גם רון חולדאי רוצה אוטובוס מהיר בתל-אביב

נתקלתי במקרה בחשבון יו-טיוב של ראש-העירייה, רון חולדאי, ומצאתי אותו נהנה מאוד מנסיעה באוטובוס מהיר בסגנון קוריטיבה בתל-אביב. בשלב מסויים חולדאי כל-כך מתמוגג, ואפילו אומר שזה "רכבת ממש".

משום מה רון חולדאי מעדיף לעשות סיבוב דאווין על האוטובוס, אבל מתנגד לרעיון שגם פשוטי העם שאשכרה נוסעים באוטובוסים כדי להגיע ממקום למקום יסעו באוטובוס משובח שכזה על נתיבים יעודיים באבן-גבירול. חולדאי מעדיף שנמשיך להמתין להבטחות על רכבת קלה שאף פעם לא תגיעה.

לפי מה שמופיע באינפורמציה שחולדאי נתן על הסרט, האוטובוס המדובר פועל בעיר היינהובן בהולנד (כנראה הכוונה לאיינדהובן). אוטובוסים דומים פועלים בעשרות ערים מתקדמות בעולם, כשהחלוצה שבהן הייתה קוריטיבה ב-1982, וכיום אפילו קייפ טאון שעתידה לארח את המונדיאל הבא ב-2010 שוקלת להכניס את האוטובוסים המהירים האלה לשימוש.

לקריאה נוספת על ה-BRT בויקיפדיה – האוטובוס המהיר שתל-אביב מחכה לו

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, חולדאי, תחבורה, תל-אביב, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 Responses to גם רון חולדאי רוצה אוטובוס מהיר בתל-אביב

  1. תמונת הפרופיל של יוני יוני הגיב:

    אחת מהבעיות שלי עם החזון של "עיר לכולנו" היא שהם לא מבינים שלעירייה יש כוח מאד מוגבל בהרבה תחומים – וישראל זה לא ארה"ב וגם לא ברזיל.

    כך למשל הם כתבו בחזון שתהייה תחבורה ציבורית בשבת בעיר. האם באמת הם מאמינים לזה? זו ממש הטעיית הציבור כאילו ראש העיר יכול להחליט על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת לפי רצונו (רמז: הוא לא, החוק אוסר את זה, אלא אם זה אושר לפני קבלת החוק – כמו בחיפה למשל).

    דבר דומה הוא (וכאן הקשר לפוסט) הוא בנוגע לקווי התחבורה הציבורית.
    זהו ציטוט של חולדאי מהאירוח שלו בפורום תל אביב: "גם אני לא מרוצה מהתחבורה הציבורית בעיר ופועל מול משרד התחבורה לשיפור המצב. הסמכות בעניין זה מסורה לממשלת ישראל בלבד".

    ואין מה לעשות – הוא צודק. אם משרד התחבורה לא רוצה לשנות את הקווים בעיר ולשנות את מסלולי דן, ראש העיר לא יכול לעשות שום דבר בעניין בעצמו. הוא כבול ומוגבל רק לרצונות שר ופקידי משרד האוצר (שנתונים ללחצים פוליטים וכלכליים של דן ומפעילי תחבורה ציבורית אחרת).
    הוא לא יכול לשנות תוואי של קווים, להוסיף קווים או לשנות פעילות של התחבורה הציבורית בעירו אם משרד התחבורה לא מעוניין בזה.
    כבר שמעתי את חולדאי מתלונן בעבר על כך שרצה לעשות שינויים ולא נתנו לו לעשות כן.

    זאת בדיוק הבעיה בישראל –
    אנשים מאמינים שראש עיר הוא מינימום ראש ממשלה קטן, אבל למעשה האחריות שלו מוגבלת בהרבה תחומים, וזה דבר שרוב התושבים לא מבינים (גם אתה למדת לרמן רק לאחרונה שלעירייה כמעט ואין סמכות באכיפת עבירות שקשורות למכוניות).

    אני לא בטוח לגבי סמכותו של ראש עיר לבטל נתיבי מכוניות והפיכתם לנתיבים בלעדיים לתחבורה ציבורית, אבל אני מאד בספק אם אפילו על זה יש לו סמכות כלשהי.

  2. תמונת הפרופיל של יוני יוני הגיב:

    האוצר=התחבורה

  3. תמונת הפרופיל של לרמן לרמן הגיב:

    יוני, זה אכן מה שרון חולדאי אומר כל הזמן, אבל שים לב, שבנושא הרכבת הקלה הוא נאבק כדי שהקו הירוק יהיה תת-קרקעי למרות שזה לא בסמכותו.

    פרט לזאת, לאחרונה דב חנין העביר את תיקון מס' 84 לפקודת התעבורה (או משהו בסגנון הזה) שמאפשר לעיריות תחום פעולה גדול בשביל לצמצם את זיהום האוויר בתחומן, ודרך התיקון הזה ניתן לבצע שינויים דרמטיים ללא הכבלים של השלטון הפדרלי בירושלים, אז היום לחולדאי יש הרבה יותר סמכויות ממה שהיו לו והוא עדיין מנגן את התקליט הישן.

    חוצמזה, צריך גם להקים רשות תחבורה מטרופולינית, אבל הנושא הזה תקוע. אני חושב שראש-עיר עם יחסי אנוש טובים יותר יוכל לפעול ביתר קלות עם משרד התחבורה וחברת דן כדי לקדם את פתרונות המטרופוליניים שצריך.

  4. אני רחוק מאוד מלהיות מומחה בסבך המשפטי והכוחני שיש כאן ויש כאן המון גורמים – נת"ע, משרד התחבורה, משרד האוצר, משרד התשתיות, המשטרה, חברות דן ואגד, רכבת ישראל, העירייה ועוד פירמות וגורמים שמושכים בחוטים כמו חברות הדלק , חברות הליסינג, חברות המכוניות וכו'.

    אבל, מה שאני כן מבין הוא שישראל היא באמת לא כמו ברזיל או ארה"ב או דרום אפריקה או קהיר, או בוגוטה או הולנד.

    יש כמה דברים די ברורים:

    1. בישראל השאלה של אצל מי הסמכות המדוייקת לעשות כך וכך היא הרבה פחות חשובה. אם רוצים עושים המון רעש עד שמשה שיש לו את המפתח בא ופתוח את הדלת ב 0200 בלילה, או שפורצים את הדלת או שנכנסים דרך החלון. פחות חשובות הסמכויות ויותר חשוב הנחישות והיכלות.

    2. המשחקים של "זה לא אנחנו זה פופטיצ" (בהקשרים של סביבה, חברה , שאלות תקציב ובמקרה הזה תחבורה) ממש לא מרשימים אותי. ברור שאם תשאל כל גורם בתוך הסבך הזה הוא יצביע על הגורם הבא בתור שמסבך את הנושא. זה אחד הטריקים של הפקידות והפוליטיקאים – להגיד שמישהו אחר אשם ולהשאיר את המצב נוח מבחינה להרבה אינרנסטנים בתוך המערכת שמתפרנסים מחוסר היעילות שלה.

    3. איך שאני רואה את זה מי שיכול לשנות את הנושא הם ראש הממשלה, ואולי שר התחבורה או שר אוצר דומיננטי. אבל זה לא אומר שראש עיר לא יכול לעשות כלום – במיוחד לא ראש עיר נחוש, ועוד ראש עיר שיש לו מאחוריו תנועה רחבה של אנשים (עיר לכולנו, בלוגרים) ו"עורף" של התנועות הסביבתיות שרוצות כזה דבר ויכולות לעשות הרבה רעש.

    4. משרד התחבורה ועיריית תל אביב ומשרד האוצר ונתע נמצאים במריבות כבר אני לא יודע כמה זמן ואני לא יודע על איזה נושאים. אפשר לדומה לראות בסיקור הבחירות את 3 התוכניות שיש לאגרות גודש שכל אחד מושך לכיוון אחר. מצד שני כרגע כל הנושא לא נמצא בסיקור או במועדות.

    5. לדעתי ראש עיריית תל אביב יכול להפעיל הרבה לחץ פוליטי וציבורי על משרדי ממשלה, הוא מוביל את פורום ה-15 לדוגמה. הוא יכול לעשות את החיים של דן ושל אגד קשים למדי. ראש עיר נחוש עם גיבוי ציבורי זה לא סתם מישהו שמפנה את הזבל , וחנין הוכיח כבר שהוא יכול לעשות דברים די מדהימים גם בהיותו חבר כנסת במפלגה לא אהודה ולא גדולה, שיושבת באופוזיציה.

    6. אני חושב שמה שחנין אומר, בין היתר זה שקשה לו להאמין לכך שמההבטחות לרכבת תחתית או קלה תבוא הישועה – בדיוק בגלל שיש המון בעיות ובגלל שזה עולה הרבה כסף וכו וקל לתקוע את זה'. אם הוא יבחר הוא יכול לדעתי להפעיל הרבה לחץ כדי ליישם BRT – יהיה קשה להתנגד לזה כשזה זול וקל בהרבה להפעלה מרכבת, ואם חנין יבחר יהיה לו גם את דעת הקהל שמודעת לתוכנית ותומכת בה – איזה שר ישמח להצטייר כמישהו שתוקע דבר כזה?

    הנקודה היא לדעתי שלחולדאי אין יותר מידי אינטרס או רצון לעשות משהו בכיוון של תחבורה ציבורית חזקה יותר – אני יכול להמר על כך שיש תורמים או חברים בכירים במפלגת העבודה (וכעת גם קדימה) שישמחו להמשיך את המצב של תחבורה מוטת מכוניות. חולדאי לא עובד דרך הציבור – חנין בדיוק הפוך מכך.

    7. בקיצור – במקום שיש רצון (ומעט תחכום) נפתחת דרך. פוליטיקאים טובים מוצאים דרכים, פוליטיקאים פחות טובים (או שאין להם אינטרס) ממצאים תרוצים שזה בעצם היה באחריות של מישהו אחר.

    8. גם אם חושבים אחרת – הצבעה על בעיות התחבורה של תל אביב ושל הארץ בכלל, ועל חוסר העשיה של הגורמים והסבך שיש כאן, וגם על פתרונות אפשריים – היא דבר חשוב מאוד, האור והאוויר הצח יכולים לעשות לנושא הזה רק טוב.

  5. תמונת הפרופיל של לרמן לרמן הגיב:

    האזרח דרור, בתוספת לה שאתה אומר, אפשר לראות שחולדאי פועל בשיתוף משרד התחבורה איפה שחשוב לו.
    כשרצו לעשות את שיקוע קפלן ולדפוק את הנת"צ שהיה שם (הנת"צ הוסט מהאמצע לצד והאוטובוסים קיבלו רמזור ארוך במיוחד לעמוד בו, בעוד שהמכוניות הפרטיות נוסעות במחלף המשוקע והמהודר) חולדאי עשה את זה ובטוח היה צריך בשביל זה "יותר סמכויות". אותו דבר עם הרחבת רחוב קפלן למכוניות ומחלף לה-גוורדיה החדש. חולדאי יודע לעשות את הדברים גם כשצריך לקבל סמכויות ולפעול מול גופים אחרים.
    הבעיה של תל-אביב היא שחולדאי עושה את הדברים הלא-נכונים. במקום לפעול להקטנת כמות המכוניות בעיר חולדאי מגדיל את כמות המכוניות בעיר עד שיום אחד יישארו פה רק מכוניות בלי עיר.

כתוב תגובה ללרמן לבטל