חניית אתרים

אתמול היה יום מג'וייף במיוחד בתל-אביב. למרות האובך מצאתי את עצמי פוסע לאורך הטיילת מכיוון רחוב גורדון לכיכר אתרים. לאחר שהגעתי לכיכר אתרים צילמתי את הססטוס הנוכחי של בריכת גורדון וגם את הבניין הכחול מאחורי הכיכר.

בעודי מצלם את הבניין ראיתי מכונית נכנסת על הרמפה משדרות בן-גוריון, חונה ליד אתר שיפוצי הקולוסיאום ונהגה יוצא לו לדרכו בעיר. המכונית הזאת לא הייתה המכונית היחידה על הכיכר שלמעשה נהפכה לחניון עירוני אקס-טריטוריאלי בחינם. כן, הכיכר העלובה בעולם נמצאה פונקציונאלית לדבר אחד – חנייה.

חניית אתרים
חנייה על כיכר אתרים

ובכן, לאחר שהתחלתי פוסע בשדרות בן-גוריון התקשרתי ל-106 כדי לברר את הסטטוס הנוכחי של הכיכר וכך נשמעה השיחה עם המוקדנית (תמליל מהזיכרון):

אני: רציתי לדווח שכיכר אתרים נהפכה לחניון.

מוקדנית: זה אזור פריקה וטעינה?

אני: לא. זו כיכר, כמו כיכר רבין.

מוקדנית: אז זו מדרכה?

אני: לא בדיוק, זו כיכר. מרחב הולכי רגל.

מוקדנית: אז מדרכה?

אני: בסדר, שיהיה מדרכה.

מוקדנית: טוב, אני אבדוק עם הפיקוח.

ובכן, מסתבר שהקנס בעבור חנייה על כיכר ציבורית בעיר תל-אביב הוא 500 ש"ח בלבד. כידוע לכם, כיכר דיזנגוף משמשת מזמן כחניון מתחת לפרגולות ועכשיו גם כיכר אתרים. העיר תל-אביב הולכת והורסת את המרחב הציבורי שלה. אם חלמתם פעם להצטלם עם האוטו ליד האנדרטה של תומרקין בכיכר רבין אתם מוזמנים לעשות זאת. מקסימום תשלמו 500 ש"ח.

ראש-העיר עסוק מאוד בימים אלה בהכנות לחגיגות המאה ובשיפוצי ענק בעיר (וגם בלהיבחר מחדש לתפקיד). הייתי ממליץ לו להרים שנייה את הראש מהדף ולראות איזה מרחב ציבורי מחורבן הוא נותן לתושבי העיר ולתיירים שאמורים לבקר בה (היי, יש אפילו לוגו לחגיגות). מצד שני, גם העירייה בעצמה מזלזלת במרחב שלנו ומוכנה לתת עוד חלקים ממנו למכוניות.

הערה אחרונה: דרוש שינוי תרבותי בתפיסה שלנו את המרחב הציבורי העירוני. עיר שבה אנשים חונים באופן יומיומי בתוך הכיכרות העירוניות לעולם לא תצליח להפוך ליעד תיירותי בינלאומי משמעותי וגם לא תהיה מקום נעים לגור בו.

עדכון: התקשרו אליי ממינהל הפיקוח והודו לי שעדכנתי אותם לגבי מצב הכיכר. ביקשתי מהם לשמור את הכיכר נקייה מרכבים פרטיים.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, הפקעת המרחב הציבורי, חניה, כיכר אתרים, תחבורה, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על חניית אתרים

  1. יוני הגיב:

    אני בספק כמה לעירייה יש שליטה על גובה הקנסות כיום (אבל לא יודע בוודאות).
    כבר היה סיפור בו העירייה קבעה קנס גבוה יותר על חניה על מדרכות ובית המשפט פסל את הקנס הגבוה יותר.
    ההנחיות מגיעות ממשרד הפנים לפי דעתי (או משרד התחבורה).

  2. לרמן הגיב:

    גם אני חושב שגובה הקנס המקסימלי נקבע ע"י השלטון הפדרלי בירושלים. העירייה צריכה להכריז מרד מסים כדי לקבל עצמאות. בכל מקרה, עבירות כאלה דורשות מקסימום אכיפה ומקסימום עונש (גרירה של הרכב לאזור רמת-חובב למשל).

  3. יוני הגיב:

    האם באמת אתה חושב שאכיפה מרתיעה?
    כולם יודעים שהעירייה מרוויחה מאות מיליונים מדוחות חניה.
    כולם יודעים שמספיק שאיחרת ב-5 דקות ותמיד יהיה פקח מסביב לפינה שייתן לך דו"ח בסכום לא מבוטל.
    כולם יודעים שקשה מאד לחנות בכחול לבן ולא לשלם (או להגיע מאוחר) ולא לחטוף איזה קנס גדול.

    אפשר אולי היה להניח שכאשר יש אכיפה כל-כך חזקה, ויש מודעות כל-כך גדולה – אז יהיו פחות ופחות עוברים על החוק – אך באופן מפתיע (או שלא) כמות העוברים על החוק לא קטנה כל שנה.

  4. דן הגיב:

    כל מילה בסלע בפסקה האחרונה – כל הכבוד.
    לדעתי, כל משחק החתול והעכבר הזה הוא טפשי – העירייה לא יכולה להעלות את גובה הדו"ח מבלי להיראות תאוות בצע וקטנונית ואילו בעלי הרכב ימשיכו לחפש קומבינות כמו הכיכרות שלהלן, או חניות במקומות אקזוטיים אחרים. אכיפה זה לא העניין – יש ליצור מצוקת חניה מכוונת ולסגור רחובות ראשיים לתנועת מכוניות פרטיות בשעות שונות של היום.

  5. יוני הגיב:

    דן, תודה רבה.

  6. אדר הגיב:

    תודה על התמונות.
    העירייה לא תנקוף אצבע באכיפת חוקי החנייה במקום מכיוון שהיא לא אוכפת שום חוק עירוני אחר בכיכר זו, שממוקמת בשיא עליבותה והזנחתה במשך שנים בלב ליבו של אזור התיירות המרכזי ביותר של העיר.
    אם העיריה החליטה להזניח את הכיכר עד לרמה כזו, בלי לאכוף חוקים של שיפוץ ותחזוקה מינימליים, אז בוודאי שאין לנו להלין על שהמקום המוזנח בצורה נפשעת הזה הופך לחנייה. ודרך אגב, אני די מחבב את כיכר אתרים, ואני חושב שעם תחזוקה מינימלית וכניסה של עסקים מושכים יותר מבינגו ופלאפל, יכול להיות למקום פוטנציאל אדיר, למרות כמה טעויות תכנוניות בסיסיות שהמקום לוקה בהם.

  7. לרמן הגיב:

    דן ויוני, דווקא יש מצוקת חניה בתל-אביב. כלומר, במרכז העיר אין חנייה בחינם. דווקא בכיכר אתרים (וברוב מרכז העיר) אין בעייה למצוא חנייה בתשלום. מדובר בצפצוף של אזרחים על המרחב הציבורי של העיר.

    אדר, הודיעו לי שהבעייה טופלה ואף הודו לי על כך שהתראתי. הבעייה של כיכר אתרים, לדעתי מצוייה בתכנון שלה ושום שיפוץ או קוסמטיקה קלה יעזרו פה. הכיכר הזו היא מחסום אורבני המונח לו על החוף היא חוסמת את המבט לים משדרות בן-גוריון וגם פוגעת בטיילת. בעבר הרחבתי ספציפית בנושא הזה.

  8. יוני הגיב:

    לרמן, לא כתבתי שאין מצוקת חניה בתל אביב. פשוט כתבתי שהטענה כאילו אכיפה חזקה יותר של העירייה או קנס גבוה יותר (שלא בסמכותה) תגרום לחניה חוקית יותר, היא טענה חלשה.

  9. לרמן הגיב:

    יוני, יש בהחלט הרבה בטענה שלך. עבירות חנייה חמורות וסדרתיות קשורות יותר לתרבות ולחינוך בארץ מאשר לאכיפה. אני הולך לכתוב פוסט הצעה לקורס בחנייה מונעת לעברייניי חנייה כבדים, שאולי מוטב אפילו לשלול מהם את זכות הכניסה לעיר.

  10. פינגבאק: עוד בלוג תל-אביבי

  11. פינגבאק: הצעה לקורס חנייה נכונה | עוד בלוג תל-אביבי

להגיב על יוני לבטל

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s