חולדאי – צריך להקים רשות תחבורה מטרופולינית עכשיו

שני משפטי פתיחה מהירים:

1. מדיניות אכיפת עבירות החנייה של חולדאי מצויינת ובכל זאת אפשר לשפר אותה. יש עדיין נהגים שמחנים על מדרכות ומעברי חצייה (בעיקר בלילה) ויוצאים מזה בלי דוח או גרירה. לזכותו של חולדאי ולזכותה של עיריית תל-אביב ופקחיה מדיניות האכיפה מתקיימת כמעט כל שעות היממה כולל בימי חג ומועד.

2. משטרת ישראל היא גוף אימפוטנטי שצריך לקחת ממנו כמה שיותר סמכויות.

שאר הפוסט מיועד לדיון והסבר קצר על ההבדלים בין אכיפת החנייה בעיר שמתבצעת ע"י עיריית תל-אביב הקשוחה לאכיפת חוקי התנועה שאינם קשורה לחנייה אשר נתונים לידי משטרת ישראל הקיקיונית.

ובכן, מכיוון שעיריית תל-אביב אמונה על אכיפת חוקי החנייה בעיר, הרבה אנשים אשר חונים על מעברי חצייה ומדרכות מקבלים את הקנס הרשום בחוק הישראלי (500 ש"ח בלבד). לעומת זאת, המשטרה הישראלית אמורה לאכוף חוקי תנועה אחרים – גלישה של מכוניות על מעברי חצייה באדום, נסיעת אופנועים על שדרות וכיכרות, נסיעת רכב פרטי בנתיב תחבורה ציבורית וכו'. משטרת ישראל היא גוף אימפוטנטי שעליו ממונה אדם שכל ניסיונו המקצועי מסתכם בשבירת ראשים של ערבים ואינה מסוגלת לטפל בנושאים החשובים בתחומי העיר תל-אביב ובתחומי הערים בכלל.

המשטרה הישראלית לא תסכים להעביר סמכויות לגופי הפיקוח של העיר העברית הראשונה (היא כבר סירבה לעשות זאת בעבר), אבל לא תהיה לה ברירה לוותר על חלק מהסמכויות שלה כאשר תקום רשות תחבורה מטרופולונית לגוש דן, אשר כמובן תנוהל מהעיר תל-אביב בשיתוף נציגים מפרברי הטבעות שלה (בדומה לשפדן שמטפל גם בחרא של התל-אביבים וגם בחרא של הרמת-גנים בלי להתבלבל).

אפילו בתוכנית האסטרטגית של עיריית תל-אביב מופיעה התייחסות לנושא הקמת רשות תחבורה מטרופולונית (בסוף עמוד 29 פה). מעבר לעובדה שהקמת רשות תחבורה מטרופולינית תאפשר אכיפת חוקי תחבורה במרחב העירוני של כלל המטרופולין, היא תקל מאוד על ביצוע פרויקטים תחבורתיים גדולים כמו הקמת הרכבת הקלה ושילוב שבילי האופניים בין העיריות. החברה להגנת הטבע כבר התייחסה לנושא התחבורה בעיר וציינה שדרושה לנו רשות תחבורה מטרופולינית.

מומלץ מאוד לקרוא את ששת הדברים לביצוע אשר יודן רופא נותן בתור מירשם לתחילת הטיפול בנושאי התחבורה במטרופולין (ולמרות שעברו כמעט שנתיים מאז שהוא כתב את זה, כמעט כלום לא השתנה והבעיות נעשו חריפות יותר).

הפוסט הזה בא אחרי כמה ימים של הליכה שבהם אופנועים ניסו לעלות עליי כמעט בכל פעם שפסעתי על מדרכה בעיר ואפילו בטיילת בעודי נהנה מהפסטורליה של הים הביובי וחילול הקודש המוחלט – אתמול בערב כשחציתי את כיכר רבין. אני שוקל להתחיל להצית אופנועים בלילות.

ישוחרר המדרך – האופנוע לפח!
A scooter in the trash bin

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, חולדאי, חניה, מוניציפאלי, תחבורה, תל-אביב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 Responses to חולדאי – צריך להקים רשות תחבורה מטרופולינית עכשיו

  1. תמונת הפרופיל של יוני יוני הגיב:

    בלי קשר – http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3542352,00.html
    פשוט מזעזע. אני מאד מקווה שזה לא יתקבל. כל הרעיון הזה של יצירת שכונות הומוגניות וסגורות הוא רעיון שיש לקטוע אותו באופן מיידי (במיוחד שזה נעשה על בסיס דבר שרירותי כמו "אנשי היי-טק" ושוק ההון).

  2. תמונת הפרופיל של יוני יוני הגיב:

    הבעיה המרכזית עם אכיפה היא השאלה הכלכלית –
    ברור מאד למה העירייה אוכפת את רוב מה שבסמכותה – כל הקנסות חוזרים לעירייה שמרוויחה כספים רבים שנותנים לה מימון לפקחים נוספים.
    ניקח למשל את המשרד לאיכות הסביבה – כל פקח שהוא מעביד עולה לא יותר כסף שנלקח ממקומות אחרים – והוא לא מייצר שום הכנסה למשרד, כי כל הכספים הולכים למשרד האוצר שלא מפנה אותם בהתאם לעירייה (ואותו דבר עם חוקי עבודה, תיירות וכו').

    גם למשטרה אין אינטרס כלכלי או פוליטי לאכוף חוקי תנועה – זה גם לא מכניס לה כסף (למיטב ידיעתי, אך ייתכן ויש לה הסדר אחר שאני לא יודע עליו) וגם מי בכלל מודד בארץ הצלחות? כל המשרות בטוחות והם כפופים רק למפכ"ל שגם אם ייכשל אין לזה משמעות – כי המקום שלו בטוח עד סיום הקדנציה (שבכל מקרה לא תוארך).
    כל הנושא של משטרה עירונית הוא תחום מאד מעניין (שאני באופן אישי תומך בו מאד בסוג של הסדר מיוחד ובסיטואציות מסוימות) שהיה יכול לגרום לשינויים גדולים בארץ.

  3. תמונת הפרופיל של אנונימי אנונימי הגיב:

    "אני שוקל להתחיל להצית אופנועים בלילות"

    הידד! כמובן שהעניין נאמר בבדיחות הדעת.

    אבל תן דעתך למשל על המאזדה הלבנה שחונה על שביל האופניים ברחוב XXXX באופן קבוע.

    זו שנתקלתי במקרה במראה הימנית שלה לפני כמה לילות, כשחזרתי מהשכונתי.

    עם הנעל.

    שלוש או ארבע פעמים, לא זוכר בדיוק.

    ובכלל, לא שאני קורא לונדליזם, אבל אנשים שמרשים לעצמם לחנות באלימות – וכן, חנייה שמאלצת עוברי אורח לרדת לכביש היא לא פחות מאלימות – צריכים להביא בחשבון שלציבור יש זכות מלאה לפעולת תגמול משלו.

  4. תמונת הפרופיל של בצלאל בצלאל הגיב:

    ואני כבר חשבתי שאתה הולך לכתוב על זה:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3542245,00.html

    צריך להקים רשות תחבורה מטרופולינית לפני שלושים שנה.

  5. תמונת הפרופיל של לרמן לרמן הגיב:

    אוף, כמה חומר יש פה, אולי עכשיו יחליטו סופסוף לבנות פה אוטובוס BRT במקום רכבת קלה יקרה מדי.

    אנונימי, יישר כוח לך ולנעל שלך. כמו שנאמר כבר במקורות – שתחזקנה רגליך.

  6. תמונת הפרופיל של סלע סלע הגיב:

    ראיתי שאתה מציין שבילי אופניים בין עיריות,

    לאחרונה שוחחתי עם נציג תנועת הירוקים ( לאחר שהיה בקדימה ושינוי ) ,
    חבר מועצת העיר בת-ים – מר אסף כהן ,
    בעניין זה ( שבילי אופניים בין העיריות ).
    הוא אמר לי שהם ממש לא רוצים מעבר פתוח אל יפו.
    ותוכניות משותפות כאלו ,
    פשוט לא יעברו.

    אמיר.

  7. תמונת הפרופיל של איל מורג איל מורג הגיב:

    בניו יורק למשל ישנה רשות תחבורה מטרופוליטנית
    Metropolitan Transportation Authority – MTA אשר שייכת לעירייה ומפעילה את כל האוטובוסים, את הרכבת התחתית, רכבות נוספות, גשרים ומנהרות. הרשות פועלת בעיר ניו יורק ובמחוזות סמוכים.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Metropolitan_Transportation_Authority_(New_York)
    http://www.mta.info/index.html

    בלונדון יש את Transport for London
    http://en.wikipedia.org/wiki/Transport_for_London

    בפריז על התחבורה אחראית
    Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP
    /Autonomous Transit Operator of Paris
    http://en.wikipedia.org/wiki/RATP
    כולל מטרו אוטובוסים רכבות כמו בכול אזור מטרופוליטני מתוקן.

    ואילו בתל-אביב והסביבה פועלות דן, אגד ועוד כ3 חברות אוטובוסים פרטיות בנוסף קיימת רכבת ישראל, מתוכנן מפעיל נוסף לרכבת הקלה ומפעיל אחר לנתיב אגרה מהיר בנתיבי אילון. האם יש סיכוי לאחד את כול האנטרסים השונים של כל החברות למערכת יעילה כמו באמריקה? ❓

  8. תמונת הפרופיל של לרמן לרמן הגיב:

    תודה על הלינקים, העיקר שפה יישאר הבלגן.

כתוב תגובה לאיל מורג לבטל