גם קופנהאגן לא הייתה קופנהאגן

בימים האחרונים אני נתקל בכל מיני אנשים שאומרים שתל-אביב לא תוכל ליישם תוכנית תחבורה מתקדמת בגלל ש "תל-אביב היא לא קוריטיבה" או בגלל ש "תל-אביב היא לא פורטלנד" כדי לתאר את מצבנו ולציין בתור עובדה שכאן זה לא ילך. משפטים כאלה נוטעים בליבי תקווה גדולה, כי אחרי הכל גם פורטלנד הייתה עיר מכורה לרכב וגם היא לא הייתה מה שהיא היום, עד שבתחילת שנות ה-70 התחילו לשנות שם את הכיוון והיום היא נחשבת למובילה גלובלית בנושא המרחב הציבורי והולכי הרגל ולעיר הירוקה ביותר בארה"ב.

הנה קטע של וידאו מתוך הסרט "Contested Streets" שעוסק במצב התחבורה הקלוקל בניו-יורק. בקטע הזה מרואיין האדריכל הדני יאן גהל, אלוף העולם המערבי בשחרור המרחב ציבורי, והוא מתייחס לשינויים שעברה קופנהאגן בנושא.

כדאי לשים לב לקטע שמתחיל בשנייה 0:26, שבו גהל מתייחס למה שהדנים אמרו לפני הפיכת הרחוב המרכזי של העיר (Stroget) למדרחוב סגור לתנועת כלי רכב בשנת 1962 (כן, הם החליפו דיסקט כבר אז). הדנים אמרו על עצמם שהם לא איטלקים ולעולם לא ילכו ברגל. נו, אז הם אמרו. מזכיר לי טענות של תל-אביבים מסויימים שאין להם כבוד לעיר שלהם וליכולת שלה להתקדם.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, הולכי רגל, המלצה, תחבורה, תל-אביב, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על גם קופנהאגן לא הייתה קופנהאגן

  1. נמרוד ברנע הגיב:

    השבוע היו לי שני אירועים לא נעימים עם הרכב הפרטי.
    הראשון היה כשהייתי צריך להגיע מרמת-אביב לרח' לילנבלום בפחות מ-20 דקות. לקחתי את הרכב, במקום לסוע בקו 24 או 25 של 'דן' שהיה לוקח לי בערך 40 דקות, והחניתי אותו ברח' הרכבת על מדרכה מסומנת כחול-לבן. הסתכלתי מסביב לבדוק האם יש תמרור, שילוט או הוראה כלשהי לגבי תשלום על חניה אך לא היה דבר. בדקתי את המכוניות השונות ועל אף אחת מהן לא היה תו חנייה או איזי פארק. החניתי את הרכב מלא בתחושת "מצאתי חנייה!" הידועה לכל תל אביבי בעל רכב פרטי (למען האמת הוא של אמא, אבל לא משנה) והלכתי לענייני. כשחזרתי לרכב ראיתי דו"ח על הווישרים. בהתחלה קיוותי שמדובר באחד מדו"חות תעמולת הבחירות של יאיר צברי ואנשי העיר, שמיחזרו את הגימיק של פאר וינסר ו"הירוקים" מהבחירות הקודמות, אבל לצערי זה היה דו"ח אמיתי של עיריית ת"א-יפו.
    השני היה כשנסעתי ברח' יגאל אלון, לפני רכב ניסה לגנוב את הרמזור, נהגתי בהתאם אך הוא בלם בפתאומיות ונתקעתי בו קלות מאחורה. שום דבר לא קרה לאף אחד וגם לא נזק ממשי. אבל מה? בעל הרכב טען, ובצדק, שהרכב שלו חדש, נוצר שפשוף ושחלק מהצבע התקלף. הוא הגיש תביעה ביטוחית. אין לי מה לבוא אליו בטענות (וגם לא אל יכולת הנהיגה שלי) אלא אל העבודה הפשוטה והחותכת – שתל אביב היא עיר מוטת רכב פרטי, בצורה שמחרבנת אותה לגמרי. צריך להפסיק את השיעבוד הנורא הזה שמחריב את הסביבה, עולה ה-ר-ב-ה יותר מדי כסף לאזרחים, מעשיר מספר מצומצם של ייבואני רכב, חברות דלק ובעיקר את הקיבעון המחשבתי של הציבור.

    אגב –
    רעיון שעלה לי במהלך שיטוטי הרגליים בת"א, שהם קשים עד מאוד עקב הלחות והחום: לקרות כמה שיותר אזורים. יותר עצים, יותר אזורים מקורים כמו באיבן גבירול, דברים מסוג זה שיפחיתו את הלחות ויאפשרו הצלה של מרחב הולכי הרגל.

  2. לרמן הגיב:

    נמרוד, דברים כדורבנות. בסוף תגובתך אתה מתייחס למה שבתכנון להולכי רגל נקרא – הגנה מפגעי מזג האוויר ומותאם אישית לכל אזור גיאוגרפי (יש מקומות שצריכים הגנה מרוחות וגשם בעיקר).

    יאן גהל (ורבים אחרים) אומרים ועושים את זה כבר יותר מ-20 שנה בעולם ורואים את ההצלחות. הידע קיים, צריך מנהיגות שתוביל לכיוון הזה ושיתוף פעולה עם הציבור כדי ליישם את זה.

  3. חזי הגיב:

    הרחובות האלה בקופנהגן עושים חשק למשהו דומה כאן אצלנו. אבל אני בספק רב אם יקרה כאן משהו כזה בעתיד הנראה לעין. יהיה הרבה יותר רע לפני שיתחיל להיות טוב 😦

  4. יאיר הגיב:

    כשהקימו את המדרחוב בירושלים, העירייה חסמה את הכביש באדניות ענק. כל יום הם חסמו, וכל לילה הסוחרים הזיזו את האדניות. היה ברור להם שזו פגיעה אנושה בהכנסתם, ושבלי נגישות לרכב אף אחד לא יבוא. זה כבר היה לפני הרבה שנים, מאז המדרחוב פרח, הסוחרים הודו לאלוהים על הפלא החדש, ואז [הוקם הקניון, ו]מרכז העיר כולו התדרדר. עכשיו אנחנו שומעים את הסוחרים של יפו עם הרכבת הקלה – אותו פזמון.

  5. נמרוד ברנע הגיב:

    יואב –
    בכל השיח על תחבורה בת קיימא, ואתה יודע שאני משתדל ככל יכולתי לשמוע ולקרוא את השיח הזה, לא נתקלתי במושג הגנה מפגעי מזג האוויר ומותאם אישית לכל אזור גיאוגרפי. כדאי לדעתי להכניס אותו יותר לשיח הישראלי ובעיקר לשיח התל אביבי-יפואי מכיוון שהרבה אנשים מוטרדים כאן מהלחות ולכן לא הולכים ברגל, כשזה דבר שאפשר לפתור אותו בצורה לא מסובכת בכלל.

  6. ברק הגיב:

    טוב, אז הנה פלאש מהמציאות.

    אני הייתי בקופנהגן בסביבות חודש ספטמבר לפני כמה שנים. אם תסתובב שם נניח בסביביות תשע בערב ברחוב ההוא שהפך למדרחוב ב- 1962 הוא יהיה שומם למדי. למעשה, זה היה בתחילת הרחוב ההוא ששתיתי אפילו בירה חינם (כן, חינם) בפאב כי פשוט לא היו להם לקוחות.
    כל התמונות הללו בסרט צולמו השיא הקיץ (שימו לב לחולצות הארוכות של שיא הקיץ) תקופה של חודשיים בערך. זה נראה נחמד וזה אכן יפה אבל בתור מי שהיה שם זה לא איזה גרוייסע מציאע.

    ובקשר להמצאה הגאונית לשילוב מכוניות והולכי רגל – אני חושב שאנחנו קוראים לזה רחוב הולנדי ואפילו יש כמה כאלו גם בתל אביב (באזור צהלה נראה לי או קצת צפונית משם). אז אפשר כבר עכשיו לשים וי על שילוב רכב ואנשים ברחובות שאינם עמוסים בתנועה. ואם מישהו באמת רוצה לממש רחוב כזה בתוך מרכז העיר אני אפנה אותו לצורת הנהיגה של האזרח נמרוד ברנע כהסבר למה זה בעייתי (למשל, חנייה בניגוד לחוק ואי שמירת מרחק)

  7. לרמן הגיב:

    ברק, זה היה ריק כל יום או רק ביום ראשון?

    יש מספר רחובות הולנדיים ליד רוטשילד כמו רחוב המגיד והגלבוע, והם עובדים לא רע (ומאוד יקר לגור בהם).

  8. ברק הגיב:

    לפי מה שזכור לי בכל יום, יום ראשון גרוע במיוחד.

  9. לרמן הגיב:

    טוב, צריך לנסוע ולבדוק – יום ראשון זה יום בעייתי ברוב המדינות הנוצריות.

  10. לברק

    א. קצת קשה לי להגיב ענינית לטענה שלך כי לא ברור כמה אתה אותנטי או תגובה מטעם מטה חולדאי. אני לא מסנה לפגוע בך אבל היו מספיק כאלה (אנשים עם שמות משפחה שלא מופיעים בגוגל ופתאום מתחילים לכתוב הררי מילים).

    ב. בסקר עולמי על איכת חיים בערי העולם, נמצא שבקופנהגן יש הרבה יותר מאשר בירה (קרלסברג וטובורג) ולגו. יש בה חיים עירוניים איכותיים. בין הדברים ההופכים עיר לאיכותית, יש גם את היכולת לרכוש כוס יין טוב בשעה 1 בלילה, או תיכנון המרכז העירוני, מספר מסכי הקולנוע בעיר או איכות העיצוב העירוני.

    http://www.articles.co.il/article/20457/%D7%A7%D7%95%D7%A4%D7%A0%D7%94%D7%92%D7%9F%20-%20%D7%94%D7%A2%D7%99%D7%A8%20%D7%A9%D7%94%D7%9B%D7%99%20%D7%98%D7%95%D7%91%20%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%95%D7%AA%20%D7%91%D7%94

    ג. סיבה 3: למה דווקא קופנהגן?

    בגלל המדרחוב המדהים שלה. רחוב סטרוייט החוצה את מרכז העיר נחשב למדרחוב הארוך ביותר בעולם עם שפע חנויות, מסעדות, בתי קפה והופעות רחוב. מקום בילוי נהדר המשקף את אופייה של העיר.
    http://masa.nana10.co.il/Article/Default.asp?ArticleID=101927&sid=63&typeid=2

    ד. מסתבר שפרבור יכול לגרום להרבה נזק. ג בירושלים וכנראה גם בקופנהגן. לא נורא, עוד מעט יגמר
    http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=978485

  11. לרמן הגיב:

    האזרח דרור, חליק עם הפראנויות. ברק אשכרה קיים ומעדיף לשמור את שמו המלא אצלו. אני נוסע איתו אפילו בשישי לסיור בירושלים. כל מה שהוא אמר שמזג-האוויר בקופנהאגן הוא קצת קריר יותר ושהצילומים בוידאו הם קצת "תדמיתיים".

    קופנהאגן נחשבת חזקה באיכות חיים – העיקר פה שגם שם כדי לשנות היה צריך אומץ והיו הרבה ספקות, כמו כאן. בהמשך הדרך יובאו דוגמאות גם מפורטלנד, קוריטיבה, בוגוטה וערים אחרות.

  12. ברק – מתנצל – (אבל זה מראה למה כדאי לאמץ כינוי רב מילי).

    בקשר למדרחוב – אם החנוית בו מפסידות – הן צריכות היו להסגר (אלא אם יש סבסוד עירוני כלשהו).

    מדרחובים ומרכזי ערים יכולים לסבול כמובן מצד תחרות מצד קניונים מחוץ לעיר – חניה זולה, עובדים גם בשבת, מיזוג, קרקע זולה וכו'.

    ה"זול" הזה הוא בעצם עבודה בעיניים – זה זול כמו שלמשוך יותר כסף ממה שאתה מכניס לבנק זה "זול" – זה יכול להמשך רק כל עוד יש קרן לבזבז אותה. – לדוגמה כל עוד יש עוד שטחים פתוחים לבזבז אותם – אחר כך נתקעים עם קניוני רפאים, עם קרקע מזוהמת ועם פרבור שאי אפשר לצאת ממנו. – בימנו זה מתחיל להראות את המחיר שלו (כפי שאפשר לראות בכתבה שהבאתי ).

    יחי ההבדל הקטן בין הרחובות ההולנדים שיש בתל אביב או במודיעין לבין אלו שיש בכתבה – – ברחובות ההולנדים בארץ בדרך כלל יש:
    – חנייה רכבים וכינסות לחנייה משני צידי הרחוב
    – תנועה דלה של הולכי רגל ואופניים
    – נמצא באזור רווי מכוניות (בניגוד לקופנהגן)
    – רק מגורים ואין חנויות בכלל (=פחות תנועת הולכי רגל)

    התוצאה היא שזה רחוב שנחמד ללכת בו ברגל, אבל זה לא יכול לדוגמה לשמש ילדים כמקום משחק . האם הייתם נותנים לילד לדוגמה להסתובב לבד ברחוב כזה?- מסוכן מידי עם פחות מידי תנועת הולכי רגל ואופניים להגן עליהם.

    לי נראה שרחוב הולנדי מוצלח הוא רחוב שבו יש דומיננטיות של הולכי רגל ומיעוט קטן של מכוניות.

  13. יוני הגיב:

    אני מחזק את דבריו של ברק לגבי קונפהגן – הייתי שם באוקטובר לפני שנה, שזה עוד לא חורף, והייתי בהלם מזה שמרכז העיר כמעט ונסגר לחלוטין ב-7 בערב.

    אולי זה מה שמחשיבים איכות חיים, אבל את זה אפשר לקבל גם במודיעין או ראשון לציון מערב.

    אמנם במהלך היום מרכז העיר היה שוקק (היה נראה שיש הרבה יותר תיירים מאשר מקומיים, אבל זה משהו לדיון אחר), אבל לקראת ערב המדרחוב התרוקן וכמעט ואין בו בתי קפה/פאבים ברחובות הראשיים.
    למרות זאת, היה מאד כיף במהלך היום להסתובב במדרחוב, ולראות את כמויות האנשים האלו (זה תקף לרוב המדרחובים באירופה, הגם שיש לרובם בעייה חמורה של התרוקנות בשעות הערב).

    ודרור, אני מניח שלא למדת לקח מהמקרה שלי – זה מרתיח לראות שכל מי שלא נותן את הטלפון האישי שלו וכתובת למשלוח מכתבים מייד מואשם כאילו הוא במינימום עובד במשרד פרסום שמקבל כסף מחולדאי. אתה וחבריך ממשיכים במסע דה-לגיטימציה לכל מי שמציג דעה שונה משלך. זה ממש מוציא את המיץ מכל דיון. אף אחד לא הפך אותך לשומר הסף של הבלוג לבחינת אותנטיות המגיבים. זה ממש מרתיח אותי לראות איך יש נסיון להטיח האשמות בכל מי שאתה לא מכיר או כל מי שלא מעביר לך מסמך ב-3 עותקים שהוא מצביע לחנין.

  14. יוני הגיב:

    לגבי ההערה שלי על ההשוואה למודיעין – הכוונה הייתה בלילה בלבד במדרחוב.
    מלבד זאת, קופנהגן זאת עיר באמת מדהימה ואני ממליץ לכולם להגיע אליה (כולל סיור יום למאלמו).

    דרך אגב, אם אני זוכר נכון יש קו תחתית אחד בעיר בלבד. חוץ מזה יש מערכת אוטובוסים שלא התלהבתי ממנה כי הסתבכתי איתה יותר מדי (היא ממש לא עובדת על שיטה של צירים אנכיים ואורכיים אם אני זוכר נכון).

  15. לרמן הגיב:

    יוני, כמובן שבהרבה ערים בעולם אין חיי לילה כמו שיש בתל-אביב, בין השאר כתוצאה מהתרבות וממזג-האוויר. ויש הרבה ערים טובות ללא רכבת תחתית כמו פורטלנד וונקובר, וערים גרועות שיש להן רכבת תחתית כמו אתונה, כך שזה לא ממש מדד.

  16. יוני הגיב:

    ברור – אני מסכים איתך. רכבת תחתית זה בהחלט לא מדד להצלחה של עיר.

  17. כדי להרחיב את מה שלרמן אמר – במדינות קרות יותר הרבה פעמים לא נעים להסתובב בלילה, ובחלק מהמקומות הולכים לישון יותר מוקדם. ממש לא מקובל לדומה לקיים מסיבות ב1200 בלילה.

  18. יוני, אל תתרתח. זה לא טוב למערכת הלב שלך.

    אני לא אמרתי שמישהו צריך להשאיר מספר טלפון או כתובת אימיל. זו טענת איש קש מצדך.

    אני כן אומר שמי שמזדהה רק בשם פרטי ברשת ("משה" ) לא גורם לכך שהתגובות שלו נתפסות כאותנטיות – אין שום דרך לברר אם הוא שם בגלל שהוא באמת מישהו, או שהוא המצאה של משרד יחסי ציבור.

    אני אחראי רק לעצמי, תודה. אם אתה רוצה לדבר על בלוגרים אחרים, תן שמות. לינקים וכו'.

    לי נראה שמי שמבצע מסה דה-לגיטמיציה (פסילה על רקע של טענות לא רלוונטיות) הוא דווקא מישהו אחר שהשם שלו מתחיל באות ח' ויש לו בלוג שבו הוא לא מדבר עם האנשים, ומסנן תגובות.

    הטענה שלי דווקא היתה עניינית – אם מישהו מביע דעה – אז אין הרבה חשיבות מי אמר את הדעה הזאת (אד הומינם)

    לעומת זאת במתן עדות (הייתי ברחוב וראיתי את משה) יש חשיבות לשאלה מי אומר את הדברים. אני פחות מאמין לעדות שניתנת מפי מישהו שמשלמים לו כדי שיביע עמדה מסויימת.

    הסיבה ל"אפליה" שאתה מייחס לי. היא לא בגלל הדעות הפוליטיות אלא אחרת. חנין , עד כמה שאני יודע, לא מעסיק טוקבקיסטים בשכר. לפי הסימנים שאני רואה (ידיעות בעיתון על העסקת משרד יח"צ, המתקפה על ויקיפדיה, אנשים עם שמות משפחה שמגיבים בצורה נמרצת ואין להם שום היסטוריה בגוגל) – אפשר להבין שחולדאי דווקא כן.

    אף אחד לא מינה אותי לשומר הסף. אני לא מעיף אף אחד.

    רוצה דיון ענייני ?- אין בעיה
    – אין לי שום דרישה להעדר אנונימיות -להפך – אנונימיות מאפשרת הבעת עמדות ללא חשש מפני סנקציות כוחניות. (כמו שגם אני וגם אתה מעידים בעצמנו)
    – זה דבר שונה מדיון עם נוכחות של בובות גרב – מגיבים שאין שום דרך לדעת מה האינטרס שלהם, ועד כמה הם אמינים.

  19. יוני הגיב:

    מכיוון שאין לי מה הרבה להגיב לאי-תגובה שלך, אתייחס רק לעניין של "שומר סף".
    סילוק לא חייב להיות בצורה של חסימה או העפה מבלוגים/פורומים – סילוק נעשה גם על ידי פתיחת כל דיון בשאלת לגיטימיות האדם שמולך, פקפוק במניעיו וכתיבת שירים זדוניים על מי שלא תואם לדעותך (כתיבת השירים לא נעשתה על ידך, הטענה שלי היא לא רק אליך).
    סילוק נובע גם מהמאסה (מלשון מיאוס) ונסיונות הכפשה (גם אם מלווים במילים יפות של "אני לא מנסה לפגוע בך" ) שגורם לאנשים לגיטימים לא להשתתף בדיונים האלו.
    סילוק זה גם לשאול כל מי שבוחר לא להשתמש בשם משפחה (ובכלל מה זה משנה? אתה באמת חושב שאנשי הפרסום כל-כך מטומטמים שהם לא יכולים גם להמציא שם משפחה?), האם בכלל התגובה שלו אותנטית.

    כבר כתבתי את זה קודם, הרבה יותר קל לנהל דיון רק עם עצמך, ואני שואל את עצמי – אם זו לא המטרה שלך בעצם? (ונראה לי שכבר ניסית לעשות את זה באופן לא יותר מדי מוצלח (http://lerman.blogli.co.il/archives/758#comments).

  20. יוני,

    אי תגובה למה?

    התגובה שלי היא היתה לכך שאתה מאשים אותי בכל מיני דברים , ומנסה לקיים דיון איכותי שיש בו נוכחות של בובות גרב, לדעתי זו תגובה מאוד לעניין.

    מי שגורם להדרדרות איכות הדיון הוא לא רק מי שיוצא נגד התופעה של בובות גרב (סילוק), אלא גם מי שמכניס לדיון בובות גרב (כן, אני יודע שזה לא אתה, אבל המחנה של המועמד שלך מכניס כאלה).

    מה דעתך לנהל דיונים עם בובות גרב שיגידו "אתמול ראיתי את חולדאי לוקח שוחד"? "לפני שנה נסעתי לקוריבטיה וד"ר מקומי סיפר לי שכמות התחלואה בסרטן ירדה ב80%". כן זה דיון ממש איכותי.

    אני אמרתי לך להשתמש בשם משפחה? הרי אני בעצמי לא משתמש בשם כזה. תקרא לעצמך "יוני אין כמוני" מצידי.

    אנשי יחסי ציבור (זה לא אותו דבר כמו פרסום) לא מטומטמים, אבל לחפש את "יוני" בגוגל, אי אפשר. לחפש את "דורית ועקנין" בגוגל אפשר גם אפשר. וכך גם את "נווד אפור" או את "האזרח דרור" – יחי ההבדל הקטן.

    מה זה משנה? אם מוצאים את דורית ועקנין שמדברת במקומות אחרים באינטנט, בשנים קודמות, עם הרבה אנשים, הסבירות שהיא בובת גרב שהומצאה בשביל הבחירות יורדת פלאים.

    שמת לב שאתה מניח הרבה הנחות עלי? ההפניה לדיון שאתה מפנה עליו היא חזרה שלי על טענות ששמעתי מפי תומכים (מזוהים, לא בובות גרב) של חולדאי. השאלה היתה ללרמן , לא אלי.

    הטענות שלך שכל תומך של חולדאי זוכה לטיפול אד הומינם פשוט לא נכון. אם אתה לא רוצה שיחשבו שאתה שודד, על תכנס לבנקים עם כובע גרב על הפרצוף (אפילו אם קר לך). אם אתה לא רוצה להחשד כבובת גרב, אל תכתוב עם שם פרטי בזמן קמפיין פוליטי שמשתמש בבובות גרב.

    אשר לדיון הענייני – בעבר כתבת שבתור תומך של מגמה ירוקה אתה דווקא בעד חולדאי, אחר כך כתבת שתכתוב על זה (למיטב זכרוני) – אני עדיין מחכה להבין איך זה מסתדר יחד.

  21. יוני הגיב:

    טוב, נסגור את הדיון התיאורטי.

    בנוגע למה שכתבת בסוף – מעולם לא כתבתי שאני בעד חולדאי (ואפילו זכורים לי מספר פעמים שכתבתי במפורש שעוד לא החלטתי בעד מי אני).
    כן כתבתי בחלק מהמקרים שאני מסכים לדברים שהוא עשה ובמקרים אחרים שאני לא מסכים לדברים שהוא עשה.

    אני כן חושב שחולדאי עשה הרבה דברים טובים בקדנציה שלו, בניגוד למה שהבלוגרים השונים מנסים לטעון בחודשיים האחרונים (כאילו כל דבר שנגע בו היה אסון לאומי), ואף יותר מזה – אני טוען שהרבה דברים שלכאורה מוצגים כדברים לא טובים שהוא עשה, למעשה בעיני רבים (וגם בעיני) הם דברים מצויינים (כן, אני אוהב ללכת בנמל החדש, ואני חושב שטוב שהוא קיצץ את בריכת גורדון).
    עם זאת, אני בהחלט חושב שהוא לא עשה מספיק בהרבה תחומים (כיכר אתרים שהיה צריך להרוס ממזמן), ואני חושב שהוא נכשל בהרבה מאד תחומים (בייחוד ההתנגדות שלו לרכבת עילית באבן גבירול).

    העובדה שאני במגמה ירוקה בוודאי לא אומרת שאני מגביל את עולמי לעניין זה בלבד, והעובדה שאני מסכים עם דברים שעשה לא סותרת את דעותי.

  22. ברור שחולדאי עשה הרבה דברים טובים. הוא שיפץ את השדרות, הוא שיפץ גנים רבים, הוא חידש תשתיות.

    אני לא ממש מת על נמל החדש – הרבה יותר מידי רכבים, קשה להגיע באמצעים אחרים. אין צל, אין עירוב שימושי קרקע. אפשר היה יותר טוב.

    אני חושב שבנושא גורדון – כמו בנושאים אחרים -אפשר היה לעשות אחרת. שים לב שהביקורת היא לא תמיד על מה (טיילת מול בריכה) אלא גם על איך (עושים דיון עם התושבים או שפשוט מתעלמים מהם).

    לדעתי אתה מתעלם מנקודה בסיסית –
    השאלה שאתה מציג היא
    – "האם חולדאי היה יכול לעשות יותר"
    – האם חולדאי עשה דברים טובים.

    זה בעיני שאלות חשובות אבל הן שאלות שבאות אחרי שאלה בסיסית יותר-
    יותר,
    – מהי תפיסת העולם שמנחה את חולדאי? , מה החזון העירוני שלו (לפי מעשיו, לא רק לפי דיבוריו).?

    התפיסה הזאת לדעתי היא:
    – העדפה של העשירים והתעלמות משאר האזרחים
    – כוחנות , אדנות, העדר שקיפות ודמוקטריה
    – העדפה של רכב פרטי על פני הולכי רגל ותחבורה ציבורית
    – התעלמות מחשיבות המרקם העירוני לבריאות העיר
    – תפיסה צרה וגימיקית של נושא הסביבה.

    אז גם אם חולדאי יעשה "יותר", והגיוני שהוא ימשיך לעשות, זה יהיה "עוד מאותו דבר". הוא ימשיך ויעשה וישנה – וילך מערבה במקום ללכת צפונה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s