המחיר הגבוה של חניה בחינם

מה הייתם אומרים אם הייתי אומר לכם שעיריית תל-אביב מסבסדת קבוצת תושבים מבוססים, מעלה את זיהום האוויר, פוגעת באסתטיקה של העיר, מעוררת תסכול נפשי אצל רבים ומחסלת את הולכי הרגל? את כל זה היא עושה באמצעי קטן אחד – חניה עירונית בחינם לתושבים ובזיל הזול למבקרים.

עכשיו תגידו שאין לי מושג על מה אני מדבר ואין חניה בתל-אביב. אני מדבר על חניה לאורך המדרכות בכחול-לבן בעיר תל-אביב. העירייה נותנת במתנה לכל תושב בעל רכב את הרשות לקחת מהעיר לשימושו האישי 6 מ"ר (גודל רכב) בחינם-חינם. גם ממי שאינו תושב העיר העירייה גובה סכום נמוך משמעותית על חנייה לאורך המדרכה לעומת חנייה בחניון. למעשה, העירייה שולחת את תושביה למסעי חיפוש ארוכים בעקבות האוצר הממתין להם – חנייה חינם. בדרך הם מעלים את זיהום האוויר, מגבירים את כמות הפקקים ונעשים מתוסכלים כמו עכברים במבוך.

פרופסור דונלד שופ מלוס אנג'לס טוען שאחת הבעיות העיקריות של מרכזי ערים היא מחיר חנייה נמוך מדי לצד מדרכות העיר. הוא מצא שבאזורי עסקים מרכזיים 30% מנהגי המכוניות שנמצאות בנסיעה עוסקים בחיפוש חנייה – 30 אחוז!! שופ טוען שצריך להעלות את מחיר חניית המדרכה כך שתפוסת החנייה תהיה כ-85% ולא 100%. באופן כזה מי שצריך חניה לטווח קצר לא יבלה בחיפושים מעיקים ומי שצריך חניה לטווח ארוך יחנה בחניונים, או יגיע ללא רכב. כמו כן הוא טוען שבעוד שדיירים משלמים מחירי שוק בשביל לגור באזור מסויים, המכונית שלהם משום מה מקבלת מגורים בחינם.

שופ כתב בשנה שעברה ספר שהיכה גלים בנושא – "The High Cost of Free Parking". בעקבות המלצותיו, ערים מסויימות בארה"ב כמו רדווד בקליפורניה וסיאטל, התחילו לשנות את מדיניות החנייה שלהן.

בשבוע הבא יתקיים כנס שידון בנושא החנייה בתל-אביב. יודן רופא חולק את המלצותיו בנושא זה, ומסביר את ההשפעה של העלייה ברמת המינוע של תל-אביב, לצד הנזקים שגורמת העלות הזולה של החניה לאיכות החיים שלנו בעיר.

אני ממליץ לכם לצפות בוידאו הזה של שופ בו הוא מתייחס לנושא וברשותכם אביא גם כמה המלצות משלי לגבי החניה בתל-אביב:

1. אגרת תו חנייה. תווי חניה לתושבים לא יינתנו בחינם אלא תמורת סכום סמלי (100 ש"ח). כך מי שלא מחזיק רכב (בד"כ אוכלוסיה חלשה יותר) יממן בצורה מופחתת את בעלי הרכבים בעיר.

2. חידושי תו חנייה יתבצעו לכל הפחות פעם בשנתיים. אלפי תושבים עזבו את תל-אביב או עברו אזורים בתוך העיר והם עדיין חונים פה בחינם עם התווים הישנים שלהם מ-2002. למעשה, הם פוגעים בתושבים הנוכחיים של העיר, ותיקון כזה יחזיר לתושבי העיר מקצת מהחנייה המסובסדת.

3. העלאה דרמטית של מחיר החנייה לאורך מדרכות העיר למחירו של חניון עירוני, על-פי דונלד שופ.

4. שימוש בפדיון הכספים מהחניה לשיפור חזות העיר והתחבורה בה.

5. אפשור חנייה מוזלת/חינם לאורך מדרכות העיר בשעות שאין בהן לחץ חנייה (סופ"ש/לילה, בהתאם לאזור).

6. טיפול באזורים בהם יש כשל-שוק חנייתי מוחלט, כלומר אין חנייה גם בכסף. למשל, אזור בזל-ירמיהו בשעות הלילה.

7. אכיפה דרקונית של חוקי החנייה בעיר כולל העלאה קיצונית של גובה הקנסות על עבירות חניה קשות במיוחד (מדרכות, מעברי חצייה וכו').

8. הסדרת חניות לנכים בכל רחבי העיר, באופן שהם לא יצטרכו לחנות על מדרכות.

9. תכנון תוכנית עתידית שבה יבוטלו כל האפשרויות הקיימות כיום לחנייה על מדרכות העיר.

10. סעיף מיוחד לימות המשיח: הפעלת תחבורה ציבורית לא-מזהמת שבעה ימים בשבוע לפחות 20 שעות ביום.

חניה של כלב
חנייה על מעבר חצייה

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, חניה, תחבורה, תל-אביב, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

21 תגובות על המחיר הגבוה של חניה בחינם

  1. בן אבויה הגיב:

    כל הכבוד על הפוסט, בהחלט רעיונות מצויינים. אבל אם כבר אנחנו קובעים את מחיר החנייה למחיר בשוק, למה שלא נשכיר את מקומות החנייה לחברות פרטיות שידאגו לגבות את המחיר התחרותי? זה יחסוך מהעירייה לטפל בכל סוגיית הדוחות ויחסוך מליונים.

    ובעצם אפשר לפתור ככה גם את בעיית הפקקים. פשוט נשלם עבור השימוש בכבישים. כמובן ששימוש בכביש בשעות השיא יהיה הרבה יותר יקר משימוש בכביש באמצע היום, ואז הנוסעים יעשו את החשבון שלהם ויחליטו באיזה שעה כדאי להם לנסוע. אם נניח שהכבישים יהיו בניהולן של חברות פרטיות, יהיה להן אינטרס חזק לשרת כמה שיותר רכבים בכל שעה נתונה. פקק עבור חברה כזאת יהיה אסון.

  2. גיתית (AKA גת) הגיב:

    טיעונים משכנעים…
    יש לי קצת בעיה עם נושא המחי, אבל מצד שני, מי שבוחר לסוע ברכב בתוך העיר עליו לשלם את המחיר.
    ועוד הצעה אסטתית – שיוותרו כבר על כל צביעת המדרכות המכוערת הזו!!! שישימו שלטים נורמלים ומובנים בתחילת כל רחוב וישאירו את אבני השפה בצבע אפור (כמו שעשו עכשיו באבן גבירול) זה הרבה יותר אסטתי

  3. גיתית (AKA גת) הגיב:

    יכול להיות שיש לי שגיאות כתיב… הכל נובע מקריאת יתר… והתמכרות לפייסבוק

  4. ניימן הגיב:

    אוף. הייתי בטוח שאני בא לחלוק עליך, אבל למעשה אתה נשמע ממש הגיוני :] אחלה רעיונות. אני בעד (וזאת אני אומר בתור בעל רכב..).

  5. לרמן הגיב:

    בן-אבויה, לא אמרתי שאנחנו קובעים מחיר שוק – אנחנו קובעים אותו למחיר של חניון עירוני שגם הוא בפיקוח. את הדוחות הייתי משאיר לעירייה לאכוף, משום שניהול המדרכות ע"י חברה פרטית ודאי ייצור עיוותים אחרים שיעזרו לחברה הזאת להרוויח. את גרירות הרכבים, לעומת זאת, הייתי מפריט, ואז בטוח כל עבירה שבגינה ניתן לגרור רכב הייתה נגררת.

    לגבי ניהול כבישים, כמו שאתה יודע, המודל שאתה מציע כבר מתבצע בכל מקרה בארץ ובעולם (וגם לו יש את הבעיות שלו).

    גיתית, נראה לי שאת צריכה סדנת גמילה מפייסבוק.

  6. בן אבויה הגיב:

    שופ טוען שצריך להעלות את מחיר חניית המדרכה כך שתפוסת החנייה תהיה כ-85% ולא 100%.

    אם אתה רוצה לעבוד ע"פ שופ (סעיף 3 בתוכנית שלך), אתה תצטרך לקבוע מחיר שישתווה פחות או יותר למחיר בשוק. גם בעלי החניונים מעוניינים, מן הסתם, בתפוסה של 85% עד 100%, ולכן מחירם לא יהיה גבוה בהרבה מחניה בתפוסה כזאת במדרכה. היצע וביקוש.

    רווח אינו יוצר עיוותים אלא להיפך, היעדר רווחיות היא בעיה. קשה לי מאד לדמיין חברה שתצליח לעשות בלאגן בדוחות כמו שעושה העירייה.

    זה שהרעיון של ניהול פרטי של כבישים מתבצע בארץ ובעולם (בהצלחה רבה, ראה: Gridlock) אמור דווקא לעודד אותנו לדון בו. אני אשמח לשמוע על חסרונות לעומת המצב הקיים.

  7. לרמן הגיב:

    בן-אבויה, להלן כמה בעיות בהפרטת כבישים:
    בעיר דנבר:
    http://www.denverpost.com/news/ci_3871773

    מאמר כללי יותר:
    http://www.unbossed.com/index.php?itemid=274

    כביש שש:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3382803,00.html

  8. יוחאי הגיב:

    רעיונות מצויינים. מחפשי החניה בעיר מעכבים רכבים אחרים, מתעצבנים, מעצבנים, מזהמים ובקיצור מפריעים. באיזור בזל יש בהחלט בעיה קשה: פקק בכניסה לחניון. אני מדיר את מכוניתי משם…

  9. לרמן הגיב:

    אני מניח שבקדנציה הבאה של מי שלא יהיה ראש-העיר, יתבצעו שינויים מסויימים במדיניות החנייה העירונית, לטובת העם וכדור הארץ.

  10. Omri-san הגיב:

    רעיונות של כלכלנים תמיד נשמעים ונראים יפה על הנייר אבל לרוב הם מתעלמים מהמציאות…

    והמציאות היא שלעירית ת"א ולעומד בראשה לא ממש אכפת שזה המצב. להפך, הם פועלים כדי להנציח אותו ולהחמיר אותו. כמעט בכל רחוב שעבר ב-5 שנים האחרונות שיפוצי תשתית 'נעלמו' באורח פלא כ-5 אחוז ממספר מקומות החניה שהיו בהם קודם. במקום זה נוספו מקומות חניה לאופנועים ש-95 אחוז מהם כלל לא מנוצלים ואם כן בהרבה מקרים חונה שם מכונית..
    ומה שיצא זה שמצוקת החניה רק החריפה וחייהם של תושבי העיר ובעיקר מרכז העיר הפכו לסיוט מתמשך של חיפוש חניה ותחרות בלתי פוסקת עם שכניהם על מספר מקומות החניה ההולך ונעלם..

    תישאל מדוע זה קורה? ובכן התשובה פשוטה מאוד. עירית ת"א מרויחה מליוני שקלים בשנה מדוחות חניה. ההגיון היה אומר שכספים אלו היו מופנים במדינה מתוקנת לפתרון בעיית החניה באמצעים שונים וקידום רעיונות שיעודדו אנשים לותר על המכוניות ולעבור לתחבורה ציבורית, לאופניים ולהליכה ברגל.
    נכון, התחבורה הציבורית בעיר לא מרנינה אבל ללא שינוי מדיניות אמיתי בעיריה וניצול כספי הדוחות של תושבי העיר לרווחת התושבים ולא לטובת קופת העיריה שום דבר לא ישתנה.

    ואל תבנו על זה שראש עיר אחר יעשה משהו לשינוי המצב. אתה מכיר איש ציבור בישראל שיוותר על סעיף מהתקציב העומד לרשותו??
    לעולם לא.
    לפחות לא בישראל.

    ועד שיקרה איזשהו 'נס' כזה ויהיה באמת שינוי במדיניות אני אמשיך להגיע לת"א באוטובוס, במונית או ברגל.

  11. לרמן הגיב:

    עיריית תל-אביב מרוויחה 200 מיליון ש"ח בשנה מדוחות חנייה. אחזור שוב – מאתיים מיליון ש"ח!! נכון, לעירייה ולראש העיר יש אינטרס מובהק לאכיפת עבירות חנייה פעוטות ככל שיהיו (לי פעם נתנו דו"ח של 100 ש"ח על כך שהגלגל הקדמי של הרכב היה לצד מרצפת בצבע לבן, כאשר שאר הרכב היה בשטח אפור – הדו"ח בוטל לאחר פנייתי לאגף חנייה). אני חושב שראש העיר, בעודו אוכף בצורה טובה את עבירות החנייה, אינו פועל לפתרון הבעייה האמיתית – כיצד יכולים להגיע אנשים ומטענים ממקום למקום בעיר.
    אני תומך במדיניות האכיפה הקיצונית, אבל חושב שללא פתרונות תחבורתיים איכותיים, מדיניות כזאת לא תועיל לעיר תל-אביב.

    דרך אגב, אני בעד שכל האנשים שמגיעים לעיר מבחוץ יגיעו באוטובוס, מונית, אופניים או ברגל. מי שרוצה להגיע ברכב פרטי צריך לשלם ביוקר על השימוש באספלט ובשטח.

  12. פינגבאק: יישר כוח לרון חולדאי | עוד בלוג תל-אביבי

  13. פינגבאק: "לכרות את גינת סוטין!" – הערות בעקבות מפגש התחבורה העירוני | עוד בלוג תל-אביבי

  14. פינגבאק: כמה הערות בעקבות סקר כיכר דיזנגוף | עוד בלוג תל-אביבי

  15. פינגבאק: הזכות לחניה « ירוק ונוצץ

  16. פינגבאק: יהונתן קלינגר | על המחיר הגובה של החניה בחינם לאופניים ‏ :: Intellect or Insanity‏

  17. פינגבאק: כריסטופר ליינברגר והאופציה האורבנית | עוד בלוג תל-אביבי

  18. פינגבאק: אי שוויון ונדל"ן | תמריץ

  19. ירון הגיב:

    אני כבר מזמן פתרתי את בעיית החנייה בת"א – אני לא מגיע לת"א אם אני לא ממש חייב. בפ"ת ורעננה הרכב ההיברידי שלי חונה חינם ואני אפילו מוצא חנייה, מקומות בילוי יש גם מחוץ לעיר (סרט בסינמה סיטי זה יותר נחמד) – בקיצור שיקחו כמה כסף שהם רוצים….חוץ ממכבי ת"א אין לי כבר שום דבר בעיר הזו (שממילא מסריחה כולה משתן של חתולים, כלבים והומלסים…)

  20. פינגבאק: לקראת מדיניות חניה לא קומוניסטית – מנטל כאוב לנכס אהוב | עוד בלוג תל-אביבי

  21. מקס הגיב:

    http://mynetjerusalem.co.il/%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%95%D7%AA/139843
    תראו איך דוחות חנייה מטופלים על ידי רונית סלמן בעירית ירושלים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s