחוסלת

  1. דור שמר הגיב:

    הקישור "חיפה-עיר גוססת" לא עובד

  2. לרמן הגיב:

    תודה, דור. תוקן.

  3. עמית הגיב:

    אחי הפנתרים השחורים זו המצאה של ירושלמים. ואדי סאליב היו סתם מהומות. אני מוחה בשם צ'רלי ביטון. אגב, תבואו מחר לאירוע אצלנו או שפעמיים בחודש זה יותר מדי? הבחורות ביהושע שואלות מתי תחזרו.

  4. לרמן הגיב:

    עמית, תודה על ההפנייה לארוע. לא נראה לי שאני אגיע. אני עדיין מתאושש מהפעם הקודמת.

  5. אוהד הגיב:

    הבעיה העיקרית של חיפה לדעתי היא זה שאי אפשר להגיע משום מקום לשום מקום בלי לפחות 15 דקות נסיעה באוטו/הרבה יותר באוטובוס. אין תחבורה ציבורית נורמלית והאוטובוסים ממש גרועים – קו ממוצע שבתל אביב היה מגיע כל 5-7 דקות מגיע כל 20-30 דקות בחיפה, שלא לדבר על הקוים שמגיעים פעם בשעה (31 המרכזי למשל) שלא רלוונטיים לשימוש הגיוני.

    גם באוטו די קשה להתנייד בגלל תכנוני רמזורים מזעזעים וצירים מרכזיים פקוקים (מוריה בעיקר).

    למה שאני אגור בחיפה אם כדי ללכת לפאב השכונתי אני צריך לנסוע באוטו 12 דקות, לעבודה 20 דקות, לסופר 10 דקות, ולסידורים 20 דקות – לכל הדברים האלה בתל אביב אני מגיע תוך בין 3 דקות ברגל למקומות הקרובים ל-8 על אופניים במקומות הרחוקים.

  6. אוהד הגיב:

    וכמובן שכל זה היה רלוונטי אך ורק אם באמת היה משהו מעניין לעשות בחיפה, איזשהם חיי תרבות, איזשהו מגוון חברתי, והיו שם עוד אנשים מתחת לגיל 45/מעל גיל 18.

    אבל זה קצת ביצה ותרנגולת.

  7. לרמן הגיב:

    אוהד, אתה צודק. בשביל זה אני הדגשתי את עניין חידוש הדר הכרמל. הדר בנוייה בצורה המאפשרת הליכה לפאב תוך 3 דקות מהבית בלי שימוש ברכב, ואומרים שפעם היה שם שמח.

  8. croc הגיב:

    "מבצעת שיפוצים נרחבים בהדר הכרמל, אך ללא התייחסות כוללת למרקם אנושי-תרבותי."
    למה התכוונת במרקם אנושי-תרבותי? משיכת סטודנטים לאזור?

  9. קפצתי לבקר הגיב:

    מתוך ניסיון קרוב למדי ומגורים בעיר ה"גוססת", לא יעברו עוד סטודנטים (או לפחות סטודנטיות) לגור בהדר הכרמל עד שיעשו משהו לגבי תפוצת הפשע במקום. כיום, לפי מיטב ידיעתי, יש שם מספר סטודנטים די מצומצם ורוב הסטודנטים גרים בכרמל ובשכונות הסמוכות לאוניברסיטה / טכניון. תכלס, מי רוצה למות מפחד בבית שלו?

  10. לרמן הגיב:

    טיפול בפשע, תאורת רחוב, ניקוי גרפיטי, תמיכה במוסדות ומיזמים אומנותיים קטנים. זו צריכה להיות חלק ממהות התיקון של הדר. קוסמטיקה בלבד לא תפתור את הבעייה.

  11. TROY הגיב:

    היי יואב
    תודה לגוראל שמקשר ביננו.
    נהניתי משהו לקרוא את מה שאתה כותב.
    עצוב לי על האיש שמת, היה יקר לי.

    אכן, ראש עיר הוא דמות שמעצבת לא מעט בתוך העיר שאותו היא מנהלת.
    מי ייתן וחיפה תדע באחד הימים ראש עיר צעיר ודינאמי, כזה שייתן לה פוש אדרנליני, ויעניק מהות חדשה לתיכנון של העיר, ולאופן שבו היא מתנהלת. אמן.

  12. לרמן הגיב:

    Troy, תודה על הטקסט שלך על גוראל. בעיניי הוא מתקשר לילדותי שלא תשוב.
    איתך בשאיפה לתיקון עתידי של העיר חיפה.

  13. פינגבאק: חיפה רוצה להיות פריפריה – כמה המלצות ליונה יהב | עוד בלוג תל-אביבי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s