אבל בלונדון שבילי האופניים נוחים יותר

עוד יום מוצלח עבר על כוחותינו בלונדון. הרבה מרחב ציבורי משוחרר ועוד עבודות לשחרר מרחב נוסף, נתיבים לאוטובוס, שבילי אופניים ובעיקר מרחב משופר להולכי רגל. מישהו עובד בעיר הזאת נכון, ומתקן לאט לאט מכלול של טעויות עבר.

משהו שהלונדונרים אימצו בעשור שלא ביקרתי כאן הוא שבילי אופניים אמיתיים כדוגמת השביל הזה במרכז לונדון:

שביל אופניים אמיתי בגריסה הלונדונרית
A Bike Lane in London

בתל-אביב כידוע אין שבילי אופניים אמיתיים ולא נראה שיוסיפו כאלה בעתיד הקרוב אחרי השביל במשה דיין. עמדת העירייה ששמה ז__ על רוכבי האופניים בנושא זה ניתנת לבחינה בפוסט של חברת מועצת העיר תמי זנדברג, שלכאורה מדברת על קידום תחבורה שאינה רכבים פרטיים, אבל בפועל יוצא לה משהו כזה:

"האופציה הטובה ביותר לשבילי אופניים היא כדוגמת המודל של רחוב קפלן: שביל אופניים סלול, מופרד ומובחן, אולם שנמצא במפלס המדרכה ולא במפלס הכביש, בינות המכוניות החונות כפי שנעשה במשה דיין. שביל כזה שומר על יכולת תמרון ובריחה מקסימלית במקרה של סכנה ומצמצם את החיכוך המסוכן בין אופניים ומכוניות או אופנועים."

אני אמנם, לא רוכב על אופניים, אבל גם בתור הולך רגל קל לתפוס את העובדה שיש עם שביל האופניים ברחוב קפלן הזה כמה בעיות שמונעות שימוש יעיל בו וטל הרחיב רבות על השביל שבמציאות נראה כך:

שביל האופניים המועדף על תמי זנדברג
A Bike Lane in Tel-Aviv

נכון שתאונה בין אופניים להולך רגל היא בדרך כלל לא משמעותית (מניסיון), אבל אם רוצים לקדם שימוש רחב באופניים בתל-אביב (20% במקום ה-5% שיש היום לנסיעות במרכז העיר) צריך לתת להם שטח בהתאם, כדי שאופניים יוכלו לנסוע במהירות של אופניים (15-20 קמ"ש) ולא במהירות של הולכי רגל (5 קמ"ש בקושי).

רועי כתב על זה יפה מנקודת הראות שלו על האופניים, ודיון בנושא התפתח גם בבלוג של נמרוד ברנע. בעוד חודשיים וחצי תתקיים ההצבעה השנתית על התקציב העירוני שכבר שנים פועל לטובת קידום רכבים פרטיים על חשבון אמצעי תחבורה אחרים. בשנה שעברה תמי זנדברג הייתה אחת מאלו שתמכו בהצבעה בהמשך ההשקעה העצומה והגברת התלות של תל-אביב ברכבים פרטיים על חשבון אופניים, הולכי רגל ותחבורה ציבורית. אם תמי זנדברג באמת רוצה לקדם תחבורה הגיונית לתל-אביב היא אמורה להצביע האופן שונה בדצמבר הקרוב (אבל לפני זה כדאי שהיא תיסע על אופניים ברחוב קפלן).

ועוד מבט על השביל המוצלח בלונדון:
A Bike Lane in London

בתל-אביב, ברחוב עם חתך דומה, היו מרחיבים את הכביש לשני נתיבים על חשבון המדרכות, ומציירים ציור של אופניים על המדרכה הצרה שנשארה להולכי הרגל, וכולם היו מספרים לעצמם כמה הם מתקדמים ואיזה שבילי אופניים נפלאים יש כאן.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אופניים, מוניציפאלי, תחבורה, תל-אביב, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על אבל בלונדון שבילי האופניים נוחים יותר

  1. חובבן הגיב:

    תאונות בין אופניים והולך רגל יכולות להיות כואבות מאד (מנסיון).
    אבל הבעיה האמיתית היא שרוכבי האופניים נוסעים ב 7 קמ"ש במקום ב 20 קמ"ש, מה שמוריד מאד מהיעילות שלהם בעיר.
    עם שבילי אופניים טובים, העיר "מתקצרת".

  2. אורן הגיב:

    הקטע המדובר בשביל בקפלן הוא פשוט בדיחה. קשה להאמין שיש מישהו שבאמת ביצע תכנון כזה, יותר קל לחשוב שנתנו לפועלים להמשיך בסלילה בלי לחשוב.
    בכל מקרה, הרושם שמתקבל מהפוסט הזה הוא שכך נראה כל שביל קפלן.

    יתרת השביל – באורך כמה מאות מטרים, הוא בהחלט אחד הפחות גרועים בתל אביב.

  3. greentul הגיב:

    האמת היא שהבעיה היותר חמורה בקפלן היא העובדה ששביל האופניים הוא בצד הכביש ולא בצד הגן. חציית מעברי החציה, בהם אמורים כלי הרכב להעניק זכות קדימה, היא סכנת נפשות. (אם היו בצד המרוחק מהכביש – הרכבים הפונים לתוך שרונה לא היו נכנסים ישירות באופניים).

    חובבן, הבעיה היא לא רק תאונות בין רוכבי אופניים להולכי רגל – שבילים כאלה גורמים למצב שגם אלה וגם אלה נאלצים לרדת אל הכביש

    אבל אני מסכים אורן שיש גם שבילים גרועים יותר

    מעבר לכך, אני עצוב לבשר שהאופניים שלי, שחנו בחניית אופניים מסודרת ליד סניף של אמפם (שהיה אמור להגן עליהן מפני גנבות), נדרסו באכזריות על ידי רכב שעלה על המדרכה.

  4. לקסי הגיב:

    אני נמצא עכשו – זמנית – בעיר-של-אופניים, באמסטרדם.
    ניתן לראות כאן את כל השיטות: בשולי מסעת המכוניות בכביש (בלב העיר ברחובות הצרים יותר),
    מימין למדרכת הולכי הרגל וגם כמסלול נפרד לחלוטין.
    הבעייה העיקרית היא מפגשי אדם-אופנים, שכן לאופנים יש זכות קדימה ופעמים רבות, בשל מהירותם היחסית, הולכי רגל מבחינים בהם מאוחר.

    ועוד משהו בהקשר…
    בחשמלית, היום, ידיעה בטלויזיה המקומית.
    מאז 2006 עלה מספר זוגות האופנים בעיר ב-12.5%, חסרים מקומות חנייה והעיר נערכת להוספתם.

  5. לרמן הגיב:

    אורן, אני מסכים איתך במידה מסויימת אם כי עוצמת המערכת נמדדת בנקודה החלשה ביותר שלה. בוא נניח שבאותו קטע ששביל האופניים של קפלן מסומן כולו על המדרכה במקום שלושה נתיבי רכב לכל כיוון, היה רק נתיב אחד לרכבים לכל כיוון (אבל רק לאורך 50 מ'). האם היית אומר שזה בסדר והעובדה ששאר רחוב קפלן מכיל 6 נתיבי תנועה לאורך מאות מטרים ורק בנקודה מסויימת הכביש נעשה צר וזה לא משמעותי?

    טל, עוד לא הבנת שהמדרכות בתל-אביב מיועדות בשביל חנייה של רכבים? אני חושב שבסך הכל הנהג שדרס לך את האופניים הבהיר לך מי בעל הבית בעיר הזאת.

  6. אליאב הגיב:

    ומה יהיה עם שנקין? שם מתוכנן שיפוץ בלי שום שביל אופניים…

  7. אמיר כרמל הגיב:

    לשביל של משה דיין נוסף קטע ביצחק שדה. מדובר על רחוב יצחק שדה בין משה דיין ליגאל אלון. הקטע נבנה באותו אופן כמו זה של משה דיין על ידי הפחתת מספר הנתיבים לרכבים משלוש לשניים.
    סיירתי לכל אורך הקטע החדש בשבוע שעבר.

  8. אכן השביל במשה דיין הוא משובח למדי.

    הנקודה היא שהעירייה שמה שבילים בעיקר איפה שנוח לה – במקומות שבהם זה לא יפגע יותר מידי ברכבים. התוצאה היא כל מיני שבילים שמסתיימים להם פתאום או שעוברים לצד השני של הכביש, או שהם דווקא בחלק השמשי של הרחוב.

    הצרה היא שמישהו (בואו נניח שהוא טייס לשעבר) לא מבין או שלא רוצה להבין שתחבורה מבוססת רכבים היא פאסה, הבעייה היותר גדולה שיש עוד איזה כמה מאות אלפי אנשים שחושבים כמוהו, לא משנה כמה בני משפחה הם שכלו בתאונות דרכים, בהתקפי לב, או במחלות אחרות כמה פיח הילדים שלהם אוכלים כשהם יורדים למטה לשחק, או כמה כסף הם מוציאים כל שנה על הרכב, גם אם אין להם רכב.

    למזלנו אחוז האנשים האלה באוכלוסיה נמצא בירידה. לפני 10 שנים לא היו כמעט רוכבי אופניים לצרכי יוממות בתל אביב. אף אחד לא חלם לעשות הפננניג אופניים בסוכות או שום דבר אחר דומה לזה.
    לפני 10 שנים, לא היה אף עיתונאי שהיה יכול לעשות סרט מעולה כמו אגדה אורבנית, ולא היה שום סיכוי לסיעה עם מצע ואנשים כמו עיר לכולנו בכלל להשיג כיסא אחד בעירייה.

    בקיצור, הפעילות, שיא תפוקת הנפט, והמודעות הגדלה עושות את שלהן. לאט מידי, אבל בטוח.

  9. iod הגיב:

    בוא לטורונטו, תראה מה זה שבילי אופניים (ואני אומר את זה כנהג, לא כרוכב אופניים – חצי מהכביש הם מפקיעים לי!). אפרופו, אחת הבעיות הגדולות בארץ בהקשר הזה היא תרבות הנהיגה. אני פשוט לא רואה איך שבילי אופניים נורמליים יצליחו לתפקד כשמכוניות חותכות אותן בלי הכרה, שלא לדבר על אלו שיחליטו לנצל את השטח ה"מת" כדי להחנות את האוטו ו"רק לקפוץ לדקה". אם פה, שיש מודעות משמעותית לקיומם של רוכבי האופניים על הכביש, הרוכבים מדווחים על הרגשת פחד מתמדת, אני נחרד לחשוב איך זה יהיה בארץ עם שבילי אופניים על הכביש עצמו.

  10. Iod , אם יש כאלה שבילים טובים, למה אתה לא משתמש בהם?

    אורי, אפשר לשמוע פרטים?

  11. הנה רעיון שכדאי ליישם גם כאן – המלשינון של טורנטו – מצלמים מכוניות שחונות על נתיבי האופניים, מעניין אם הם גם עושים עם זה משהו בהמשך.

    http://toronto.mybikelane.com

  12. פינגבאק: בלונדון פתחו את התקציב (ואפשר אפילו לקרוא אותו באקסל) | עוד בלוג תל-אביבי

  13. פינגבאק: "תל אביב היא עיר קיימת" ובגלל זה אין בה שבילי האופניים | עוד בלוג תל-אביבי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s