ולפעמים החנייה נגמרת

תחקיר מיוחד ובלעדי לבלוג בשיתוף שוקי גלילי חושף את השיטות התמוהות של העירייה להעלים מקומות חנייה.

הבסיס לתחקיר התחיל בפוסט של שוקי נגד חולדאי, שהתייחס לקבוצת האנטי-חולדאי שהוקמה בפייסבוק. בעקבות הפוסט התנהל ביני ובין שוקי דיון קצר בטוקבקים על החנייה בתל-אביב ועלותה האמיתית הגבוהה בהרבה מהמחיר שנגבה מהתושבים בגינה. שוקי טען שחלקים ממדיניות החנייה של העירייה תמוהים בצורה חשודה ואינם קשורים בעליל להטבה עם הולכי הרגל או עם הסביבה האורבנית. קבענו לצאת לסיור קצר באזור מגוריו של שוקי הסמוך לגימנסיה הרצליה ולבדוק את המצב לאשורו.

לפני כשלושה שבועות, בצהרי יום שמשי במיוחד, נפגשנו בשער הגימנסיה ויצאנו למסע עירוני בעקבות מקומות החנייה האבודים. הממצאים שעלו בעקבות הסיור זעזעו אפילו את עבדכם הנאמן. אין כמו מראה עיניים בשביל להבין את הבעייה. לפניכם מוצג מספר 1:

אי של בטון במקום חנייה
מורידים מקומות חניה

עיניכם הרואות. אי בטוני אפרפר הוקם לו לצד המדרכה על חשבון מקום חנייה כחול-לבן. איים רבים שכאלה צצים להם במרחב העירוני לאחרונה באזור הגימנסיה, ומן הסתם בעוד אזורים בעיר. אולי לאיים האלה התכוון המינגווי בספרו "איים בזרם". מסתבר כי איים אלו צומחים בסמוך לעמודי חשמל, מכיוון שכנראה מתקיימים יחסים סימביוטיים בין האיים לעמודים. לא ברורה הנחיצות הפונקיונאלית של איים אלו (אולי למיני-מנגל ביום העצמאות?). הם אינם משרתים הולכי רגל ופשוט גוזלים מקומות חנייה עירוניים.

חוץ מאיים בטוניים לעירייה ישנה עוד שיטה מתוחכמת במיוחד להורדת מקומות חנייה באופן זמני ולפניכם מוצג מספר 2:

צנח לו זלזל
גזם של עץ במקום חניה

במסווה של עלים ירוקים מתחבא לו מקום חנייה חוקי. לעירייה יש מחלקה קטנה שאחראית על גיזום העצים בעיר. לעירייה יש גם גוף שאחראי על פינוי הזבל מרחבי העיר. חבל שהאיש מהגיזום והאיש מהזבל לא מדברים ביניהם. אם הם היו מדברים אולי האיש מהזבל היה בא עם המשאית ומפנה את גזמי העצים האלו שיכולים במקרים מסויימים להישאר אפילו שלושה שבועות על מדרכות וחניות העיר, משל היו ערימות קומפוסט.

גבירותיי ורבותיי, הממצאים הקשים בפניכם. עיריית תל-אביב גוזלת מתושבי העיר חנייה באמצעים שונים ומשונים, אם על-ידי בינוי איים ואם על-ידי לכלוך אורגני. אתמול הובאה לידיעתי אחת מההשפעות הכלכליות של כיסוח החניה העירונית. אחי מתגורר באזור הגימנסיה ומשתמש במנוי חודשי באחד מחניוני האזור. "כוחות השוק" שקובעים את מחיר החנייה בחניונים פרטיים ראו כי טוב והעלו ממש בימים אלה את מחיר המנוי החודשי מ-450 ש"ח ל-650 ש"ח. אני בטוח שבעל החניון מודה לראש-העיר על פועלו.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, חניה, תחבורה, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 Responses to ולפעמים החנייה נגמרת

  1. תמונת הפרופיל של ליאור ליאור הגיב:

    אהלן,
    ההשערה שלכם מעניינת אבל ניראה לי שהיא קצת מרחיקת לכת.
    דווקא גם אני חשבתי כמוכם אבל לאחר בדיקה דומה שעשיתי ברח' בורוכוב
    הבנתי את המשמעות של ה"איים".
    למתהלך ברח' בורוכוב בתל אביב נידמה שהגיע בטעות לאחד הרחובות הסואנים ברומא כיוון שבכל הרחוב יש לפחות 5/6 מקומות חנייה מוסדרים לאופנועים וטוסטוסים (בלי לפגוע בבורכוב שהוא אחד הרחובות האהובים עלי בעיר עדיין ניראה לי שרומא לוקחת). הסיבות הן פשוטות יותר: א. המרווחים שיוצרות הכניסות לחניות הבתים הן אלה שיוצרות את הבעיה ולכן נותרים מרווחים שבכל מקרה נותרים בלתי מנוצלים,בחלק מה מקרים הערייה קובעת אותם כחנייה לאופנועים ובחלק היא פשוט ממשיכה את המדרכה. בצילום מופיע ההסבר השני. עמודי החשמל שמפריעים ברחובות צרים להולכי הרגל, לכן ניתן לעבור בסמוך מבלי להסתכן בתאונה חזיתית בין הולכי רגל.

    בנוגע לחלק של הפוסט שמתייחס לזבל עירוני, נו באמת, תל אביב בבעיית ניקיון ותברואה כבר שנים, לפחות לא עורמים את האשפה במדרכות (כמו ביפו לפעמים), כך שלא ניראה לי שיש פה מזימה אלא יותר הזנחה ותכנון לקוי.

    מצטער על הפרץ…

  2. תמונת הפרופיל של Yuval Adam Yuval Adam הגיב:

    ככה או ככה זה עניין עקר מיסודו. לעולם לא יהיו מספיק מקומות חנייה. לחשוב על הנושא ברצינות לזה לחשוב על תחבורה ציבורית, לחשוב על שבילי אופניים, לעודד תחבורה דו גלגלית, רצוי חשמלית. שום דבר באמת מהפכני. אבל בערים גדולות אמיתיות כבר מזמן מנסים לשכנע אנשים שלא להכנס עם רכב. אז בוא נצא משנות ה40 שבהן עוד חשבו שעוד כבישים ועוד חניונים זה פתרון…

  3. תמונת הפרופיל של יוחאי יוחאי הגיב:

    יש הסבר לכל דבר:
    – אנשים מתלוננים שאין מספיק ירוק בעיר, אז הנה לך: ירוק על הכביש.
    – וגם אי הבטון הוא בעצם שירותים לכלבים. במקום שהכלב יעשה את צרכיו על המדרכה, העירייה דאגה לו לפינת חמד, ממש ליד עמוד החשמל, כמו שהוא אוהב.

  4. תמונת הפרופיל של לרמן לרמן הגיב:

    ליאור, אני לא מבקש תוספת מקומות חנייה, אני מבקש היגיון (ולא מוצא אותו).
    יובל, אתה מתכוון לשנות ה-70-60. בשנות ה-40 עוד לא היו פקקי תנועה ובעיות חנייה.
    יוחאי, תודה על ההסבר, נשמע סביר.

  5. תמונת הפרופיל של בן אבויה בן אבויה הגיב:

    למה אף אחד לא מתלונן שאין מספיק פיתות בעיר? הסיבה היא שפיתה עולה כמו פיתה ומי שרוצה קונה במחיר השוק. אם העירייה הייתה "מסדירה" את שוק הפיתות היא הייתה מייצרת מספר אקראי של פיתות ביום (לפי סעיף הפיתות בתקציב) וכולם היו מחכים בתור לדלפק פנוי.

    אחרי חצי שעה אולי יקבלו איזה פיתה מסכנה מאתמול בבוקר, אבל העיקר — במחיר מסובסד. בסופו של דבר, כולם היו מדברים על החוסר בפיתות בעיר ושחולדאי צריך להוסיף לתקציב ולייצר עוד פיתות. אחרים יגידו שאין מה לעשות, אף פעם לא יהיו מספיק פיתות לכל העיר וכדאי מאד שהעירייה תתחיל למכור לנו רוטב פסטה כדי שנאכל פסטה ולא נזלול כל כך הרבה פיתות.

    מה כל כך מיוחד בחנייה שצריך לזרוק אותה לידיים הלא-כשירות של העירייה, כאשר השוק החופשי היה מטפל בקלות וביעילות בבעייה?

  6. תמונת הפרופיל של Jack-In-Box Jack-In-Box הגיב:

    יואב, אני לא מבין משהו.
    לא מזמן טענת (ובצדק) שהעיירה מספקת חנייה חינם בהרבה מהמקומות בעיר, ושזה דבר פסול כי זה מעודד אנשים להכנס עם הרכב למרכז העיר, דבר שמגביר את הזיהום, הפקקים והרעש. אז למה עכשיו אתה מתלונן שהעלו את המחיר למנוי מ450 ש"ח ל650 ש"ח בחניונים הפרטיים?

  7. תמונת הפרופיל של לרמן לרמן הגיב:

    בן-אבויה, אני לא יודע אם השוק החופשי היה מטפל בקלות וביעילות בבעיית החנייה. אני אשמח אם תוכל לתת לי דוגמה לעיר שבה כל שוק החניה הוא פרטי והמודל עובד בצורה טובה לתושבים, למבקרים ולעיר.

    ג'ק-אין-בוקס, לא מפריע לי שממחר יעלימו את כל מקומות החנייה הכחולים-לבנים בעיר. כמו שכתבתי קודם, אני רק מחפש היגיון בפעולות העירייה. בדרך-כלל הורדת מקומות חנייה מתבצעת בשיקול רציונלי (פיתוח קו רכבת קלה, הקמת בניין במקום חניון וכו'). במקרה המדובר באזור הגימנסיה נראה לי שאין ממש שיקול רציונלי באיי הבטון ובגזם (אלא אם רצו להעלות את מחיר החנייה בחניונים הפרטיים באזור).

  8. תמונת הפרופיל של בן אבויה בן אבויה הגיב:

    לרמן, אני לא מכיר ערים שלא שולטות על הרחובות ועל החניה בהם אבל כמעט בכל עיר יש חניונים פרטיים שלרוב קל למצוא בהם חניה. הבעיה היא שהם מתחרים בחניה מסובסדת ובמחירים לא נכונים, ולכן אנשים מעדיפים להסתובב חצי שעה בחיפוש אחר חניה בזול ברחוב במקום לשלם את המחיר הריאלי של חניה. אני ממליץ מאד על הכתבה הבאה, שגם מצליחה לקשר לנושא הרנט קונטרול:

    Gone Parkin’

    What causes this astonishing waste? As is often the case, the prices are wrong. A national study of downtown parking found that the average price of curb parking is only 20 percent that of parking in a garage, giving drivers a strong incentive to cruise. As George Costanza once said on “Seinfeld”: “My father never paid for parking, my mother, my brother, nobody. … It’s like going to a prostitute. Why should I pay when, if I apply myself, maybe I could get it for free?”

  9. תמונת הפרופיל של לרמן לרמן הגיב:

    בן-אבויה, אני מכיר היטב את החומר ומעריץ את דונלד שופ. ועדיין, צריך דוגמאות, תל-אביב לא תהיה המקום הראשון שיפריט את מדרכותיו לחלוטין. מה שאפשר לעשות זה להעלות את תעריפי החניה העירוניים כמו שמבוצע כרגע בכמה ערים אמריקאיות.

  10. תמונת הפרופיל של בן אבויה בן אבויה הגיב:

    אני לא מסכים שאסור שתל אביב תבצע צעד מתבקש והגיוני רק בגלל שהוא לא נעשה במקום אחר. אני לא ממציא פה את הגלגל, זאת כלכלה פשוטה. אין לי בעיה שנאמץ כשלב ראשון את ההצעה של שופ ונקבע את מחיר החניה שיוביל לתפוסה של 85% של המקומות. זאת עדיין תחרות לא הוגנת עם החניונים הפרטיים, אבל זה יפחית את העיוות הקשה במחירים שגורמת לבעיות שאנחנו מכירים. וזה כן נוסה בהצלחה בערים שונות, לפי שופ.

  11. תמונת הפרופיל של חסוי חסוי הגיב:

    ילד
    אתה מתעסק בשטויות
    אתה רוצה שחיתות?
    תבדוק איך הושתקה בפרשת החניונים
    תבדוק מה קרה לגיבורי הפרשה ואיך הם הסתדרו יפה ועושים בוחטות בזכות הטייס
    תעשה טלפון ל"מלך"
    תחקור ואולי תקנה את עולמך בחשיפה של אחת הפרשיות הכי גדולות שהיו במדינה

  12. תמונת הפרופיל של לרמן לרמן הגיב:

    ואם אני ארים טלפון ל"מלך" הוא יגיד איך הוא סידר את עצמו ואת הטייס? הוא יסביר לי איך הם דפקו פה את השוק ועשו מאפיה של חניונים ומכרזים תפורים ב"אחוזות החוף"? נראה שהרבה מהחומר הזה היה בעיתונים, אחרי החשיפה של גילה הרץ, אבל משום מה זה נעלם.

    תודה על הטיפ, בכל מקרה.

  13. אני אף פעם לא מוצא חנייה קרוב לבית. למרות שיש לי תו חנייה ובערב מותר שם להחנות רק לבעלי התוו של תושבי האזור. לא מוצא חנייה פשוט.

כתוב תגובה לליאור לבטל