האימפוטנציה התחבורתית של חולדאי מגיעה לשיא חדש

כתבה מעניינת בוואינט מראה שוב את חדלונו המתמשך של ראש עיריית תל-אביב, הביצועיסט-אלעק, רון חולדאי. רון חולדאי פונה לנתניהו בתרגיל יח"צ שבו הוא מבקש ממנו לממן פרויקט של 10 מיליארד ש"ח (לפני חריגות של עוד כמה מיליארדים) בתל-אביב. חולדאי חושב שבעזרת מכתב לעיתון הוא יכסה על כישלונותיו התחבורתיים ב-11 השנים האחרונות. למרות שרון חולדאי כבר שנים כה רבות ראש העירייה, הוא לא הקצה אפילו מטר אחד של נת"צ בתל-אביב ולא ביקש מעולם הקצאה שכזו. חולדאי ממשיך לקשקש על כך שממשלות מתחלפות מישראל, אבל מה שבטוח, לא משנה מי יושב בראשות הממשלה או על כיסא שר התחבורה חולדאי לא ידבר איתו על הקצאה של נת"צים כדי לגרום לכך שאוטובוסים יהיו אמצעי תחבורה יעיל יותר בתל-אביב.

אני מתכבד להביא לידיעתו של חולדאי עובדה מעניינת שלחלקכם מן הסתם כבר ידועה: בתל-אביב יש כבר מערכת הסעת המונים. קוראים לה אוטובוסים, וביחיד אוטובוס. לא סביר שחולדאי ממש יודע על מה אני מדבר אז אני אסביר – מדובר בכלי תחבורה שיכול להסיע 50 אנשים בישיבה (80 באוטובוס ארוך) ומספר כפול ואף יותר מזה בעמידה. יש גם צבעים לאוטובוסים, חלקם אדומים, חלקם כחולים ויש גם ירוקים, אבל לכולם קוראים אוטובוס ויש להם נהג מקדימה שנאלץ להתמודד על אותה זכות הדרך עם כל הרכבים הפרטיים שמסיעים הרבה הרבה פחות נוסעים ממנו באופן יחסי לשטח שהם תופסים בכביש. בגלל שאותו נהג אוטובוס נאלץ לעצור כל הזמן בתחנות ואין לו שום יתרון במרחב על אותם רכבים פרטיים לא יעילים הוא מגיע יותר לאט ליעדו ממי שנוסע ברכב פרטי ואף אחד לא רוצה לנסוע איתו אם הוא לא חייב (חוץ מבדיזנגוף, בן-יהודה ואלנבי ששם יש נת"צים).

משרד התחבורה מוכן לתקצב ב-100% כל נת"צ שחולדאי רק יבקש בתל-אביב, וחולדאי אינו מבקש, ממש כאילו איבד את קולו. בבחירות האחרונות חולדאי הבטיח שהרכבת הקלה תיסע פה ב-2013, והרי ברור שהיא לא תהיה פה גם ב-2025, אז אם לחולדאי אין סמכויות בנושא שישב בשקט ולא יפזר הבטחות ותרגילים לעיתונות ויאשים את כל העולם כאילו הוא ראש עיריית נהריה שצריך תמיכה מהמדינה כדי לעמוד על הרגליים. חולדאי ממשיך להעמיס על העיר מכוניות וזיהום תוך התעלמות מהחלופה הריאלית הקיימת בשטח (רמז: קוראים לה אוטובוס).

אם חולדאי באמת רציני בקטע של תחבורה ציבורית מחר הוא יוכל להצביע במועצת העירייה בתל-אביב בעד בקשה להקצאת נת"צ באבן-גבירול (אותו פרוייקט דגל של שיפוץ שלא אמור להסתיים לעולם). חולדאי מן הסתם יצביע נגד נת"צ באבן-גבירול (תוך כדי נפנוף במיטב הקלישאות: "אין לי סמכויות", "אכלו לי" והכי חשוב "שתו לי" ). כמובן, ניתן להבין מדוע חולדאי מתנגד לתוספת נת"צים בעיר ובמיוחד באבן-גבירול – כל ההמונים שיקבלו עדיפות תחבורתית, יפריעו לו לשייט עם הטויוטה החדשה בדרך לעבודה.

ואל תתחילו אפילו לדבר על האימפוטנציה של חולדאי בנושא האופניים.

פוסט זה פורסם בקטגוריה ביקורת, חולדאי, מוניציפאלי, תחבורה, תל-אביב, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על האימפוטנציה התחבורתית של חולדאי מגיעה לשיא חדש

  1. אפי הגיב:

    בראש מעייניו של חולדאי כרגיל איך הוא יתפס בציבור ולא מה תהיה התועלת מהפעולות שלו.

  2. nivra הגיב:

    לדעתי אתה תתקשה מאוד מאוד להיכנס לנעליו אם וכאשר… לצערי הרב הביקורת שלך (גם אם לפעמים מוצדקת) איננה עניינית וזולגת להתקפות אישיות. אני מבין שיש דברים שהיית רוצה לראות אחרת. גם אני, אבל בשבילי גם הפתרונות שאתה מציג לא תמיד נראים טוב (אם לנקוט לשון המעטה). מכל מקום, המרחק בין "מה הייתי רוצה לראות" ובין "מה אני יכול להשיג" הוא עצום. חולדאי גם רוצה וגם יכול ואין שום סיבה לרדת עליו באופן אישי אם טעמך איננו כטעמו. 

  3. גיגי הגיב:

    ניברא,
    למה לא לרדת עליו באופן אישי?
    אני, למשל, לוקח באופן מ א ד אישי את מאות אלפי המכוניות שסותמות את העיר, בעידודו,
    את המדרכות החסומות במכוניות, את בעיות הנשימה של הילדים, את הסיוט של להיות רוכב אופניים (או הולך רגל) בעיר הזאת, שצריך להסתפק בפרורי המרחב הציבורי שאדון "רכב פרטי" מקצה לי.

  4. ועוד אחד הגיב:

    למה מדברים רק על נת"צים? הנסיעה באוטובוס גם בשעות לא עמוסות לוקחת המון זמן.
    בעיה לא פחות קשה היא הקווים המוזרים של תל אביב. נראה שמאז שנות ה- 70 לא עדכנו אותם, וכך אנחנו מקבלים קווים שנוסעים מכיכר רבין לקרליבך דרך איכילוב, אבל אין אף אוטובוס משם לקרית הממשלה ולעזריאלי.

    נת"צים לא יפתרו את הבעיה של תכנון לא רלבנטי של הקווים בתל אביב.
    בדיזנגוף, בן יהודה ואלנבי יש לא רק נת"צים, אלא גם אוטובוסים שנוסעים מקצה אחד של הרחוב לקצה השני שלו, וזה גורם לקווים 4 ו- 5 להיות פופולריים גם בכיוון השני שהוא לא נת"צ.

  5. יובל הגיב:

    תיקון קל – נת"צים יש גם בדרום העיר (העליה, סלמה).
    אם כבר מציעים הצעות לשיפור האוטובוסים, משהו שתקף לכל הארץ – כרטיס חכם אלקטרוני! פעמים רבות חצי מהזמן שלוקח לאוטובוס להגיע ממקום למקום הוא מבלה בעמידה בתחנה כי הנהג עסוק בלקחת כסף מהנוסעים ולהחזיר להם עודף. בלונדון הנוסעים באוטובוס פשוט מעבירים את ה-Oyster על הקורא המגנטי והוא מחייב אותם. ככה אפשר גם לעשות תכניות מחוכמות יותר (כמו נסיעת המשך מוזלת) ועוד.

  6. יואב,
    תוכל לתת לנו קישור להבטחה למימון של 100% לנת"צים בת"א. זה יצטרף לסמכויות שכן יש לראש העיר בנושא התחבורה הציבורית – ראו קישור כאן:
    http://jonathanheyman.blogspot.com/2009/05/blog-post_08.html

  7. שלא לומר הגיב:

    יובל, על רב קו לא שמעת?

  8. לרמן הגיב:

    יהונתן, אתה יכול להציץ בתחתית הלינק הזה. חוצמזה, הדברים עצמם נאמרו בלא מעט פורומים שהייתי בהם בשנים האחרונות כולל ע"י בכירים במשרד התחבורה כאשר בכירים אחרים באגף התנועה של עיריית תל-אביב היו נוכחים. הגישה של הקצאת ותקצוב נת"צים ידועה לכל בכירי המנגנונים במשרד התחבורה, בעירייה ובחברות האוטובוסים. משרד התחבורה וחברות האוטובוסים בעד תוספת נת"צים ושיפור מערך התחבורה בעיר, עיריית תל-אביב נגד.

  9. בצלאל הגיב:

    אני לא בטוח שנת"צים הם שיצילו את התח"צ בתל אביב. זה מתחיל, כמו שאמרו לפי, בתכנון מחודש והגיוני של הקווים העירוניים והבינעירוניים, ממשיך בלוחות זמנים הגיוניים ופשוטים (כי למשל כשאני נכנס לתחנה אין לי מושג מתי האוטובוס יגיע, אם בכלל, עד איזה שעה יש שירות ובאיזו תדירות, ומה זה בכלל שעות העומס והשפל?) ומסתיים באוטובוסים נוחים יותר לנסיעה.
    בעלי רכבים פרטיים לא יוותרו על הרכב, גם אם אין חניה, וגם אם זה יהיה ממש יקר, כל עוד התחבורה הציבורית לא תציע פתרון יעיל ונוח יותר להגעה מנקודה A ל-B. נת"צים לבדם לא יעשו זאת.

  10. לרמן הגיב:

    יש הרבה מה לשפר בתחבורה הציבורית, אבל כל תיקון קטן ופשוט יכול להוסיף. בוא נגיד שגם אם נת"צ קטן אך משמעותי ישנה את התפלגות משתמשי התחבורה הציבורית/פרטית בתל-אביב מ-75/25 ל-74/26 הוא כבר מחזיר את ההשקעה בענק.
    כמו שכל שיפור קטן בתחבורה לרכב פרטי מוסיף עוד קצת משתמשים לתחבורה הפרטית על חשבון הציבורית, זה גם עובד להיפך. הבעייה בשינווים גדולים היא שכזה מאוד להוציא אותם לפועל (והעובדה שהרי-אורגניזציה המתוכננת של הקווים בתל-אביב תקועה כבר לפחות 5 שנים).
    שינוי כזה לא בא לפתור את כל בעיות כדור-הארץ, אלא לשפר את השימוש בתחבורה הציבורית לכמה עשרות אלפי אנשים בעיר קטנה אחת.

  11. דני הגיב:

    לא כזאת קטנה. הייתי עכשיו בגרנובל בצרפת שבוע, עיר של 150,000 איש (חצי מיליון במטרופולין לפי ויקיפדיה). יש להם רשת טראם שמכסה את כל העיר, מגובה בנתיבי אופניים בכל המרכז ורשת אוטובוסים מונעים בגז. שקט, רגוע, אויר נקי. חלום. עיר שבתכלס היא כמה? שליש מתל אביב? הכל עניין של רצון והחלטה. גם שם הייתה בעיית זיהום ופשוט החליטו ללכת על הפרוייקט הזה בצורה רצינית ולא להתבכיין כל היום

  12. אליאב הגיב:

    אני כמובן מצטרף בגדול לביקורת על עיריית תל אביב. עם זאת, למען ההגינות, צריך לציין שאכן יש בעיה בסמכויות של הרשויות המקומיות בישראל. כירושה מהשלטון הבריטי שלא ממש סמך על ה"נייטיבס", קיבלנו מערכת שבה הרשויות המקומיות הן החלשות בעולם המערבי, בין היתר בכל מה שקשור לתכנון תחבורה ותחבורה ציבורית. לא שאין לעיריות כוח בכלל, אבל דרושה רפורמה בעניין.

  13. לרמן הגיב:

    אליאב, כרגע עיריית תל-אביב לא מנצלת גם את הסמכויות שיש לה כדי לשפר את התחבורה שאינה קשורה לרכבים פרטיים. גם בעולם רשויות מקומיות נתונות למגבלות קשות. בלומברג נפל בסנאט של מדינת ניו-יורק בניסיון להעביר אגרת גודש והוא ראש הראשות המקומית החזקה בעולם אולי. שבילי אופיים כמו שיש ברוב ערי העולם נמצאים בסמכותה של העירייה והיא לא מבצעת.
    העניין הוא שחולדאי הפך את האימפוטנציה התחבורתית שלו לאידיאולוגיה של ממש (פוסט בנושא בקרוב).

  14. שלא לומר הגיב:

    בצלאל, קל מאוד לבדוק כל כמה זמן ועד איזו שעה האוטובוס מגיע – לפחות בדן – זה כתוב על מפות הקו, שבדר"כ מופיעות על התחנות.
    יש כל כך הרבה דברים שאפשר להתלונן עליהם בקשר לתחבורה הציבורית כאן, שקשה לי להבין איך אתה ויואב מצאתם דווקא את אלו.

  15. ערן טרבלסי הגיב:

    "שלא לומר" – כשכתוב על מפת הקו שהאוטובוס מגיע פעם -30-60 דקות זה לא מאוד עוזר לאף אחד. כמו-כן, כשיש חלוקה בים תדירות בשעות השיא לבין תדירות בשעות היום לבים תדירות בשעות הלילה, ולא כתוב מהן השעות האלה (שכנראה גם משתנות בין קו לקו), זה גם משאיר אותך עם סימני שאלה. מפות המסלולים באמת לא רעות.

  16. שלא לומר הגיב:

    אם כתוב שבשעות השפל הוא מגיע פעם בין 30 עד 60 דקות ובשעות השיא בין 15 ל20, האוטובוס יגיע תוך 60 דקות, אולי קצת פחות. שאר המספרים הם הסחת דעת.

  17. יעל הגיב:

    אני מסכימה עם בצלאל ו"שלא לומר". התחבורה הציבורית בת"א (ובארץ בכלל, למעשה) איומה. גם אם יהיה נתיב שלם לכל אורך אבן גבירול שגלגל מכונית/קטנוע פרטי לא ידרוך בו, זה לא ישנה את החוויה המפוקפקת של קו 25 דחוס עד כדי חוסר אטומי חמצן ונטול מזגן באוגוסט.
    מסלולי הקווים גרועים, אין חיבור יעיל של תחנות הרכבת עם מוקדים מרכזיים בעיר, אין כרטיס אחיד ויעיל לכל סוגי התחבורה (כולל אגד, למגיעים מחוץ לעיר), התחנה המרכזית היא מקום מפחיד להסתובב בו בלילה, אם לא תתקע באבן גבירול תתקע במקום אחר, תדירות הקווים הכושלת, הצפיפות באוטובוסים, וכן הלאה. באופן אישי, למעט בקיץ, אני מעדיפה פשוט ללכת ברגל. גם כשזה לוקח לי 40 דקות זה עדיין יותר מהיר מההמתנה לאוטובוס ומסעו המפרך.

  18. לרמן הגיב:

    לא הגענו לקטסטרופה הנוכחית ביום אחד, אלא בשורה של צעדים נגד התחבורה הציבורית במשך עשרות שנים. לא נתקן את המצב ביום אחד, אלא בשורה של צעדים שישפרו את התחבורה הציבורית, ועדיף להתחיל איפשהו ושזה לא ייקח עשרות שנים. אמנם, עדיף פתרון קסם כגון שיגור מיידי ממקום למקום כמו בסטאר טרק על אוטובוסים, אבל מכיוון שזה לא יקרה (וגם פתרונות אחרים שהעלות שלהם מעל 20 מיליארד ש"ח לא יקרו) אנחנו צריכים לשפר את מה שיש ולעשות את מה שניתן לעשות – בתחבורה הציבורית, באופניים וברגל.

    יש עוד הרבה דברים שדורשים שיפור בתחבורה הציבורית (תנסו לחכות בלילה בתחנת אוטובוס אי-שם בקצה רמת-גן השוממה לאוטובוס שמגיע לתל-אביב), והיא לעולם לא תסיע את כולם מכל מקום לכל מקום. צריך לגרום לכך שהתחבורה הציבורית תסיע יותר אנשים ממה שהיא מסיעה היום ושמספר הרכבים שנכנסים לעיר לא ימשיך לעלות ובעתיד אף ירד. זה לא אומר שלא ימשיכו לנסוע במכוניות, אלא שיותר אנשים יוכלו להשתמש בתחבורה הציבורית לאחוז גדול יותר מהנסיעות שלהם.

    נכון, באוגוסט זה קשה לנסוע באוטובוסים, אבל באוגוסט קשה לנשום בתל-אביב באופן כללי ועדיף להסתגר בבית או לנסוע לחו"ל (או לירושלים).

  19. אדר הגיב:

    מה שאתה טוען נכון ומדוייק. מערך ההסעה ההמוני של ת"א, אוטובוסים, יכול בקלות היה להיות מעולה. לא צריך לשפוך מיליארדים של שקלים בהקמת קו אדום, בחפירות מתחת לאדמה כדי להקים תחתית או כל פטנט יקר וגרנדיוזי אחר שבישראל, כמו בישראל, מתחילים ולעולם לא מסיימים ממילא.

    דוגמה אפשר לקחת מהעיר הברזילאית קוריטיבה, שלה מערך בתחבורה הציבורית הירוק והטוב בעולם. רק אוטובוסים גדולים ומרווחים, עם נתיבים פרטיים ותדירות גבוהה, יפתרו את מכת הפקקים והפיח באוויר הישראלי.

    למידע נוסף:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Curitiba#Transportation

  20. אדר הגיב:

    יש עוד משהו שאני רוצה לציין. אני נוסעת על בסיס קבוע בקו 49 מפ"ת לת"א. הקו לעולם אינו מגיע באוטובוס מפרקי אלא באוטובוס קטן וזעיר. הצפיפות איומה, כמויות מטורפות של אנשים בערימות, אחד על השני, ועדיין שולחים את האוטובוס מהדגם הקטן. למה? הבוקר התקשרתי לפניות הציבור של חברת דן והסבירו לי. "חולדאי לא רוצה אוטובוס מפרקי בשכונות מגורים, זה עושה רעש", אמר מנשה, הפקיד במוקד של דן. שכונות המגורים שבהן הקו הזה עובר הן אפקה ורמת אביב. לשכונות אחרות אין את זכות היתר הזו, של פטור מרעש. שוב חולדאי מפנק רק את העשירים, ושהשכבות הנמוכות יצטופפו ויידחסו עוד קצת.

  21. לרמן הגיב:

    בסך הכל חולדאי לא רוצה שהשכנים שלו יגידו לו שהאוטובוסים עושים להם רעש ומפריעים להם לשמוע את הרדיו במכונית. אגב, נראה לך שחולדאי בכלל יודע איך נראה אוטובוס של דן מבפנים?

  22. נויף הגיב:

    אדר,
    אני לא יודע מה קורה באפקה, אבל בתור מי שנוסע באוטובוסים וגר ברמת אביב ברחוב ברודצקי, אני יכול לעדכן אותך שברחוב שלי עוברים לאורך היום האוטובוסים הבאים:
    6 (מידיבוס), 7, 24, 25 (מפרקי), 27, 45, 74, 86 ו-274 (מפרקי).
    ואלה אפילו לא כל האוטובוסים שעוברים ברמת אביב.
    כך שרמת אביב בהחלט זוכה למנה נאה של רעש, אוטובוסים מפרקיים וכו' – בדומה לשכונות אחרות בעיר.

    גם אם יש לך טענות מוצדקות כלפי התחבורה הציבורית בעיר והאחריות של חולדאי, לא כל דבר צריך להכליל לעניים מול עשירים ולרמת אביב מול שאר העיר. זה פשוט לא נכון.

  23. מורין הגיב:

    חולדאי גר בתל ברוך צפון (מטר מאפקה ולדעתי לא עוברים שם בכלל אוטבוסים), אני יודעת שגם יש לו משפחה באיזור צפון מזרח. גם בגלל הצפיפות הנמוכה וצורת הבנייה האיזור הזה משורת גרוע ע"י תח"צ וכמעט לכל תושב מעל גיל 17 יש רכב צמוד (בדרך כלל גם איזה מיול בגיל 16).

    ברמת אביב יש יותר צפיפות וגם יש יותר למה להגיע ממקומות אחרים (אוניברסיטה, קניון, שוסטר, קאנטרי מגניב) אז יש סיבה להביא לשם יותר אוטובוסים. זה טוב לא?

  24. פינגבאק: אחת עשרה שנים, חולדאי אחד, אפס במדרכות | עוד בלוג תל-אביבי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s