מקבץ לינקים לסופ”ש

אני כבר לא כל-כך מצליח להבדיל בין מה שקרוי סוף השבוע לאמצע השבוע או לתחילתו. בכל מקרה, הנה אוסף לינקים קצר בשבוע שכמעט לא מצאתי בו זמן לקרוא משהו:

1. "ידיעות תל-אביב" באייטם קצר על ההשתלטות של אם-פם וטיב טעם על העיר. שימו לב לזהות הצלם של חלק מהתמונות. בזמנו כתבתי על הנושא כאן.

2. ערן טמיר מגיש פוסט מצויין על מנשיה ו"כיכר השעות היפות" המזעזעת.

3. רון חולדאי מבטיח רכבת תחתית ב-2013. יודן רופא נותן את דעתו בנושא ומקווה לטוב.

4. עוד הבטחה בכותרות. אגרת גודש למרכז העיר בעוד שנתיים. אפילו תחת השפעת החומר הכי חזק באזור אני לא רואה את זה קורה.

5. ומי תוקע את פארק איילון (הידוע גם כחירייה)? על-פי גיא לשם, מדובר בעיריית תל-אביב.

6. לפני 8 שנים עזבתי את חיפה. לפני 5 שנים עזבתי אותה שוב. קשה להאמין, אבל היא ממשיכה להידרדר.

7. פלאנטיזן מפרסמים את רשימת עשרת האתרים המומלצים שלהם לשנת 2008. אני במיוחד אהבתי את הבלוג "City of Sound" ושמחתי לראות את ה-StreetsBlog המעולה ברשימה וגם את ה-Web Urbanist שקיבל ציון לשבח.

פוסט זה פורסם בקטגוריה לינקים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על מקבץ לינקים לסופ”ש

  1. אייל ד הגיב:

    שיט
    הקדימו אותי

  2. יובל הגיב:

    סחתיין על התמונות בידיעות תל אביב, כעת אתה כבר לא מתוייג יותר כעוד בלוגר שוליים סתמי, אלא ממש איש ממסד…..:-)

  3. BoR|S הגיב:

    לגבי 6 – למקרה שלא שמת לב גם לפני 5 שנים וגם לפני 8 שנים, הדר איבדה מגדולתה כבר בתקופה שבה נבנו השכונות הראשונות במעלה הכרמל. אישית אני דווקא אוהב את השינויים שהדר מתחילה לעבור, כאשר מופיעים בה סימנים ראשונים של הפיכתה לסיטי של לונדון (לפחות מבחינה תחבורתית), כאשר חלק מרחוב הרצל הופך למדרחוב עם נת"צ בודד בין שתי מדרכות רחבות. נראה שהתופעה הזו תימשך. לדעתי מה שמתרחש כרגע בעיר התחתית, זה מיתוג מחדש של האיזור בתור איזור בילויים ומגורים במקום מקום עסקים. תופעה הפוכה מתרחשת בהדר שנהיה ממותג (אם כי בצורה הרבה פחות נלהבת) כשכונה שעיקרה עסקים.

    הבעיה העיקרית שאני רואה בכל רעיון קמפוס הנמל, היא המרחק הרב בינו לבין האוניברסיטה והטכניון (בעקרון מבטיחים לנו רכבל מהאוניברסיטה, לטכניון ומשם למטה, אבל איכשהו אני מתקשה לראות איך זה קורה). הגטואיזציה הכפויה הזו של מתחם המיועד כביכול לסטודנטים היא מציאות הנובעת מן המרחק הרב של האוניברסיטה ממקומות שאנשים גרים בהם ומן העובדה שהטכניון ממוקם הרחק ממרכז העיר (להבדיל מן הכתוב בכתבה של הארץ, אני רואה בהדר את מרכז העיר המסורתי ולדעתי מן הראוי ששכונה זו תהפוך לסיטי ולא לעוד קרית ויזניץ' חרדית).

    אם כבר מדברים על הידרדרות, אז היא מתרחשת דווקא בשכונות כמו נוה שאנן, אשר ערך הבתים בה יורד ולפעמים מפחיד להסתובב שם בלילות בשל הנוכחות החרדית המאסיבית שמצניעה פרסומות של רשתות אופנה באמצעות ספריי שחור או אבנים (לא שיש לי הוכחות כלשהן, אבל השכל הישר גורם לי לחשוב שאלה הם לא הערסים של השכונה שאינם רוצים לראות רגליים וידיים חשופות על תחנות האוטובוס).

  4. Jack-In-Box הגיב:

    האם חולדאי מדבר על רכבת חשמלית-עילית, או שהוא באמת מתכוון לרכבת תחתית, כמו מטרו, סאבוויי, אנדרגראונד וכו'? לפי מה שאני יודע, התיכנון מדבר על רכבת עילית, Street-Car.
    מישהו יודע ❓

  5. לרמן הגיב:

    אייל, עם כמות האייטמים שרצים בעיר הזאת, אני בטוח שתמצא משהו אחר.

    יובל, אני מעדיף להסתכל קדימה לכיוון של קונגלומרט תקשורתי.

    Jack-In-Box, חולדאי מדבר על רכבת תחתית בלי שום היגיון ובלי יכולת כלכלית לממן את הפרויקט היקר והאיטי הזה. ב-1993, רוני מילוא הבטיח אותו דבר.

    BoR|S, הדר הייתה מרכז העיר של חיפה, ואם חיפה רוצה לחיות מחדש, היא צריכה לשקם את מרכז העיר, כלומר את הדר. השיקום של העיר התחתית הוא מבורך, אבל בלי הדר העיר הזאת לא תחזור לחיים. הדר מזכירה מאוד את מרכז העיר תל-אביב, גם בסגנון הבתים וגם בשימושי הקרקע, אבל בחיפה עזרו למרכז העיר להתמוטט.
    אני גדלתי בנוה-שאנן, ואני לא בטוח שהמצב בשכונה הוא כל-כך גרוע כמו שאתה מתאר, אם כי עבר הרבה זמן מאז ששוטטתי ברחובות השכונה. אני מסכים בהחלט שהשהכונה הזאת עברה ועדיין עוברת תהליך של חרדיזציה שהפך אותה משכונה די מעורבת מבחינה דתית, לשכונה עם גרעין גדול של דוסים שחורים, שכולם הגיעו בתקופה האחרונה (15 שנה) ושינו את האופי של המקום.

  6. Jack-In-Box הגיב:

    יואב, השאלה היא איך חולדאי מרשה לעצמו לדבר על רכבת תחתית בעוד הוא בונה בכלל רכבת עילית? זה הרי די סותר אחד את השני. יכול להיות שהוא פשוט מזיין את השכל?

  7. לרמן הגיב:

    אני חושב שהרכבת אמורה להיות עילית בשדרות ירושלים ותחתית מתחת לאבן-גבירול או משהו כזה. זה לפחות מה שאני הבנתי שחולדאי רוצה שיהיה על-פי הפרסומים. לא הייתי בונה על הרכבת הזאת בכלל, בכל מקרה.

  8. BoR|S הגיב:

    אני נאלץ לחלוק עליך. מרכז העיר ההסטורית היה בכלל במושבה הגרמנית (כזכור, העיר הוקמה סביב מה שנקרא לימים שדרות בן גוריון). לימים המרכז עבר אל העיר התחתית ואז טיפס מעלה אל הדר והדר הכרמל. אני מאמין שהמרכז של חיפה הוא דינאמי. מרכז החיים של חיפה מתרחש כיום סביב ציר מוריה יותר משהו מתרחש לטעמי בהדר.

    ייתכן ואני מקצין בנושא נו"ש, אבל אישית אני פוחד לעיתים להסתובב בשכונה הזו בלילות, במיוחד אם אני מתהלך להנאתי עם בחורה שהחליטה רחמנא ליצלן להתהדר בחצאית מיני. נכון שנו"ש רחוקה אלף שנות אור מרמות ויזניץ', אבל אני חושש שהיא נמצאת בנתיב מסוכן של התקרבות רעיונית לויזניץ'. לפי שמועות שמסתובבות, כל הבניינים החדשים שנבנים עתה בטרומפלדור ובחניתה מיועדים לאכלס חרדים בלבד – לא ברור כמה זה חוקי, אבל מה שבטוח, הכוונה הזאת לא מפתיעה אף אחד כאשר בתי כנסת וכוללים חדשים צצים לך תחת כל עץ רענן.

  9. לרמן הגיב:

    BoR|S, מרכז העיר של חיפה היה במושבה הגרמנית במאה ה-19. בתקופה ההיא תל-אביב לא הייתה קיימת והמרכז של האזור היה ביפו. היום כמובן מרכז העיר של גוש דן הוא לא יפו, ומרכז העיר של חיפה הוא לא המושבה הגרמנית. מרכזים עירוניים זזים לאורך השנים. מרכז העיר של תל-אביב עלה במהך השנים מיפו לאלנבי וצפונה משם.

    ציר מוריה, שמהווה סוג של מרכז בחיפה (גרתי על הציר שנה) אינו מצליח לתפקד בתור מרכז. הוא קטן מאוד והנתונים הטופוגרפיים שלו מחסלים כל אפשרות להליכה ברגל. מהסיבה הזו לחיפה היום (כלומר ב-30 שנה האחרונות) אין מרכז מתפקד ולכן ערכי הנדלן בה הולכים ויורדים ואוכלוסייה חזקה שיש בידה את האפשרות לעזוב, עוזבת.

    נוה-שאנן התחילה להתחרד עוד כשגרתי שם. ההתחרדות של השכונה הזו זה עוד סימן לחולשתה של חיפה וכניסה של אוכלוסיות חלשות לעיר במקביל לעזיבה של אוכלוסיות חזקות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s