עקרונות התכנון על-פי חולדאי

לתל-אביב יש תוכנית אסטרטגית מעולה, ועוד שאר תוכניות בניין למכביר. למרות זאת, תהליך התכנון העירוני סמוי מהעין. ברצוני להגיש בפניכם את ארבעת עקרונות התכנון של ראש-העיר, כפי שעולים מהתבוננות בשטח:

1. הגדל את בסיס המס בכל דרך אפשרית. העדף תמיד בנייה לגובה ובנייה יוקרתית על-פני כל סוג בנייה אחרת, גם במקומות בהם בנייה כזו אינה משתלבת במרקם. כמו כן, פעל במלוא הכח לאכיפת חוקי חנייה אשר נוחים לאכיפה והתעלם מחוקי תנועה אשר אכיפתם פחות משתלמת.

2. הסתר כל מידע תכנוני מהציבור. זכור, תוכניות הבנייה של תל-אביב הן סודיות יותר מתוכניות הגרעין של ישראל. לפיכך, לעולם אל תעדכן תושבים בדבר תוכניות בנייה ושיפוץ ברחובותיהם. השתדל להרוס מקומות בעייתיים בהחבא בשעות הלילה ולקבוע עובדות בשטח. חתום הסכמים מאחורי גב מועצת העיר, ואך תשכח להגיד שכל האישורים לבנייה ניתנו עוד בתקופתו של דיזנגוף.

3. שפץ כאילו אין מחר. גם מקטרגיך הגדולים ביותר לא יוכלו לטעון שאתה לא משפר את המצב. התעלם מצרכי התושבים והעסקים באזורי השיפוצים. כמו כן, אין מניעה שבכל רגע נתון 90% מרחובות מרכז העיר יהיו חפורים. מורשת בלאומילך היא נס לרגלי העיר.

4. מתחם את העיר. מועדונים לחוד, פאבים לחוד, מוצרי חלב לחוד, ילדים לחוד, מוצרי בשר לחוד, נשים לחוד, חנויות נעליים לחוד, גברים לחוד, פירות-ים לחוד. העיקר שכולם יחיו בהרמוניה, אבל לחוד.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אורבניזם, חולדאי, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על עקרונות התכנון על-פי חולדאי

  1. יוחאי הגיב:

    במסגרת סעיף 3, חולדאי מתגאה בשבילי האופניים. חבל שיש שבילים רחבים שהופכים לחנייה לג'יפים (אבן גבירול, קפלן), ויש שבילים שיכולים לשמש מנחת למטוסים. מטוסים מנייר.
    ויותר ברצינות, ההסתרה (2) היא הדבר הכי נוראי. כל עוד האג'נדה (1) רעה, אבל יש מודעות, אפשר להתנגד ולפעמים אף להצליח. אבל כאשר פועלים בשיטת "עוד דונם ועוד עז", יש תחושה שהעיר נשמטת מידי תושביה.

  2. עמית הגיב:

    לפחות אצלכם יש תכנון…אם לנו הייתה אג'נדה להתווכח איתה זה כבר היה משהו וסביר להניח שהיינו מנצחים (ע"ע ספדי). אצלנו מדובר בנבחרי ציבור חסרי תפיסת עולם וזה מצב יותר מורכב.
    אגב, מה עם מתחמים שהתקשורת מספרת שהעירייה שיקמה- גן החשמל, יד אליהו וכו'? זה עובד העסק הזה?

  3. לטאת העם הגיב:

    יואב, מילים כדורבנות. לו יכולתי הייתי מדפיס את הפוסט הזה ומחלק בריאות הדואר בכל העיר לקראת הבחירות

  4. לטאת העם הגיב:

    כמובן שהתכוונתי לכתוב ב"תיבות" הדואר… (יומן סלולרי דפוק)

  5. לרמן הגיב:

    תודה על המחמאה. מה רע בריאות הדואר?

    עמית, על גן החשמל הרחבתי בעבר. לדעתי, השיקום שם מוצלח, אבל האזור באופן כללי לא התקדם. אני לא יודע למה אתה מתכוון בשיקום מתחם יד אליהו. יד אליהו זו שכונה שעברה מתיחת פנים, בעיקר בגנים הציבוריים, אבל אין בה שום הוויה עירונית. שיפוץ בלבד לא מייצר מקום טוב יותר.

  6. נמרוד ברנע הגיב:

    לזכות חולדאי יאמר שאת מתחם גן החשמל, לפחות לעניות דעתי הלא מלומדת, הוא שיקם. הוא גם עשה עוד כמה דברים טובים, אבל גם נתניהו עשה כמה דברים טובים, וזה עדיין לא סיבה לתמוך בו (גם שעון מקולקל צודק כמה פעמים ביום).

    לאחרונה, אחרי גלי השיפוצים והחפירות שעברנו בקדנציה הראשונה ובכל השנייה, וחשבנו שהנה, קצת לפני סוף הקנדציה יהיה שקט ולא יהיו שיפוצים. לא שכל השיפוצים רעים; לכולנו זכורים התמונות המזעזעות מדרום ת"א לפני עשור כאשר כל פעם שהיה גשם מערכות הביוב והניקוז היו נסתמות והתושבים היו מפונים מהבית, תמונות אשר לא חוזרות. יש גם לתת קרדיט לאיתי פנקס שהתקין את הצינור שעורר התנגדות רבה לצורך שיפוץ תשתיות הביוב ביפו והסיר אותו בזמן ולא יום אחרי זה. אבל יש גבול לכל תעלול, וצריך לדעת לאזן בין השיפוצים השונים ולא להפוך את תל אביב לתעלת בלאומליך כפי שנראה כל אזור כיכר רבין היום.

  7. לרמן הגיב:

    כיכר רבין + רחוב הארבעה + כיכר המושבות + רחוב תרסט + אני לא זוכר כרגע עוד כמה מקומות, וכך זה מתנהל. בכל רגע נתון בשנה האחרונה חיי מוקפים בשיפוצים על שיפוצים. לא רחוב אחד, לא פינה אחת, אלא יקום שלם אשר בו רחובות הם תעלות ואנשים לא קיימים.

  8. דודו הגיב:

    לרמן
    לא קראתי את כל הפוסט רק את ראשי הסעיפים, אני צוחק!!!. תשקול הסבה, אולי דוקטורט בהומור וציניות.

  9. ליאור הגיב:

    היי
    צריכה להיות הפרדה מאוד ברורה:
    ישנם שיפוצים חיוניים לעיר ויש עשרות שיפוצים חיוניים לתקופת בחירות (אבן גבירול וככר השעון ביפו מישהו מוכן להסביר לי מה מתכננים שם ולמה לעזאזל בנו אי תנועה בקאופמן ??).
    למרות זאת, יכול להיות שלא נתנו מספיק זמן לשיפוץ בככר המושבות ובגן החשמל כדי לתפוס תאוצה וממהרים לומר שהמתחם לא מתרומם אבל אולי זה בגלל הניתוק של המתחם מאזור השדרות ומפלורנטין שקצת מקשה עליו. דווקא פלורנטין שהוספדה בטרם עת תופסת לדעתי, תאוצה והופכת להיות הצ'כונה המועדפת עלי (אחרי נווה צדק המנוחה, השם יקום דמה).
    מומלץ סיור חורפי סביב האיזור המרכזי (מטלון, קישון ועוד כדי להיווכח). טוב, לרמן הרבה זמן לא כתבתי פוסט אז עוד שניה ואני מסיים.
    הדבר הכואב באמת שחולדאי עושה וסיור קצר ברוטשילד 1 ורוטשליד 30 אם אני לא טועה יחד עם המגדל ברח' יבנה (הבנק הבינלאומי) ומגדל דסקונט (יהושוע סימון אמר שהוא ניראה כמו בקבוק של בושם), יוכיח זאת האזור הזה שהיה מקסים באמת הולך לקראת קטסטרופה אורבנית מוחלטת.
    מישהו מוכן כבר להרים את הכפפה לפני שיהיה מאוחר מדי ?

  10. לרמן הגיב:

    ליאור, כמובן ששכחתי את כל החפירות ביפו בכיכר השעון ובשדרות ירושלים. דרך אגב, אני בעד שיפוצים ובנייה לגובה. אני חושב שאפשר לבצע את הדברים טוב יותר מאיך שהם מבוצעים כרגע.

  11. דעה אחרת הגיב:

    אני חולק על הביקורת וחושב שהשמטת את העיקר. חולדאי הוא ראש עיר לא רע בכלל. הגדלת בסיס המס היא א-ב של כל עיר בעולם כולל ניו יורק, בוסטון, ציריך וברצלונה. קדחת השיפוצים המטורפת סוגרת פערים של עשרות שנים ויוצרת מתחמים כמו שדרות רוטשילד, התחנה (כיף להציץ מעבר לגדר), שרונה (יהיה נפלא) ושדרוג אבן גבירול. המתחום גם הוא לא בולט – ראה את כל העשירים שקונים במגדל השופטים מעל האזור המסחרי, הפאבים והמסעדות. אני מסכים שהעדר שיתוף הציבור הוא טעות קשה. לדעתי המדיניות האורבנית של חולדאי היא נפלאה למעט ענין אחד שממוטט את כולה כמו בנין קלפים:
    מדיניות תחבורה אנטי עירונית
    חולדאי פשוט לא מבין דבר בתחבורה ועושה הכל פשוט הפוך. הוא מעניק עדיפות מוחלטת לרכב פרטי על פני כל אמצעי תחבורה אחר, ע"י אספקת עוד ועוד חניה ועדיפות בתנועה ברחובות. הוא חונק במו ידיו את התחבורה הציבורית בתרוץ הקלוש שהענין לא בידיו. הוא כבר מזמן היה צריך לארגן מחדש את התחבורה הציבורית בת"א ולהתחיל להשתמש בכוחו לקבוע נת"צים כדי לשפר באופן עצום את התחבורה הציבורית ישירות מול המפעילים. במסגרת זו הוא גם מעכב כבר כמעט עשור את מערכת הסעת ההמונים של ת"א. רק לאחרונה הוא התראיין ואמר שב-2013 תהיה רכבת תחתית בת"א. מר חולדאי היקר ב-2013 יהיה קו אחד של רכבת תחתית. העקרון הבסיסי בתחבורה הוא אפקט הרשת. אם אין רשת כל מרכיב כשלעצמו הוא זניח ובלתי יעיל. חולדאי מעכב את הקו הירוק ואת שאר הקווים עם התעקשותו שיהיו תחתיים ולא עיליים. רכבת קלה חדישה (כמו בדנבר קולורדו, ובציריך) תהיה נפלאה לת"א אך לא חייל כחולדאי יוותר על הפרינציפ.
    "שבילי האופניים" בת"א (כ-70% הם ציור סמלי אופניים על מדרכות של הולכי רגל) הם המגוחכים ביותר בעולם! אפילו בערי עולם שלישי (מקסיקו סיטי, בוגוטה) יש כיום שבילים ראויים על חשבון זכות הדרך של המכוניות. רק ת"א עולם רביעי כי רון והחברים העשירים נוסעים ברכב פרטי.
    והולכי רגל, או הם אפר ועפר בת"א. מצמצמים להם את המדרכות, נותנים לג'יפים לחסום אותן ומרחיבים את הכבישים כך שפחות ופחות נעים ללכת ברחוב.
    אז הייתי מוותר על כל ארבעת העקרונות שייחסת לחולדאי ומייחס לו רק:
    מדיניות תחבורה אנטי עירונית

  12. לרמן הגיב:

    תודה רבה על התגובה המפורטת. אני חושב שבעניין התחבורה לחולדאי אין ממש מדיניות מוגדרת, ולכן הוא פשוט נותן את הכל לרכב הפרטי, כי זו ברירת המחדל. לגבי המתחמים – יד חרוצים הוא טעות אורבנית קלאסית ממש. מגדל השופטים לא ממש נמצא במתחם, אלא אם כן אתה קורא לרחוב אבן-גבירול "מתחם". חוצמזה, מזרחית ממגדל השופטים לאורכם של שדרות שאול המלך כמעט לא מתקיימות פעילויות אורבניות ותנועת הולכי הרגל דלילה, למרות מיקום מספר חללי תרבות מרכזיים שם. אולי היה עדיף שהקאמרי יהיה במקום אחד, וכך יוסיף עוד עוגן בתוך העיר במקום ליד המוזיאון ובית אריאלה.

    וכמובן שאני לא טוען שזה רע להגדיל את בסיס המס, רק ניסיתי לתאר את מה שאני תופס כמדיניותו של חולדאי.

  13. יואב הגיב:

    ראשית יואב, אני חולק לגמרי לא רק על התכנים אלא גם על דרך הצגתם הצינית כאילו כולם פועלים בזדון נגד התושב רק בשביל מטרה אישית.לגבי התגובה מה 14.02 תחת הכותרת "דעה אחרת". אני מסכים עם כמעט כול הדברים (כולל התנהלותו הכושלת של חולדאי בשיתוף התושבים) למעט עניין אחד שמעלה את חמתי כול פעם שמוזכר. לא יודע מי מכם ביקר בציריך בפרנפורקט שטרסבורג והרשימה עוד ארוכה… בכל הערים האלה יש רכבת קלה עילית ואני ראיתי אותם במו עיני. אין מה לנסות להשוות בין ערים אלו לעיר תל אביב. העיר תל אביב תוכננה להיות עיר קטנה שרחובתיה צרים ולא מטרופולין מרכזי עם שדרות רחבות ידיים. נסו לדמיין את אבן גבירול שרוחבו לא יותר מ-20 מטר שצריך להחיל מדרכות רחבות כמו היום (חשוב לא?) כביש בעל ארבעה נתיבים (ואל תגידו לי שיהיה אפשר לבטלם, זה כל כך לא פרקטי), שני מסלולי רכבת במרחק בטוח זה מזה ושטח לרציפים לאורך הקווים. נשמע לכם לא הגיוני? אתם צודקים. וזה רק חלק מהסיבות מדוע לא להשקיע במסלול עילי. מפלס משותף לרכבים ולרכבת באזור צפוף כמו שלנו הוא סכנה בטיחותית, כתוצאה מכך זמני ההגעה יהיו ארוכים ויפגעו בציבור הנוסעים (כמתוכנן בחלק העילי של הקו האדום). כך ששוב בגלל חיסכון בכסף וחוסר סבלנות קיבלנו פיתרון זמני שלא ישרת אותנו בטווח הארוך וכל פיתוח עתידי של העיר (אני מדבר על עוד 40- 60 שנה) יתקע שוב בגלל מערכת הסעים לא יעילה. חובה לייצר מערכת שתשרת את הדורות הבאים גם במחיר של המתנה עוד כמה שנים.

  14. אלעד הגיב:

    ואם כבר מדברים על שיפוצים….

    איך זה ש"קבלן השיפוצים" חולדאי משפץ את מבנה מושב הממשל התורכי (ליד השעון ביפו) אשר שימש מפקדה לפורעים הערבים ומטה ראשי לצבא המשלוח העירקי אך לא עושה דבר לשיפוץ בית דיזנגוף ובית התנ"ך (מורשת בן גוריון), מייבש את בית הסופרים, מייבש את בית שלוש ועוד ועוד.

    ועוד נקודה למחשבה:

    כמה אתרים נושאים את שם ראש העיר הראשון (או שם רעייתו) וכמה לדוגמא נושאים את שם יצחק רבין??

    העונה נכונה יזכה בכרטיס טיסה הלוך – ושוב !!!!!!! 😆

  15. דניאל גת הגיב:

    ליאור
    אני לא אנסה לפרש את דבריך, אז בבקשה ממך הצדק הביטוי קטסטרופה:

    "אם אני לא טועה יחד עם המגדל ברח’ יבנה (הבנק הבינלאומי) ומגדל דסקונט (יהושוע סימון אמר שהוא ניראה כמו בקבוק של בושם), יוכיח זאת האזור הזה שהיה מקסים באמת הולך לקראת קטסטרופה אורבנית מוחלטת."

    מגדלי משרדים באיזור המרכז הפיננסי של תל אביב — העיר שהיא המרכז הפיננסי של ישראל — הם הדבר המתבקש והטבעי ביותר לאזור תעסוקה צפוף שהצפיפות בו גם תורמת לפריון הייצור (השווה עם כל מרכז פיננסי על הגלובוס — לונדון, צוריך, ניו-יורק, טוקיו, . . . ) וגם מחוללת את כל המסעדות ובתי המרזח האהובים על באי המקום ושוחרי הבילוי.

    "חוצמיזה" (מילה ייחודית "לאתר-זה" ) אם קטסטרופה מתייחסת אל האסתטיקה, כלומר יופיים או כיעורם של המגדלים החדשים, אני מכיר לפחות אדם אחד החולק על טעמך הארכיטקטוני. מגדל הבינלאומי למשל הוא אחד הבתים המרהיבים שאני מכיר . . . אז אם תרצה להגדיר מה הוא יפה ומה מכוער, אני אשמח ללמוד ממך.

    ויואב, עם יד על הלב, 4 האקסיומות שלך קולעות בול — והעיקר, נורא מצחיקות.

    דניאל

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s