העיר למכוניות – הולכי הרגל יקבלו מכות

לא הצלחתי לחשוב על כותרת פחות אינפנטילית ועמכם הסליחה. מכיוון שכנס מרחב בנושא איכות הצפיפות העירונית הולך תיכף להתחיל חשבתי לשתף פה שתי תמונות שממחישות מהו סדר העדיפויות התחבורתי האמיתי של העיר תל-אביב.

בתמונה הראשונה מוצג א' של התביעה: אחד מפרויקטי התשתית הגדולים שהיו בעיר – שיקוע דרך בגין (פתח-תקוה) מתחת לקפלן בעלות של כמה עשרות מיליוני שקלים בשביל לזרז את תנועת המכוניות הפרטיות.

דרך בגין

בתמונה השניה מוצג ב' של התביעה: שארית של מדרכה קטנה להולכי רגל המחכים לאוטובוס בשמש (כי לא נשאר מקום לצל על מדרכה כזו) בין קיר לכביש סואן. אחד מהולכי הרגל פוסע בכביש מפאת חוסר הקיבולת של המדרכה.

דרך בגין

כן, זה היחס הנכון – למכוניות ניתן כביש מפואר ומשוקע, ולהולכי הרגל בעיטה לראש.

ועוד החברה' מהעירייה ומהממשלה אוהבים להגיד על עצמם שהם מעודדים שימוש בתחבורה ציבורית.

עדכון: ממספר מקורות (כולל פה בתגובות) נמסר לי שזהו מצב זמני עד שמרפאות צה"ל יפונו מהמקום ותשוקם המדרכה. אם זה זמני היה עדיף לתת למכוניות פחות נתיבים באופן זמני, במקום לפגוע בהולכי הרגל ובמשתמשי התחבורה הציבורית. חוצמזה, עד שמרפאות צה"ל יפונו נחיה ונראה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, הולכי רגל, תחבורה, תל-אביב, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

18 תגובות על העיר למכוניות – הולכי הרגל יקבלו מכות

  1. חזי הגיב:

    כל כך נכון ומדוייק.
    עוד פרט מעניין: כל העומדים והולכים על המדרכה הם חיילים, צעירים, ואנשים מעל גיל 60 שלא יושבים בדירקטוריון של אף חברה.

  2. שרון הגיב:

    ואם כבר התעללות בתחבורה ציבורית – הרי שכמובן שכמעט בלתי אפשרי לעמוד בתחנות האוטובוס, הודות להיעדר המדרכות. שלא לדבר על העובדה שיש באזור כל כך הרבה אנשים, וכל כך מעט צל, ועוד פחות מקום לשבת ולחכות בנחת (משהו שתהיתי לגביו כשחיכיתי לאוטובוס לפני כמה ימים בערך באותה נקודה שמופיעה בתמונה).

  3. יאיר הגיב:

    מסכים אתך 100%. בעניין מלכות הרכב הפרטי אנחנו בתקופה אפלה לחלוטין. שים לב שיש על המדרכה שני סוגים של קהלים שקיבלו בעיטה – הולכי הרגל העוברים, והממתינים לאוטובוס. הם לא אמורים לחלוק זה עם זה (ועם מבנה התחנה… ) את המדרכה (צריכה להיות שם התרחבות). שלא לדבר על זה שלאוטובוס אין מפרץ. לזכותו של מישהו ניתן לומר שזה לפחות נראה זמני.

    ברחוב שלידי נכים על כסאות גלגלים נוסעים על הכביש כי המדרכה מוקדשת לחנייה. כשהם מגיעים למכולת הם צועקים למכולתניק מה הם רוצים, כי יש שם שלוש מדרגות. וזה בשכונת מגורים שקטה.

  4. י.נ. הגיב:

    עוד שתי דוגמאות:
    רחוב המסגר – מסלול מכשולים להולכי רגל תמימים, רווי מהמורות בצורת פגושי מכוניות (עם שאר חלקי הרכב או בלעדיהם). וזה בלי לדבר בכלל על מצב המדרכה כשלעצמה. נכון שזה אזור מוסכים, אבל בכל זאת, גם אנשים מסתובבים שם, לא רק מכוניות.
    הרציפים בכרמלית – מוגבהים מהכביש בלי מעבר מודרג הגיוני בין מפלס הכביש לרציף, כך שמי שמשום מה נמצא עם עגלה או משהו (שוק הכרמל רק במקרה ממש קרוב) צריך שרירי זרוע ממש חזקים כדי להרים אותה. הכי מוזר. או בעצם לא.

  5. מרמיט הגיב:

    ומה עם אופניים?

    אם יורשה לי להוציא אותך רגע לפריפריה הנידחת, במודיעין מארגנים בימים אלה מסע אופניים למען שבילי אופניים. מדהים איך עיר שתוכננה מן היסוד על סף המאה ה21, עם כל הידוע כיום על חשיבות החלופות לרכב פרטי, לא כוללת שבילי אופניים אינטגרליים.

    בעצם זה לא מדהים, כשנזכרים שבשורה התחתונה שולטים במדינה הזאת תאגידי רכב ונפט.

  6. shibolim הגיב:

    אגב,

    המחלף הנ"ל לא מספק פתרונות גם לרכב, ולראייה עומסי התנועה שפשוט נדדו חמש מאות מטר דרומה וכמה מטרים מערבה. וכמובן החיבור הלקוי להמשך דרך בגין ורחוב החשמונאים (מי שבא מצפון צריך לחצות ימינה שני נתיבים – אחד מהם לתחבורה ציבורית – במשהו כמו חמישים מטר. נסו לבקש / לדרוש / להתחנן לעבור נתיב בכביש הישראלי בשעות העומס… )

    מה שאני רוצה בעצם להגיד זה שלהערכתי לא מדובר בהתעמרות מכוונת בקאסטות הנחותות של הולכי הרגל ורוכבי האופניים, אלא בחוסר תכנון גרידא, מהסוג שכל כך נפוץ במחוזותינו.

    אני לא מאמין שזה נובע משלטון התאגידים. סתם מאיוש עמדות מפתח במשרדים הרלוונטיים באנשים חסרי הכישורים הרלוונטיים.

  7. תמי הגיב:

    תודה על ההמחשה .
    הענין הוא שגם כל כך לא נעים ללכת לאורך הכבישים הסואנים הללו .
    גם רועש ,גם אין עצים אז אין צל גם הצבע האפור והשחור השולט -הכל ביחד יוצר תחושה של ניכור .
    אז מה ניתן לעשות :
    ראשית כל להוסיף צמחיה ועצים -שיוסיפו קצת חיים וצבע .
    להרחיב מדרכות , להוסיף תחנות אוטובוסים .
    ובטח יש עוד רעיונות לעוד אנשים .

  8. לרמן הגיב:

    אני מסכים עם כמעט כל ההערות שנאמרו פה – מישהו חזק ומזהם דופק מישהו חלש ונקי והתמונה ברורה. חוצמזה, חזרתי עכשיו מהיום הראשון של כנס הצפיפות וברור לי שהקואליציה התחבורתית הישראלית צריכה עוד הרבה חיזוק. לשמחתי פגשתי כמה אנשים שמכירים טוב את מערכות התכנון פה, ואני מקווה שביחד נוכל ליצור פה תחבורה שפויה. בנוסף, ברור לי שצריך להרחיב באופן ניכר את כמות הפעילים התחבורתיים בארץ ולהגיע לקהל רחב כמה שיותר, על-מנת שהפוליטיקאים יוכלו לקבל את ההחלטות התחבורתיות הנכונות.

    שיבולים, את בעיית גודש כלי-הרכב לא ניתן לפתור. כלי רכב תמיד יעמדו בפקקים שיתארכו ככל שיגדילו את הכבישים מכיוון שכבישים רבים יותר מעודדים יותר נסיעות וראה המקרה של העיר לוס אנג'לס. בהחלט מדובר פה בהתעמרות של המתכננים בהולכי הרגל – יושבי הרכב נעים להם בפקקים בנעימים עם מיזוג וחימום ורדיו. הולכי הרגל נושמים זיהום, מקבלים רעש וחשופים לגשם/שמש וסכנת דריסה.

    מרמיט, ככל שהעיר מתוכננת יותר כך מצבה גרוע יותר וראה את המקרה של ערד ואשדוד.

  9. נמרוד ברנע הגיב:

    אולי אין זה הולם שאעיד על עצמי הן כהולך רגל והן כנהג ברכב פרטי (שלא נדבר על כמות שעות בלתי נתפסת שבזבזתי בתחבורה הציבורית ואני עדיין ממשיך לבזבז) אבל למען האמת הרגלי התחברותיים המגוונים מהווים עבורי אינדקטור לא רע למצב התחברותי בעירנו האהובה.
    בנושא הספציפי של השיקוע בדרך מנחם בגין; כפי שאמרתי לך במהלך ישיבה במועצת העיר בה נפגשנו, אני חולק עליך. מדובר לדעתי בתכנון חסכוני, יעיל ומוצלח. השיקוע לא גוזל שטחים מהולכי הרגל או מהתחבורה הציבורית ובעצם מגדיל את כמות השטח הפנוי. האם הדבר יביא לפיתרון הפקקים שיוצרים הרכבים הפרטיים? לא, אבל הוא יביא לייעול הניצול של השימוש בשטח. האם זה מצדיק את הזלזול הנורא בהולכי הרגל ובנוסעי התח"צ שיש במנחם בגין? ממש לא. אבל להתנהג כאילו אחד בא על חשבון השני, במקרה הספציפי הזה, גובל בדמגוגיה לדעתי. עיריית תל אביב-יפו היא רשות מוניציפלית עתירת תקציב ואחד לא בא על חשבון השני. ישנם פיתוחים תחבורתיים שבאים על חשבון התח"צ והולכי הרגל, זה לא אחד מהם.
    יחד עם זאת, בהחלט יש להיאבק למען זכויותיהם הנרמסות של הולכי הרגל ומשתמשי התח"צ (ותשמח לדעת, כפי שציינתי בשיחתנו הטלפונית, שהצטרפתי ל'תחבורה היום ומחר' וכבר התחלתי לשקוד על פרוייקט לקראת הבחירות המוניציפליות).

  10. לרמן הגיב:

    נמרוד, קודם כל ברכות על הצטרפותך לתחבורה היום ומחר וחיזוק המימד התחבורתי בבחירות המתקרבות.

    תרשה לי לחלוק עליך בנושא פגיעת השיקוע בהולכי הרגל בשלושה מישורים שונים:
    1. במישור הפיזי. שיקוע של ארבעה נתיבים בנתיב מהיר הצריך שוליים רחבים וגזילה עצומה של שטח בדרך, דבר שהוביל לצמצום של המדרכות (עליהן צריכים להמתין לאוטובוס, וגם ללכת), לאחר ששטח נוסף ניתן לפניות שמאלה וימינה בצומת הענק הזה. כמובן שהיה אפשר לעשות גשר כמו בצומת מעריב שהוא אפילו יותר גרוע, אבל גם במקרה הנוכחי השיקוע גזל שטח מהולכי הרגל לטובת המכוניות.

    2. במישור הפיננסי. השקעה בשיקוע נלקחת מהתקציב התחבורתי של הממסד שבאותו אופן יכול היה להשקיע את הכסף בשיפור תשתיות לאמצעי תחבורה אחרים. הממסד בחר להקדיש את הכסף שלי ושלך לשיפור המצב לרכב הפרטי על חשבון פיתוח תשתית לתחבורה רב-אמצעית.

    3. במישור התמריצים. השקעה בשיפור תשתיות לרכב פרטי לא מובילה לפתרון לפקקים בטווח הארוך, אבל בטווח הקצר מעודדת שימוש נוסף ברכב פרטי. שימוש זה מזהם ומחליש את המרחב העירוני על חשבון הולך הרגל ועל חשבון איכות העיר כולה.

  11. שי הגיב:

    שלטון התאגידים פששש… כל מקום הם נכנסים, לרמן עם כל ההערכה לפועלך ומאחר ואתה סוג של מוביל חברתיאינטרנטי אני מציע שבשלב זה תזמן את עצמך לפגישה בעיריית ת"א או למשרדי התכנון העושים עבורה עבודות כדי ללמוד על פרויקטים מתוכננים בהווה ובעתיד ותראה שגם שם הפלא והפלא שמו לב למדרכה הצרה מול עזריאלי, אבל המצב זמני עד שיאות הצבא לפנות את מרפאותיו מעל המדרכה או אז תורחב המדרכה וכן כן גם שביל אופניים יהיה, זו
    רק דוגמא אחת למידע החלקי שאתה מביא.

  12. לרמן הגיב:

    שי, קודם כל תודה על המחמאות.

    אתה מתפרץ לדלת פתוחה. ביומיים האחרונים שהיתי בכנס של מרחב – התנועה לעירוניות מתחדשת בישראל והשתתפתי שם בעיקר בסדנאות בנושא תכנון התחבורה לעיר צפופה. במקרה הבאתי את הדוגמה שם לחברים, שחלקם היו עתירי ניסיון בתחום ואף מעורבים בפרויקטים של העירייה.

    עודכנתי שהפרויקט הזה זמני, ובכל זאת המסקנה היא שבאופן "זמני" מזלזלים שם בהולכי הרגל בצורה קיצונית ובכלל נפתח דיון על הצומת הזה בראייה כוללת. הצד השני של בגין (לכיוון צפון) הוא כבר לא בתכנון זמני ומתקיימת בו בעייה דומה מבחינת היחס לנוסעי התחבורה הציבורית לעומת היחס לרכבים, וכמו כן, עקב הפנייה ימינה שנמצאת אחרי תחנת האוטובוס נוצר שם סיכון תחבורתי ותקיעה של התחבורה הציבורית.

    גם זלזול "זמני" (שמי יודע כמה זמן הוא עוד יימשך) בנוסעי התחבורה הציבורית הוא רע – עדיף שיזלזלו באופן זמני במכוניות, ולאחר שהצבא יפנה את מרפאותיו ירחיבו להן את הכביש. כאמור יש לא מעט צמתים ומקומות שבהם המצב הזה הוא קבוע.

  13. עידן הגיב:

    הזמני עדיין קבוע. המדרכות אותן מדרכות, והמכוניות אותן מכוניות…

  14. טל הגיב:

    נדמה לי שגם היום – שנתיים אחר כך, המצב הזמני לא השתנה חוץ מזה שיש שלט פרסומת ענקי במקום

  15. לרמן הגיב:

    נכון. באופן זמני המצב כיום הוא בדיוק כפי שהיה בשש השנים שלפני כן. אבל זה זמני בסך-הכל, כמו כל דבר שהאנושות עושה.

  16. פינגבאק: הולך ברגל דרך העיתון | עוד בלוג תל-אביבי

  17. פינגבאק: כיצד ניסינו להעביר את כולם לרכב פרטי (וכמעט הצלחנו) | עוד בלוג תל-אביבי

  18. טליק הגיב:

    מדהים לראות את ההערה של העירייה שהוספת בעדכון: זמני עד שיפונו מרפאות צה"ל, אנחנו היום ב-2016, ורק עכשיו הפינוי בעיצומו.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s