המקרה המוזר של הנתיב המהיר בשדרות ירושלים

פוסט אורח מאת אדר' שלומית זוננשטיין

הערת פתיחה של לרמן: הפוסט מתייחס לנתיב התחבורה הציבורית המוצלח שנוצר במקרה בשדרות ירושלים במהלך עבודות התשתית במקום. לא מזמן "הסתיימו" עבודות התשתית והנתיב המהיר נעלם. שלומית זוננשטיין תמשיך לחכות לתחבורה ציבורית יעילה בתל-אביב-יפו.

ביוני 2007 החלו עבודות תשתית של הרכבת הקלה בשדרות ירושלים. העבודות בוצעו במקטעים בצידו המזרחי של השדרה. בכל מקטע נחסם הצד המזרחי לתנועת כלי רכב ואילו הצד המערבי של השדרה היה פתוח לתחבורה ציבורית בלבד. לפי אתר נ.ת.ע כללו העבודות: שינוי תוואי קו מתח עליון, חידוש קו מים ביוב וניקוז, גינון וריהוט רחוב חדש.

בזמן העבודות השדרה נחסמה ע"י גדר ברזל והולכי הרגל נותבו ע"י מעברים לתחנות האוטובוס שהועתקו לצידו המערבי של השדרה, כמו כן נוספו רמזורים שנועדו לאפשר בנקודות מסויימות חציה של הולכי רגל מצד אחד של השדרה לצידו השני, ושילוט שכלל הסבר על מיקום תחנות האוטובוסים ומיקום החנויות שנחסמו כתוצאה מגדר הברזל. מלבד הבילבול שנוצר כתוצאה משינוי מפת השדרה והבלגן הצפוי מכל שיפוץ של רחוב נוצרה בטעות תופעה נוספת לא מכווונת, השדרה הפכה להיות ידידותית במיוחד לנוסעי התחבורה הציבורית.

כאשה העובדת בלב תל-אביב, גרה ביפו ואין ברשותה כלי רכב פרטי, אני נוהגת בכל בוקר לצאת אל השדרה ולקחת אוטובוס למקום עבודתי. עד תחילת עבודות התשתית בשדרות ירושלים הנסיעה כללה עליה לאוטובוס ועמידה בפקק של כ20-40 דקות לאורך כל שדרות ירושלים, כאשר בסוף השדרה אחרי הצומת עם רח' אילת משתחרר הפקק. כצעד נואש כחלק ממלחמתי בפקקים התחלתי בתחרות עם קו האוטובוס בשד' ירושלים במקטע שבין רח' נס לגויים עד רח' אילת, אני הלכתי על השדרה והאוטובוס נסע במקביל בתוך הפקק האמור, עצוב לומר שהגענו לצומת ביחד. חשוב לציין שעד תחילת עבודות התשתית בשדרה הנסיעה מ 6:00 עד 8:00 בבוקר היתה מיועדת לתחבורה ציבורית בלבד לכיוון צפון, ואכן בשעות האלו הנסיעה היתה מהירה יחסית, אך החל מהשעה 8:00 השדרה היתה פקוקה לפחות עד הצהריים.

ברגע שהתחילו עבודות התשתית  וההתנועה נחסמה לכלי רכב, הפקק נעלם כליל, והנסיעה לאורך השדרה בתחבורה ציבורית היתה לוקחת כ5 דקות! התגשמותו של חזון דוגלי התחבורה הציבורית. אכן ההליכה לאורך השדרה היתה מסורבלת, הסוחרים התלוננו, אך אני הייתי מאושרת  ולא הפריע לי שהורסים את השדרה. אפילו הצלחתי להתעלם מאיי הזבל שנוצרו לאורך השדרה כי לא היו פחים, ואיכות החיים שלי עלתה פלאים. חשבתי לעצמי כך יהיה עם הרכבת הקלה, אכן שיפור משמעותי לאיכות החיים.

לפני כשלושה שבועות הסתיימו עבודות התשתית, כפי שנכתב על השלט המורה על העבודות "סיימנו". האמת שנבהלתי, סיימו? על מה הם מדברים? הריצוף עוד לא הושלם, תאורת הרחוב שהפסיקה לעבוד עדיין לא שבה, בתחנת האוטובוס שלי אין איפה לשבת (בניגוד למצב הקודם) והשדרה במצב קטסטרופלי. מה שכן הסתיים היו ימי החסד בתור נוסעת בתחבורה הציבורית. התנועה חזרה למצבה הקודם, מה גם שכיום ההסדר של נתיב לתחבורה ציבורית בלבד עד שמונה בבוקר אינו קיים. במשך השבועות שחלפו מאז הספיקו לרצף את הצד המזרחי של השדרה ובתחנת האוטובוס שלי הניחו ספסל ללא כל קירוי (בקרוב חורף). ישנן תחנות שאפילו לא הציבו בהן ספסל, צידה המערבי של השדרה נשאר כפי שהיה לפני תחילת העבודות, ובשדרה לא תראו הולך רגל אחד, פשוט כי זה בלתי נסבל, תאורת הרחוב לא תוקנה (או הוחלפה) ומצבם של פחי הזבל ביפו ככלל ובשדרה בפרט ראויים לפוסט משלהם …

באתר של נ.ת.ע כתוב שהקו האדום יתחיל לפעול ב2012. לא מצאתי פירוט נוסף מתי ימשיכו את העבודות בשדרה וכנראה המצב הזמני של שדרה חצי משופצת ימשך לפחות עד תחילת פעילות הקו האדום ,במקרה הטוב ב2012.

שדרות ירושלים. באמת סיימנו?
שדרות ירושלים - סיימנו

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, יפו, תחבורה, תל-אביב, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על המקרה המוזר של הנתיב המהיר בשדרות ירושלים

  1. את בטח חולמת, אי אפשר לעשות את מה שאת מתארת, זה לא בסמכות ראש העיר לשפר את התחבורה הציבורית. רק היה נדמה לך שזה 5 דקות נסיעה, זה בגלל שאת הולכת כחולמת אחרי דב חנין.

  2. גיתית הגיב:

    סחתיין על הפוסט… בסוף גם שלומית נשברה… לרמן, יגעת ומצאת וגרמת לכל מכריך וחבריך לכתוב פוסט בבלוג 🙂

  3. עופר פיין הגיב:

    אכן, פוסט מעולה. בתור מי שעובד ביפו ונוסע בתחבורה ציבורית בכיוון הנגדי, מצער גם בשבילי שימי החסד חלפו… מצד שני, מניסיוני ביפו בשנים האחרונות, יש סיכוי טוב שבקרוב יתחילו שוב עבודות ברחוב…

  4. לרמן הגיב:

    גיתית, יש עוד כמה בודדים שמנסים להימנע מכתיבת פוסט אורח, אבל נגיע גם אליהם.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s